וי"ל גם דאינו אלא מגסות הדעת.דרומאי אמר:שמעתי פעם מר' משה שפירא שהיום ההסתר פנים כל כך גדול עד שאפילו החורבן לא נראה בעיננו כחורבן. וכל מי שלא מבין את השפלות שירושלים נמצאת בה היום וחושב שאין לברכה הזאת מקום- אינו אלא משפלות הדעת, וזה גם חלק מהגלות.
זאת פרשנות מוטה. כלומר כל מה שלא מוצא חן בעינינו נכנס במילים. אין ספק, שחצי מהביטויים הנ"ל שייכים לצד הרוחני, ולכן תקפים גם לימינו. אבל החצי הגשמי פשוט לא שייך (מבלי להידרש לשאלה, מה עושים עם אמירת הנוסח).דרומאי אמר:האבלה מבלי בניה- כהנים בעבודתם ולויים בדוכנן וישראל במעמדם,
החרבה ממעונותיה- הר הבית ולשכת הגזית,
הבזויה מכבודה- עיר תיירות במקום עיר הקודש, מלאה שיקוצים וגוים הלכו בה,
השוממה מאין יושב- חלק גדול ממנה מיושב בגוים עובדי ע"ז או ערביים.
HaimL אמר:זאת פרשנות מוטה. כלומר כל מה שלא מוצא חן בעינינו נכנס במילים. אין ספק, שחצי מהביטויים הנ"ל שייכים לצד הרוחני, ולכן תקפים גם לימינו. אבל החצי הגשמי פשוט לא שייך (מבלי להידרש לשאלה, מה עושים עם אמירת הנוסח).דרומאי אמר:האבלה מבלי בניה- כהנים בעבודתם ולויים בדוכנן וישראל במעמדם,
החרבה ממעונותיה- הר הבית ולשכת הגזית,
הבזויה מכבודה- עיר תיירות במקום עיר הקודש, מלאה שיקוצים וגוים הלכו בה,
השוממה מאין יושב- חלק גדול ממנה מיושב בגוים עובדי ע"ז או ערביים.
אפשר היה גם לפרשן
האבלה מבלי בניה - ליטאים
והשוממה מבלי יושב - חלק גדול ממנה מיושב במזרחי וחב"דניקים
נכון. כי אלפי אנשים שמתפללים בכותל (נעבעך, אין לנו גישה למקום המקדש בעצמו) משריצים בה את צחנתםהולך ללמוד אמר:מדהימה הסבלנות של הרב עובדיה לכתוב תשובה כל כך מנומקת ורהוטה על מה שלפי ההסתכלות שלו כלל לא היה מקום לשאלה.
לגופו של ענין
קשה לי להאמין שירושלים כבר אינה אבלה מחמת שחזרו אליה מתי מעט מבניה החלושים ומטורפים מעול הגלות, שאינם יודעים לכוין ולהרגיש אמיתת קדושתה ואינם יודעים לכבדה כראוי לה.
ויותר מכך
HaimL אמר:נכון. כי אלפי אנשים שמתפללים בכותל (נעבעך, אין לנו גישה למקום המקדש בעצמו) משריצים בה את צחנתם
מה באת לומר בזה?HaimL אמר:אגב, האידיאליזציה של ירושלים בזמן המקדש
וְאַתָּ֣ה בֶן־אָדָ֔ם הֲתִשְׁפֹּ֥ט הֲתִשְׁפֹּ֖ט אֶת־עִ֣יר הַדָּמִ֑ים וְה֣וֹדַעְתָּ֔הּ אֵ֖ת כׇּל־תּוֹעֲבוֹתֶֽיהָ׃
"התשפוט את עיר הדמים" - ירושלים
כן אני העתקתי ציטוט אחר מהמגיב הייתי צריך להעתיק את זהדרומאי אמר:HaimL אמר:נכון. כי אלפי אנשים שמתפללים בכותל (נעבעך, אין לנו גישה למקום המקדש בעצמו) משריצים בה את צחנתם
??????
לא הבנתי. אלפי המתפללים בכותל המערבי משריצים צחנה?!HaimL אמר:כן אני העתקתי ציטוט אחר מהמגיב הייתי צריך להעתיק את זהדרומאי אמר:HaimL אמר:נכון. כי אלפי אנשים שמתפללים בכותל (נעבעך, אין לנו גישה למקום המקדש בעצמו) משריצים בה את צחנתם
??????
בזויה - כי תחת היותה משוש כל הארץ ושער השמים, כל צרוע וכל זב משריץ בה צחנתו
זאת בדיוק הייתה טענתי. יש המשריצים בה צחנה, ויש המשריצים בה טהרה וקדושה. וכך בדיוק, אגב, היה גם בזמן הבית.דרומאי אמר:לא הבנתי. אלפי המתפללים בכותל המערבי משריצים צחנה?!HaimL אמר:כן אני העתקתי ציטוט אחר מהמגיב הייתי צריך להעתיק את זהדרומאי אמר:??????
בזויה - כי תחת היותה משוש כל הארץ ושער השמים, כל צרוע וכל זב משריץ בה צחנתו
HaimL אמר:זאת בדיוק הייתה טענתי. יש המשריצים בה צחנה, ויש המשריצים בה טהרה וקדושה. וכך בדיוק, אגב, היה גם בזמן הבית.דרומאי אמר:לא הבנתי. אלפי המתפללים בכותל המערבי משריצים צחנה?!HaimL אמר:כן אני העתקתי ציטוט אחר מהמגיב הייתי צריך להעתיק את זה
בזויה - כי תחת היותה משוש כל הארץ ושער השמים, כל צרוע וכל זב משריץ בה צחנתו
אני יודע שלדקדק בנביא נחשב קצת גנאי, בעיני אנשים מסוימים. אבל שים לב. עיר הדמים. לא פחות ולא יותר.דרומאי אמר:HaimL אמר:זאת בדיוק הייתה טענתי. יש המשריצים בה צחנה, ויש המשריצים בה טהרה וקדושה. וכך בדיוק, אגב, היה גם בזמן הבית.דרומאי אמר:לא הבנתי. אלפי המתפללים בכותל המערבי משריצים צחנה?!
בזמן הבית היה יכול כל עובד ע"ז למכור מרכולתו בירושלים?
בזמן הבית היו טקסים חילוניים לחיילים וחיילות מנוערים מכל זיק של יהדות בירושלים?
ודאי בסוף ימי בית שני המצב היה קשה, אך עדיין רחוק מהמצב של היום.
לפני שאתה מדקדק בנוסח התוכחה שנאמרה ליושבי ירושלים, צא נא וראה עוצם מעלות העיר הקדושה בעצמה...HaimL אמר:אני יודע שלדקדק בנביא נחשב קצת גנאי, בעיני אנשים מסוימים. אבל שים לב. עיר הדמים. לא פחות ולא יותר.
ושותא דילך נמי לא ידענא.הולך ללמוד אמר:HaimL@
יעשה נא מר חיפוש קצר על המילים 'ציון' 'ירושלם' בתנ"ך, ואז תתחיל להגיב...
התגובות שלך רק ממחישות את עומק השבר בקשר שלנו לירושלים, ואתה עוד חושב שאם אתה מגיע לכותל, אז ירושלים כבר לא בזויה מחמת שאר הבזיונות שהיא מתבזה כל יום? זה מחפה?
גם לומר שכך היה בזמן הבית, מה זה עונה? הא גופא לכן היא נחרבה, אז כשזה חזר היום היא כבר בנויה וכו'?
במחילה, שותא דמר לא ידענא...
חבר, אני לא אמרתי אלא את דברי הנביא. לא נראה לי שכדאי לך לזלזל בנביא ובשולחו, כאשר אתה מרמז שיש בדבריו פגיעה בכבוד ירושלים ובוחרההולך ללמוד אמר:לפני שאתה מדקדק בנוסח התוכחה שנאמרה ליושבי ירושלים, צא נא וראה עוצם מעלות העיר הקדושה בעצמה...HaimL אמר:אני יודע שלדקדק בנביא נחשב קצת גנאי, בעיני אנשים מסוימים. אבל שים לב. עיר הדמים. לא פחות ולא יותר.
ירושלים אינה רגב אדמה, ירושלים היא עיר שחוברה לה יחדיו, עיר שה' איוה למושב לו, יש לה נשמה, והיא אבלה בזויה וחפויה...
לא נראה לי כדאי לך לפגוע בה ובבוחרה על ידי שתזלזל בקדושתה. אקוה שדי בהערה זו.
כבר ציינתי את הגמרא במגילה דף כ"ה.HaimL אמר:חבר, אני לא אמרתי אלא את דברי הנביא. לא נראה לי שכדאי לך לזלזל בנביא ובשולחו, כאשר אתה מרמז שיש בדבריו פגיעה בכבוד ירושלים ובוחרההולך ללמוד אמר:לפני שאתה מדקדק בנוסח התוכחה שנאמרה ליושבי ירושלים, צא נא וראה עוצם מעלות העיר הקדושה בעצמה...HaimL אמר:אני יודע שלדקדק בנביא נחשב קצת גנאי, בעיני אנשים מסוימים. אבל שים לב. עיר הדמים. לא פחות ולא יותר.
ירושלים אינה רגב אדמה, ירושלים היא עיר שחוברה לה יחדיו, עיר שה' איוה למושב לו, יש לה נשמה, והיא אבלה בזויה וחפויה...
לא נראה לי כדאי לך לפגוע בה ובבוחרה על ידי שתזלזל בקדושתה. אקוה שדי בהערה זו.
למיטב הבנתי, הגמרא לא טוענת שהנביא דובר שקרים.דרומאי אמר:כבר ציינתי את הגמרא במגילה דף כ"ה.HaimL אמר:חבר, אני לא אמרתי אלא את דברי הנביא. לא נראה לי שכדאי לך לזלזל בנביא ובשולחו, כאשר אתה מרמז שיש בדבריו פגיעה בכבוד ירושלים ובוחרההולך ללמוד אמר:לפני שאתה מדקדק בנוסח התוכחה שנאמרה ליושבי ירושלים, צא נא וראה עוצם מעלות העיר הקדושה בעצמה...
ירושלים אינה רגב אדמה, ירושלים היא עיר שחוברה לה יחדיו, עיר שה' איוה למושב לו, יש לה נשמה, והיא אבלה בזויה וחפויה...
לא נראה לי כדאי לך לפגוע בה ובבוחרה על ידי שתזלזל בקדושתה. אקוה שדי בהערה זו.
ואף אחד מהם לא מספיק כדי שירושלים תינחם בזה או תחוש פחות אבלה בזויה חריבה ושוממה....HaimL אמר:יש היום בירושלים דברים טובים.
בעוד שלא ברור לי לחלוטין אם מה שאמרת נכון או לא, אני עדיין טוען שיש מקום לשאול על חלק מהנוסח, בצד הגשמי (וקצת אפילו בצד הרוחני).הולך ללמוד אמר:ואף אחד מהם לא מספיק כדי שירושלים תינחם בזה או תחוש פחות אבלה בזויה חריבה ושוממה....HaimL אמר:יש היום בירושלים דברים טובים.
כך לפי מה שנראה לי מדברי התורה והנביאים עוצם מעלתה.
לא חושב שיש נחמה לירושלים בכך שצד גשמי מסוים שבה הוטב (לא יודע על מה אתה מדבר, אולי על המיצגים על החומה? אבל נניח) אם עדיין לא הוטב לה בצד הרוחני.HaimL אמר:אני עדיין טוען שיש מקום לשאול על חלק מהנוסח, בצד הגשמי (וקצת אפילו בצד הרוחני).
על זה אפשר להתווכח, אבל חלק מהביטויים לא שייכים בימינו.הולך ללמוד אמר:לא חושב שיש נחמה לירושלים בכך שצד גשמי מסוים שבה הוטב (לא יודע על מה אתה מדבר, אולי על המיצגים על החומה? אבל נניח) אם עדיין לא הוטב לה בצד הרוחני.HaimL אמר:אני עדיין טוען שיש מקום לשאול על חלק מהנוסח, בצד הגשמי (וקצת אפילו בצד הרוחני).
(גם אם זה פקידה וכו' זו לא סיבה להיותה פחות אבלה וכו').
היום ירושלים לצערנו כלל איננה ירושלים, אין בה כמעט כלום מהודה וקדושתה המקורית.HaimL אמר:על זה אפשר להתווכח, אבל חלק מהביטויים לא שייכים בימינו.הולך ללמוד אמר:לא חושב שיש נחמה לירושלים בכך שצד גשמי מסוים שבה הוטב (לא יודע על מה אתה מדבר, אולי על המיצגים על החומה? אבל נניח) אם עדיין לא הוטב לה בצד הרוחני.HaimL אמר:אני עדיין טוען שיש מקום לשאול על חלק מהנוסח, בצד הגשמי (וקצת אפילו בצד הרוחני).
(גם אם זה פקידה וכו' זו לא סיבה להיותה פחות אבלה וכו').
ואם כבר, אז אני לא בטוח מה יותר חשוב לפני הקב"ה. שיהיה בית מקדש אבל ירושלים תהיה עיר הדמים, או מה שלטענתך קורה בימינו.
על שניהם הוא אבל, ומחמת שניהם אין לו רצון בבנין ירושליםHaimL אמר:ואם כבר, אז אני לא בטוח מה יותר חשוב לפני הקב"ה. שיהיה בית מקדש אבל ירושלים תהיה עיר הדמים, או מה שלטענתך קורה בימינו.
זה כבר לשים מילים בפי, וזה כמובן לא הוגן.דרומאי אמר:במילים אחרות @HaimL טוען שאין לנו כל כך הרבה מה להתאבל על ירושלים,
מצד הגשמי הכל מצויין,
ומצד הרוחני גם לפני החורבן המצב לא היה איי איי איי.
אז למה לדעתך אנו אבלים היום?