"לתת נקמת ה' בגרמניה", השנאה והנקמה באור היהדות

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
המשך מאשכול זה בנושאי השואה: https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=134744#p134744
המצפה לישועת ה' אמר:
מודים דרבנן אמר:
לי באופן אישי כואב לראות שלמרות שהעם היהודי הצליח להשתקם במידה מרובה, הרי שבאותה מידה גם העם הגרמני הצליח להשתקם. גרמניה נחשבת כיום לאחת המדינות היותר משגשגות.

אני מייחל לראות בעיני את נקמת ה' בגויים ע"י נפילתה של גרמניה לשאול תחתית, עד שתיחשב למדינה מסוכנת ומצורעת [דוגמת סוריה/לוב וכדומה].

עד שזה יקרה אני משתדל להימנע לרכוש ולהחזיק מוצרים מתוצרת גרמניה. ואינני יודע אם רגש זה יש לו מקור בתורתינו או שהוא מסור לליבו של כל אחד ואחד.

מה דעת חו"ר הפורום בענין?

א. לצערינו, על אף השתקמותו והתקוממותו, הגשמית והרוחנית, של עם ה', מזמן השואה ועד ימינו. מבחינה מספרית עדיין הוא לא הגיע למצב שהיה לפני השואה, ללמדך כמה גדולה עוצמת השבר שחוה וספג העם היהודי עד ימינו אנו.

ב. השתקמות העם הגרמני הארור, הינה חילול ה' נוראי, שנראה לעינים כביכול 'לית דין ולית דיין', חלילה וחס, ובודאי הינה רק "לִפְנֵי שֶׁבֶר גָּאוֹן וְלִפְנֵי כִשָּׁלוֹן גֹּבַהּ רוּחַ" (משלי ט"ז י"ח), וכדרך שנתקיים בהמן הרשע, זקנם ומוריש-דרכם.

ג. כל עם ישראל מצפה ומייחל בכליון-עיניים לראות את נקמת ה' באומה עמלקית זו. לא רק שתהיה מדינה בזויה ומצורעת, ולא רק נפילתם לשאול-תחתית, אלא כליון מושלם ומוחלט, וכדרך שנתנבא עליהם ישעיהו הנביא (ל"ד פסוק ח' ואילך)
כִּי זֶבַח לה' בְּבָצְרָה וְטֶבַח גָּדוֹל בְּאֶרֶץ אֱדוֹם.וְיָרְדוּ רְאֵמִים עִמָּם וּפָרִים עִם אַבִּירִים וְרִוְּתָה אַרְצָם מִדָּם וַעֲפָרָם מֵחֵלֶב יְדֻשָּׁן.
כִּי יוֹם נָקָם לה' שְׁנַת שִׁלּוּמִים לְרִיב צִיּוֹן.
וְנֶהֶפְכוּ נְחָלֶיהָ לְזֶפֶת וַעֲפָרָהּ לְגָפְרִית וְהָיְתָה אַרְצָהּ לְזֶפֶת בֹּעֵרָה.
לַיְלָה וְיוֹמָם לֹא תִכְבֶּה לְעוֹלָם יַעֲלֶה עֲשָׁנָהּ מִדּוֹר לָדוֹר תֶּחֱרָב לְנֵצַח נְצָחִים אֵין עֹבֵר בָּהּ.
וִירֵשׁוּהָ קָאַת וְקִפּוֹד וְיַנְשׁוֹף וְעֹרֵב יִשְׁכְּנוּ בָהּ וְנָטָה עָלֶיהָ קַו תֹהוּ וְאַבְנֵי בֹהוּ.

ד. בענין מוצרים הנושאים את דגלה המשוקץ של אומה טמאה זו, עי' רש"י בסוף פרשת כי תצא וז"ל "תמחה את זכר עמלק. מאיש ועד אשה מעולל ועד יונק משור עד שה (ש"א ט"ו ג'),שלא יהא שם עמלק נזכר אפילו על הבהמה, לומר זו משל עמלק היתה".

וכל זה כמובן מלבד התמיכה והסיוע למשנאי ה' אלו, אשר חרתו וחורתים על דגלם, את המלחמה התמידית בה' ובעמו, ואת המלחמה בצדק והמוסר התורניים אשר הונחלו ע"י עם ה' אל שאר אומות העולם.
(וכידוע מהחזו"א שהורה לשלמה לורינץ זצ"ל להמנע מהצבעה בענין השילומים, היות וההכרעה בענין היא קשה לו עד למאוד מבחינה תורנית, למרות ההכרח הקריטי באותם ימים באותם פרוטות טמאות להציל את הכלכלה דאז מקריסה מוחלטת, וכידוע).

 
 
מהפסוקים באיכה ד, כא
שִׂ֤ישִׂי וְשִׂמְחִי֙ בַּת־אֱד֔וֹם יוֹשֶׁ֖בֶת בְּאֶ֣רֶץ ע֑וּץ גַּם־עָלַ֙יִךְ֙ תַּעֲבׇר־כּ֔וֹס תִּשְׁכְּרִ֖י וְתִתְעָרִֽי׃,

תהלים פג,
עֲשֵֽׂה־לָהֶ֥ם כְּמִדְיָ֑ן
  כְּֽסִיסְרָ֥א כְ֝יָבִ֗ין בְּנַ֣חַל קִישֽׁוֹן׃
נִשְׁמְד֥וּ בְֽעֵין־דֹּ֑אר
  הָ֥יוּ דֹּ֗֝מֶן לָאֲדָמָֽה׃
שִׁיתֵ֣מוֹ נְ֭דִיבֵימוֹ כְּעֹרֵ֣ב וְכִזְאֵ֑ב
  וּֽכְזֶ֥בַח וּ֝כְצַלְמֻנָּ֗ע כׇּל־נְסִיכֵֽימוֹ׃
אֲשֶׁ֣ר אָ֭מְרוּ נִ֣ירְשָׁה לָּ֑נוּ
  אֵ֗֝ת נְא֣וֹת אֱלֹהִֽים׃
אֱֽלֹהַ֗י שִׁיתֵ֥מוֹ כַגַּלְגַּ֑ל
  כְּ֝קַ֗שׁ לִפְנֵי־רֽוּחַ׃
כְּאֵ֥שׁ תִּבְעַר־יָ֑עַר
  וּ֝כְלֶהָבָ֗ה תְּלַהֵ֥ט הָרִֽים׃
כֵּ֭ן תִּרְדְּפֵ֣ם בְּסַעֲרֶ֑ךָ
  וּבְסוּפָתְךָ֥ תְבַהֲלֵֽם׃
מַלֵּ֣א פְנֵיהֶ֣ם קָל֑וֹן
  וִיבַקְשׁ֖וּ שִׁמְךָ֣ יְהֹוָֽה׃
יֵבֹ֖שׁוּ וְיִבָּהֲל֥וּ עֲדֵי־עַ֗ד
  וְֽיַחְפְּר֥וּ וְיֹאבֵֽדוּ׃
וְֽיֵדְע֗וּ כִּֽי־אַתָּ֬ה שִׁמְךָ֣ יְהֹוָ֣ה לְבַדֶּ֑ךָ
  עֶ֝לְי֗וֹן עַל־כׇּל־הָאָֽרֶץ׃


תהלים צד
תהילים צד
א אֵל-נְקָמ֥וֹת יְהוָ֑ה אֵ֖ל נְקָמ֣וֹת הוֹפִֽיַע: ב הִ֭נָּשֵׂא שֹׁפֵ֣ט הָאָ֑רֶץ הָשֵׁ֥ב גְּ֝מ֗וּל עַל-גֵּאִֽים: ג עַד-מָתַ֖י רְשָׁעִ֥ים | יְהוָ֑ה עַד-מָ֝תַ֗י רְשָׁעִ֥ים יַעֲלֹֽזוּ: ד יַבִּ֣יעוּ יְדַבְּר֣וּ עָתָ֑ק יִֽ֝תְאַמְּר֗וּ כָּל-פֹּ֥עֲלֵי אָֽוֶן: ה עַמְּךָ֣ יְהוָ֣ה יְדַכְּא֑וּ וְֽנַחֲלָתְךָ֥ יְעַנּֽוּ: ו אַ֭לְמָנָה וְגֵ֣ר יַהֲרֹ֑גוּ וִֽיתוֹמִ֣ים יְרַצֵּֽחוּ: ז וַ֭יֹּ֣אמְרוּ לֹ֣א יִרְאֶה-יָּ֑הּ וְלֹא-יָ֝בִ֗ין אֱלֹהֵ֥י יַעֲקֹֽב: ח בִּ֭ינוּ בֹּעֲרִ֣ים בָּעָ֑ם וּ֝כְסִילִ֗ים מָתַ֥י תַּשְׂכִּֽילוּ: ט הֲנֹ֣טַֽע אֹ֖זֶן הֲלֹ֣א יִשְׁמָ֑ע אִֽם-יֹ֥צֵֽר עַ֝֗יִן הֲלֹ֣א יַבִּֽיט: י הֲיֹסֵ֣ר גּ֭וֹיִם הֲלֹ֣א יוֹכִ֑יחַ הַֽמְלַמֵּ֖ד אָדָ֣ם דָּֽעַת: יא יְֽהוָ֗ה יֹ֭דֵעַ מַחְשְׁב֣וֹת אָדָ֑ם כִּי-הֵ֥מָּה הָֽבֶל: יב אַשְׁרֵ֤י | הַגֶּ֣בֶר אֲשֶׁר-תְּיַסְּרֶ֣נּוּ יָּ֑הּ וּֽמִתּוֹרָתְךָ֥ תְלַמְּדֶֽנּוּ: יג לְהַשְׁקִ֣יט ל֖וֹ מִ֣ימֵי רָ֑ע עַ֤ד יִכָּרֶ֖ה לָרָשָׁ֣ע שָֽׁחַת: יד כִּ֤י | לֹא-יִטֹּ֣שׁ יְהוָ֣ה עַמּ֑וֹ וְ֝נַחֲלָת֗וֹ לֹ֣א יַעֲזֹֽב: טו כִּֽי-עַד-צֶ֭דֶק יָשׁ֣וּב מִשְׁפָּ֑ט וְ֝אַחֲרָ֗יו כָּל-יִשְׁרֵי-לֵֽב: טז מִֽי-יָק֣וּם לִ֭י עִם-מְרֵעִ֑ים מִֽי-יִתְיַצֵּ֥ב לִ֝י עִם-פֹּ֥עֲלֵי אָֽוֶן: יז לוּלֵ֣י יְ֭הוָה עֶזְרָ֣תָה לִּ֑י כִּמְעַ֓ט | שָֽׁכְנָ֖ה דוּמָ֣ה נַפְשִֽׁי: יח אִם-אָ֭מַרְתִּי מָ֣טָה רַגְלִ֑י חַסְדְּךָ֥ יְ֝הוָ֗ה יִסְעָדֵֽנִי: יט בְּרֹ֣ב שַׂרְעַפַּ֣י בְּקִרְבִּ֑י תַּ֝נְחוּמֶ֗יךָ יְֽשַׁעַשְׁע֥וּ נַפְשִֽׁי: כ הַֽ֭יְחָבְרְךָ כִּסֵּ֣א הַוּ֑וֹת יֹצֵ֖ר עָמָ֣ל עֲלֵי-חֹֽק: כא יָ֭גוֹדּוּ עַל-נֶ֣פֶשׁ צַדִּ֑יק וְדָ֖ם נָקִ֣י יַרְשִֽׁיעוּ: כב וַיְהִ֬י יְהוָ֣ה לִ֣י לְמִשְׂגָּ֑ב וֵ֝אלֹהַ֗י לְצ֣וּר מַחְסִֽי: כג וַיָּ֤שֶׁב עֲלֵיהֶ֨ם | אֶת-אוֹנָ֗ם וּבְרָעָתָ֥ם יַצְמִיתֵ֑ם יַ֝צְמִיתֵ֗ם ה' אֱלֹהֵֽינוּ: 



נראה כי הנקמה מסורה ליוצר כל עולמים, הוא שלח את המקל והוא ישברנו. אנו נעשה את סילוק הסיבה להכאה והוא ישבור את המקל.

על השטפונות בגרמניה בשבוע האחרון שמעו כולם. נזכרתי בזה בצטטי את הפסוק מאיכה.
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
וְנָתַתִּי אֶת נִקְמָתִי בֶּאֱדוֹם בְּיַד עַמִּי יִשְׂרָאֵל וְעָשׂוּ בֶאֱדוֹם כְּאַפִּי וְכַחֲמָתִי וְיָדְעוּ אֶת נִקְמָתִי נְאֻם ה' אלקים (יחזקאל כ"ה י"ד).
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
רוצה להתעלות אמר:
אבל גם בגרמניה תנועת הנאצים היא מאוסה ודחוייה כך שהמדינה גרמניה של היום אין לה קשר לגרמניה של הנאצים
גם הגרמנים ה'אדיבים' וה'מנומסים' של טרום השואה, מסתמא לא היה להם קשר ל'גרמניה של הנאצים'.

השנאה והרוע קיימים כל העת, גם אם הם מסתתרים מאחורי מסכות של 'נאורות 'וקדמה'.

אגב, כשאומרים לפני ברכת המזון "בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ, אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע". גם כן מבררים אם בבבל של היום ממשיכים בפועל את דרכם של הבבלים הקדמונים, או שמא כבר 'חזרו בתשובה'.
 
  • תודה
Reactions: M.W

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
למה זה תשאל לשמי אמר:
שִׂ֤ישִׂי וְשִׂמְחִי֙ בַּת־אֱד֔וֹם יוֹשֶׁ֖בֶת בְּאֶ֣רֶץ ע֑וּץ גַּם־עָלַ֙יִךְ֙ תַּעֲבׇר־כּ֔וֹס תִּשְׁכְּרִ֖י וְתִתְעָרִֽי׃
אולי "תעבר כוס" היינו כדרך שעברה הכוס על "בת ציון", דהיינו ע"י אויביה ומשנאיה, ולא ע"י מאורע שמימי וניסי.
 
המצפה לישועת ה' אמר:
גם הגרמנים ה'אדיבים' וה'מנומסים' של טרום השואה, מסתמא לא היה להם קשר ל'גרמניה של הנאצים

עגלים ישקון! ואם תרצה הוכחות מדעיות, הלא כ-ל המחקרים מראים, שהשואה לא הייתה קורית לולי האנטישמיות המושרשת בגרמניה מדורי דורות. אציין להודעתי המפורטת כאן.
 
המצפה לישועת ה' אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
שִׂ֤ישִׂי וְשִׂמְחִי֙ בַּת־אֱד֔וֹם יוֹשֶׁ֖בֶת בְּאֶ֣רֶץ ע֑וּץ גַּם־עָלַ֙יִךְ֙ תַּעֲבׇר־כּ֔וֹס תִּשְׁכְּרִ֖י וְתִתְעָרִֽי׃
אולי "תעבר כוס" היינו כדרך שעברה הכוס על "בת ציון", דהיינו ע"י אויביה ומשנאיה, ולא ע"י מאורע שמימי וניסי.

מהמפרשים נראה לא כך, עיי''ש.
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
למה זה תשאל לשמי אמר:
המצפה לישועת ה' אמר:
גם הגרמנים ה'אדיבים' וה'מנומסים' של טרום השואה, מסתמא לא היה להם קשר ל'גרמניה של הנאצים

עגלים ישקון! ואם תרצה הוכחות מדעיות, הלא כ-ל המחקרים מראים, שהשואה לא הייתה קורית לולי האנטישמיות המושרשת בגרמניה מדורי דורות. אציין להודעתי המפורטת כאן.
והיא עדיין מושרשת בהם, ותשאר מושרשת בהם (ובדומיהם) לעולם. הפתרון היחיד הוא פשוט טיפול שורש יסודי. וכדרך המבואר בסוף שירת האזינו:

כִּי אֶשָּׂא אֶל שָׁמַיִם יָדִי וְאָמַרְתִּי חַי אָנֹכִי לְעֹלָם. אִם שַׁנּוֹתִי בְּרַק חַרְבִּי וְתֹאחֵז בְּמִשְׁפָּט יָדִי אָשִׁיב נָקָם לְצָרָי וְלִמְשַׂנְאַי אֲשַׁלֵּם. אַשְׁכִּיר חִצַּי מִדָּם וְחַרְבִּי תֹּאכַל בָּשָׂר מִדַּם חָלָל וְשִׁבְיָה מֵרֹאשׁ פַּרְעוֹת אוֹיֵב. הַרְנִינוּ גוֹיִם עַמּוֹ כִּי דַם עֲבָדָיו יִקּוֹם וְנָקָם יָשִׁיב לְצָרָיו וְכִפֶּר אַדְמָתוֹ עַמּוֹ.
 
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
בפסוק בפרשת בחוקותי "וְהֵבֵאתִי עֲלֵיכֶם חֶרֶב נֹקֶמֶת נְקַם בְּרִית", מבואר שהפורענות של ישראל ע"י הגוים נחשבת נקמה עליהם שעברו על דברי התורה, וכמו שתרגם אונקלוס
"וְאַיְתִי עֲלֵיכוֹן דְּקָטְלִין בְּחַרְבָּא וְיִתְפַּרְעוּן מִנְּכוֹן פּוּרְעָנוּתָא עַל דַּעֲבַרְתּוּן עַל אוֹרָיְתָא", אע"פ שהקב"ה לא נקם בהם באותות ובמופתים, אלא ע"י אויבים גשמיים ופשוטים.
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
ועי' תהלים קמ"ט.
"יַעְלְזוּ חֲסִידִים בְּכָבוֹד יְרַנְּנוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם. רוֹמְמוֹת אֵל בִּגְרוֹנָם וְחֶרֶב פִּיפִיּוֹת בְּיָדָם. לַעֲשׂוֹת נְקָמָה בַּגּוֹיִם תּוֹכֵחֹת בַּלְאֻמִּים. לֶאְסֹר מַלְכֵיהֶם בְּזִקִּים וְנִכְבְּדֵיהֶם בְּכַבְלֵי בַרְזֶל. לַעֲשׂוֹת בָּהֶם מִשְׁפָּט כָּתוּב הָדָר הוּא לְכָל חֲסִידָיו הַלְלוּי-הּ".
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
ומכאן תשובה למה שכבודו הביא מפרקים פ"ג וצ"ד בתהלים, שהרי לא מפורש שם שהנקמה תהיה דווקא ע"י מופתים בשמים ובארץ שלא בדרך הטבע.

ומלבד זאת, אף שבודאי כולנו מצפים לנקמה כזו, נקמה כוללנית ונסית, נקמה של "מִי זֶה בָּא מֵאֱדוֹם חֲמוּץ בְּגָדִים מִבָּצְרָה זֶה הָדוּר בִּלְבוּשׁוֹ צֹעֶה בְּרֹב כֹּחוֹ אֲנִי מְדַבֵּר בִּצְדָקָה רַב לְהוֹשִׁיעַ. מַדּוּעַ אָדֹם לִלְבוּשֶׁךָ וּבְגָדֶיךָ כְּדֹרֵךְ בְּגַת. פּוּרָה דָּרַכְתִּי לְבַדִּי וּמֵעַמִּים אֵין אִישׁ אִתִּי וְאֶדְרְכֵם בְּאַפִּי וְאֶרְמְסֵם בַּחֲמָתִי וְיֵז נִצְחָם עַל בְּגָדַי וְכָל מַלְבּוּשַׁי אֶגְאָלְתִּי. כִּי יוֹם נָקָם בְּלִבִּי וּשְׁנַת גְּאוּלַי בָּאָה. וְאַבִּיט וְאֵין עֹזֵר וְאֶשְׁתּוֹמֵם וְאֵין סוֹמֵךְ וַתּוֹשַׁע לִי זְרֹעִי וַחֲמָתִי הִיא סְמָכָתְנִי. וְאָבוּס עַמִּים בְּאַפִּי וַאֲשַׁכְּרֵם בַּחֲמָתִי וְאוֹרִיד לָאָרֶץ נִצְחָם. כמבואר בישעיה ס"ג.

בכל זאת אין זה פוטרנו מנקמה ושנאה ככל שידינו משגת, לנקום את נקמת ה', ולקדש את שם קדשו יתברך, וכמו שעם ישראל נצטוו על מחיית עמלק בצאתם ממצרים.
 

ירמיה

משתמש ותיק
אל תשמחי אויבתי על שבר קרני
כי נפלתי קמתי וה' עזרני
הני יאספני א-לי אשר פזרני
ויגאלני ממך צורי אשר מכרני
וגם עליך תעבר כוס אשר עברני
ואז בסלעי סעיפיך
אנפץ את טפיך.


(סוף קינה ל"ה)
 
רצונו כרצונו אמר:
מישהו יוכל להסביר לי מדוע מתפללים על נקמה בגויים ?
כלומר מדוע אנו חפצים בזה
גדולה נקמה שנתנה בין שתי שמות.
הקב"ה נקרא קל קנא ונוקם.
ענין הנקמה לכאורה הוא להראות את תכלית הבריאה שהיא שליטת ה' בעולם. 
אני מבין שצריך להראות בזה העולם, ולא די לעתיד לבוא בעולם הגמול, שמי שהרשיע ופגע בעם ה' או בתורת ה', בא קל נקמות חמוץ בגדים מבצרה לנקום את נקמתו.
כי תכלית הבריאה שיראה כבוד מלכות שמים בזה העולם.
כך אני מבין את זה, ומכאן עולה התמיהה 'מדוע דרך רשעים צלחה' כי זה נגד תכלת הבריאה בזה העולם.

 
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
ובכן אמר:
סתם ככה, האוקראינים אינם פחות 'אדום' מהגרמנים, ויש אומרים שיותר.
כידוע האוקראינים השתתפו בגופם וסייעו מאד למפלצת ההשמדה הגרמנית. זה מתאים מאוד אם באמת כדבריך הם צאצאי צאצאיו של עמלק, או לכה"פ של עשו זקנו.
 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
המצפה לישועת ה' אמר:
בכל זאת אין זה פוטרנו מנקמה ושנאה ככל שידינו משגת, לנקום את נקמת ה', ולקדש את שם קדשו יתברך, וכמו שעם ישראל נצטוו על מחיית עמלק בצאתם ממצרים
א. אין שום חיוב עלינו לנקום במי שעשה לנו צרות.
ב. אין בנקמה קידוש ה' אם לא יכריו שזה קרה בגלל זה. היום - שום דבר שיקרה לגרמניה שנחשבת כמגלמת משהו אחרים מהנאצים ימ"ש לא יתקשר לשואה וממילא אין קידוש שמו ית' בזה.
ג. עמ"י לא נצטווה בנקמה לעמלק. אלא במחיית שמו מצד היותו רע כזה שאין לו מקום בעולם (רק במדין נאמר נקמת ה', ואי"ז ציווי לדורות).
ד. אני רואה שהגישה שלך כאילו גורל הנאצים נמסר לידים שלך. אז זהו שלא. כל ענין גלגול השכר ועונש בעולם קשור להנהגת ה' בעולם ואין אדם נכנס לפנים ממחיצתו להתערב בזה.
ה. אולי אינך מכיר, אבל רוב גדולי ישראל שספגו אבידות בשואה (הרבי מבלז הרבי מגור הרב מבריסק ועוד) לא הלכו בגישה כזאת ולא ייחסו את אסון השואה לכח מסויים כמו גרמניה - אלא למשהו עליון וגבוה יותר, בסגנון "אשור שבט אפי", אין שום צורך לנקום במקל, וטיפש מי ששונא ומקלל את המקל, צריך לפנות למי שמחיזק אותו - השי"ת. וממילא לא נשמעה מהם מילה על הגרמנים! דוק ושתכח.
אני יודע שיש בדברי קצת שינוי גישה ממה שאתה מורגל ומבין, אבל בכו"א יש הרי צד קלוש שאני צודק. תנסה.
 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
גדולה נקמה שנתנה בין שתי שמות.
הקב"ה נקרא קל קנא ונוקם.
ענין הנקמה לכאורה הוא להראות את תכלית הבריאה שהיא שליטת ה' בעולם. 
אני מבין שצריך להראות בזה העולם, ולא די לעתיד לבוא בעולם הגמול, שמי שהרשיע ופגע בעם ה' או בתורת ה'
כל המקורות שהבאת, וכן כל הענין שעולה מדבריך הנפלאים (כתמיד) היו יכולים להתאים אם הנאצים הארורים היו באים בתור מלחמה על ה' ועמו, אבל מה לעשות שהם לא הכירו בכ"ז (בשונה מהצלבנים והמוסלמים ועוד) אלא רק שנאו עד מות את האופי והטבע היהודי ולכן אינו שייך לכל מה שכתבת.
הם הרגו באותה מידה גם צוענים וחולים וכו' אין כאן מלחמה על ה' וכבודו.
בשונה מרוסיה הצארית ואח"כ הקומניסטית למשל, שעלי' יש מסורת ברורה יותר שהם אכן עמלק שמלחמה לו עם ה'! עם קדושת ה' שמופיעה ע"י ישראל בעולם. ודוק
 

משה יעקב

משתמש ותיק
גם אם יש צדק בדבריך בענין שנאת הגרמנים.
אך אל תשכח את ארה"ב ובריטניה אשר לא פעלו כלום להפסקת השמדת עמינו.
אל תשכח את כל מה שהבריטים עשו לנו כאן אחרי השואה.
אנו מצפים ומיחלים לנקמה, אשר תבוא רק ורק בבוא משיח צדקינו אמן. 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
משה יעקב אמר:
גם אם יש צדק בדבריך בענין שנאת הגרמנים.
אך אל תשכח את ארה"ב ובריטניה אשר לא פעלו כלום להפסקת השמדת עמינו.
אל תשכח את כל מה שהבריטים עשו לנו כאן אחרי השואה.
אנו מצפים ומיחלים לנקמה, אשר תבוא רק ורק בבוא משיח צדקינו אמן. 
ואל תשכח את היהודים שהיו יכולים לעזור ולא עשו זאת. 
(רק שלא יתרגזו עלי....)
 
 

ובכן

משתמש ותיק
המצפה לישועת ה' אמר:
ובכן אמר:
סתם ככה, האוקראינים אינם פחות 'אדום' מהגרמנים, ויש אומרים שיותר.
כידוע האוקראינים השתתפו בגופם וסייעו מאד למפלצת ההשמדה הגרמנית. זה מתאים מאוד אם באמת כדבריך הם צאצאי צאצאיו של עמלק, או לכה"פ של עשו זקנו.
דברי נותנים מקום לטעות.
לא כתבתי שהם צאצאי אדום, אלא שהם אכזריים כמו הגרמניים, ואף יותר.
כתבתי זאת ביחס לרגשות הנקם, וביחס למה שדובר כאן אודות רשעות הגרמנים, אם היתה יוצאת דופן.
 

משה יעקב

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
אל תשכח את היהודים שהיו יכולים לעזור ולא עשו זאת. 
(רק שלא יתרגזו עלי....)
אותם יהודים לצערינו לא שוכחים
אך ברובם לשבח ולא לגנאי רח"ל...
 

nls

משתמש ותיק
מו"ר שליט"א אמר לי פעם משפט "כל מדינה אירופאית שממנה יהודי הגיע, יספר לך היהודי כי גויי אותה המדינה היו גרועים מהנאצים באכזריות וברשעות שלהם עשרת מונים"
ואכן דאגתי לשאול הרבה זקנים שעלו מאירופה וכל אחד באמת כך טוען לגבי מדינתו...
אבל כמובן שהאוקראיניים לענ"ד במקום הראשון בלהיות חית טרף
 

משיב דבר

משתמש ותיק
משה יעקב אמר:
כונתי היתה שרוב אנשי הארץ הזו לצערינו זוכרים את אותם אנשים לשבח ולא לגנאי.
ואני כוונתי: אי אפשר לחיות את כל העולם לפי השואה. היא הייתה משהו מחוץ לגדרי העולם (קשה לבטא במילים). אם נמשיך עם חשבון כל הצרות שהיו לנו הרי צריך לנקום ב:
כל הערבים 
נוצרים (צלבנים וכו')
בבריטניה
רוב אירופה
הרבה יהודים רשעים
בקיצור רוב העולם.
זה אלא יתכן
 

משיב דבר

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
nls אמר:
אבל כמובן שהאוקראיניים לענ"ד במקום הראשון בלהיות חית טרף
לענ"ד גויי ליטא היו גרועים שבעתיים, וקראתי בכמה מקומות שאפילו הנאצים עצמם הזדעזעו מהאכזריות של הליטאים כלפי היהודים.
המילים כלפי יהודים מיותר (וגם מרגיז). הם הזדעזעו מהאכזריות, ללא קשר שזה היה על יהודים.
 

קושטא

משתמש ותיק
מהגרי''ז אומרים שכל הנושא של 'נקמה' בגרמנים הוא שטויות,
ואין זה מתפקידינו כלל לדעת ולעזור להקב''ה איך להביא פורענות לישראל,
ואטו ''הגרמנים'' עשו משהו הלא הכל ממנו !

[יש פר' של נקמה ברשעים כמו של אדום וכו' וצריך לעי' בדברים, רק באתי לגלות דעת רבותינו !]
 
חלק עליון תַחתִית