תשעה באב - הזדמנות לכל יהודי

ספר וסופר

משתמש ותיק
אכתוב הקדמה קצרה:

תשעה באב הוא אחד מהמועדים, הוא מועד 'זכר ליציאת מצרים', בגלל שאכן יסודו ושורשו בתהליך היציאה ממצרים, ובמה שנגזר על אבותינו שלא להיכנס לארץ

והרעיון העקרוני בקריאתו 'מועד', הוא בגלל התוכן המהותי שמושרש בו, שהוא נפק"מ עבור כל יהודי באשר הוא

ההבדל בין 'מועד' לסתם צום, הוא זה, שצום מתייחס למאורע בלבד, ואף אם מאורע משמעותי עבור חיי יהודי, הוא מאורע ותו לא, אבל 'מועד', לא מתייחס למאורע, אלא למימד בחיים שהתווה במאורע.

ולדוגמא - חירות, היא לא מאורע, אלא מרכיב יסודי בזהות יהודית [אלא שהוא נוצר ביציאת מצרים, זה הוויתו ומהותו של המרכיב, אבל המרכיב הוא תמידי, בלתי נפרד מהזהות היהודית], ולכן יש בעבורה 'מועד', זמן חירותנו

נמצא, שמועד הוא חלון הצצה ואחיזה בזמן, במימד השולט במשך כל ימי השנה, וכלל לא תלוי בזמן

כך גם תשעה באב, הוא לא מתייחס למאורע כאוב כלשהו, אלא למימד קבוע בזהות היהודית.

המימד הוא זה: שהיהדות היא מציאות שלא נגמרה, ומעולם לא יצאה כולה לפועל.
ולא זו בלבד, אלא היא נפגמה מראשית יצירתה, וכולה מתנהלת במצב של דיעבד. [הלוחות נשברו, יוצאי מצרים הם לא באי הארץ, משה ואהרן נשארו במדבר - ומזה, החורבנות, הגלויות, הגירושים, איבוד החכמים, שכחת התורה וכו', ועיין כאן].

ולכן זה כל כך קשור למערכת המועדים, וכל כך חשוב שבלעדיו כל מערכת המועדים תהיה חסרה, וזה מפני הייחודיות שלו מכולם, שבמידה מסוימת משלימה את כלל מערכת המועדים

השוני הוא, שכל המועדים עסוקים ב'יש', כלומר, אנחנו חוגגים את מה שקיבלנו, את מה שיש לנו. ולעומתם תשעה באב, מתייחס למה ש'אין' לנו, למה שהפסדנו, ומה שלא היה כלול במה שכן קיבלנו, או כי הוא דחוי מעיקרא, כמו הלוחות הראשונות וכניסת האבות לארץ, או שנראה ונדחה, כחורבן הבתים וחרישתו וכו'.

וזה נקודת ההזדמנות שיש לנו במועד המיוחד הזה:

כל 'יש', יש לו 'תנאי סף', כלומר, מה יש לך מהיש שאתה חוגג אותו
אולם ה'אין' אין לו תנאי סף, וכל מי שחסר יש לו חיבור ישיר לזה, כי במועד הזה, יש לנו שייכות ישירה גם עם מה שלא התגלה, אנחנו יכולים להתחבר לזה דרך אבל וקינה

ועומק התקוה שזה נותן הוא, שאין בנמצא יהודי, שה'אין שלו' עמוק יותר, שורשי יותר, וקודר יותר מה'אין של תשעה באב
כלומר, גם החטא הנמוך ביותר, שגרר את ההפסדים העמוקים ביותר, שהביאו את האדם לחוסר מימוש עצמי רוחני בצורה העגומה ביותר, הוא לא נמוך בעל הפסד יותר מאשר אומה שזה עתה קיבלה תורה ושברה את הלוחות, יצאה ממצרים ולא נכנסה לארץ [יותר חמור מילד חמד, טהור עיניים ולב, שעבר תקיפה בילדותו, ומאז הוא חסר יציבות, ונגרר לבעיות אישיות, ומשבר נישואין, התחיל ללמוד והפסיק, קביל על עצמו קבלות ונכשל וכו' וכו' - כל אלו, כלולים בהיסטוריה האומללה של עמנו, ונכללת אבלתו, תסכולו וייאושו, בתסכול, אכזבה ייאוש ושממון של המועד הזה].

לכל יהודי באשר הוא, גם אם הוא חסר תקוה ביותר, יש יום אבל ודכאון, שמשם עולה ומתנוצצת הנחמה והתקווה, שאחריה נפתחים גם שערי העבודה והכפרה

כמה שזה נשמע מוזר - אשרנו שיש לנו את המועד הזה, שהוא המאזן הקבוע לכל מה שלא הצלחנו להשיג בשאר המועדים האחרים [נותר ממנו כמה דקות, נאחז בו ולא נרפה, וממנו תקוה ונחמה].

 
 

הערשלה

משתמש ותיק
ספר וסופר אמר:
וכולה מתנהלת במצב של דיעבד.

יפה כתבת.

לגבי הציטוט, קצת צרם לי הנוסח.
ברור שכל התהליך של סדר העולם הוא באופן של לכתחילה ע"פ תוכנית ידועה של בורא העולם.
ה'בדיעבד', הוא רק בצורה ההסתכלות המצומצמת שלנו.
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
פותח הנושא
הערשלה אמר:
ספר וסופר אמר:
וכולה מתנהלת במצב של דיעבד.

יפה כתבת.

לגבי הציטוט, קצת צרם לי הנוסח.
ברור שכל התהליך של סדר העולם הוא באופן של לכתחילה ע"פ תוכנית ידועה של בורא העולם.
ה'בדיעבד', הוא רק בצורה ההסתכלות המצומצמת שלנו.
למה לא יותר פשוט:
גם הבדיעבד הוא חלק מהתכנית

האם המילה דיעבד יותר חמורה משבירת הלוחות?
האם לא נכללו בתשעה באב אירועים צורמים יותר משימוש במילה זו? 

בין נא זאת
 
 

הערשלה

משתמש ותיק
ספר וסופר אמר:
הערשלה אמר:
ספר וסופר אמר:
וכולה מתנהלת במצב של דיעבד.

יפה כתבת.

לגבי הציטוט, קצת צרם לי הנוסח.
ברור שכל התהליך של סדר העולם הוא באופן של לכתחילה ע"פ תוכנית ידועה של בורא העולם.
ה'בדיעבד', הוא רק בצורה ההסתכלות המצומצמת שלנו.
למה לא יותר פשוט:
גם הבדיעבד הוא חלק מהתכנית
מסכים לניסוח כזה, אלא שזה היה נשמע אחרת.



חשוב לציין לדברי המהר"ל בנצח ישראל המסביר שתכלית החורבן והגלות כדי שתהיה גאולה ונהיה במציאות אחרת טובה יותר.
כביכול כמו אדם שמחריב את ביתו כדי לבנות וילה, החורבן הוא חלק מתהליך השיפוץ.

כך ההתייחסות כלפי החורבן/שבירת הלוחות/עון המרגלים/חטא אדם הראשון ועוד, בכולם התכלית להביא למציאות חדשה וטובה.
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
פותח הנושא
הערשלה אמר:
ספר וסופר אמר:
הערשלה אמר:
יפה כתבת.

לגבי הציטוט, קצת צרם לי הנוסח.
ברור שכל התהליך של סדר העולם הוא באופן של לכתחילה ע"פ תוכנית ידועה של בורא העולם.
ה'בדיעבד', הוא רק בצורה ההסתכלות המצומצמת שלנו.
למה לא יותר פשוט:
גם הבדיעבד הוא חלק מהתכנית
מסכים לניסוח כזה, אלא שזה היה נשמע אחרת.



חשוב לציין לדברי המהר"ל בנצח ישראל המסביר שתכלית החורבן והגלות כדי שתהיה גאולה ונהיה במציאות אחרת טובה יותר.
כביכול כמו אדם שמחריב את ביתו כדי לבנות וילה, החורבן הוא חלק מתהליך השיפוץ.

כך ההתייחסות כלפי החורבן/שבירת הלוחות/עון המרגלים/חטא אדם הראשון ועוד, בכולם התכלית להביא למציאות חדשה וטובה.

אם לא שמת לב, ההבדל הוא כלל לא הניסוח

אני לא עסוק כלל בענין הרעיוני, אלא בהמחשה

כל הרעיונות של המהר"ל לא חדשים לאף אחד ולא זה מה שבאתי לכתוב, כמובן

באתי לנסות להוריד את הדברים לעולם החוש

והמבחן הגדול של זה, זה שיתכן להגות בכל 'הספרים הקדושים', אבל כאשר משתמשים בזה פעם אחת בהקשר לא צפוי, מזדעקים, וזה מה שהערתי בעדינות, להסב תשומת לבך, שהמילה בדיעבד, גרמה לך צרימה, שלא נגרמה לך כל תשעה באב, וזה אומר דרשני

ומגילת איכה, היא הרבה יותר 'הערה על המצב', מאשר ההערה שלך על מילה שלי 'בדיעבד', ומי שנהיה רגוע לענין על ידי המהר"ל, אין לו כל כך חיבור למגילת איכה, כי אם הוא היה פוגש את ירמיהו הנביא, הוא היה מעיר לו בעדינות לעיין במהר"ל, ועוד כמה ספרים שלא היה לירמיהו בספריה...

וכמובן, לא תעזור לו ההודעה שלי ודומיה, כדי לקבל נחמה למצב האמתי שלו
 

הערשלה

משתמש ותיק
ספר וסופר אמר:
הערשלה אמר:
ספר וסופר אמר:
למה לא יותר פשוט:
גם הבדיעבד הוא חלק מהתכנית
מסכים לניסוח כזה, אלא שזה היה נשמע אחרת.



חשוב לציין לדברי המהר"ל בנצח ישראל המסביר שתכלית החורבן והגלות כדי שתהיה גאולה ונהיה במציאות אחרת טובה יותר.
כביכול כמו אדם שמחריב את ביתו כדי לבנות וילה, החורבן הוא חלק מתהליך השיפוץ.

כך ההתייחסות כלפי החורבן/שבירת הלוחות/עון המרגלים/חטא אדם הראשון ועוד, בכולם התכלית להביא למציאות חדשה וטובה.

אם לא שמת לב, ההבדל הוא כלל לא הניסוח

אני לא עסוק כלל בענין הרעיוני, אלא בהמחשה

כל הרעיונות של המהר"ל לא חדשים לאף אחד ולא זה מה שבאתי לכתוב, כמובן

באתי לנסות להוריד את הדברים לעולם החוש

והמבחן הגדול של זה, זה שיתכן להגות בכל 'הספרים הקדושים', אבל כאשר משתמשים בזה פעם אחת בהקשר לא צפוי, מזדעקים, וזה מה שהערתי בעדינות, להסב תשומת לבך, שהמילה בדיעבד, גרמה לך צרימה, שלא נגרמה לך כל תשעה באב, וזה אומר דרשני

ומגילת איכה, היא הרבה יותר 'הערה על המצב', מאשר ההערה שלך על מילה שלי 'בדיעבד', ומי שנהיה רגוע לענין על ידי המהר"ל, אין לו כל כך חיבור למגילת איכה, כי אם הוא היה פוגש את ירמיהו הנביא, הוא היה מעיר לו בעדינות לעיין במהר"ל, ועוד כמה ספרים שלא היה לירמיהו בספריה...

וכמובן, לא תעזור לו ההודעה שלי ודומיה, כדי לקבל נחמה למצב האמתי שלו
לחלק האישי לא אתייחס.

ולעצם העניין, ישנם הרבה הסתכלויות וכולם נכונות.
גם הזעקות של ירמיהו וגם שחוקו של ר' עקיבא בראותו שועל בקה"ק, כולם נכונות ואמיתיות אף שנראים סותרות זו לזו.
האבילות והנחמה בתשעה באב שלובות זרוע, אין צמיחה בלי ריקבון, אין לידה ללא מוות.

דברי המהר"ל לא באים להרגיע, אלא להשלים את החלקים החסרים בתמונה המורכבת.
ההסתכלות הנוספת של ר' עקיבא משלימה את התמונה ומדגישה שיש כאן תהליך עם תוכנית ולא רק שהיה משהו מושלם ומוצלח שלפתע הסתבך ונחרב.

האבילות והצער נוגעים כמובן לכל אחד שמתבונן, יחד עם ההבנה שיש כאן תוכנית.
שהרי כרגע איננו מבינים את התוכנית, אנו נמצאים בעומק ההסתרה שבתוך ההסתרה וחשים בריחוק גדול.
בכ"ז מאמינים אנו בלב שלם שמאתו לא תצא הרעות כלל והחורבן והגלות נועדו לייצר מציאות חדשה טובה ושלימה.

 
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
פותח הנושא
הערשלה אמר:
לחלק האישי לא אתייחס.

לא היה כאן ענין אישי כלל

השתמשתי בהודעתך כדי להסב את תשומת הלב למה שכיוונתי בהודעה, ואם תרצה, אז תודה לך על השירות, שבזכות הודעתך יכולתי להדגיש את מגמתי, כי אני יודע ורגיל שהרבה פעמים יש דברים שבקריאה מהירה נראים כמוכרים, ומיד מקשרים את זה למה שכבר יודעים, ולא נותנים את תשומת הלב לנקודת החידוש שבדברים

ואם לנימה אישית נכנסנו, אז היה מקום של תרעומת על אדם חכם כמוך, שמכיר אותי לא מהיום, לכבד מעט את הודעתי, ולהבין שלא באתי לומר מה שכולנו יודעים ממזמן, ושתי דקות לפרסום להחמיא לי שכתבתי יפה...

ולגוף הדברים, לא כיוונתי אליך באופן אישי חלילה, אלא פשוט סיפקת לי דוגמא בעולם החיים, שעיקר העמל הבלתי פוסק הוא להקביל את הדברים לכלל מערכות הנפש, ולהביא לשם את הנפק"מ, ותמיד יש חידוש בדברים, שאף שבשכל אין חידוש, אבל בלקיחה לאזור חדש, זה נהפך לחידוש עצום!!

ולזה לקחתי לי לדוגמא - הענין הזה של 'בדיעבד' ו'לכתחילה' הם שתי מחלקות בהכרה, ועובדה היא שאנחנו מזדעזעים מלחשוב על דברים בהשגחה שהם בדיעבד. וממילא כל מידע שאנחנו מקבלים על ההשגחה, אנחנו עמלים עליו להסביר אותו באופן שיהיה ניתן לקטלג אותו לאזור הנפשי של 'לכתחילה'. ואז אנחנו נרגעים ביחס להשגחה.

אבל בתשעה באב, חייב להיות, שהאבל חוצה גבולות. החורבן חייב לחדור לאותו מקום שנתפס כדיעבד. וזה באמת מזעזע!!. אחרת, לא מתחדש כלום, ואין אנחנו זקוקים לשבעה שבועות של נחמה. והכל נשאר בדעת לבד.

ועיקר כתיבתי כוונה לעולם העבודה ולא לעולם המחשבה, ואולי לא הדגשתי זאת מספיק.
ובאמת, נוכחתי יותר ויותר, בזמנים היפים של השתתפותי בפורום תמידין כסדרן, שדיבורי עבודה לא יתכנו ברשות הרבים, שלא בין מכרים ובמצב של פנים אל פנים.
 

הערשלה

משתמש ותיק
ספר וסופר אמר:
הערשלה אמר:
לחלק האישי לא אתייחס.

לא היה כאן ענין אישי כלל

השתמשתי בהודעתך כדי להסב את תשומת הלב למה שכיוונתי בהודעה, ואם תרצה, אז תודה לך על השירות, שבזכות הודעתך יכולתי להדגיש את מגמתי, כי אני יודע ורגיל שהרבה פעמים יש דברים שבקריאה מהירה נראים כמוכרים, ומיד מקשרים את זה למה שכבר יודעים, ולא נותנים את תשומת הלב לנקודת החידוש שבדברים

ואם לנימה אישית נכנסנו, אז היה מקום של תרעומת על אדם חכם כמוך, שמכיר אותי לא מהיום, לכבד מעט את הודעתי, ולהבין שלא באתי לומר מה שכולנו יודעים ממזמן, ושתי דקות לפרסום להחמיא לי שכתבתי יפה...

ולגוף הדברים, לא כיוונתי אליך באופן אישי חלילה, אלא פשוט סיפקת לי דוגמא בעולם החיים, שעיקר העמל הבלתי פוסק הוא להקביל את הדברים לכלל מערכות הנפש, ולהביא לשם את הנפק"מ, ותמיד יש חידוש בדברים, שאף שבשכל אין חידוש, אבל בלקיחה לאזור חדש, זה נהפך לחידוש עצום!!

ולזה לקחתי לי לדוגמא - הענין הזה של 'בדיעבד' ו'לכתחילה' הם שתי מחלקות בהכרה, ועובדה היא שאנחנו מזדעזעים מלחשוב על דברים בהשגחה שהם בדיעבד. וממילא כל מידע שאנחנו מקבלים על ההשגחה, אנחנו עמלים עליו להסביר אותו באופן שיהיה ניתן לקטלג אותו לאזור הנפשי של 'לכתחילה'. ואז אנחנו נרגעים ביחס להשגחה.

אבל בתשעה באב, חייב להיות, שהאבל חוצה גבולות. החורבן חייב לחדור לאותו מקום שנתפס כדיעבד. וזה באמת מזעזע!!. אחרת, לא מתחדש כלום, ואין אנחנו זקוקים לשבעה שבועות של נחמה. והכל נשאר בדעת לבד.

ועיקר כתיבתי כוונה לעולם העבודה ולא לעולם המחשבה, ואולי לא הדגשתי זאת מספיק.
ובאמת, נוכחתי יותר ויותר, בזמנים היפים של השתתפותי בפורום תמידין כסדרן, שדיבורי עבודה לא יתכנו ברשות הרבים, שלא בין מכרים ובמצב של פנים אל פנים.
קראתי את הודעתך היטב, הבנתי אותה ובעיקר את המסר שבה.
מהס"כ נהנתי וע"כ כתבתי לעיל שכתבת יפה.

הנושא של ה'לכתחילה' וה'בדיעבד' הוא נושא שאכן ראוי להתבוננות עמוקה, לא רק כלפי הזעזוע והרוגע, אלא כלפי ההסתכלות הנכונה על החיים בכלל.
בשפת הבחירה נראה הכל כ'בדיעבד', לעומת שפת הידיעה שהכל מושגח באופן של 'לכתחילה'.
השילוב הנכון ביניהם מביא לחיים הנכונים ביותר.

ניקח את זה לעולם המעשה, לדוג' אדם חווה שכול ל"ע, זה אירוע מזעזע. אבל בשפת הידיעה הוא מאמין ויודע שזה מושגח ובאופן של לכתחילה.
הוא לא משיג את זה כרגע, הוא כעת בתחושות קשות ומאוד לא נעימות, אבל כאן נמצאת האמונה שתופסת את המציאות גם כשהיא נסתרת לכאורה בפועל.
אם תרצה זהו אורו של משיח.
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
פותח הנושא
הערשלה אמר:
הנושא של ה'לכתחילה' וה'בדיעבד' הוא נושא שאכן ראוי להתבוננות עמוקה, לא רק כלפי הזעזוע והרוגע, אלא כלפי ההסתכלות הנכונה על החיים בכלל.
בשפת הבחירה נראה הכל כ'בדיעבד', לעומת שפת הידיעה שהכל מושגח באופן של 'לכתחילה'.
השילוב הנכון ביניהם מביא לחיים הנכונים ביותר.

ניקח את זה לעולם המעשה, לדוג' אדם חווה שכול ל"ע, זה אירוע מזעזע. אבל בשפת הידיעה הוא מאמין ויודע שזה מושגח ובאופן של לכתחילה.
הוא לא משיג את זה כרגע, הוא כעת בתחושות מאוד לא נעימות, אבל כאן נמצאת האמונה שתופסת את המציאות גם כשהיא נסתרת לכאורה בפועל.
אם תרצה זהו אורו של משיח.

מדהים
 

חימקו

משתמש ותיק
הערשלה אמר:
אבל בשפת הידיעה הוא מאמין ויודע שזה מושגח ובאופן של לכתחילה.
אם הוא חטא והגיע לו עונש שבניו ימותו, זה לכתחילה?!
אם הוא לא היה חוטא בניו לא היו מתים.
 

הערשלה

משתמש ותיק
חימקו אמר:
הערשלה אמר:
אבל בשפת הידיעה הוא מאמין ויודע שזה מושגח ובאופן של לכתחילה.
אם הוא חטא והגיע לו עונש שבניו ימותו, זה לכתחילה?!
אם הוא לא היה חוטא בניו לא היו מתים.
מה שקרה (החטא ועונשו) היה באופן של לכתחילה.
נכון, אתה לא בדיוק מבין את זה, כי זה באמת לא אמור להיות מובן לך (גם לי...).
לכן באמת תפיסת הלכתחילה היא תפיסת האמונה, שהיא תופסת בידיעה מה שמעבר ליכולת ההשגה שלנו.
 

שפת הים

משתמש ותיק
ספר וסופר אמר:
ובאמת, נוכחתי יותר ויותר, בזמנים היפים של השתתפותי בפורום תמידין כסדרן, שדיבורי עבודה לא יתכנו ברשות הרבים, שלא בין מכרים ובמצב של פנים אל פנים.
אבנים שחקו המים... 
 

הבה נתחכמה

משתמש ותיק
כמה שזה נשמע מוזר - אשרנו שיש לנו את המועד הזה, שהוא המאזן הקבוע לכל מה שלא הצלחנו להשיג בשאר המועדים האחרים [נותר ממנו כמה דקות, נאחז בו ולא נרפה, וממנו תקוה ונחמה].

ייש"כ על הפתח...
אני רק מנסה לתפוס
במה אנחנו מנסים להיאחז...
בשונה משאר המועדים שהמועד הוא זמן של יתר התחברות והתעסקות במימד שקבלנו/שאנחנו כאומה ושואבים מזמן זה לכל השנה,
אמנם בתשעה באב שכולו עוסק במהותינו כ"מפסידנים"
א. מה מגדיר ב"עם" כ"מפסידן" בהקבלה ל"בני חורין" ו"מקבלי התורה" וכדו'
ב. מה אנחנו צריכים לקחת מזה לחיים שלנו, ולמה אנחנו צריכים להתחבר, [מה יעזור לנער האומלל הנ"ל כשהוא יידע שזה חלק ממהותו],

לכל יהודי באשר הוא, גם אם הוא חסר תקוה ביותר, יש יום אבל ודכאון, שמשם עולה ומתנוצצת הנחמה והתקווה, שאחריה נפתחים גם שערי העבודה והכפרה

ואיך בזה שהוא מבין ששורש הנפילות וחוסר ההתקדמות שלו ה"ה שזור כבר בתולדות עמו זה מה שיקח אותו [ואת האומה כולה] לקראת העבודה שלו לעליה,
 

הערשלה

משתמש ותיק
ואיך בזה שהוא מבין ששורש הנפילות וחוסר ההתקדמות שלו ה"ה שזור כבר בתולדות עמו זה מה שיקח אותו [ואת האומה כולה] לקראת העבודה שלו לעליה,
כשאתה מבין שהריקבון הוא חלק מתהליך הצמיחה, אתה קולט את המבניות שבדברים, אתה מבין שאין מצב אחרת לעליה גופא.
 

הבה נתחכמה

משתמש ותיק
לגבי הציטוט, קצת צרם לי הנוסח.
ברור שכל התהליך של סדר העולם הוא באופן של לכתחילה ע"פ תוכנית ידועה של בורא העולם.
ה'בדיעבד', הוא רק בצורה ההסתכלות המצומצמת שלנו.
האם המילה דיעבד יותר חמורה משבירת הלוחות?
האם לא נכללו בתשעה באב אירועים צורמים יותר משימוש במילה זו?
כמדומני שאין ביניכם תמימות דעים
 

אור עולם

משתמש ותיק
הג"ר משה שפירא זצוק"ל אמר פעם בשיעור שכל מה שהקב"ה עשה בעולם 'לא הלך לו' (חטא אדה"ר, וכמעט נתקן ע"י האבות ושעבוד מצרים וחטאו בעגל, אח"כ המרגלים ומשה ואהרן כנזכר, וחורבן שתי מקדשות) חוץ מהמשכן שנבנה ונגנז כשבאו לארץ.

רק לא הבנתי מנין לך הרב @ספר וסופר שת"ב הוא זכר ליציאת מצרים? או שזה רק ביטוי מושאל.
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
פותח הנושא
א. מה מגדיר ב"עם" כ"מפסידן" בהקבלה ל"בני חורין" ו"מקבלי התורה" וכדו'
כל הגלות מכוונות כנגד מה שקיבלנו ביציאת מצרים, וכלשון הקינות - בצאתי ממצרים בצאתי מירושלים. ותמיד מעורר את ליבי המשפט בסוף תוכחות כי תבוא - 'והשיבך ה' מצרים באניות בדרך אשר אמרתי לך לא תוסיף לראותה והתמכרתם שם לעבדים ולשפחות' - כלומר, חזרה אחורה מכל יציאת מצרים, קריעת ים סוף, היציאה מבית עבדים. נורא!. [אלא שזו הנחמה העצומה שרמוזה בסוף - 'ואין קונה', כלומר, שאי אפשר לבטל באמת את יציאת מצרים, כי אין לאן לחזור. ולכן באותם מילים נגמרת התוכחה].

ולגבי התורה נאמר במגילה במפורש - 'מלכה ושריה בגויים אין תורה'
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
פותח הנושא
ב. מה אנחנו צריכים לקחת מזה לחיים שלנו, ולמה אנחנו צריכים להתחבר, [מה יעזור לנער האומלל הנ"ל כשהוא יידע שזה חלק ממהותו],
ואיך בזה שהוא מבין ששורש הנפילות וחוסר ההתקדמות שלו ה"ה שזור כבר בתולדות עמו זה מה שיקח אותו [ואת האומה כולה] לקראת העבודה שלו לעליה,
עיקר המסר מיוסד על היות תשעה באב מועד ברצף סדר הזמנים של המועדים.
כלומר, הוא לא מאורע מבודד, אלא הוא עומד על רצף לוח השנה:
פסח-ספירת העומר-שבועות-40 יום-יז בתמוז-בין המצרים-שבעה דנחמתא-ראש השנה-עשרת ימי תשובה-יום כיפור- סוכות-שמ"ע. [ימי החורף - חנוכה ופורים].

ומה שהאדם צריך להשיב אל לבו, זה:

א. המחשבה הטבעית של אדם - כאשר הוא רואה כאלו הפסדים - שהכל אבוד, ומזה הוא בא לידי רפיון ידיים וחוסר חשק להשקיע.
וכאן אנחנו רואים, איך כל התורה והעבודה נעשים במסגרת של הפסדים עצומים, ועדיין עסק התורה והמצוות וההיסטוריה של כלל ישראל ממשיכים לתפקד בשיא התפוקה.
והנלמד מזה, שמערכת קיום התורה ובחירת ישראל חסינים גם להפסדים עצומים, וזה מלמד גם על עומק הברית וחסינותה, שגם כאשר חלילה מתרחשת בגידה עצומה, הטיפול בה נעשה בתוך מסגרת הברית [כמה גירושין תפיסה כזאת יכולה למנוע-בסוד, אי זה ספר כריתות אמכם אשר שלחתיה].
וזה בולט ברקע של ההשתלבות ברצף המועדים, שחוגגים פסח בידיעה שיבוא אחריו תשעה באב, וחוגגים ראש השנה וסוכות למרות שלפני חודשיים היה תשעה באב, ואין בכח אחד לבטל את השני. [יש בתפיסה זו מימד נפשי, כלומר, זה לא מחשבה שכלית, אלא יציבות וחסינות נפשית, להכיל ניגודים כאלו חריפים וסוערים בשוויון נפש ובלא יציאה מאיזון].
וזה תקוה לכל אחד, להשקיע, למרות הכל, בכל הכח, במה שיש, ולהבין שזה הכל.

ב. התקווה.
כעין מה שאמר רבי חנינא בן תרדיון, שנשרף עם ספר תורה, ואמר, מי שמקש עלבונה של תורה הוא מבקש עלבוני.
הקושי הגדול של האיש הפגום והנופל, הוא הבדידות. ההרגשה שהמוצלחים ממשיכים הלאה, והוא הדפוק תקוע בבעיות של עצמו לבד.
אבל כאשר אתה מבין, שלא אתה הוא הדפוק, אלא כל העסק דפוק מהרגע הראשון, אתה פתוח להתנחם.
כי כאשר תופסים שהפגם הזה מושרש באופן יסודי בכל המערכת, ואדרבה הפגם במערכת עוד גדול ורחב הרבה יותר מהפגם האישי שלך, אין ספק שכאשר יום יבוא וחרפת עמו יסיר, תוסר גם חרפתו עם חרפת העם כולו.

ועומק הנחמה היא, שבודאי אין שום דבר העומד בפני רצון הבורא יתברך, ושום דבר מתכניתו וממחשבתו הראשונה לא תפול ארצה, וודאי וודאי, כאשר יסיר חרפת עמו, לא יהיו כל השנים העוברות הללו לריק, ותמות הנעורים שנפגמה תשוב בשלמות לימי עלומיה, ואם כן, אף הפגום והנופל, יש לו להשיב אל לבו, שאף אם כעת הוא שבור וחרב, יום יבוא ויתאחו הקרעים, וישוב ויבנה הבנין, ולא יפסיד כלום מימיו החולפים, ואור הנפש יזרח בו כימי הורתו ולידתו, ורוח הנעורים הטהורה תנשב בו כבתחילה, בקדושה ובטהרה, עם כל ישראל במהרה.
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמדומני שאין ביניכם תמימות דעים
זה לא מדוייק
עיקר הדגש שלי על דברי ידיד הרב @הערשלה
שאינני רוצה לכוון 'לתבנית', כלומר 'להבין' שככה זה, אלא להכיר בזה רגשית ומנטאלית
אבל באמת בצד השכל של הדברים זה היינו הך, ושנינו אומרים אותו הדבר

רק חושב היה לי להדגיש
שאף שהדברים דומים מאוד, ונראה שזה רק ענין של השבה אל הלב
יש כאן בשורש הערה עצומה, שלדעתי בה תלוי מידת ההשבה אל הלב של הדברים השכליים

אבל מכיון שאין זה נוגע לאשכול אלא באופן עקיף אולי כדאי לא להיכנס לנושא זה במסגרת הנושא שלנו, ואולי צריך לפתוח על זה אשכול בפני עצמו
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
פותח הנושא
רק לא הבנתי מנין לך הרב @ספר וסופר שת"ב הוא זכר ליציאת מצרים? או שזה רק ביטוי מושאל.
אתה יכול לקרוא לזה מושאל, אבל זה לא אמירה באויר

הנושא של המועדים שהם זכר ליציאת מצרים, ברובד הפשוט ביותר, זה בגלל שבסדר המועדים 'הונצח' סדר היציאה ממצרים.

היציאה - פסח, מתן תורה - שבועות, מחילת עוון העגל והירידה שניה מן ההר - יום כיפור, משכן - סוכות, [כניסה לארץ - שמיני עצרת].
המועד היחיד שלכאורה לא שייך לרצף הישיר של יציאת מצרים, זה ראש השנה, וכבר אמר עליו הרמב"ן שהוא מועד שנגזר ונמשך מיום הכיפורים. [ויש עוד הרבה להאריך בזה].

המועדים הללו, נושאים בתוכם מהויות שהם יסוד מציאות כלל ישראל, שזה ענין ומהות יציאת מצרים - היום הזה נהיית לעם, ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש, אשר הוצאתי אותם מארץ מצריך להיות לי וכו' וכו'. וזה - חירות, תורה, ושמחת השראת השכינה. וכלול בזה, ברית יג מידות, שזה נצחיות בחירת ישראל על אף העוונות.

בתוך כל אלו, היו עוד שני מאורעות מכריעים, בשנה הראשונה והשניה לצאת בני ישראל מארץ מצרים, והם הטביעו את חותמם על ההיסטוריה היהודית לא פחות מהדברים החיוביים שמנינו עד כאן. והם - מעשה העגל, ובתגובה - שבירת הלוחות. וכן - חטא המרגלים, ובתגובה - הגזירה שלא יכנסו לארץ.

וחז"ל הקדושים בבואם לקבוע את עניינם של י"ז בתמוז וט' באב, הם לא מתחילים מהחורבנות - אף שהאבלות בפועל התחילה אז, אלא ממה שהיה במדבר ברצף היציאה ממצרים. בי"ז - נשתברו הלוחות. ובט' באב - נגזר על אבותינו שלא יכנסו לארץ. [שזה שני יסודות הקלקול - שבירה וחורבן, בחינת 'מלכין קדמאין דמיתו וארעא איתבטלת - למי שמכיר].
\
ואגב, בגר"א כתוב, שכשם שיסוד כלל ישראל היה בשנה הראשונה של יציאת מצרים, ועל בסיס זה מתגלגלים כל השנים מאז ועד היום. כך בגאולה העתידה, זה יהי שנה אחת. ומשמע ממנו, שזה יהיה כעין השלמה לכל מה שנחסר באותה שנה ראשונה.

והוא ישמיענו ברחמיו שנית לעיני כל חי - הן גאלתי אתכם אחרית כראשית, להיות לכם לא'.
 

הבה נתחכמה

משתמש ותיק
@ספר וסופר
נפלא מאוד
ייש"כ גדול על האור הגדול

אולי אכרוך בזה עוד שאלה שקצת או הרבה קשורה,
למה הצורה של יהודי מלכתחילה היא "אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא"
דהיינו שמלכתחילה העולם ניתן בצורה שהוא למעלה מכוחותינו, ולא רק ברעיון אלא במציאות יש עלינו תביעה אמיתית שרשמית היא למעלה מכוחותינו ומושגינו, [זה לא רק לתת שאיפות ומושגים - אנחנו נענשים באי קיומה],
חלק מהתהליך המובנה של העולם זה עם יו"כ - יום סליחה,
האם עולם שבו הקב"ה שמח ומרוצה ממעשי היהודי המושלם לכה"פ בתפיסתנו [כל א' ידביק את הרב שלו], לא היה עולם שיותר מעודד למושלמות בעבודתו יתברך ?
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
פותח הנושא
אולי אכרוך בזה עוד שאלה שקצת או הרבה קשורה,
למה הצורה של יהודי מלכתחילה היא "אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא"
דהיינו שמלכתחילה העולם ניתן בצורה שהוא למעלה מכוחותינו, ולא רק ברעיון אלא במציאות יש עלינו תביעה אמיתית שרשמית היא למעלה מכוחותינו ומושגינו, [זה לא רק לתת שאיפות ומושגים - אנחנו נענשים באי קיומה],
חלק מהתהליך המובנה של העולם זה עם יו"כ - יום סליחה,
האם עולם שבו הקב"ה שמח ומרוצה ממעשי היהודי המושלם לכה"פ בתפיסתנו [כל א' ידביק את הרב שלו], לא היה עולם שיותר מעודד למושלמות בעבודתו יתברך ?
אתה מבקש את כל התורה כולה על רגל אחת...

בפשטות, הענין הוא, שהמטרה בבריאה היא עלייה תמידית, ולא משהו שנשאר במסגרת
ולכן יש תמיד חוסר התאמה בין האור לכלי, או שהוא גדול ממנו או שהוא קטן ממנו
ולכל מציאות מוגמרת יש שתי קצוות פתוחות, ראשית ואחרית, מעלה ומטה, כמו צינור שפתוח לשני צדדים

וכך העבודה וההשגה היא בתנועה מתמדת אל עבר מה שמעבר
ולכן השאלה שיסודה ב"לכה"פ לתפיסתנו" זה בדיוק התשובה עליה
המטרה של העבודה זה לא רק להגיע למילוי ויישום התפיסה, אלא שינוי התפיסה
 

הבה נתחכמה

משתמש ותיק
רק לא הבנתי מנין לך הרב @ספר וסופר שת"ב הוא זכר ליציאת מצרים? או שזה רק ביטוי מושאל.
הנושא של המועדים שהם זכר ליציאת מצרים, ברובד הפשוט ביותר, זה בגלל שבסדר המועדים 'הונצח' סדר היציאה ממצרים.
במדרש רבא על הפסוק "השביעני במרורים" זה ליל הסדר "הרווני לענה" זה ת"ב, והיינו שהמרורים זה להורות שעדיין לא הושלם הגלות
ולכן "הרווני לענה" בת"ב, ות"ב וליל הסדר הם שני הצדדים של מה שיש/אין לנו.
ובמי השילוח ביאר כעי"ז על טעם אכילת ביצה בליל הסדר
 

הערשלה

משתמש ותיק
במדרש רבא על הפסוק "השביעני במרורים" זה ליל הסדר "הרווני לענה" זה ת"ב, והיינו שהמרורים זה להורות שעדיין לא הושלם הגלות
ולכן "הרווני לענה" בת"ב, ות"ב וליל הסדר הם שני הצדדים של מה שיש/אין לנו.
ובמי השילוח ביאר כעי"ז על טעם אכילת ביצה בליל הסדר
וידוע הסדר של א"ת ב"ש שתשעה באב חל ביו"ט ראשון של פסח.
 
חלק עליון תַחתִית