האם יש ענין להקדים מנחה לסעודה מפסקת ?

אח מתקרב

משתמש רשום
האם יש ענין להקדים מנחה לסעודה מפסקת ? או שיכול לאכול סעודה מפסקת קודם ?
 

דרומאי

משתמש ותיק
אח מתקרב אמר:
האם יש ענין להקדים מנחה לסעודה מפסקת ? או שיכול לאכול סעודה מפסקת קודם ?
אין שום ענין להקדים, רק מצד שאין לאכול סעודה לפני מנחה.
אמנם הרי נהגו להקל בסעודה קטנה אפילו במנחה קטנה, וסעודה המפסקת פשיטא שהיא סעודה קטנה ולא סעודה גדולה.
אכן אם כבר הגיע זמן מנחה קטנה [ולא רק סמוך] הנכון להתפלל קודם האכילה.
 
 

אח מתקרב

משתמש רשום
פותח הנושא
דרומאי אמר:
אח מתקרב אמר:
האם יש ענין להקדים מנחה לסעודה מפסקת ? או שיכול לאכול סעודה מפסקת קודם ?
אין שום ענין להקדים, רק מצד שאין לאכול סעודה לפני מנחה.
אמנם הרי נהגו להקל בסעודה קטנה אפילו במנחה קטנה, וסעודה המפסקת פשיטא שהיא סעודה קטנה ולא סעודה גדולה.
אכן אם כבר הגיע זמן מנחה קטנה [ולא רק סמוך] הנכון להתפלל קודם האכילה.

ואם יקדים למנחה - עובר על איסור ?
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
אח מתקרב אמר:
דרומאי אמר:
אח מתקרב אמר:
האם יש ענין להקדים מנחה לסעודה מפסקת ? או שיכול לאכול סעודה מפסקת קודם ?
אין שום ענין להקדים, רק מצד שאין לאכול סעודה לפני מנחה.
אמנם הרי נהגו להקל בסעודה קטנה אפילו במנחה קטנה, וסעודה המפסקת פשיטא שהיא סעודה קטנה ולא סעודה גדולה.
אכן אם כבר הגיע זמן מנחה קטנה [ולא רק סמוך] הנכון להתפלל קודם האכילה.

ואם יקדים למנחה - עובר על איסור ?
עי' משנה ברורה סימן רל"ב ס"ק כ"ו דנהגו העולם להקל בזה.
אכן אני לא רואה טעם לעשות כן, אא"כ הוא טירחא גדולה לילך לבית הכנסת קודם הסעודה.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
אח מתקרב אמר:
דרומאי אמר:
אא"כ הוא טירחא גדולה לילך לבית הכנסת קודם הסעודה

באופן הנ"ל, מה הדין ?
שוב, המ"ב הנ"ל כתב שנהגו העולם להקל, ולכן התשובה היא שמותר. וזה מצד הלכות תפילת המנחה.
ומצד סעודה המפסקת אין שום חסרון במה שאוכל קודם מנחה, ובלבד שיאכל אחר חצות.
 

מטעים

משתמש רגיל
בסימן תקנ"ב סעי' ט' כתב הרמ"א "ומנהג בכל גלילות אשכנז לאכול סעודה קבועה קודם מנחה ואחר כך מתפללין מנחה ואוכלים סעודה מפסקת (מהרי"ל)
ועיין בשעה"צ שם דכתב דעיקר הענין הוא בכדי שלא יברך ברכה שאינה צריכה עיי"ש
 

אח מתקרב

משתמש רשום
פותח הנושא
מטעים אמר:
בסימן תקנ"ב סעי' ט' כתב הרמ"א "ומנהג בכל גלילות אשכנז לאכול סעודה קבועה קודם מנחה ואחר כך מתפללין מנחה ואוכלים סעודה מפסקת (מהרי"ל)
ועיין בשעה"צ שם דכתב דעיקר הענין הוא בכדי שלא יברך ברכה שאינה צריכה עיי"ש

מה היא הברכה שאינה צריכה ?
 

אין חכמה

משתמש ותיק
אח מתקרב אמר:
מטעים אמר:
בסימן תקנ"ב סעי' ט' כתב הרמ"א "ומנהג בכל גלילות אשכנז לאכול סעודה קבועה קודם מנחה ואחר כך מתפללין מנחה ואוכלים סעודה מפסקת (מהרי"ל)
ועיין בשעה"צ שם דכתב דעיקר הענין הוא בכדי שלא יברך ברכה שאינה צריכה עיי"ש

מה היא הברכה שאינה צריכה ?
אם סתם מפסיק סעודתו
אך ורק בשביל שלא יחשב סעודה מפסקת ויהיה מותר לו לאכול ב'' תבשילין[בסעודה הראשונה]
הברכת המזון והמוציא יש לחוש שהם לא לצורך
אם מפסיק הפסק אמיתי [ולא מלאכותי] להתפלל מנחה יש פחות לחשוש בזה
 
 
חלק עליון תַחתִית