כיבוס לספרדים קודם שבוע שחל בו ת"ב

דרומאי

משתמש ותיק
נשאלתי אתמול, האם מותר לכבס עבור משפחה ספרדית בימים אלו?
המדובר בעבודה בתשלום, שנעשה בבית הספרדים.
והוריתי להיתר, אשמח לשמוע דעת החו"ר פה וראיותיהם.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
שו"ע או"ח הלכות תשעה באב ושאר תעניות סתקנ"א ס"ה
 ​
יט <ו> ג) {ה} אסור לעבריות (מב) לכבס בגדי העובד כוכבים (מג) ח'] בשבוע זה.

 


יט מגן אברהם:  (פמ"ג) (מחה"ש) אסו' לעבריות כו'. אף על גב דמדינא שרי דליכ' שמחה כשמכבס לאחרים מ"מ אסור מפני מראית העין שאין ניכר שהם של עכו"ם [ת"ה] ואפש' דבצנעה יש להקל עמ"ש סי' ש"ה סי"א וה"ה במקום שהעכו"ם יש להם מלבושי' אחרים דניכר שהם של עכו"ם שרי עס"ז בהג"ה:

<ו> ט"ז:  (פמ"ג) אסור לעבריות לכבס כו'. הטעם משום חשש מראית עין:

ג) עולת שבת:  אסור לעבריות לכבס וכו'. משום מראית עין. ועיין בלבוש שהורה להתיר למלול הקצוות כמו שעושים קודם הכביסה לצעיפים, וכן נשים שמחייתן בכך לטוות חוטים כדי לתפור בהם בגדים, שאין במלאכות אלו שמחה, ולמעשה צריך עיון:

{ה} עטרת זקנים:  אסור לעבריות כו'. משום מראית עין. אפילו היתה כובסת לרבים ליהודים ולערלים אפילו הכי אסור. אמנם המלאכה שעושין הנשים לצעיפים אחר הכביסה שמוללים הקצוות אין לאסור בשבת זו בצעיפים של נכריות, דאף בשל ישראל אין כאן אלא חומרא בעלמא. וגם הנשים הטוות חוטין, הואיל ומחייתן במלאכה זו שרי, [לבוש סעיף ו]:

(מב) משנה ברורה (עם שער הציון):  לכבס בגדי העכו"ם - אף על גב דמדינא שרי שהרי אין איסור כיבוס משום דאסור במלאכה אלא כדי למעט בשמחה ולהראות האבלות והא לא שייך בכיבוס בגדי נכרים אפ"ה אסור מפני מראית העין שאין ניכר שהם של עכו"מ אמנם במקום שהעכו"מ יש להם מלבושים אחרים דניכר לכל שהם של עכו"מ יש להקל ובאין לו מה לאכול ודאי כדי חייו שרי עכ"פ:

(מג) משנה ברורה (עם שער הציון):  בשבוע זה - בזה אף לדידן לא נהיגין מר"ח מדלא כתב רמ"א דנוהגין אף בזה מר"ח כמו שכתב בסעיף שאח"ז [ח"א]:

ח'] עטרת צבי:  בשבוע זה. ואף שאין איסור כיבוס בשבת זו משום דאסור במלאכה, אלא שאסרו חכמים לספר ולכבס כדי למעט בשמחה ולהראות אבילות, וזה לא שייך בכיבוס בגדי הארמאיות, אפילו הכי יש לאסור משום [דאין] מוכח וניכר הוא דבגדי ארמאיות הן ואיכא למיחש למראית העין:
 

דרומאי

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
שו"ע או"ח הלכות תשעה באב ושאר תעניות סתקנ"א ס"ה
 ​
יט <ו> ג) {ה} אסור לעבריות (מב) לכבס בגדי העובד כוכבים (מג) ח'] בשבוע זה.

 


יט מגן אברהם:  (פמ"ג) (מחה"ש) אסו' לעבריות כו'. אף על גב דמדינא שרי דליכ' שמחה כשמכבס לאחרים מ"מ אסור מפני מראית העין שאין ניכר שהם של עכו"ם [ת"ה] ואפש' דבצנעה יש להקל עמ"ש סי' ש"ה סי"א וה"ה במקום שהעכו"ם יש להם מלבושי' אחרים דניכר שהם של עכו"ם שרי עס"ז בהג"ה:

<ו> ט"ז:  (פמ"ג) אסור לעבריות לכבס כו'. הטעם משום חשש מראית עין:

ג) עולת שבת:  אסור לעבריות לכבס וכו'. משום מראית עין. ועיין בלבוש שהורה להתיר למלול הקצוות כמו שעושים קודם הכביסה לצעיפים, וכן נשים שמחייתן בכך לטוות חוטים כדי לתפור בהם בגדים, שאין במלאכות אלו שמחה, ולמעשה צריך עיון:

{ה} עטרת זקנים:  אסור לעבריות כו'. משום מראית עין. אפילו היתה כובסת לרבים ליהודים ולערלים אפילו הכי אסור. אמנם המלאכה שעושין הנשים לצעיפים אחר הכביסה שמוללים הקצוות אין לאסור בשבת זו בצעיפים של נכריות, דאף בשל ישראל אין כאן אלא חומרא בעלמא. וגם הנשים הטוות חוטין, הואיל ומחייתן במלאכה זו שרי, [לבוש סעיף ו]:

(מב) משנה ברורה (עם שער הציון):  לכבס בגדי העכו"ם - אף על גב דמדינא שרי שהרי אין איסור כיבוס משום דאסור במלאכה אלא כדי למעט בשמחה ולהראות האבלות והא לא שייך בכיבוס בגדי נכרים אפ"ה אסור מפני מראית העין שאין ניכר שהם של עכו"מ אמנם במקום שהעכו"מ יש להם מלבושים אחרים דניכר לכל שהם של עכו"מ יש להקל ובאין לו מה לאכול ודאי כדי חייו שרי עכ"פ:

(מג) משנה ברורה (עם שער הציון):  בשבוע זה - בזה אף לדידן לא נהיגין מר"ח מדלא כתב רמ"א דנוהגין אף בזה מר"ח כמו שכתב בסעיף שאח"ז [ח"א]:

ח'] עטרת צבי:  בשבוע זה. ואף שאין איסור כיבוס בשבת זו משום דאסור במלאכה, אלא שאסרו חכמים לספר ולכבס כדי למעט בשמחה ולהראות אבילות, וזה לא שייך בכיבוס בגדי הארמאיות, אפילו הכי יש לאסור משום [דאין] מוכח וניכר הוא דבגדי ארמאיות הן ואיכא למיחש למראית העין:



אכן משם ראיה להתיר.
אף שיש לחלק בין גוי לספרדי, דשמא בזה הוי מיעוט האבלות במה שמכבס לישראל חברו, אף שחברו אינו נוהג באבלות זה.
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
שו"ע או"ח הלכות תשעה באב ושאר תעניות סתקנ"א ס"ה
 ​
יט <ו> ג) {ה} אסור לעבריות (מב) לכבס בגדי העובד כוכבים (מג) ח'] בשבוע זה.

 


יט מגן אברהם:  (פמ"ג) (מחה"ש) אסו' לעבריות כו'. אף על גב דמדינא שרי דליכ' שמחה כשמכבס לאחרים מ"מ אסור מפני מראית העין שאין ניכר שהם של עכו"ם [ת"ה] ואפש' דבצנעה יש להקל עמ"ש סי' ש"ה סי"א וה"ה במקום שהעכו"ם יש להם מלבושי' אחרים דניכר שהם של עכו"ם שרי עס"ז בהג"ה:

<ו> ט"ז:  (פמ"ג) אסור לעבריות לכבס כו'. הטעם משום חשש מראית עין:

ג) עולת שבת:  אסור לעבריות לכבס וכו'. משום מראית עין. ועיין בלבוש שהורה להתיר למלול הקצוות כמו שעושים קודם הכביסה לצעיפים, וכן נשים שמחייתן בכך לטוות חוטים כדי לתפור בהם בגדים, שאין במלאכות אלו שמחה, ולמעשה צריך עיון:

{ה} עטרת זקנים:  אסור לעבריות כו'. משום מראית עין. אפילו היתה כובסת לרבים ליהודים ולערלים אפילו הכי אסור. אמנם המלאכה שעושין הנשים לצעיפים אחר הכביסה שמוללים הקצוות אין לאסור בשבת זו בצעיפים של נכריות, דאף בשל ישראל אין כאן אלא חומרא בעלמא. וגם הנשים הטוות חוטין, הואיל ומחייתן במלאכה זו שרי, [לבוש סעיף ו]:

(מב) משנה ברורה (עם שער הציון):  לכבס בגדי העכו"ם - אף על גב דמדינא שרי שהרי אין איסור כיבוס משום דאסור במלאכה אלא כדי למעט בשמחה ולהראות האבלות והא לא שייך בכיבוס בגדי נכרים אפ"ה אסור מפני מראית העין שאין ניכר שהם של עכו"מ אמנם במקום שהעכו"מ יש להם מלבושים אחרים דניכר לכל שהם של עכו"מ יש להקל ובאין לו מה לאכול ודאי כדי חייו שרי עכ"פ:

(מג) משנה ברורה (עם שער הציון):  בשבוע זה - בזה אף לדידן לא נהיגין מר"ח מדלא כתב רמ"א דנוהגין אף בזה מר"ח כמו שכתב בסעיף שאח"ז [ח"א]:

ח'] עטרת צבי:  בשבוע זה. ואף שאין איסור כיבוס בשבת זו משום דאסור במלאכה, אלא שאסרו חכמים לספר ולכבס כדי למעט בשמחה ולהראות אבילות, וזה לא שייך בכיבוס בגדי הארמאיות, אפילו הכי יש לאסור משום [דאין] מוכח וניכר הוא דבגדי ארמאיות הן ואיכא למיחש למראית העין:



אכן משם ראיה להתיר.
אף שיש לחלק בין גוי לספרדי, דשמא בזה הוי מיעוט האבלות במה שמכבס לישראל חברו, אף שחברו אינו נוהג באבלות זה.


ואם נחלק בזה, נמצא שמשם ראיה לאסור...
ועכ"פ הבאתי את הדברים, ויורו המורים...
 

דרומאי

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
דרומאי אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
שו"ע או"ח הלכות תשעה באב ושאר תעניות סתקנ"א ס"ה
 ​
יט <ו> ג) {ה} אסור לעבריות (מב) לכבס בגדי העובד כוכבים (מג) ח'] בשבוע זה.

 


יט מגן אברהם:  (פמ"ג) (מחה"ש) אסו' לעבריות כו'. אף על גב דמדינא שרי דליכ' שמחה כשמכבס לאחרים מ"מ אסור מפני מראית העין שאין ניכר שהם של עכו"ם [ת"ה] ואפש' דבצנעה יש להקל עמ"ש סי' ש"ה סי"א וה"ה במקום שהעכו"ם יש להם מלבושי' אחרים דניכר שהם של עכו"ם שרי עס"ז בהג"ה:

<ו> ט"ז:  (פמ"ג) אסור לעבריות לכבס כו'. הטעם משום חשש מראית עין:

ג) עולת שבת:  אסור לעבריות לכבס וכו'. משום מראית עין. ועיין בלבוש שהורה להתיר למלול הקצוות כמו שעושים קודם הכביסה לצעיפים, וכן נשים שמחייתן בכך לטוות חוטים כדי לתפור בהם בגדים, שאין במלאכות אלו שמחה, ולמעשה צריך עיון:

{ה} עטרת זקנים:  אסור לעבריות כו'. משום מראית עין. אפילו היתה כובסת לרבים ליהודים ולערלים אפילו הכי אסור. אמנם המלאכה שעושין הנשים לצעיפים אחר הכביסה שמוללים הקצוות אין לאסור בשבת זו בצעיפים של נכריות, דאף בשל ישראל אין כאן אלא חומרא בעלמא. וגם הנשים הטוות חוטין, הואיל ומחייתן במלאכה זו שרי, [לבוש סעיף ו]:

(מב) משנה ברורה (עם שער הציון):  לכבס בגדי העכו"ם - אף על גב דמדינא שרי שהרי אין איסור כיבוס משום דאסור במלאכה אלא כדי למעט בשמחה ולהראות האבלות והא לא שייך בכיבוס בגדי נכרים אפ"ה אסור מפני מראית העין שאין ניכר שהם של עכו"מ אמנם במקום שהעכו"מ יש להם מלבושים אחרים דניכר לכל שהם של עכו"מ יש להקל ובאין לו מה לאכול ודאי כדי חייו שרי עכ"פ:

(מג) משנה ברורה (עם שער הציון):  בשבוע זה - בזה אף לדידן לא נהיגין מר"ח מדלא כתב רמ"א דנוהגין אף בזה מר"ח כמו שכתב בסעיף שאח"ז [ח"א]:

ח'] עטרת צבי:  בשבוע זה. ואף שאין איסור כיבוס בשבת זו משום דאסור במלאכה, אלא שאסרו חכמים לספר ולכבס כדי למעט בשמחה ולהראות אבילות, וזה לא שייך בכיבוס בגדי הארמאיות, אפילו הכי יש לאסור משום [דאין] מוכח וניכר הוא דבגדי ארמאיות הן ואיכא למיחש למראית העין:



אכן משם ראיה להתיר.
אף שיש לחלק בין גוי לספרדי, דשמא בזה הוי מיעוט האבלות במה שמכבס לישראל חברו, אף שחברו אינו נוהג באבלות זה.


ואם נחלק בזה, נמצא שמשם ראיה לאסור...
ועכ"פ הבאתי את הדברים, ויורו המורים...


לדינא יש להתיר. ולא מצינו איסור לאבל תוך ל' לכבס בגדי חברו.
 
 

כהן

משתמש ותיק
פסקי תשובות אורח חיים סימן תקנא
וכן מותר למכבסה באזור יהודים שבבעלות בן עדה אשכנזית לכבס כסותם של בני עדות הספרדים עד שבוע שחל בו ט"ב שלדידם אין איסור כיבוס, ומשום מראית עין ליכא שלא חששו לזה - אף לרמ"א - אלא בשבוע שחל בו ט"ב (כמבואר במ"ב סקמ"ג).
 
חלק עליון תַחתִית