למה זה תשאל לשמי
משתמש ותיק
שמעתי בשם רב חשוב אחד שליט''א, דאין לשתות בימים אלו משקה קל בטעם ענבים, כל עוד יש בו יותר משני אחוז ענבים, משום המנהג שלא לשתות יין ומיץ ענבים בימים אלו.
עוד שמעתי ממנו שאין להוסיף עליו מים כדי לבטלו, דאין מבטלין איסור לכתחילה (עי' ביצה ד:).
ולדידי הוראה זו תמוהה מכמה טעמים, ובמיוחד יש לדון לפי דברי האיסור והיתר הארוך והרמ''א בתורת חטאת, שהביא הש''ך שאצטט מיד, דלכאורה כאן אינו איסור אלא רביע אגברא, והוי היתר בהיתר וכמ''ש האו''ה.
עוד תמהתי אמאי בעי 2 אחוז, והלא לכאורה הענבים לטעמא עבידי, ודבר דעביד לטעמא לא בטיל אפילו באלף וכמבואר ברמ''א יו''ד סי' צח. וצ''ע.
בברכת התורה
עוד שמעתי ממנו שאין להוסיף עליו מים כדי לבטלו, דאין מבטלין איסור לכתחילה (עי' ביצה ד:).
ולדידי הוראה זו תמוהה מכמה טעמים, ובמיוחד יש לדון לפי דברי האיסור והיתר הארוך והרמ''א בתורת חטאת, שהביא הש''ך שאצטט מיד, דלכאורה כאן אינו איסור אלא רביע אגברא, והוי היתר בהיתר וכמ''ש האו''ה.
עוד תמהתי אמאי בעי 2 אחוז, והלא לכאורה הענבים לטעמא עבידי, ודבר דעביד לטעמא לא בטיל אפילו באלף וכמבואר ברמ''א יו''ד סי' צח. וצ''ע.
בברכת התורה
רמ''א יורה דעה הלכות תערובות סימן צט סוס''ו
כזית חלב שנפל למים ונתבטל בס', כב ואח"כ נפל מן המים לקדירה של בשר, מותר, אף על פי שאין בבשר ס' נגד החלב, שהרי נתבטל במים (בארוך). וכל כיוצא בזה. ש"ך יורה דעה סימן צט ס"ק כב
כב ואח"כ נפל מן המים כו'. ובת"ח כלל פ"ה די"א כ' דאפילו לכתחלה מותר ליתן המים לקדרה של בשר כיון דכבר נתבטל ואין להקשות אגוף הדין פשיטא דהא כל איסור בטל בששים י"ל משום דלקמן סי' רצ"ט ס"ק א' נתבאר דהיתר בהיתר לא שייך ביטול קמ"ל דהכא לא אמרינן הכי וע"ש וכן הוא באו"ה כלל כ"ד ד"ח שמעינן דהיתר בהיתר מיהא בטל ואם נפל חלב למים כו':