אשכול דברים המותרים בקריאה בט' באב

לומד מכל אדם

משתמש ותיק
מכיון שט' באב אסור בלימוד תורה, חושבני שכדאי להעלות כאן נושאים המותרים בקריאה בט' באב כגון סיפורי החורבן, או השואה וכדו'. ייש"כ.
בתפילה שהאשכול לא יהיה רלוונטי עד אז...
מסכת עירובין (דף מ"ג ע"ב) תא שמע הריני נזיר ביום שבן דוד בא מותר לשתות יין בשבתות ובימים טובים ואסור לשתות יין כל ימות החול אי אמרת בשלמא יש תחומין היינו דבשבתות ובימים טובים מותר, אלא אי אמרת אין תחומין בשבתות ובימים טובים אמאי מותר, שאני התם דאמר קרא הנה אנכי שולח לכם את אליהו הנביא וגו' והא לא אתא אליהו מאתמול, אי הכי בחול כל יומא ויומא נמי לישתרי דהא לא אתא אליהו מאתמול אלא אמרינן לבית דין הגדול אתא הכא נמי לימא לבית דין הגדול אתא כבר מובטח להן לישראל שאין אליהו בא לא בערבי שבתות ולא בערבי ימים טובים מפני הטורח.

ר' יעקב עמדין  בסידורו בתפילת מנחה  לקוטי פרדס למה אומרים בשבת במנחה ואני תפלתי, בשביל שצרה אחרונה בעקבי הקץ כו' ויום השבת יהיה, וכל היום תהיה הצרה עד עת המנחה, ואז ישראל נענין במנחה, ומיד יבא משיח הה"ד בעת רצון עניתך, וכתב הריעב"ץ שם דאין הכוונה שיבא המשיח בשבת, אלא במוצאי שבת, ואליהו יבא בשבת בממנחה לבשר דאחר הסעודה יכול הוא לבא.
 
בילקוט מעם לועז על איכה (שנכתב ע”י רבי שמואל ירושלמי [קרויזר]) כתב על פורענויות עמ”י ובכללם על השואה האיומה.

אעלה כעת את החלק העוסק בשואה. הפליא שלא להרבות הסיפורים, אך כלל את אלו המעוררים ביותר את הצער על התקופה האיומה הזו. אם אתבקש אעלה את החלקים על שאר הפורענויות.

הצג קובץ מצורף אוצר החכמה_ילקוט מעם לועז - לא (מגילת איכה) - - קרויזר, שמואל בן חיים יוסף.pdf
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
ספר מצמרר על השואה, שאינו באוצה”ח או ה”ב. בתודה לאחד מחכמי וחשובי הניקים שהפנה אותי לקיומו.

מי שירצה את ח”ג וד’, שיוגיע ואנסה להעלות בל”נ.
א' הוא פחות מצמרר מג' וד'.
והעדויות ניגבו מיד אחרי השואה שהכל היה טרי במוחם של האנשים.
הצג קובץ מצורף מפרשת השואה ג - ד.pdf
 
ספר יון מצולה מרבי נתן נטע הנובר, מתאר את פרעות ת”ח ות”ט
לתשו”ל כי מדובר בתיאור מחריד (נשים שצלו ילדיהן ובתרום והביאו להן לאכול, וכדו’, לב מי לא יחרד). אבל יפה חורבן בית אלוקינו וגלות עמו לקונן עליו ולו פעם אחת בשנה. 

הצג קובץ מצורף ספר יון מצולה מHebrewbooks.pdf
 

יצחק

משתמש ותיק
נתנאל_ב אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
ספר מצמרר על השואה, שאינו באוצה”ח או ה”ב. בתודה לאחד מחכמי וחשובי הניקים שהפנה אותי לקיומו.

מי שירצה את ח”ג וד’, שיוגיע ואנסה להעלות בל”נ.
א' הוא פחות מצמרר מג' וד'.
והעדויות ניגבו מיד אחרי השואה שהכל היה טרי במוחם של האנשים.
מפרשת השואה ג - ד.pdf
הורדתי את הספר ואת מי אני פוגש בהקדמה?! 
את יצחק גרינבוים!!!
האם זה אותו גרינבוים שדאג לא לעשות כלום בשביל להציל את יהודי אירופה?? הוא יכתוב ספר על הסבל היהודי בשואה?? הבוגד הזה?
ציוני בוגד!!
 
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
יצחק אמר:
האם זה אותו גרינבוים שדאג לא לעשות כלום בשביל להציל את יהודי אירופה?? הוא יכתוב ספר על הסבל היהודי בשואה??
אכן. זה אותו יצחק גרינבוים שר"י.
ואם תקרא את "שרופי הכבשנים מאשימים", טענותיך לא יהיו רק על יצחק גרינבוים, אלא על תנועתו בכללה.
הצג קובץ מצורף שרופי הכבשנים מאשימים.pdf
 

טוביה פריד

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
ספר מצמרר על השואה, שאינו באוצה”ח או ה”ב. בתודה לרבנו @נתנאל_ב שהפנה אותי לקיומו.

בהמשך באשכול העלה ידידנו הרב הנ”ל את ח”ג וד’.

מפרשת השואה ח''א.pdf
ספר ציוני מובהק שכולו ומר 'כוחי ועוצם ידי' לא יודע אם מותר לקוראו בת"ב...
 
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
טוביה פריד אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
ספר מצמרר על השואה, שאינו באוצה”ח או ה”ב. בתודה לרבנו @נתנאל_ב שהפנה אותי לקיומו.
בהמשך באשכול העלה ידידנו הרב הנ”ל את ח”ג וד’.
מפרשת השואה ח''א.pdf
ספר ציוני מובהק שכולו ומר 'כוחי ועוצם ידי' לא יודע אם מותר לקוראו בת"ב...
אמנם יש שם גם כוחי ועוצם ידי, ואפשר לקחת את זה לשם.
אבל עיקר הספר (קרא את הכל) בא לתאר את סבלות היהודים תחת שלטון הנאצים, והסיפור על המרד היה חלק מכך, שכמה מזי רעב נאבקו שיהיה מותם מות נקמה.
"כוחי ועוצם ידי" לא כ"כ בזה, כשם להבדיל אא"ה, כששמשון הפיל את הבית על הפלישתים ומת איתם, אני לא חושב שזה מוגדר "כוחי ועוצם ידי".
והן אמת, שהציונים כאן ניצלו ניצול ציני את המרד דהתם כדי להראות את כוחם של היהודים (בזמן שהיה להם חלק באשמה שלא הצילו הרבה יהודים כי לא רצו סתם "להציל יהודים" אלא רק אם הם חילונים, ודווקא לא"י, וכדלעיל שהובא "שרופי הכבשנים מאשימים" עיי"ש).

ועכ"פ, קרא את חלקים ג' וד', שהם לא מדברים על מרד וכוחי ועוצם ידי, אלא רק על הסבל בגטאות ובמחנות.

 
 

טוביה פריד

משתמש ותיק
נתנאל_ב אמר:
טוביה פריד אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
ספר מצמרר על השואה, שאינו באוצה”ח או ה”ב. בתודה לרבנו @נתנאל_ב שהפנה אותי לקיומו.
בהמשך באשכול העלה ידידנו הרב הנ”ל את ח”ג וד’.
מפרשת השואה ח''א.pdf
ספר ציוני מובהק שכולו ומר 'כוחי ועוצם ידי' לא יודע אם מותר לקוראו בת"ב...
אמנם יש שם גם כוחי ועוצם ידי, ואפשר לקחת את זה לשם.
אבל עיקר הספר (קרא את הכל) בא לתאר את סבלות היהודים תחת שלטון הנאצים, והסיפור על המרד היה חלק מכך, שכמה מזי רעב נאבקו שיהיה מותם מות נקמה.
"כוחי ועוצם ידי" לא כ"כ בזה, כשם להבדיל אא"ה, כששמשון הפיל את הבית על הפלישתים ומת איתם, אני לא חושב שזה מוגדר "כוחי ועוצם ידי".
והן אמת, שהציונים כאן ניצלו ניצול ציני את המרד דהתם כדי להראות את כוחם של היהודים (בזמן שהיה להם חלק באשמה שלא הצילו הרבה יהודים כי לא רצו סתם "להציל יהודים" אלא רק אם הם חילונים, ודווקא לא"י, וכדלעיל שהובא "שרופי הכבשנים מאשימים" עיי"ש).

ועכ"פ, קרא את חלקים ג' וד', שהם לא מדברים על מרד וכוחי ועוצם ידי, אלא רק על הסבל בגטאות ובמחנות.
ג' וד' באמת נוגעים ללב ומעוררים צמרמורות וצורך עז לצעוק ולשאוג 'אאדה עד חוג שמים',
אולם מא' סלדתי, ו'שרופי הכבשנים מאשימים' הוא באמת 'זה לעומת זה' דכנגדו.

מהרהורי ליבי: כשקראתי קצת הבנתי למה יהודים נשברו מאמונה אחרי השואה, פתאום יכולתי לדונם לכף זכות..
ואז קמה וצצה בי נקודת האמונה ב'השגחה פרטית'-שהיא עצם מעלת האמונה-לדעת שאיני יודע כלל, שאינני מבין את אבי שמשבמים אך בטוח בצדקתו,
'צדיק הוא ה' כי פיהו מריתי'.
אל תביאנו לא לידי ניסיון ולא לידי בזיון, לעמוד מול דברים כאלו בגבורה..

עתה הבנתי את תשובתו של ר' יואליש זצוק"ל לניצול שואה שביקש ממנו ברכה, ור' יואליש נענה ואמר,: 'ברכה מיהודי עם מספר על היד' אין כמוה להרעיש את כל העולמות ולשבור את החומות...



ובכל זאת שמך לא שכחנו, נא אל תשכחנו.
 
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
טוביה פריד אמר:
עתה הבנתי את תשובתו של ר' יואליש זצוק"ל לניצול שואה שביקש ממנו ברכה, ור' יואליש נענה ואמר,: 'ברכה מיהודי עם מספר על היד' אין כמוה להרעיש את כל העולמות ולשבור את החומות...
קראתי את זה פעם גם בשם מרן הגרי"ז זצ"ל, שאמר שיהודי שעבר את השואה ומוכן להיכנס לבית כנסת, אפשר לבקש ממנו ברכה!
ואני מכיר מישהו שביקש ברכה מניצול שואה, יהודי ערלאכער, משהו נדיר ביותר, ולאחר הפצרות ("מי אני שאברך"?) לבסוף בירך אותו, ונפקד בבן.
ואנשים יקרים כאלו נפטרים יום יום, צריך לנצל את ההזדמנות!
 
נתנאל_ב אמר:
טוביה פריד אמר:
עתה הבנתי את תשובתו של ר' יואליש זצוק"ל לניצול שואה שביקש ממנו ברכה, ור' יואליש נענה ואמר,: 'ברכה מיהודי עם מספר על היד' אין כמוה להרעיש את כל העולמות ולשבור את החומות...
קראתי את זה פעם גם בשם מרן הגרי"ז זצ"ל, שאמר שיהודי שעבר את השואה ומוכן להיכנס לבית כנסת, אפשר לבקש ממנו ברכה!
ואני מכיר מישהו שביקש ברכה מניצול שואה, יהודי ערלאכער, משהו נדיר ביותר, ולאחר הפצרות ("מי אני שאברך"?) לבסוף בירך אותו, ונפקד בבן.
ואנשים יקרים כאלו נפטרים יום יום, צריך לנצל את ההזדמנות!
הזכרתי על מנהגי לבקש מברכה מאלו שלא נחנו בדעת שלמה, כיון שהם בעלי ייסורים, אינם מדברים לשה”ר, היצה”ר שלהם ’לא משהו’, וגם נעלבים ואינם עולבים משיחות הילדים שאמרו חז”ל עליהם שמוציאים את האדם מן העולם. זה אולי יישמע מפליא, אך הם נענים בלא בעיה ומברכים מעומק הלב. אגב יש יהודי כזה באזור הרב שך בבני ברק שמברך מעצמו את כל המבקש.
 
 

רבינא

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
הספר ’בנאליות של הרוע’ של חנה ארנדט, תוכנו ניסיון הסבר כיצד יכלו בני אדם הברואים בצלם להתנהג כפי שנהגו, ודעתה כיצד יש לנהוג בצורר אייכמן ימ”ש. בפרטי.
משער שהעלת בנאיביות בלבד בלי לדעת מיהי ומהי
 
רבינא אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
הספר ’בנאליות של הרוע’ של חנה ארנדט, תוכנו ניסיון הסבר כיצד יכלו בני אדם הברואים בצלם להתנהג כפי שנהגו, ודעתה כיצד יש לנהוג בצורר אייכמן ימ”ש. בפרטי.
משער שהעלת בנאיביות בלבד בלי לדעת מיהי ומהי
לא העליתי. ייש”כ על כי מעלתו מדקדק אחר דבריי דקדוקי יתירי, ומרגילני בהעברה על מידותיי...
 
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
אגב יש יהודי כזה באזור הרב שך בבני ברק שמברך מעצמו את כל המבקש.
אתה בטוח שהוא רוצה שכולם יידעו על דעתו החלקית? או שאין לו דעת מספקת בשביל להקפיד בכלל, ואין זה גנאי כלפיו כלל.
אגב, יש סיפורים איתו שהברכות מתקיימות? כי אם כן, מוזר שעוד לא הלבישו אותו בג'לביה עם קופה לידו ("הכל לאלמנות ויתומים" כמובן).
 

רבינא

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
רבינא אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
הספר ’בנאליות של הרוע’ של חנה ארנדט, תוכנו ניסיון הסבר כיצד יכלו בני אדם הברואים בצלם להתנהג כפי שנהגו, ודעתה כיצד יש לנהוג בצורר אייכמן ימ”ש. בפרטי.
משער שהעלת בנאיביות בלבד בלי לדעת מיהי ומהי
לא העליתי. ייש”כ על כי מעלתו מדקדק אחר דבריי דקדוקי יתירי, ומרגילני בהעברה על מידותיי...
 
ראיתי שהמלצת
וכדאי לדעת שיהודי שומר תורה ומצוות לא ראוי לו לקרוא בספרה, וזה בלי לדעת מה התזה הכפרנית של אותה אישה גזענית וכפרנית
 
נתנאל_ב אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
אגב יש יהודי כזה באזור הרב שך בבני ברק שמברך מעצמו את כל המבקש.
אתה בטוח שהוא רוצה שכולם יידעו על דעתו החלקית? או שאין לו דעת מספקת בשביל להקפיד בכלל, ואין זה גנאי כלפיו כלל.
אגב, יש סיפורים איתו שהברכות מתקיימות? כי אם כן, מוזר שעוד לא הלבישו אותו בג'לביה עם קופה לידו ("הכל לאלמנות ויתומים" כמובן).


רח”ל, ל”א, דעתו מתגלה לכל עוד קודם ששואל אם זקוק לברכה... בכל מקרה. אני אישית יכול להעיד כי ברכותיו מתקיימות, בכמה עניינים שביקשתי. אמרתי לו את זה והתרגש מאוד.

 
 

רבינא

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
רבינא אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
לא העליתי. ייש”כ על כי מעלתו מדקדק אחר דבריי דקדוקי יתירי, ומרגילני בהעברה על מידותיי...
ראיתי שהמלצת
וכדאי לדעת שיהודי שומר תורה ומצוות לא ראוי לו לקרוא בספרה, וזה בלי לדעת מה התזה הכפרנית של אותה אישה גזענית וכפרנית
מצטרף. הערה צודקת.
 
תודה לכת"ר שאצטרף...
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
יש ספר 'השבח והנחמה' שמפרש כראוי את אגדות החורבן.
אחרי הניסיון של ש.ז. הנני לציין שזה עדיף מכל החומרים הנ''ל, בגשמיות וברוחניות...
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
שנה זו.
אין לי שיג ושיח במאגרים, אני מרבה לרכוש ספרים מודפסים בדיו על גבי נייר, שמחירם כיום פחות מחפיסת סיגריות.
 
חלק עליון תַחתִית