איש הישראלי
משתמש ותיק
מה יותר נכון לעשות בליל חג השבועות?
האם לומר את התיקון או ללמוד מה שליבו חפץ?
האם לומר את התיקון או ללמוד מה שליבו חפץ?
מחלוקת פשט וקבלה...איש הישראלי אמר:מה יותר נכון לעשות בליל חג השבועות?
האם לומר את התיקון או ללמוד מה שליבו חפץ?
להיות ער כל הלילה בשבועות וללמוד הוא דבר גדול אף לפי הפשט כי הוא מתן תורה ועם ישראל איחרו וישנו ואנו עושים כנגד, אבל לקרוא תיקון הוא קבלה ללא פשט כלל...איש הישראלי אמר:לכאורה כל המקור להיות ער וללמוד כל הלילה
הוא ע"פ קבלה והרי כתוב מה ללמוד וא"כ מי שאינו לומד התיקון
עושה חצי דבר
לפי הפשט אינו דבר גדול.מחכים אמר:למה ללא פשט?
בתיקון לא קוראים דברים בטלים אלא דברי תורה (תנ"ך, משנה, תרי"ג מצוות, זוהר), וללמוד בדברי תורה זה דבר גדול, אף לפי הפשט.כמעיין המתגבר אמר:לפי הפשט אינו דבר גדול.מחכים אמר:למה ללא פשט?
כמעיין המתגבר אמר:לפי הפשט אינו דבר גדול.מחכים אמר:למה ללא פשט?
שאלה קצת חצופהאיש הישראלי אמר:מה יותר נכון לעשות בליל חג השבועות?
כונתי היתה לשאול מה לדעתך יותר נכוןמחכים אמר:שאלה קצת חצופהאיש הישראלי אמר:מה יותר נכון לעשות בליל חג השבועות?
מה הכוונה מה נכון יותר בוודאי שכ,א יעשה כפי רבותיו, אא"כ הכוונה לנמק את השיטות בזה אבל מה שייך סקר בזה
ואולי תעשה סקר אלו תפיילין נכונים רש"י או ר"ת
מחכים אמר:ועדיין מה יתן ומה יוסיף לך סקר בזה
לכל היותר אתה יכול לסקור איך אתה מתנהג
והרי אני יכול לחשוב בסברא כאופן הב' ומ"מ לא אזוז מהנהגת רבותי
הוא כתב מה שכתוב בזוהרעמנואל אמר:בספר היכל הקודש לרמב"ם אלבאז (מדורו של האר"י, דבריו בנושאים שונים מובאים במגן אברהם ועוד), משמע שעיקר התיקון והלימוד הוא בלימוד תורה שבעל פה, וכלשונו: "חייבים כל בעלי תורה לעסוק בתורה שבעל פה כל הלילה". וזה אחר קריאת קצת פסוקים מתורה נביאים וכתובים.
איש הישראלי אמר:מה יותר נכון לעשות בליל חג השבועות?
האם לומר את התיקון או ללמוד מה שליבו חפץ?
הגר"ש אוירבאך זצ"ל היה נוהג לקרוא את התיקון.איש הישראלי אמר:מה יותר נכון לעשות בליל חג השבועות?
האם לומר את התיקון או ללמוד מה שליבו חפץ?
תורה שבע''פ זה לא התיקון שאין בו תושבע''פ עכ''פ על פי עיקר הנוסח של התיקון שתיקן האר''יכמו שחל אמר:הוא כתב מה שכתוב בזוהרעמנואל אמר:בספר היכל הקודש לרמב"ם אלבאז (מדורו של האר"י, דבריו בנושאים שונים מובאים במגן אברהם ועוד), משמע שעיקר התיקון והלימוד הוא בלימוד תורה שבעל פה, וכלשונו: "חייבים כל בעלי תורה לעסוק בתורה שבעל פה כל הלילה". וזה אחר קריאת קצת פסוקים מתורה נביאים וכתובים.
והאר"י פירש אלו פסוקים צריכים לקרוא
(הוא לא הכיר כמובן את כתבי האר"י)
חייל של הרבי אמר:בתיקון לא קוראים דברים בטלים אלא דברי תורה (תנ"ך, משנה, תרי"ג מצוות, זוהר), וללמוד בדברי תורה זה דבר גדול, אף לפי הפשט.כמעיין המתגבר אמר:לפי הפשט אינו דבר גדול.מחכים אמר:למה ללא פשט?
מי שקורה ומבין התיקון, למה לא, אבל יש הרבה שאין זה לבם חפץ ומחמת כן יקראוהו בלא הבנה ובלא חשק ובזה עדיף את לימודם הרגיל, וכ''ש אם הם רגילים ללמוד בעומק ההלכה והעיון שזה עמל התורה וזה חשוב הרבה יותר, ומי שחושב שהתיקון יותר חשוב אף בשאר ימים, א''כ שיפתח אשכול על שאר ימים.מחכים אמר:כמעיין המתגבר אמר:לפי הפשט אינו דבר גדול.מחכים אמר:למה ללא פשט?
וכי למה לימוד תורה שבכתב (שלדעת הרבה פוסקים מקיימים מצוות ת"ת גם בלא הבנה כלל) אינו דבר גדול? ובפרט בדורינו שנתמעט לימוד המקרא.
וגם, דבאופן זה מקיימים מצות ת"ת בכל תיבה ותיבה (כד' הח"ח הידועים ול"ע בזה ואכ"מ), ואילו בלימוד סוגיות הרי שבחלק גדול מהזמן עסוקים בהרהור ד"ת שלדעת גדולי הפוסקים (להוציא הגר"א) אין יוצואים ידי חובת מצות ת"ת בזה
האר"י לא אומר אחרת מהזוהרמרחיב אפיקים אמר:תורה שבע''פ זה לא התיקון שאין בו תושבע''פ עכ''פ על פי עיקר הנוסח של התיקון שתיקן האר''י
אגוטע קשיאמשה-הלוי אמר:איש הישראלי אמר:מה יותר נכון לעשות בליל חג השבועות?
האם לומר את התיקון או ללמוד מה שליבו חפץ?
מה זה קשור לסקר?
יכול להיות שאכן כך הוא, אולם גדולי התורה הליטאיים אחזו, שמי שאינו מבין בתיקונים לא צריך שיהיה לו עסק עימהם. ולכן כל זמן שאיננו אוחזים בדרגה הזו להבין את עומק ותוכן התיקון, אין בזה שום תועלת מלומר זאת בלי להבין.איש הישראלי אמר:לכאורה כל המקור להיות ער וללמוד כל הלילה
הוא ע"פ קבלה והרי כתוב מה ללמוד וא"כ מי שאינו לומד התיקון
עושה חצי דבר
נידוד השינה בעמל התורה דבר גדול הוא מאד בלא התיקונים המסויימים שיש בזהלבי במערב אמר:ממקום שבאת, גם אין תועלת במניעת השינה בלילה זה אם אין מבינים הצורך והתיקון בזה...
לבי במערב אמר:ממקום שבאת, גם אין תועלת במניעת השינה בלילה זה אם אין מבינים הצורך והתיקון בזה...
לילה כיום יאיר אמר:יכול להיות שאכן כך הוא, אולם גדולי התורה הליטאיים אחזו, שמי שאינו מבין בתיקונים לא צריך שיהיה לו עסק עימהם. ולכן כל זמן שאיננו אוחזים בדרגה הזו להבין את עומק ותוכן התיקון, אין בזה שום תועלת מלומר זאת בלי להבין.איש הישראלי אמר:לכאורה כל המקור להיות ער וללמוד כל הלילה
הוא ע"פ קבלה והרי כתוב מה ללמוד וא"כ מי שאינו לומד התיקון
עושה חצי דבר