אין לשתות משקה קל ענבים בתשעת הימים, ואסור להוסיף עליו מים. האמנם?


HaimL
הודעות: 3984
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 566 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אין לשתות משקה קל ענבים בתשעת הימים, ואסור להוסיף עליו מים. האמנם?

שליחה על ידי HaimL » 26 יולי 2020, 16:01

אשר ברא כתב:
26 יולי 2020, 15:41
chaim כתב:
26 יולי 2020, 13:29
משום סתם יינם
מקור?
אלה דברי הבל כי כיון שלא נעשה ליין הרי זה ככל מיץ פירות
וכל החיים (לא) יודוך סלה
 


chaim
הודעות: 316
הצטרף: 30 יוני 2020, 23:03
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 44 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אין לשתות משקה קל ענבים בתשעת הימים, ואסור להוסיף עליו מים. האמנם?

שליחה על ידי chaim » 26 יולי 2020, 17:11

אשר ברא כתב:
26 יולי 2020, 15:41
משום סתם יינם
אחד מן הדברים שמקובל בחו"ל (אירופה) שבמשקאות הקלים - אם כתוב ברכיבים ענבים יש לימנע מלשתותו


chaim
הודעות: 316
הצטרף: 30 יוני 2020, 23:03
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 44 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אין לשתות משקה קל ענבים בתשעת הימים, ואסור להוסיף עליו מים. האמנם?

שליחה על ידי chaim » 27 יולי 2020, 00:33

האמת שיש לעיין על התשובות והנהגות, שאם כל הסיבה של המג"א שמחמיר לגבי תבשיל של בשר כי נקרא עליו שם בשר, א"כ תינח הקיפה והרוטב ששפיר נחשב בשר, אבל למשל תפוחי אדמה שנתבשל ביחד עם בשר, האם אפשר לומר שיש עליו שם בשר?
[אסביר את כוונתי - המג"א מביא מהלכות נדרים (כמדומני סימן קיז) שהים של שלמה מחמיר שמי שנדר מבשר אסור לאכול הקיפה והרוטב כיון שבימינו הכל נקרא בשם בשר, וא"כ התינח קיפה והרוטב אבל מה תאמר על כל התבשיל שנתבשל ביחד עם הבשר - אטו הכל נקרא בשם בשר???]
וכיון שהפרי מגדים כתב (והובא בשעה"צ) שהשיעור הוא ששים או עכ"פ טעימת קפילא, מוכח שלמעשה כיון שהמנהג הוא לא לאכול תבשיל של בשר, מוכח שאין הטעם רק משום ששם בשר עליו, אלא מצד המנהג כל שיש לו טעם של בשר הרי זה אסור, ומוכח לכאורה דלא כמו התשובות והנהגות.
ובאמת קצת פלא שהתשובות והנהגות דחה ה'באר היטב' שבאמת החמיר בתבשיל שיש בתוכו יין בגלל הסברא שלו, שאפשר לדחותו בניקל.
רק שלמעשה ניתן לומר שאם ערבבו כל כך הרבה יין עד שכבר אין שם יין עליו, הרי זה דומה ליין שנעשה חומץ שמותר לשתות אע"פ שנעשה חומץ באמצע תשעת הימים וכמו שמבואר שם במשנ"ב, ואינו דומה לתבשיל של בשר ששם כיון שהבשר הוא בעין הרי זה נתן טעם בכל התבשיל, ואסור מצד המנהג עכ"פ, וכמו"כ תבשיל שיש בתוכו יין כיון שהיין שהוא בעין נתן טעם בתבשיל לכן יש לומר שאסור,
משא"כ אם הוסיף כ"כ הרבה מים על היין עד שכבר אין על היין שם יין, מנא לו שגם זה אסור, וחילוק רבה איכא בינייהו ודוק.


משה אמת
הודעות: 429
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 19:13
נתן תודה: 137 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אין לשתות משקה קל ענבים בתשעת הימים, ואסור להוסיף עליו מים. האמנם?

שליחה על ידי משה אמת » 27 יולי 2020, 02:32

לומד ומתענין כתב:
23 יולי 2020, 22:31
דרך אגב
איך הכשרויות מכשירות מיץ ענבים וכו' למשקאות האלו, והרי העובדים במפעלי המשקאות הקלים, לא מוקפדים להיות שומרי תו"מ?
כנראה זה מגיע למפעל לאחר בישול, בצירוף שזה אחוזים בודדים.
 


chaim
הודעות: 316
הצטרף: 30 יוני 2020, 23:03
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 44 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אין לשתות משקה קל ענבים בתשעת הימים, ואסור להוסיף עליו מים. האמנם?

שליחה על ידי chaim » 27 יולי 2020, 06:22

משה אמת כתב:
27 יולי 2020, 02:32
כנראה זה מגיע למפעל לאחר בישול, בצירוף שזה אחוזים בודדים.
א) מבואר בשו"ע שאם נאסר בעודו יין, אז אע"פ שעכשיו הוא חומץ מ"מ אסור.
ב) דעת המנחת יצחק שגם אחרי בישול עדיין נקרא עליו שם יין, וגם הגרשז"א במנחת שלמה סבר כן לעיקר הדין
ג) נותני הכשריות נותנים השגחה גם על שלב הבישול.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ד' תעניות, בין המצרים, תשעה באב”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח