כבוד שמים אמר:
אני סברתי שזה משום מעלת הימים והאורות המתנוצצים בהם,
עד שבא רבינו ולימד שאין זה מחמת מה שעבר,
אלא לצורך הכנתינו העצמית שבכל דור ודור.
זה שלימד אותך שאין זה מחמת מה שעבר, אין זה סתירה למה שחשבת שזה משום מעלת הימים והאורות המתנוצצים בהם.
שני הדברים נכונים - ואססביר -
אין שום דבר אצל עם ישראל שקשור לתאריכים וזמנים שונים שכל כולו הוא רק בגלל "מחמת מה שעבר" - כל מה שאנו עושים מחמת מה שעבר כגון חג הפסח בט"ו בניסן, וחג פורים בי"ד ט"ו אדר וכו' הם מחמת מעלת הימים והאורות המתנוצצים בימים אלו.
אבל - לא כמו שחושבים בפשטות שמה שקרה בעבר הוא שגרם למעלת הימים והאורות המתנוצצים בימים אלו, אלא ההיפך הוא הנכון - הכוחות וההשפעות שבימים אלו הם אלו שבגללם קרו הדברים הנ"ל בעבר באותם ימים - ומהאי טעמא גופא יש את אותם כוחות והשפעות וניצוצות וכו' בכל דור ודור באותם זמנים.
אבל האמת הוא שגם זה לא מדוייק, אלא האמת הוא שהרי ידוע ש"איסתכל באורייתא וברא עלמא", היינו שהקב"ה ברא את העולם על פי מה שכתוב בתורה, ולכן כיון שבתורה כתוב שצריכים לחגוג את חג הפסח בט"ו בניסן, לכן עשה הקב"ה כשברא את העולם שביום ט"ו בניסן יהיו כוחות והשפעות וכו' שיהיו סיבה ליציאת מצרים באותו יום, ושיהא חגיגת חג הפסח באותו יום, וכן לגבי פורים, כיון שבמגילת אסתר כתוב שמעשה פורים וחג הפורים אמורים להיות ביום יד-טו בחודש אדר, לכן ברא הקב"ה את העולם שבימים אלו יהיו מתחילת הבריאה את ההשפעות והניצוצות והאורות והכוחות שמתאימים לנס פורים ולחגיגת חג פורים, וכן בחנוכה וכו וכו'.
וזה מה שכתוב בספרים שאותם כוחות והשפעות וכו' שהיו בזמן יציאת מצרים, ובזמן פורים, ובזמן חנוכה וכו' חוזרים ובאים באותם זמנים בכל שנה ושנה.
וא"כ כן הוא לגבי חג השבועות ושלשת ימי הגבלה, כיון שבתורה כתוב שלפני חג מתן תורה יש שלה ימים שהם ימי הכנה למתן תורה, לכן כשברא הקב"ה את העולם הכניס בבריאת העולם שבימים אלו יהיו מעלת הימים והאורות המתנוצצים בימים אלו כאלה שמתאימים להכנה לקבלת התורה, ולכן יש בכל דור ודור הכנה למתן תורה באותם ימים.