מתי הם ג' ימי הגבלה

כבוד שמים

משתמש ותיק
בזמן מתן תורה וקדשתם היום ומחר הי' ד' וה' סיון, ולמ"ד שמרע"ה הוסיף יום א' מדעתו זה ו' סיון, וזמן מתן תורתינו הי' ז' סיון, אבל לדידן שעושים את חג השבועות בו' סיון, אין טעם להקדים את ימי ההגבלה לג' סיון שאין זה בסגולת היום שנקבע בסדר השנה.
 

כבוד שמים

משתמש ותיק
פותח הנושא
כוונתי לשלול את האפשרות שג' ימי הגבלה הם לא תאריכים עצמאיים דנימא דאחרי שנקבע חג השבועות סופרים שלשה ימים אחורה, אלא אלו ימים שהוזכרו בתורה, וא"כ יש בהם סגולה עצמית בימים שהוזכרו בתורה שהם ד' וה' סיון.
 

יעבץ

משתמש ותיק
וכוונתי לשלול את מה שכבודו שולל.
ג' ימי הגבלה הם ימים שנקבעו לפני מתן תורה, כהכנה למעמד הר סיני. אין להם מקום עצמאי כהגדרתך. רק כשם שבני ישראל הכינו עצמם לפני קבלת התורה שלהם. נהגו ( איפה? ) לציין שלשה ימים לפני חג שבועות שלנו.
גם לפני ראש השנה יש שלושת ימי הגבלה לבעל תוקע ולש"צ, כפי שמבואר בהלכה.
 

כבוד שמים

משתמש ותיק
פותח הנושא
יעבץ אמר:
נהגו ( איפה? )
כתוב בחיי אדם ובמ"ב שלא אומרים תחנון בג' ד' וה' סיון משום שהם ג' ימי הגבלה.
ובכתבי האר"י אין לשמש מטתו בימים אלו.
אני סברתי שזה משום מעלת הימים והאורות המתנוצצים בהם, עד שבא רבינו ולימד שאין זה מחמת מה שעבר, אלא לצורך הכנתינו העצמית שבכל דור ודור.
 

אריך

משתמש ותיק
כבוד שמים אמר:
ובכתבי האר"י אין לשמש מטתו בימים אלו.

זו טעות. בכף החיים תצד, יג כתב: נהגתי למנוע תה"מ ג' ימים קודם יום שבועות סמך למ"ש והיו נכונים לשלושת ימים אל תגשו אל אשה. כנה"ג בהגה"ט. וי"א דיש לטבול ג"כ ג' ימים קודם שבועות כדי לקיים מצות פרישה. מיהו לפי דברי האר"י ז"ל אינו אסור הזיווג רק ליל שבועות. עכ"ל.
 

אור זורח

משתמש ותיק
עזריאל ברגר אמר:
שלשת ימי "הגבלה" הם ימי "הגבל את ההר וקדשתו" שלכו"ע התחילו מיום ג סיון, וקושיא מעיקרא ליתא.
למ''ד התורה ניתנה בז' סיון והקב''ה אמר וקדשתם היום ומחר ומשה הוסיף יום אחד
נמצא ששלושת ימי הגבלה מתחילים ד' סיון ה' סיון זה היום ומחר
ו' סיון מה שהוסיף משה
ז' סיון ניתנה תורה

אין לפניי גמרא כעת לעיין בסוגיא ואולי יש לי כאן טעות גמור
 

בר השגה??

משתמש רגיל
עיין שפת אמת שבועות תרמ"ג במאמר הראשון ותמצא נחת הדברים מתוקים מדבש ומבארים מדוע אנו נוהגים יו"ט שבועות בו' סיון ולא בז' סיון!
 

דבש לפי

משתמש ותיק
ייתכן לומר שכיון שהיו אז ג' ימים לפני מתן תורה אז כנגדם יש מקום לקבוע ג' ימים לפני חג השבועות כמכוונים לעניין זה, אך בכל אופן ודאי שליל ג' אינו קשור לזה, שהרי הסיבה שמשה הוסיף יום זה בגלל שהיום הראשון אין לילו עימו, אבל שלושה ימים עם לילותיהם אין לזה בסיס.
ואכן, גם לעניין הנוהגים שאבלות הספירה מסתיימת בג' ימי הגבלה כתב המשנ"ב שבליל ג' עדיין אסור.
 

עזריאל ברגר

משתמש רגיל
אור זורח אמר:
עזריאל ברגר אמר:
שלשת ימי "הגבלה" הם ימי "הגבל את ההר וקדשתו" שלכו"ע התחילו מיום ג סיון, וקושיא מעיקרא ליתא.
למ''ד התורה ניתנה בז' סיון והקב''ה אמר וקדשתם היום ומחר ומשה הוסיף יום אחד
נמצא ששלושת ימי הגבלה מתחילים ד' סיון ה' סיון זה היום ומחר
ו' סיון מה שהוסיף משה
ז' סיון ניתנה תורה

אין לפניי גמרא כעת לעיין בסוגיא ואולי יש לי כאן טעות גמור
עיין שוב בסוגיא.
תקציר דברי הגמרא לפי שתי הדעות:
א סיון הגיעו להר סיני.
ב סיון נאמר להם "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים"
ג סיון נאמר הציווי "הגבל את ההר"
ד סיון עשו פרישה - "אל תגשו אל אשה".
בנין המזבח והקרבת הקרבנות - לרבנן הי' בוודאי בה' סיוון, ולרבי יוסי אינני יודע אם ה או ו.
לרבנן מתן תורה היה בו' סיון, ולרבי יוסי בז', אבל תחילת ההגבלה - לכו"ע היתה בג' סיון.

מתנצל שאינני פעיל בפורום, ולכן אינני רואה את ההודעות לעיתים תכופות.
 

מחכים

משתמש ותיק
עזריאל ברגר אמר:
תחילת ההגבלה - לכו"ע היתה בג' סיון
צ"ל תחילת ההגבלה בפועל, כי חיוב ההגבלה התחילה רק ביום מ"ת כדמשמע בפסוקים והיו נכונים וגו', ואזי הגבל וגו', וכ"מ במכילתא- אוחה"ק ע"פ זה
 

ובכן

משתמש ותיק
עזריאל ברגר אמר:
תקציר דברי הגמרא לפי שתי הדעות:
א סיון הגיעו להר סיני.
ב סיון נאמר להם "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים"
ג סיון נאמר הציווי "הגבל את ההר"
ד סיון עשו פרישה - "אל תגשו אל אשה".
בנין המזבח והקרבת הקרבנות - לרבנן הי' בוודאי בה' סיוון, ולרבי יוסי אינני יודע אם ה או ו.
לרבנן מתן תורה היה בו' סיון, ולרבי יוסי בז', אבל תחילת ההגבלה - לכו"ע היתה בג' סיון.
יש לדון ולחלק בין הציווי לזמן ההגבלה, שיש מקום לומר שהחלה רק מששכן עליו כבוד ה' ביום מתן תורה.
ועיין אור החיים הק' על אתר:
נראה שאין מצות הגבלה זו אלא ליום הג' ואף על פי כן הקדימה מעתה כדי שינהגו בו כבוד מעכשיו, גם ירגילו עצמם להתרחק ממנו בג' ימים, ואין לומר שינהוג חיוב הנגיעה בהר מיום צוותו, זה אינו כי הוא דבר רחוק שיתקדש ההר ויתחייבו עליו קודם רדת שכינתו ית'. וכן משמע ממתניתא בספרי (מכילתא כ"ד) כי לא התחיל החיוב אלא מיום ג'.
ואחר דבריו תוכל להעמיד דבריך על תחילת ההרגל להתרחק, ויל"ע.
ובכל אופן, דומני שמה שקורים ימים אלו 'ימי הגבלה' והעסק שעושים הימנו, הוא מחמת הפרישה ולא ההגבלה, ולשון נקיה נקטו.
 

יהודה היהודי

משתמש רגיל
לכאורא נראה שהעניין של "אל תגשו אל אשה זה לא לטהרה של האנשים כלל.
אלא לטהרה של הנשים שמא תפלוט ש"ז ותטמא
 

מחכים

משתמש ותיק
יהודה היהודי אמר:
לכאורא נראה שהעניין של "אל תגשו אל אשה זה לא לטהרה של האנשים כלל.
אלא לטהרה של הנשים שמא תפלוט ש"ז ותטמא
בזכרוני דיש מי שמיישב הקושייא מהא דקיי"ל דפולטת וא"ו עונות ומאידך אמרינן זמן מ"ת בחד השבועות, דאין הפרישה מצד פולטת, (דלזה מהני כיבוד הבית), אלא דינא מצ"ע כהכנה לקראת קבה"ת, ודלא כסתימת הסוגייא בשבת.
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
מחכים אמר:
יהודה היהודי אמר:
לכאורא נראה שהעניין של "אל תגשו אל אשה זה לא לטהרה של האנשים כלל.
אלא לטהרה של הנשים שמא תפלוט ש"ז ותטמא
בזכרוני דיש מי שמיישב הקושייא מהא דקיי"ל דפולטת וא"ו עונות ומאידך אמרינן זמן מ"ת בחד השבועות, דאין הפרישה מצד פולטת, (דלזה מהני כיבוד הבית), אלא דינא מצ"ע כהכנה לקראת קבה"ת, ודלא כסתימת הסוגייא בשבת.
איך אפשר לומר כן הרי כל דין פולטת ידענו רק מג' ימי ההגבלה.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
כבוד שמים אמר:
אני סברתי שזה משום מעלת הימים והאורות המתנוצצים בהם,
עד שבא רבינו ולימד שאין זה מחמת מה שעבר,
אלא לצורך הכנתינו העצמית שבכל דור ודור.
זה שלימד אותך שאין זה מחמת מה שעבר, אין זה סתירה למה שחשבת שזה משום מעלת הימים והאורות המתנוצצים בהם.
שני הדברים נכונים - ואססביר -
אין שום דבר אצל עם ישראל שקשור לתאריכים וזמנים שונים שכל כולו הוא רק בגלל "מחמת מה שעבר" - כל מה שאנו עושים מחמת מה שעבר כגון חג הפסח בט"ו בניסן, וחג פורים בי"ד ט"ו אדר וכו' הם מחמת מעלת הימים והאורות המתנוצצים בימים אלו.
אבל - לא כמו שחושבים בפשטות שמה שקרה בעבר הוא שגרם למעלת הימים והאורות המתנוצצים בימים אלו, אלא ההיפך הוא הנכון - הכוחות וההשפעות שבימים אלו הם אלו שבגללם קרו הדברים הנ"ל בעבר באותם ימים - ומהאי טעמא גופא יש את אותם כוחות והשפעות וניצוצות וכו' בכל דור ודור באותם זמנים.
אבל האמת הוא שגם זה לא מדוייק, אלא האמת הוא שהרי ידוע ש"איסתכל באורייתא וברא עלמא", היינו שהקב"ה ברא את העולם על פי מה שכתוב בתורה, ולכן כיון שבתורה כתוב שצריכים לחגוג את חג הפסח בט"ו בניסן, לכן עשה הקב"ה כשברא את העולם שביום ט"ו בניסן יהיו כוחות והשפעות וכו' שיהיו סיבה ליציאת מצרים באותו יום, ושיהא חגיגת חג הפסח באותו יום, וכן לגבי פורים, כיון שבמגילת אסתר כתוב שמעשה פורים וחג הפורים אמורים להיות ביום יד-טו בחודש אדר, לכן ברא הקב"ה את העולם שבימים אלו יהיו מתחילת הבריאה את ההשפעות והניצוצות והאורות והכוחות שמתאימים לנס פורים ולחגיגת חג פורים, וכן בחנוכה וכו וכו'.
וזה מה שכתוב בספרים שאותם כוחות והשפעות וכו' שהיו בזמן יציאת מצרים, ובזמן פורים, ובזמן חנוכה וכו' חוזרים ובאים באותם זמנים בכל שנה ושנה.
וא"כ כן הוא לגבי חג השבועות ושלשת ימי הגבלה, כיון שבתורה כתוב שלפני חג מתן תורה יש שלה ימים שהם ימי הכנה למתן תורה, לכן כשברא הקב"ה את העולם הכניס בבריאת העולם שבימים אלו יהיו מעלת הימים והאורות המתנוצצים בימים אלו כאלה שמתאימים להכנה לקבלת התורה, ולכן יש בכל דור ודור הכנה למתן תורה באותם ימים.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
ן הוא לגבי חג השבועות ושלשת ימי הגבלה, כיון שבתורה כתוב שלפני חג מתן תורה יש שלה ימים שהם ימי הכנה למתן תורה, לכן כשברא הקב"ה את העולם הכניס בבריאת העולם שבימים אלו יהיו מעלת הימים והאורות המתנוצצים בימים אלו כאלה שמתאימים להכנה לקבלת התורה, ולכן יש בכל דור ודור הכנה למתן תורה באותם ימים.
ודבר זה מפורש במחצית השקל [או"ח תס"ח סק"טו) לגבי האיסור להקיז דם בערב שבועות בכל שנה משום שבזמן קבלת התורה יצא שד ששמו טבוח והיו ישראל בסכנה כמבואר בשבת קכט. וז"ל "ונודע דבכל הזמנים שאירע לאבותינו ענין מה כשיגיע זמן ההוא שוב מתעורר קצת מעין אותו דבר וענין ההיא".
ורואים שיסוד זה הוא לא רק ענין של מחשבה, אלא יש בו נ"מ למעשה ממש לענין הקזת דם.
 
חלק עליון תַחתִית