1. כן, אך בפשוטו צריך לחלוץ קודם סעודה המפסקת [ובלא"ה חולץ משום שנכנס לסעודה].אח מתקרב אמר:[1] האם מותר להניח תפילין אחרי חצות היום של ערב תשעה באב ?
[2] למי שנוהג לטבול טבילת עזרא בתשעת הימים - יכול לטבול גם בערב תשעה באב אחרי חצות?
[3] האם סעודה מפסקת זה חיוב גמור ? נפק"מ למי שנדר לא לאכול [מותר בשתיה] האם חייב להתיר את הנדר בשביל סעודה מפסקת, או שאינו חייב ?
אבר כיונה אמר:השאלה היתה על ערב ת"בדרומאי אמר:2. לא. אין חילוק באיסור רחיצה דת"ב בין קודם חצות ללאחר חצות.
דרומאי אמר:1. כן, אך בפשוטו צריך לחלוץ קודם סעודה המפסקת [ובלא"ה חולץ משום שנכנס לסעודה].אח מתקרב אמר:[1] האם מותר להניח תפילין אחרי חצות היום של ערב תשעה באב ?
[2] למי שנוהג לטבול טבילת עזרא בתשעת הימים - יכול לטבול גם בערב תשעה באב אחרי חצות?
[3] האם סעודה מפסקת זה חיוב גמור ? נפק"מ למי שנדר לא לאכול [מותר בשתיה] האם חייב להתיר את הנדר בשביל סעודה מפסקת, או שאינו חייב ?
2. כן. עד השקיעה מותר ברחיצה. אך לא מובן למה לא טבל בשחרית, ואם אינו מקפיד לטבול קודם התפילה- לכאורה לא נתיר לו לטבול בתשעת הימים [אא"כ מיירי ששימש ביום].
3. אינו חיוב, ומ"מ נהגו ישראל לאכול ויש בזה סרך מצוה, ולכן ראוי להתיר את הנדר.
2. אם אינו מקפיד שלא להתפלל בלא טבילת עזרא יכול לטבול אם ירצה אחרי ת"ב, ומהיכי תיתי להתיר לו לטבול בתשעת הימים? ובמ"ב כ' לענין טבילה בע"ש שמי שמבטלה מחמת הצינה לא יטבול בערב שבת חזון.ברוך שאמר אמר:דרומאי אמר:1. כן, אך בפשוטו צריך לחלוץ קודם סעודה המפסקת [ובלא"ה חולץ משום שנכנס לסעודה].אח מתקרב אמר:[1] האם מותר להניח תפילין אחרי חצות היום של ערב תשעה באב ?
[2] למי שנוהג לטבול טבילת עזרא בתשעת הימים - יכול לטבול גם בערב תשעה באב אחרי חצות?
[3] האם סעודה מפסקת זה חיוב גמור ? נפק"מ למי שנדר לא לאכול [מותר בשתיה] האם חייב להתיר את הנדר בשביל סעודה מפסקת, או שאינו חייב ?
2. כן. עד השקיעה מותר ברחיצה. אך לא מובן למה לא טבל בשחרית, ואם אינו מקפיד לטבול קודם התפילה- לכאורה לא נתיר לו לטבול בתשעת הימים [אא"כ מיירי ששימש ביום].
3. אינו חיוב, ומ"מ נהגו ישראל לאכול ויש בזה סרך מצוה, ולכן ראוי להתיר את הנדר.
תשובה 2 - "ואם אינו מקפיד לטבול קודם התפילה- לכאורה לא נתיר לו לטבול בתשעת הימים" - מנין לכ"ת דין זה ?
תשובה 3 - "ולכן ראוי להתיר את הנדר" - מקור ?
דרומאי אמר:אם אינו מקפיד שלא להתפלל בלא טבילת עזרא יכול לטבול אם ירצה אחרי ת"ב, ומהיכי תיתי להתיר לו לטבול בתשעת הימים? ובמ"ב כ' לענין טבילה בע"ש שמי שמבטלה מחמת הצינה לא יטבול בערב שבת חזון.
אח מתקרב אמר:דרומאי אמר:אם אינו מקפיד שלא להתפלל בלא טבילת עזרא יכול לטבול אם ירצה אחרי ת"ב, ומהיכי תיתי להתיר לו לטבול בתשעת הימים? ובמ"ב כ' לענין טבילה בע"ש שמי שמבטלה מחמת הצינה לא יטבול בערב שבת חזון.
ואם נוהג להקפיד על טבילת עזרא ולאו דוקא לתפילה משום שלוקח לו זמן מרובה וכו' ואינו רוצה להתעכב ולאחר את התפילה, וכמו"כ, שפעמים טובל לאחר סדר א' כיון שאינו רוצה להפסיד מהסדרים וכדו', מנלן לאסור עליו ?
דרומאי אמר:אם בגלל טירחא ועיכוב זמן מבטל הטבילה, ראוי להחשיב חורבן בית אלוקינו לכה"פ כטירחא מרובה ועיכוב זמן, ולבטל גם בגללו.
עניתי תשובה הלכתית, והבאתי ראיה מדברי המ"ב לענין טבילה בע"ש.ברוך שאמר אמר:דרומאי אמר:אם בגלל טירחא ועיכוב זמן מבטל הטבילה, ראוי להחשיב חורבן בית אלוקינו לכה"פ כטירחא מרובה ועיכוב זמן, ולבטל גם בגללו.
אשריכם שיש בכם ההרגשות הראויות ! אך הוא שאל לענין הלכה ולמעשה. מהי התשובה ההלכתית לשאלתו של הרב @אח מתקרב ?
דרומאי אמר:עניתי תשובה הלכתית, והבאתי ראיה מדברי המ"ב לענין טבילה בע"ש.
שניהם רחיצה שהותרה לצורך מצוה, ולא מצאתי חילוק או סיבה לא ללמוד אחד מחברו.ברוך שאמר אמר:דרומאי אמר:עניתי תשובה הלכתית, והבאתי ראיה מדברי המ"ב לענין טבילה בע"ש.
מנין לכם לדמות טבילת עזרא לטבילה של ע"ש ?