'בובקעס' בתשעה באב

כדי

משתמש ותיק
כלפי ליא אמר:
הגר"מ זמבא עם הגרי"ז מבריסק
שמעתי ממקור די מוסמך שהגרי''ז היה שם בתשעה באב (כנראה בקרעניץ) והציבור זרקו באבקע'ס בתפילה. והדבר חרה לגרי''ז וצעק בקול על בנו שיפסיק. ושמעו הציבור ונבהלו מפניו והפסיקו.
לאחר מכן במנחה נכנס הג''ר מנחם זעמבא וחבט מגבת בראשו של מאן דהו כשהוא אומר "פארט 'קרא עלי מועד'"...
 

אברך

משתמש ותיק
כדי אמר:
כלפי ליא אמר:
הגר"מ זמבא עם הגרי"ז מבריסק
שמעתי ממקור די מוסמך שהגרי''ז היה שם בתשעה באב (כנראה בקרעניץ) והציבור זרקו באבקע'ס בתפילה. והדבר חרה לגרי''ז וצעק בקול על בנו שיפסיק. ושמעו הציבור ונבהלו מפניו והפסיקו.
לאחר מכן במנחה נכנס הג''ר מנחם זעמבא וחבט מגבת בראשו של מאן דהו כשהוא אומר "פארט 'קרא עלי מועד'"...
מה פשר כל המהתלות הללו? באבקעס בתשעה באב? חבטה במגבת?
 
 

אברך

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
ואם זה לא ט"ב זה כן מובן?
התכוונתי לשאול האם ישנו "מנהג" כזה להשליך באבקעס איש על רעהו, ולחבוט איש ברעהו, בת"ב, להגביר השמחה?
 

כדי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אנשים בזמנם היו סחופים ודוויים מצרות, ות''ב היה להם הזדמנות לפרוק את כל הצער והיגון שלהם (לאו דווקא הצער על ביהמ''ק), על כן היו שרצו לעודד מעט את הציבור על ידי מהתלות ומעשי ליצנות.
@חלק א׳ ממעל , 'פארט' פירושו 'בכ''ז', סו''ס, עדיין...
 

הכהן

משתמש ותיק

כדי

משתמש ותיק
פותח הנושא
הכהן אמר:
אברך אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
ואם זה לא ט"ב זה כן מובן?
התכוונתי לשאול האם ישנו "מנהג" כזה להשליך באבקעס איש על רעהו, ולחבוט איש ברעהו, בת"ב, להגביר השמחה?

http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=17112

https://col.org.il/news/112363

https://amhasefer.wordpress.com/2020/07/30/קוצי-תשעה-באב/
חסום. אפשר להעתיק לפה את הקטעים הרלבנטיים?
 
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
בניגוד לימינו העליזים והעצמאיים שאף אחד לא יודע מה ילד יום (האם הסכם עם אבו דאבי או עם סעודיה ובחריין...) ולכן לכבוד ת"ב אנו מגרדים בכח שרידי פרצוף עצוב מאמתחתנו, כשבלב כמוסה התקוה לימים טובים יותר - כלומר לחופש הגדול ברחבי ארץ הקודש...

בימיהם באמת לא ידעו אם יחיו ואם יהיה לחם, ועד מתי זה ימשך שיש לחם וחיים.
וממילא אז הרגשת הגלות לא היתה צריכה שום חיזוק, אלא היה צריך לחזק בתוך ים הדמעות את הציפיה לישועה והתקוה שיום אחד יזכו לאתחלתא דגאולה כמו שלנו...
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
זכורני מילדותי מנהג רע זה, הילדים אספו כמויות של בובקעס, ועוד צמח שמזכיר קצת איצטרובל במראהו אך קטו ממש וקוצני, אך לא מכאיב.
ב"ה אכשר דרא ומנהג רע זה אבד זכרו.
 

כפשוטו

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
זכורני מילדותי מנהג רע זה, הילדים אספו כמויות של בובקעס, ועוד צמח שמזכיר קצת איצטרובל במראהו אך קטו ממש וקוצני, אך לא מכאיב.
ב"ה אכשר דרא ומנהג רע זה אבד זכרו.
חושבני שויכוח הר"מ זמבא והגרי"ז אם המנהג הוא טוב או רע, ימשיך בין השקולים לחובבי הנוסטלגיה לנצח... אך לצער שני הצדדים המנהג אינו לא בגדר נוסטלגיה ולא בגדר פגע שחולף, כי בכמה וכמה בתי כנסת הוא עדיין ממשיך בכל עוז מידי שנה בשנה...
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
זכורני שמספרים מאחד מגדולי האדמורים (אולי לבית רוז'ין?) שנכנס לביהמ''ד בת''ב ונלכד במלכודת משוכללת שהכינו החסידים
ואיני זוכר מה הגיב
יבואו היודעים וישתפונו
 

בשלמא

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
זכורני שמספרים מאחד מגדולי האדמורים (אולי לבית רוז'ין?) שנכנס לביהמ''ד בת''ב ונלכד במלכודת משוכללת שהכינו החסידים
ואיני זוכר מה הגיב
יבואו היודעים וישתפונו
הרה"ק מרוזין בכבודו ובעצמו
סוף דבר היה שהרוזינער אמר רבש"ע אם אינך חפץ בכך טול מהם את היו"ט הזה
 
 

לומד מכל אדם

משתמש ותיק
בישיבת חברון המנהג עד היום כמדומני לזרוק אחד על השני זיתים מהעץ שברחבה בשעת הקינות הארוכות, תמיד חשבתי שהטעם הוא כדי לעורר הנרדמים וכו' אבל כפי שאני מבין מהסיפור של פותח האשכול נראה ששורש המנהג הוא זכר למה שכתוב קרא עלי מועד לשבור בחורי ולחדד אצל האדם את הרגש ההלקאה והשברון.
 
פיילוט 0.4 אמר:
זכורני שמספרים מאחד מגדולי האדמורים (אולי לבית רוז'ין?) שנכנס לביהמ''ד בת''ב ונלכד במלכודת משוכללת שהכינו החסידים
ואיני זוכר מה הגיב
יבואו היודעים וישתפונו
ודאי רבנו @לבי במערב דנהירין ליה רזי דלנקוקא, יעשה זאת טוב ממני. ומ''מ מקום הניחו לי להתגדר, לאלו אשר עצלה אצבעם וידם אינם משלחים בקישו'ר
טוב מראה עינים.png
 

לבי במערב

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
בשלמא אמר:
פיילוט 0.4 אמר:
זכורני שמספרים מאחד מגדולי האדמורים (אולי לבית רוז'ין?) שנכנס לביהמ''ד בת''ב ונלכד במלכודת משוכללת שהכינו החסידים ואיני זוכר מה הגיב יבואו היודעים וישתפונו
הרה"ק מרוזין בכבודו ובעצמו סוף דבר היה שהרוזינער אמר רבש"ע אם אינך חפץ בכך טול מהם את היו"ט הזה
ודאי רבנו @לבי במערב דנהירין ליה רזי דלנקוקא, יעשה זאת טוב ממני. ומ''מ מקום הניחו לי להתגדר, לאלו אשר עצלה אצבעם וידם אינם משלחים בקישו'ר
הוא מ'רשימת היומן' ס"ע תד.
אגב, זו אחת מה'רשימות' הבודדות שפרסמן כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע בעצמו ('ספר המנהגים - חב"ד' ע' 48).
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
בניגוד לימינו העליזים והעצמאיים שאף אחד לא יודע מה ילד יום (האם הסכם עם אבו דאבי או עם סעודיה ובחריין...) ולכן לכבוד ת"ב אנו מגרדים בכח שרידי פרצוף עצוב מאמתחתנו, כשבלב כמוסה התקוה לימים טובים יותר - כלומר לחופש הגדול ברחבי ארץ הקודש...

בימיהם באמת לא ידעו אם יחיו ואם יהיה לחם, ועד מתי זה ימשך שיש לחם וחיים.
וממילא אז הרגשת הגלות לא היתה צריכה שום חיזוק, אלא היה צריך לחזק בתוך ים הדמעות את הציפיה לישועה והתקוה שיום אחד יזכו לאתחלתא דגאולה כמו שלנו...
נכון.
לנהוג כן בזמנינו הוא בושה וחרפה.
 
 
חלק עליון תַחתִית