הוראת מרן החזון איש זצ"ל לגבי עלייה למירון בל"ג לעומר

ראיתי לנכון לשתף דברי מרן החזו"א זיע"א בענין עליה למירון בל"ג לעומר, ואקווה שיהיה לתועלת
 
ובספר מעשה איש ח"ז (עמוד יב) הובאו דברי מרן החזון איש זצ"ל, בענין עליה למירון בל"ג לעומר,
"החזו"א הרהר קימעא, ואחר אמר, מקום שהרבה יהודים קיבלו שם יראת שמים אי אפשר להגיד שאסור לנסוע לשם, אבל כל מי שנוסע צריך לשקול בפלס באופן אישי אם יהיה זה בשבילו ריווח או חלילה הפסד",
ואידך, זיל גמור.
 

בורסקאי

משתמש ותיק
הרבה ממה שנאמר על ידי גדולי ישראל בעבר על הסכנה הרוחנית בעליה למירון היה נכון לשעתו למי שזוכר את המצב עד לפני כמה שנים שלא היתה דרכא אחרינא ולכן רבו הציטוטים מגדולי ישראל על סכנה רוחנית לנסוע,
אמנם בשנים האחרונות כל אחד יודע שניתן לעלות למירון ללא חששות הנ"ל בתחבורה חרדית ודרך מהדרין, וגם שיש דרך אחרת שבה יש פריצות מ"מ להא לא מצינו לחשוש לאחד שיעקל דרכו לילך דווקא משם...

אמנם בשנה זו איני יודע מה המצב וכפי הנשמע יתכנו שינויים,
אבל צריך לסייג תמיד את הדברים שנאמרו לפני עשרות שנים לפי המצב דאז ולא לפי המצב של היום.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
הספר לא תחת ידי
היה מקום להביא את הסיפור במלואו, לא רק ציטוט. מכך אפשר לקבל תובנות רבות יותר.
 

שמעון ברנר

משתמש רגיל
וכמובן הורה כן לכל באי ביתו ושומעי לקחו, ואף הוע עצמו רצה לעלות לרשב''י אלא שמטעמים כמוסים שאכ''מ, נמנע.
נו, באמת, זה מגוחך לקחת מעשה אחד שהיה באדם ספציפי ולהשליך ממנו על דעתו כשדרכו היתה שונה בתכלית,
יש מספיק שדברו מפורשות בעד העליה , לא צריך למצוא מתחת האדמה.
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
שמעון ברנר אמר:
וכמובן הורה כן לכל באי ביתו ושומעי לקחו, ואף הוע עצמו רצה לעלות לרשב''י אלא שמטעמים כמוסים שאכ''מ, נמנע.
נו, באמת, זה מגוחך לקחת מעשה אחד שהיה באדם ספציפי ולהשליך ממנו על דעתו כשדרכו היתה שונה בתכלית,
יש מספיק שדברו מפורשות בעד העליה , לא צריך למצוא מתחת האדמה.

מעניין שראית פה עידוד ללכת

אני דווקא הבנתי בדיוק להיפך

רק שאי אפשר לומר שזה איסור גמור
 

שמעון ברנר

משתמש רגיל
ברוךווייס אמר:
שמעון ברנר אמר:
וכמובן הורה כן לכל באי ביתו ושומעי לקחו, ואף הוע עצמו רצה לעלות לרשב''י אלא שמטעמים כמוסים שאכ''מ, נמנע.
נו, באמת, זה מגוחך לקחת מעשה אחד שהיה באדם ספציפי ולהשליך ממנו על דעתו כשדרכו היתה שונה בתכלית,
יש מספיק שדברו מפורשות בעד העליה , לא צריך למצוא מתחת האדמה.

מעניין שראית פה עידוד ללכת

אני דווקא הבנתי בדיוק להיפך

רק שאי אפשר לומר שזה איסור גמור
אם כך חוזרני בי.
 
 

מלמד להועיל

משתמש ותיק
ברוךווייס אמר:
שמעון ברנר אמר:
וכמובן הורה כן לכל באי ביתו ושומעי לקחו, ואף הוע עצמו רצה לעלות לרשב''י אלא שמטעמים כמוסים שאכ''מ, נמנע.
נו, באמת, זה מגוחך לקחת מעשה אחד שהיה באדם ספציפי ולהשליך ממנו על דעתו כשדרכו היתה שונה בתכלית,
יש מספיק שדברו מפורשות בעד העליה , לא צריך למצוא מתחת האדמה.

מעניין שראית פה עידוד ללכת

אני דווקא הבנתי בדיוק להיפך

רק שאי אפשר לומר שזה איסור גמור


גם אני הבנתי כמוך.
מלבד זאת, אני לא חושב שכשהוא דיבר על רווח והפסד הוא דיבר רק בקשר לענין של מראות אסורות ודרכי הגעה כמו שכתבו כאן, כי אם בחינת האדם את עצמו אם הנסיעה לשם מביאה לו יראת שמים או להיפך, מהווה לו סוג של פורקן עול. האם בנסיעה הוא יתעלה ויחזור לתלמודו ביתר ירא"ש וחיזוק, או שיהיה לו זה יום של בטלה שיביא גם יומיים של אעזבך.

 
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
תמיד אמרתי שיש 4 מידות בנוסעי מירון
1. אלה שזה חלק מיהדות שלהם (או מנהג הסבתות לא משנה)
2. תיירים שרוצים לראות
3. אנשים שלא ניצלו את הבין הזמנים כראוי (או שצריכים טיול פעם בשבועיים גם אם כן ונ"מ לשנה הבאה)
4. א"א להכחיש אץ העובדה שלהיוןת עם המוני עמ"י שבאים למטרה קדושה למקום מסוים יכול להשפיע על הבן אדם

הבנתי שהחזו"א מתייחס בעיקר למספר 4
 

יהודי

משתמש ותיק
בהקדמה למעשה איש כתוב שלא ביררו היטב אמיתות כל הסיפורים.
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
בורסקאי אמר:
אמנם בשנה זו איני יודע מה המצב וכפי הנשמע יתכנו שינויים,
אבל צריך לסייג תמיד את הדברים שנאמרו לפני עשרות שנים לפי המצב דאז ולא לפי המצב של היום.
בשנה זו אין היתכנות לשמירת עיניים כלל.
ככל הציבור יכנס במעורב רק דרך הכניסה הראשית, [שער י' סגור]
ומשם עד המדרחוב במעורב,
ורק במדרחוב יחלו מסלולי הנחש לגברים ונשים וכמובן שגם בהם אין מחיצות.
לא סתם רבים מהאדמורי"ם וכן הביד"צ של העד"ח הורו לכלל הבחורים שלא להגיע השנה למירון בל"D בעומר.
 

פריחת ההרים

משתמש ותיק
השפל באמת אמר:
בורסקאי אמר:
אמנם בשנה זו איני יודע מה המצב וכפי הנשמע יתכנו שינויים,
אבל צריך לסייג תמיד את הדברים שנאמרו לפני עשרות שנים לפי המצב דאז ולא לפי המצב של היום.
בשנה זו אין היתכנות לשמירת עיניים כלל.
ככל הציבור יכנס במעורב רק דרך הכניסה הראשית, [שער י' סגור]
ומשם עד המדרחוב במעורב,
ורק במדרחוב יחלו מסלולי הנחש לגברים ונשים וכמובן שגם בהם אין מחיצות.
לא סתם רבים מהאדמורי"ם וכן הביד"צ של העד"ח הורו לכלל הבחורים שלא להגיע השנה למירון בל"D בעומר.
כמובן שיש גם להימנע מנסיעה לאומן, ליזענסק, קרעסטיר ושאר ציונים, כי צריך לעבור בטרמינל 3 שמלא בשחץ ופריצות.
אגב, מה רע בכותל?
מי שרוצה לגוון, יש את זוועהיל, מקסימום האר"י בצפת.
 
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
פריחת ההרים אמר:
השפל באמת אמר:
כמובן שיש גם להימנע מנסיעה לאומן, ליזענסק, קרעסטיר ושאר ציונים, כי צריך לעבור בטרמינל 3 שמלא בשחץ ופריצות.
אגב, מה רע בכותל?
מי שרוצה לגוון, יש את זוועהיל, מקסימום האר"י בצפת.

תמיד יגיע מישהו כזה שהתשובה ההולמת לו אם לא די לו בכל הספרים הק' שצוטטו בעניין במרחבי הפורום היא:
"תטעם, תרגיש, תבין".
 

דרופתקי דאורייתא

משתמש ותיק
פותח הנושא
היות ויש שלא הבינו דברי החזו"א זצ"ל זיע"א, אפרש קצת להבנתי הדלה

אני הבאתי הדברים מנקודת מבטי שהעליה למירון בל"ג לעומר מוסיפה יר"ש [זהו מקום תפלה מיוחד], ועל כן הבאתי דברי החזו"א, אשר יוצא חוצץ כנגד אותם ראשי ישיבות (ועיין בדברי מהרח"ו ז"ל בפרי עץ חיים וד"ל) האוסרים עליה למירון, מכל טענה שהיא, החל מביטול תורה (שלא שייך בבין הזמנים עליו יש לנו מסורת כמה עשרות שנים בודדות... ולא על ביטול הישיבה ומעלת ת"ת בשעה שא' מרבניה או מגדול"י חולה רח"ל ומפסיקים הכל לאמירת תהילים. ועכו"כ לא בימים נוראים שעסק התורה ושקיעותה שהוא העצה כידוע להינצל בדין, נשכח לגמרי, ואת מקומו תופסים פיוטים ואמירת מזמורי תהלים. כתבתי קצת בציניות אבל כוונתי ברורה), ועובר בטענות של שמירת העיניים (שהרי כידוע כל הישיבות שומרות על התלמידים שלא יצאו מפתח הישיבה ודואגות להם לכלל צרכיהם והם אוכלים רק בישיבה וקונים רק בישיבה, וכל יציאה לרחוב היא באמת איסור חמור), וכן הלאה, ועל זה התבטא החזו"א, שאסור לומר כן על מקום שהביא הרבה ליר"ש.

והחזו"א אמר זאת בשעתו, שידוע שהמצב שם בצניעות היה נורא, ועכ"ז לא הסכים לאסור איסר, אדרבא ואדרבא.

לי אישית זה עודד הנהגתי עליה חונכתי לנסוע בל"ג לעומר כל שנה ושנה, אף שלמדתי במקומות שאסרו לנסוע למירון מכל מיני טעמים שונים, חבל שלא ידעתי אז דברי החזו"א הללו.
 

ידידיה

משתמש ותיק
דרופתקי דאורייתא אמר:
החזו"א אשר יוצא חוצץ כנגד אותם ראשי ישיבות (ועיין בדברי מהרח"ו ז"ל בפרי עץ חיים וד"ל) האוסרים עליה למירון, ... ועל זה התבטא החזו"א, שאסור לומר כן על מקום שהביא הרבה ליר"ש.
באמת אתה מביא את הדברים בצורה ממש מדוייקת. אבל לא הבנתי איך לא ראית שם שלא רק שאסור לומר כך, אלא שבאמת כולם חייבים לנסוע למירון? הרי זה כתוב שם ממש באותה מידה שהציטוט שלך כתוב שם.


[דרך אגב מי זה הגרי"מ?]
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
ונחנו מה אמר:
כל מי שדרך על מפנתם של גדולי ליטא יודע שהיום הזה לא היה קיים אצלם בלוח השנה, לא בגלל שמירת העינים ולא בגלל שום דבר אחר, הם לא הכירו בכל הענין הזה של העליה בל"ג בעומר למירון
ברור שכך הוא, כי לשיטת המתנגדים לנסוע, כל מי שכן נסע זה עצמו מוכיח שהוא כבר לא מהגדולים.
 
 

חנינא בני

משתמש ותיק
זה לא קשור לגדולים או לקטנים, הוא נקט גדולים משום שיש ללמוד מהם, זה פשוט לא היה קיים אצל הציבור הליטאי, לא אצל גדולים, לא אצל בינונים, ולא אצל קטנים
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חנינא בני אמר:
לא היה קיים אצל הציבור הליטאי, לא אצל גדולים, לא אצל בינונים, ולא אצל קטנים
עד איזה שנה אתה מדבר שלא נסעו גדולים או בינונים או קטנים ליטאיים למירון בלג בעומר? לפני השואה? שלא נסעו מליטא למירון? 
 

חנינא בני

משתמש ותיק
לא הלכו בכלל לקברים, וגם כשהגיעו לארץ לא הלכו לקברים או לקבר רשב"י בלג בעומר, וכמו שאמר ר' גרשון אדלשטיין בלג בעומר לא מזמן
 

חוזר בתשובה

משתמש ותיק
דרופתקי דאורייתא אמר:
ראיתי לנכון לשתף דברי מרן החזו"א זיע"א בענין עליה למירון בל"ג לעומר, ואקווה שיהיה לתועלת
 
ובספר מעשה איש ח"ז (עמוד יב) הובאו דברי מרן החזון איש זצ"ל, בענין עליה למירון בל"ג לעומר,
"החזו"א הרהר קימעא, ואחר אמר, מקום שהרבה יהודים קיבלו שם יראת שמים אי אפשר להגיד שאסור לנסוע לשם, אבל כל מי שנוסע צריך לשקול בפלס באופן אישי אם יהיה זה בשבילו ריווח או חלילה הפסד",
ואידך, זיל גמור.
באמת אני אישית כאחד שמאד מחזיק מנסיעה למירון וקברי צדיקים בכלל והייתי נוסע כל שנה, לאחרונה הפסקתי עם זה והבנתי שבשבילי (כרווק) כנראה הכי טוב יהיה לחגוג בבית או עם הישיבה, אחרי שראיתי שבמקום להתרכז בהילולא אני מוצא את עצמי מתקשה לשמור על העיניים והמחשבה מהצער וכו' ויוצא משם מותש יותר ממה שבאתי.  
 

כמו שחל

משתמש ותיק
השפל באמת אמר:
בשנה זו אין היתכנות לשמירת עיניים כלל.
ככל הציבור יכנס במעורב רק דרך הכניסה הראשית, [שער י' סגור]
ומשם עד המדרחוב במעורב.
לא היה כך כלל.
היה דרך מהדרין מהכניסה למירון, לא הראשית (לא יודע איזה שער)
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
כמו שחל אמר:
השפל באמת אמר:
בשנה זו אין היתכנות לשמירת עיניים כלל.
ככל הציבור יכנס במעורב רק דרך הכניסה הראשית, [שער י' סגור]
ומשם עד המדרחוב במעורב.
לא היה כך כלל.
היה דרך מהדרין מהכניסה למירון, לא הראשית (לא יודע איזה שער)
זה עוד א' מהדברים שמי שלא היה שם מספר על מה שהיה השנה במירון, ופשוט לא היה ולא נברא, כאילו שלא היה השנה הפרדה בין נשים לגברים כלל.
עד כדי כך ששמעתי שהשנה נכנסו לציון עצמו (לפני הפריצה הגדולה) אנשים ונשים ביחד ללא כל הפרדה, שכמובן זה סתם פטפוטי מילי ולא דובים ולא יער.
 
 

חנינא בני

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
חנינא בני אמר:
לקבר רשב"י בלג בעומר
שוב על איזה שנים אתה מדבר שלא נסעו גדולים או בינונים או קטנים ליטאיים למירון בלג בעומר?

כל אחד בשנה שהגיע לכאן, חלק הגיעו לפני השואה, חלק אחרי
בגדול הציבור הליטאי לא עלה ולא דגל בזה
 
 

דרופתקי דאורייתא

משתמש ותיק
פותח הנושא
ידידיה אמר:
באמת אתה מביא את הדברים בצורה ממש מדוייקת
את הציטוט המדוייק הבאתי בתחילה, ורק בגלל שלא הובנתי הוספתי פרשנותי.
חנינא בני אמר:
לא הלכו בכלל לקברים, וגם כשהגיעו לארץ לא הלכו לקברים או לקבר רשב"י בלג בעומר, וכמו שאמר ר' גרשון אדלשטיין בלג בעומר לא מזמן
אפשר ציטוט?
כי הדברים תמוהים מאוד, עובדתית. חרף מ"ש הגר"א על בית החיים, תלמידיו שהיוו את ראשית היישוב בא"י, הן הם המכונים "אנשי היישוב הישן", והם כן נוהגים בזה.
בכתבי תלמידי הגר"א מתועד היטב עלייתם להשתטח על קברי צדיקים, ובכללם רשב"י (אכן איני זוכר אם בל"ג, אבל כעת אני משיב על עצם הטענה שלך שלא נהגו לעלות לבית החיים כלל)
 
חלק עליון תַחתִית