סקר איך אתם נוהגים בעניין רחיצה בערב שבת חזון

איך אתה נוהג בער"ש חזון בעניין רחיצה

  • 1. פניו ידיו ורגליו בצונן

    קולות: 4 5.7%
  • 2. פניו ידיו ורגליו בחמין

    קולות: 13 18.6%
  • 3. כל גופו בצונן פניו ידיו ורגליו בחמין

    קולות: 13 18.6%
  • 4. כל גופו בחמין

    קולות: 2 2.9%
  • 5. עם סבון כלים

    קולות: 1 1.4%
  • 6. רגיל כמו כל ער"ש עם שמפו

    קולות: 37 52.9%

  • סה"כ בוחרים
    70
  • הסקר נסגר .

אברהם משה

משתמש ותיק
huo yuc יום טוב אמר:
אברהם משה אמר:
מה הכוונה עם סבון כלים???
נקיות הגוף
בלי ההנאה מהשמפו שמכניס שומנים נעימים לגוף
אי אי אי,
אם היה בינינו ר' לוי יצחק מברדיטשוב, הוא היה עושה מזה מטעמים.
 
 
אני רוצה להמציא שבזמנינו צריך לרחוץ בחמין כי כן נוהגים כל ערב שבת ולא דמי למהרי"ל שנהגו בזמנו רק פניו ידיו ורגליו בחמין.
ואין לי אומץ להכריע כן.
 

דרומאי

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
אני רוצה להמציא שבזמנינו צריך לרחוץ בחמין כי כן נוהגים כל ערב שבת ולא דמי למהרי"ל שנהגו בזמנו רק פניו ידיו ורגליו בחמין.
ואין לי אומץ להכריע כן.
בזמן הגר"א כבר הגו לרחוץ כל ע"ש כל גופו בחמין בבית המרחץ, וכל שכן בזמן החפץ חיים, ולא אשתמיט לאחד האחרונים שיאמר כן.
 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
אני רוצה להמציא שבזמנינו צריך לרחוץ בחמין כי כן נוהגים כל ערב שבת ולא דמי למהרי"ל שנהגו בזמנו רק פניו ידיו ורגליו בחמין.
ואין לי אומץ להכריע כן.
בזמן הגר"א כבר הגו לרחוץ כל ע"ש כל גופו בחמין בבית המרחץ, וכל שכן בזמן החפץ חיים, ולא אשתמיט לאחד האחרונים שיאמר כן.

מעולם אני תמה איך יכול לבוא מנהג ולבטל מצוה דרבנן של רחיצה בחמין ע"ש?
 

שניאור

משתמש ותיק
הצבעתי פניו ידיו ורגליו בחמין, אבל זה לא כולל כמובן את הטבילה לכבוד שב"ק, שזה נעשה בצונן [או עכ"פ פושרין שאין להם דין חמין לכו"ע].
 

דרומאי

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
דרומאי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
אני רוצה להמציא שבזמנינו צריך לרחוץ בחמין כי כן נוהגים כל ערב שבת ולא דמי למהרי"ל שנהגו בזמנו רק פניו ידיו ורגליו בחמין.
ואין לי אומץ להכריע כן.
בזמן הגר"א כבר הגו לרחוץ כל ע"ש כל גופו בחמין בבית המרחץ, וכל שכן בזמן החפץ חיים, ולא אשתמיט לאחד האחרונים שיאמר כן.

מעולם אני תמה איך יכול לבוא מנהג ולבטל מצוה דרבנן של רחיצה בחמין ע"ש?
היכן איתה למצוה זו?
 
 

שניאור

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
מבקש אמת אמר:
דרומאי אמר:
בזמן הגר"א כבר הגו לרחוץ כל ע"ש כל גופו בחמין בבית המרחץ, וכל שכן בזמן החפץ חיים, ולא אשתמיט לאחד האחרונים שיאמר כן.

מעולם אני תמה איך יכול לבוא מנהג ולבטל מצוה דרבנן של רחיצה בחמין ע"ש?
היכן איתה למצוה זו?

בסימן ר"ס ס"א כתב המחבר מצוה לרחוץ פניו ידיו ורגליו, והרמ"א הוסיף בתוך דברי המחבר כל גופו ואם א"א וכו'.
 

דרומאי

משתמש ותיק
שניאור אמר:
דרומאי אמר:
מבקש אמת אמר:
מעולם אני תמה איך יכול לבוא מנהג ולבטל מצוה דרבנן של רחיצה בחמין ע"ש?
היכן איתה למצוה זו?

בסימן ר"ס ס"א כתב המחבר מצוה לרחוץ פניו ידיו ורגליו, והרמ"א הוסיף בתוך דברי המחבר כל גופו ואם א"א וכו'.
האם הוא מצוה גמורה מדרבנן? והאם חייב ליתן על זה חומש ממונו?
 
 

שניאור

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
שניאור אמר:
דרומאי אמר:
היכן איתה למצוה זו?

בסימן ר"ס ס"א כתב המחבר מצוה לרחוץ פניו ידיו ורגליו, והרמ"א הוסיף בתוך דברי המחבר כל גופו ואם א"א וכו'.
1. האם הוא מצוה גמורה מדרבנן? 2. והאם חייב ליתן על זה חומש ממונו?
1. בפשטות לא, שהרי הרמ"א עצמו כתב "ואם אי אפשר" לשון שכמדומה לא מצינו לו חבר בדברים מחויבים.
2. לפי הנ"ל ודאי שלא, והסברא אומרת שודאי שמנהגי אבלות יכולים לדחות את המצוה הזו, רק שאלת איפה איתא, עניתי.
 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
שניאור אמר:
דרומאי אמר:
היכן איתה למצוה זו?

בסימן ר"ס ס"א כתב המחבר מצוה לרחוץ פניו ידיו ורגליו, והרמ"א הוסיף בתוך דברי המחבר כל גופו ואם א"א וכו'.
האם הוא מצוה גמורה מדרבנן? והאם חייב ליתן על זה חומש ממונו?


אכן אינו מצוה גמורה שצריך ליתן חומש ממונו, אך מ"מ זה בכלל כבוד ועונג שבת, ובזמננו שכולם מתרחצים ללא יוצא מן הכלל הרי זה גם צער ואבלות בשבת אם אינו מתרחץ, ולא ברור איך יכול מנהג לבוא ולבטל מצות עונג וכבוד שבת. ולפי מה שמשמע שבעבר הרבה לא רחצו כל גופם לכבוד שבת - עכ"פ לא בקביעות - פחות קשה, כיון שאינו צער למי שלא מתרחץ אלא שהוא תוספת עונג, ואולי המנהג יכול לבטל את התוספת.
 
 

דבש לפי

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
אני רוצה להמציא שבזמנינו צריך לרחוץ בחמין כי כן נוהגים כל ערב שבת ולא דמי למהרי"ל שנהגו בזמנו רק פניו ידיו ורגליו בחמין.
ואין לי אומץ להכריע כן.
בזמן הגר"א כבר הגו לרחוץ כל ע"ש כל גופו בחמין בבית המרחץ, וכל שכן בזמן החפץ חיים, ולא אשתמיט לאחד האחרונים שיאמר כן.
כמדומני שהגר"ח קלופט שליט"א סובר שלדעת הגר"א מותר וראוי לרחוץ בערב שבת חזון כל גופו בחמין כבכל ערב שבת.
 
דרומאי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
אני רוצה להמציא שבזמנינו צריך לרחוץ בחמין כי כן נוהגים כל ערב שבת ולא דמי למהרי"ל שנהגו בזמנו רק פניו ידיו ורגליו בחמין.
ואין לי אומץ להכריע כן.
בזמן הגר"א כבר הגו לרחוץ כל ע"ש כל גופו בחמין בבית המרחץ, וכל שכן בזמן החפץ חיים, ולא אשתמיט לאחד האחרונים שיאמר כן.


ואכן אין לי אומץ לומר כן, אבל מה אעשה שבמקור במהרי"ל כתב להדיא וז"ל, אמר מהר"י סג"ל מותר לחפוף הראש בערב שבת דחזון ישעיהו, ודוקא במימי חפיפת הראש צוננין ולא חמין, ובקושי מותר גם כה"ג. וכן הנהיג לבחורים וגם הוא בעצמו עשה כן, דאמר מאחר דהוא רגיל לחוף ראשו בכל ערב שבת מתקרי חולי אצלו, עכ"ל. ומבואר דהרגיל בכל ערב שבת הוא כחולי אצלו, ואם כן לדידן דנוהגים לרחוץ בחמין בכל ערב שבת אם כן הכל הוא כחולי אצלו. 
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
דבש לפי אמר:
דרומאי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
אני רוצה להמציא שבזמנינו צריך לרחוץ בחמין כי כן נוהגים כל ערב שבת ולא דמי למהרי"ל שנהגו בזמנו רק פניו ידיו ורגליו בחמין.
ואין לי אומץ להכריע כן.
בזמן הגר"א כבר הגו לרחוץ כל ע"ש כל גופו בחמין בבית המרחץ, וכל שכן בזמן החפץ חיים, ולא אשתמיט לאחד האחרונים שיאמר כן.
כמדומני שהגר"ח קלופט שליט"א סובר שלדעת הגר"א מותר וראוי לרחוץ בערב שבת חזון כל גופו בחמין כבכל ערב שבת.
תמוה ביותר, ולא משמע כן במשנה ברורה.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
דרומאי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
אני רוצה להמציא שבזמנינו צריך לרחוץ בחמין כי כן נוהגים כל ערב שבת ולא דמי למהרי"ל שנהגו בזמנו רק פניו ידיו ורגליו בחמין.
ואין לי אומץ להכריע כן.
בזמן הגר"א כבר הגו לרחוץ כל ע"ש כל גופו בחמין בבית המרחץ, וכל שכן בזמן החפץ חיים, ולא אשתמיט לאחד האחרונים שיאמר כן.


ואכן אין לי אומץ לומר כן, אבל מה אעשה שבמקור במהרי"ל כתב להדיא וז"ל, אמר מהר"י סג"ל מותר לחפוף הראש בערב שבת דחזון ישעיהו, ודוקא במימי חפיפת הראש צוננין ולא חמין, ובקושי מותר גם כה"ג. וכן הנהיג לבחורים וגם הוא בעצמו עשה כן, דאמר מאחר דהוא רגיל לחוף ראשו בכל ערב שבת מתקרי חולי אצלו, עכ"ל. ומבואר דהרגיל בכל ערב שבת הוא כחולי אצלו, ואם כן לדידן דנוהגים לרחוץ בחמין בכל ערב שבת אם כן הכל הוא כחולי אצלו. 
לכאורה אין ראיה לענין רחיצת כל גופו שחמיר הרבה יותר.
 
 
חלק עליון תַחתִית