העיר החרבה והבזויה והשוממה? החרבה מבלי בניה? השוממה מאין יושב?

דרומאי

משתמש ותיק
שמעתי פעם מר' משה שפירא שהיום ההסתר פנים כל כך גדול עד שאפילו החורבן לא נראה בעיננו כחורבן. וכל מי שלא מבין את השפלות שירושלים נמצאת בה היום וחושב שאין לברכה הזאת מקום- אינו אלא משפלות הדעת, וזה גם חלק מהגלות.
 

הולך ללמוד

משתמש רגיל
מדהימה הסבלנות של הרב עובדיה לכתוב תשובה כל כך מנומקת ורהוטה על מה שלפי ההסתכלות שלו כלל לא היה מקום לשאלה.

לגופו של ענין
קשה לי להאמין שירושלים כבר אינה אבלה מחמת שחזרו אליה מתי מעט מבניה החלושים ומטורפים מעול הגלות, שאינם יודעים לכוין ולהרגיש אמיתת קדושתה ואינם יודעים לכבדה כראוי לה.
ויותר מכך
איך תינחם בראותה הפריצים מהלכים באותם המקומות אשר מלפנים הילכו בהם נזיריה אשר זכו משלג, צחו מחלב.
ותחת ארבע מאות ישיבות שהיו מעמידים שערי ירושלים במלחמה, יש בה היום הריכוז הצפוף ביותר של בתי עבודה זרה בכל העולם, ואין לך עבודה זרה או כח סטרא אחרא שאינו נועץ ציפרניו בחומותיה.
ובני השפחה יורשים הגבירה, ובתוך מקום היכל מקדשה שחקו על משבתה.

אכן כן, ירושלים היא עדיין
אבלה - על בניה בוניה שאינם, וגם אם זכרון להם כבר יש בה, איך תינחם בזוכרה נזיריה וכו'
חריבה - ממעונותיה, הלא הם בתי המדרשות וישיבות וסנהדרי גדולה וקטנה, ובתי בני ציון היקרים אשר הילכו בה בטהרה כראוי לה
בזויה - כי תחת היותה משוש כל הארץ ושער השמים, כל צרוע וכל זב משריץ בה צחנתו
שוממה - מאין יושב, אשר יושב בה כראוי, משל לארמון המלך שנתישבו בו נרקומנים והומלסים, האיננו שומם?

אין זאת אלא כי האומר שאינה אבלה כבר כל כך וכו' הרי הוא אינו מעריך כראוי את גדולתה ותפארתה של העיר אשר ה' איוה למושב לו, ואשר ממנה תצא תורה ודבר ה', העיר שחוברה לה יחדיו, רבתי בגוים שרתי במדינות, וכו' וכו', יכלה הזמן ושבחיה לא יכלו..

יפה אמרו חז"ל
ציון היא דורש אין לה, מכלל דבעיא דרישה....
 

יהודי רציני

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
שמעתי פעם מר' משה שפירא שהיום ההסתר פנים כל כך גדול עד שאפילו החורבן לא נראה בעיננו כחורבן. וכל מי שלא מבין את השפלות שירושלים נמצאת בה היום וחושב שאין לברכה הזאת מקום- אינו אלא משפלות הדעת, וזה גם חלק מהגלות.
 וי"ל גם דאינו אלא מגסות הדעת.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
האבלה מבלי בניה- כהנים בעבודתם ולויים בדוכנן וישראל במעמדם,
החרבה ממעונותיה- הר הבית ולשכת הגזית,
הבזויה מכבודה- עיר תיירות במקום עיר הקודש, מלאה שיקוצים וגוים הלכו בה,
השוממה מאין יושב- חלק גדול ממנה מיושב בגוים עובדי ע"ז או ערביים.
זאת פרשנות מוטה. כלומר כל מה שלא מוצא חן בעינינו נכנס במילים. אין ספק, שחצי מהביטויים הנ"ל שייכים לצד הרוחני, ולכן תקפים גם לימינו. אבל החצי הגשמי פשוט לא שייך (מבלי להידרש לשאלה, מה עושים עם אמירת הנוסח).

אפשר היה גם לפרשן
האבלה מבלי בניה - ליטאים
והשוממה מבלי יושב - חלק גדול ממנה מיושב במזרחי וחב"דניקים
 

דרומאי

משתמש ותיק
HaimL אמר:
דרומאי אמר:
האבלה מבלי בניה- כהנים בעבודתם ולויים בדוכנן וישראל במעמדם,
החרבה ממעונותיה- הר הבית ולשכת הגזית,
הבזויה מכבודה- עיר תיירות במקום עיר הקודש, מלאה שיקוצים וגוים הלכו בה,
השוממה מאין יושב- חלק גדול ממנה מיושב בגוים עובדי ע"ז או ערביים.
זאת פרשנות מוטה. כלומר כל מה שלא מוצא חן בעינינו נכנס במילים. אין ספק, שחצי מהביטויים הנ"ל שייכים לצד הרוחני, ולכן תקפים גם לימינו. אבל החצי הגשמי פשוט לא שייך (מבלי להידרש לשאלה, מה עושים עם אמירת הנוסח).

אפשר היה גם לפרשן
האבלה מבלי בניה - ליטאים
והשוממה מבלי יושב - חלק גדול ממנה מיושב במזרחי וחב"דניקים

ברור שהפרשנות היא מוטה, היחס שלנו לירושלים הוא גם מוטה לכיוון הרוחני ולא לכיוון הגשמי, וזה עיקר ירושלים בעינינו, וכמ"ש התוס'. ולכן אנו רואים אותה עד היום כאבלה וחרבה ובזויה ושוממה, עד ירחם ה' ויושיע.
אבל כבר מחקתי שורות אלו בראותי כי @הולך ללמוד עשה זאת הרבה יותר טוב ממני.
 

HaimL

משתמש ותיק
הולך ללמוד אמר:
מדהימה הסבלנות של הרב עובדיה לכתוב תשובה כל כך מנומקת ורהוטה על מה שלפי ההסתכלות שלו כלל לא היה מקום לשאלה.

לגופו של ענין
קשה לי להאמין שירושלים כבר אינה אבלה מחמת שחזרו אליה מתי מעט מבניה החלושים ומטורפים מעול הגלות, שאינם יודעים לכוין ולהרגיש אמיתת קדושתה ואינם יודעים לכבדה כראוי לה.
ויותר מכך
נכון. כי אלפי אנשים שמתפללים בכותל (נעבעך, אין לנו גישה למקום המקדש בעצמו) משריצים בה את צחנתם
 
 

HaimL

משתמש ותיק
אגב, האידיאליזציה של ירושלים בזמן המקדש

וְאַתָּ֣ה בֶן־אָדָ֔ם הֲתִשְׁפֹּ֥ט הֲתִשְׁפֹּ֖ט אֶת־עִ֣יר הַדָּמִ֑ים וְה֣וֹדַעְתָּ֔הּ אֵ֖ת כׇּל־תּוֹעֲבוֹתֶֽיהָ׃

"התשפוט את עיר הדמים" - ירושלים
 

דרומאי

משתמש ותיק
HaimL אמר:
אגב, האידיאליזציה של ירושלים בזמן המקדש

וְאַתָּ֣ה בֶן־אָדָ֔ם הֲתִשְׁפֹּ֥ט הֲתִשְׁפֹּ֖ט אֶת־עִ֣יר הַדָּמִ֑ים וְה֣וֹדַעְתָּ֔הּ אֵ֖ת כׇּל־תּוֹעֲבוֹתֶֽיהָ׃

"התשפוט את עיר הדמים" - ירושלים
מה באת לומר בזה?
עי' מגילה דף כ"ה
 
 

HaimL

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
HaimL אמר:
נכון. כי אלפי אנשים שמתפללים בכותל (נעבעך, אין לנו גישה למקום המקדש בעצמו) משריצים בה את צחנתם

??????
כן אני העתקתי ציטוט אחר מהמגיב הייתי צריך להעתיק את זה

בזויה - כי תחת היותה משוש כל הארץ ושער השמים, כל צרוע וכל זב משריץ בה צחנתו
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
HaimL אמר:
דרומאי אמר:
HaimL אמר:
נכון. כי אלפי אנשים שמתפללים בכותל (נעבעך, אין לנו גישה למקום המקדש בעצמו) משריצים בה את צחנתם

??????
כן אני העתקתי ציטוט אחר מהמגיב הייתי צריך להעתיק את זה

בזויה - כי תחת היותה משוש כל הארץ ושער השמים, כל צרוע וכל זב משריץ בה צחנתו
לא הבנתי. אלפי המתפללים בכותל המערבי משריצים צחנה?!
 
 

HaimL

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
HaimL אמר:
דרומאי אמר:
כן אני העתקתי ציטוט אחר מהמגיב הייתי צריך להעתיק את זה

בזויה - כי תחת היותה משוש כל הארץ ושער השמים, כל צרוע וכל זב משריץ בה צחנתו
לא הבנתי. אלפי המתפללים בכותל המערבי משריצים צחנה?!
זאת בדיוק הייתה טענתי. יש המשריצים בה צחנה, ויש המשריצים בה טהרה וקדושה. וכך בדיוק, אגב, היה גם בזמן הבית.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
HaimL אמר:
דרומאי אמר:
HaimL אמר:
כן אני העתקתי ציטוט אחר מהמגיב הייתי צריך להעתיק את זה

בזויה - כי תחת היותה משוש כל הארץ ושער השמים, כל צרוע וכל זב משריץ בה צחנתו
לא הבנתי. אלפי המתפללים בכותל המערבי משריצים צחנה?!
זאת בדיוק הייתה טענתי. יש המשריצים בה צחנה, ויש המשריצים בה טהרה וקדושה. וכך בדיוק, אגב, היה גם בזמן הבית.

בזמן הבית היה יכול כל עובד ע"ז למכור מרכולתו בירושלים? 
בזמן הבית היו טקסים חילוניים לחיילים וחיילות מנוערים מכל זיק של יהדות בירושלים?

ודאי בסוף ימי בית שני המצב היה קשה, אך עדיין רחוק מהמצב של היום.
 
 

הולך ללמוד

משתמש רגיל
HaimL@
יעשה נא מר חיפוש קצר על המילים 'ציון' 'ירושלם' בתנ"ך, ואז תתחיל להגיב...
התגובות שלך רק ממחישות את עומק השבר בקשר שלנו לירושלים, ואתה עוד חושב שאם אתה מגיע לכותל, אז ירושלים כבר לא בזויה מחמת שאר הבזיונות שהיא מתבזה כל יום? זה מחפה?
גם לומר שכך היה בזמן הבית, מה זה עונה? הא גופא לכן היא נחרבה, אז כשזה חזר היום היא כבר בנויה וכו'?
במחילה, שותא דמר לא ידענא...
 

HaimL

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
HaimL אמר:
דרומאי אמר:
לא הבנתי. אלפי המתפללים בכותל המערבי משריצים צחנה?!
זאת בדיוק הייתה טענתי. יש המשריצים בה צחנה, ויש המשריצים בה טהרה וקדושה. וכך בדיוק, אגב, היה גם בזמן הבית.

בזמן הבית היה יכול כל עובד ע"ז למכור מרכולתו בירושלים? 
בזמן הבית היו טקסים חילוניים לחיילים וחיילות מנוערים מכל זיק של יהדות בירושלים?

ודאי בסוף ימי בית שני המצב היה קשה, אך עדיין רחוק מהמצב של היום.
אני יודע שלדקדק בנביא נחשב קצת גנאי, בעיני אנשים מסוימים. אבל שים לב. עיר הדמים. לא פחות ולא יותר.
 
 

הולך ללמוד

משתמש רגיל
HaimL אמר:
אני יודע שלדקדק בנביא נחשב קצת גנאי, בעיני אנשים מסוימים. אבל שים לב. עיר הדמים. לא פחות ולא יותר.
לפני שאתה מדקדק בנוסח התוכחה שנאמרה ליושבי ירושלים, צא נא וראה עוצם מעלות העיר הקדושה בעצמה...
ירושלים אינה רגב אדמה, ירושלים היא עיר שחוברה לה יחדיו, עיר שה' איוה למושב לו, יש לה נשמה, והיא אבלה בזויה וחפויה...
לא נראה לי כדאי לך לפגוע בה ובבוחרה על ידי שתזלזל בקדושתה. אקוה שדי בהערה זו.
 

HaimL

משתמש ותיק
הולך ללמוד אמר:
HaimL@
יעשה נא מר חיפוש קצר על המילים 'ציון' 'ירושלם' בתנ"ך, ואז תתחיל להגיב...
התגובות שלך רק ממחישות את עומק השבר בקשר שלנו לירושלים, ואתה עוד חושב שאם אתה מגיע לכותל, אז ירושלים כבר לא בזויה מחמת שאר הבזיונות שהיא מתבזה כל יום? זה מחפה?
גם לומר שכך היה בזמן הבית, מה זה עונה? הא גופא לכן היא נחרבה, אז כשזה חזר היום היא כבר בנויה וכו'?
במחילה, שותא דמר לא ידענא...
ושותא דילך נמי לא ידענא. 

יש היום בירושלים דברים טובים.
ויש היום בירושלים דברים רעים.

וצריך לדקדק בלשון חכמים, היכן מדובר על משהו רוחני והיכן על גשמי, להעמיס משמעויות במילים אפשר תמיד
 
 

HaimL

משתמש ותיק
הולך ללמוד אמר:
HaimL אמר:
אני יודע שלדקדק בנביא נחשב קצת גנאי, בעיני אנשים מסוימים. אבל שים לב. עיר הדמים. לא פחות ולא יותר.
לפני שאתה מדקדק בנוסח התוכחה שנאמרה ליושבי ירושלים, צא נא וראה עוצם מעלות העיר הקדושה בעצמה...
ירושלים אינה רגב אדמה, ירושלים היא עיר שחוברה לה יחדיו, עיר שה' איוה למושב לו, יש לה נשמה, והיא אבלה בזויה וחפויה...
לא נראה לי כדאי לך לפגוע בה ובבוחרה על ידי שתזלזל בקדושתה. אקוה שדי בהערה זו.
חבר, אני לא אמרתי אלא את דברי הנביא. לא נראה לי שכדאי לך לזלזל בנביא ובשולחו, כאשר אתה מרמז שיש בדבריו פגיעה בכבוד ירושלים ובוחרה
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
HaimL אמר:
הולך ללמוד אמר:
HaimL אמר:
אני יודע שלדקדק בנביא נחשב קצת גנאי, בעיני אנשים מסוימים. אבל שים לב. עיר הדמים. לא פחות ולא יותר.
לפני שאתה מדקדק בנוסח התוכחה שנאמרה ליושבי ירושלים, צא נא וראה עוצם מעלות העיר הקדושה בעצמה...
ירושלים אינה רגב אדמה, ירושלים היא עיר שחוברה לה יחדיו, עיר שה' איוה למושב לו, יש לה נשמה, והיא אבלה בזויה וחפויה...
לא נראה לי כדאי לך לפגוע בה ובבוחרה על ידי שתזלזל בקדושתה. אקוה שדי בהערה זו.
חבר, אני לא אמרתי אלא את דברי הנביא. לא נראה לי שכדאי לך לזלזל בנביא ובשולחו, כאשר אתה מרמז שיש בדבריו פגיעה בכבוד ירושלים ובוחרה
כבר ציינתי את הגמרא במגילה דף כ"ה.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
HaimL אמר:
הולך ללמוד אמר:
לפני שאתה מדקדק בנוסח התוכחה שנאמרה ליושבי ירושלים, צא נא וראה עוצם מעלות העיר הקדושה בעצמה...
ירושלים אינה רגב אדמה, ירושלים היא עיר שחוברה לה יחדיו, עיר שה' איוה למושב לו, יש לה נשמה, והיא אבלה בזויה וחפויה...
לא נראה לי כדאי לך לפגוע בה ובבוחרה על ידי שתזלזל בקדושתה. אקוה שדי בהערה זו.
חבר, אני לא אמרתי אלא את דברי הנביא. לא נראה לי שכדאי לך לזלזל בנביא ובשולחו, כאשר אתה מרמז שיש בדבריו פגיעה בכבוד ירושלים ובוחרה
כבר ציינתי את הגמרא במגילה דף כ"ה.
למיטב הבנתי, הגמרא לא טוענת שהנביא דובר שקרים.
 
 

הולך ללמוד

משתמש רגיל
HaimL אמר:
יש היום בירושלים דברים טובים.
ואף אחד מהם לא מספיק כדי שירושלים תינחם בזה או תחוש פחות אבלה בזויה חריבה ושוממה....
כך לפי מה שנראה לי מדברי התורה והנביאים עוצם מעלתה.
 

הולך ללמוד

משתמש רגיל
לענין הנביא
אם יחזור המלך לאפדנו ויראה שלא סידרוהו משרתיו ואמור יאמר להם 'מה זה פה? דיר חזירים?' אז יותר לא צריך להתיחס לארמונו כארמון?
מה שייכת תוכחה ליושבים שנוהגים בה שלא כראוי ונוהגים בה מנהג עיר דמים לעצם מעלתה?
 

HaimL

משתמש ותיק
הולך ללמוד אמר:
HaimL אמר:
יש היום בירושלים דברים טובים.
ואף אחד מהם לא מספיק כדי שירושלים תינחם בזה או תחוש פחות אבלה בזויה חריבה ושוממה....
כך לפי מה שנראה לי מדברי התורה והנביאים עוצם מעלתה.
בעוד שלא ברור לי לחלוטין אם מה שאמרת נכון או לא, אני עדיין טוען שיש מקום לשאול על חלק מהנוסח, בצד הגשמי (וקצת אפילו בצד הרוחני).
 
 

הולך ללמוד

משתמש רגיל
HaimL אמר:
אני עדיין טוען שיש מקום לשאול על חלק מהנוסח, בצד הגשמי (וקצת אפילו בצד הרוחני).
לא חושב שיש נחמה לירושלים בכך שצד גשמי מסוים שבה הוטב (לא יודע על מה אתה מדבר, אולי על המיצגים על החומה? אבל נניח) אם עדיין לא הוטב לה בצד הרוחני.
(גם אם זה פקידה וכו' זו לא סיבה להיותה פחות אבלה וכו').
 

HaimL

משתמש ותיק
הולך ללמוד אמר:
HaimL אמר:
אני עדיין טוען שיש מקום לשאול על חלק מהנוסח, בצד הגשמי (וקצת אפילו בצד הרוחני).
לא חושב שיש נחמה לירושלים בכך שצד גשמי מסוים שבה הוטב (לא יודע על מה אתה מדבר, אולי על המיצגים על החומה? אבל נניח) אם עדיין לא הוטב לה בצד הרוחני.
(גם אם זה פקידה וכו' זו לא סיבה להיותה פחות אבלה וכו').
על זה אפשר להתווכח, אבל חלק מהביטויים לא שייכים בימינו.

ואם כבר, אז אני לא בטוח מה יותר חשוב לפני הקב"ה. שיהיה בית מקדש אבל ירושלים תהיה עיר הדמים, או מה שלטענתך קורה בימינו. 
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
HaimL אמר:
הולך ללמוד אמר:
HaimL אמר:
אני עדיין טוען שיש מקום לשאול על חלק מהנוסח, בצד הגשמי (וקצת אפילו בצד הרוחני).
לא חושב שיש נחמה לירושלים בכך שצד גשמי מסוים שבה הוטב (לא יודע על מה אתה מדבר, אולי על המיצגים על החומה? אבל נניח) אם עדיין לא הוטב לה בצד הרוחני.
(גם אם זה פקידה וכו' זו לא סיבה להיותה פחות אבלה וכו').
על זה אפשר להתווכח, אבל חלק מהביטויים לא שייכים בימינו.

ואם כבר, אז אני לא בטוח מה יותר חשוב לפני הקב"ה. שיהיה בית מקדש אבל ירושלים תהיה עיר הדמים, או מה שלטענתך קורה בימינו. 
היום ירושלים לצערנו כלל איננה ירושלים, אין בה כמעט כלום מהודה וקדושתה המקורית.
ובודאי שאין אנו מתפללין שתחזור ירושלים להיות עיר הדמים, אלא לתפארתה וקדושתה.
 
 

הולך ללמוד

משתמש רגיל
HaimL אמר:
ואם כבר, אז אני לא בטוח מה יותר חשוב לפני הקב"ה. שיהיה בית מקדש אבל ירושלים תהיה עיר הדמים, או מה שלטענתך קורה בימינו.
על שניהם הוא אבל, ומחמת שניהם אין לו רצון בבנין ירושלים
על זה נאמר כל דור שלא נבנה בימיו כאילו נחרב בימיו

אבל אלו לא האופציות היחידות שישנם ירושלים, הלא כן? ישנה גם האופציה של 'ואז יקרא לך עיר הצדק, קריה נאמנה', לא?
אדרבה יאמר נא מר למה הקב"ה הוא 'הבוחר בירושלים'? למה 'כי בחר ה' בציון איוה למושב לו'? למה ציון היא 'בית חיינו'? למה אנחנו מיחלים בתפילת 'נחם ה' א' את ירושלים'?
ואז נדון אם משהו זז בכיוון הזה.
 

HaimL

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
במילים אחרות @HaimL טוען שאין לנו כל כך הרבה מה להתאבל על ירושלים,

מצד הגשמי הכל מצויין,
ומצד הרוחני גם לפני החורבן המצב לא היה איי איי איי.

אז למה לדעתך אנו אבלים היום?
זה כבר לשים מילים בפי, וזה כמובן לא הוגן.

ברור שיש על מה להתאבל, בית המקדש עדיין לא נבנה.

המצב הגשמי לא מצויין, אבל *בנקודת הזמן הנוכחית* הוא יחסית משביע רצון.

המצב הרוחני *במובנים מסוימים* ושוב, בנקודת הזמן הנוכחית, נראה אפילו יותר טוב מאשר בזמן הבית.

אבל, בית המקדש טרם נבנה, ומשיח עדיין לא הגיע. לא התקבצו כל הגלויות ואין לנו סנהדרין ולא משפט התורה
ועל דא קא בכינא. 
 
 
חלק עליון תַחתִית