למה איחר השטן לשאול על התורה עד אחרי שכבר הורידוה - ולמה אין תשובה לטענתו

יושב אוהלים

משתמש ותיק
בגמ' שבת פח: -פט.
אריב"ל בשעה שעלה משה למרום אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה רבש"ע מה לילוד אשה בינינו אמר להן לקבל תורה בא אמרו לפניו חמודה גנוזה שגנוזה לך תשע מאות ושבעים וארבעה דורות קודם שנברא העולם אתה מבקש ליתנה לבשר ודם (תהלים ח, ה) מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו ה' אדונינו מה אדיר שמך בכל הארץ אשר תנה הודך על השמים אמר לו הקב"ה למשה החזיר להן תשובה אמר לפניו רבש"ע מתיירא אני שמא ישרפוני בהבל שבפיהם אמר לו אחוז בכסא כבודי וחזור להן תשובה ...אמר לפניו רבונו של עולם תורה שאתה נותן לי מה כתיב בה... מיד הודו לו להקב"ה שנאמר (תהלים ח, ב) ה' אדונינו מה אדיר שמך וגו' ואילו תנה הודך על השמים לא כתיב, מיד כל אחד ואחד נעשה לו אוהב ומסר לו דבר שנאמר (תהלים סח, יט) עלית למרום שבית שבי לקחת מתנות באדם בשכר שקראוך אדם לקחת מתנות אף מלאך המות מסר לו דבר שנאמר (במדבר יז, יב) ויתן את הקטורת ויכפר על העם ואומר ויעמוד בין המתים ובין החיים וגו' אי לאו דאמר ליה מי הוה ידע:
וא"ר יהושע בן לוי בשעה שירד משה מלפני הקב"ה בא שטן ואמר לפניו רבונו של עולם תורה היכן היא אמר לו נתתיה לארץ הלך אצל ארץ אמר לה תורה היכן היא ...אמר לו לך אצל בן עמרם הלך אצל משה אמר לו תורה שנתן לך הקב"ה היכן היא, אמר לו וכי מה אני שנתן לי הקב"ה תורה...


צריך ביאור:
אחרי שכבר הודו המלאכים למשה למה בא השטן אח"כ לטעון רבונו של עולם תורה היכן היא וכו'. [עי' ב"ב טז. הוא שטן הוא יצר הרע הוא מלאך המות - ואיתא שגם מלאה"מ מסר לו דבר, הרי שהשטן השתתף גם במעמד הראשון].
ואת"ל שלא היה שם, אכן צ"ב למה איחר לבא רק אחרי שהוריד משה את התורה לארץ, ולא עם שאר המלאכים.
גם צ"ב שלא מוזכר בגמ' שאחר שמצא את התורה אצל משה רבנו, הסביר לו משה למה לקחו, ואם היה לו איזה טענה על זה שהתורה הורד לארץ למה לא מוזכר התשובה לטענתו.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
תוספות מסכת שבת דף פט עמוד א
תורה היכן היא - וא"ת וכי שטן לא היה יודע מתן תורה וי"ל דאמרינן במדרש לפניו ילך דבר שטרדו הקדוש ברוך הוא למלאך המות בשעת מתן תורה שלא יקטרג לומר אומה שעתידה לחטוא לסוף מ' יום בעגל אתה נותן להם התורה והוא שטן והוא מלאך המות כדאמרי' בפ"ק דב"ב (דף טז.) ואמרי' נמי בסנהדרין (דף כו:) תושי' שניתנה בחשאי מפני השטן.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
חידושי המהר"ל מסכת שבת דף פט עמוד א
תורה היכן הוא. סבר היה השטן אפילו ראה ושמע נתינת התורה, שלא נתנה התורה לארץ, אף שציוה לישראל מצות שבתורה לא נקרא שהתורה ניתנה לארץ, וחילוק גדול יש, כמו שאמרו לא בשמים היא כבר נתנה בארץ, ולפיכך שאל הרי אין התורה עוד בשמים. ודבר זה לא היה בשעת מתן תורה, רק אחר שירד משה מלפני הקדוש ברוך הוא וניתנה לו התורה במתנה, שנאמר ויתן (למשה) [אל משה] ככלותו לדבר אתו, ודרשו על זה שנתנו למשה התורה במתנה ככלה לחתן, ולפיכך שאל על זה שאין התורה עוד בשמים, אבל שדבר השם יתברך עם ישראל אין זה מוכח על נתינת התורה כלל, ועם ירידת משה מן ההר נתנה לו התורה באותה רגע בלבד והורידה למטה. ופשוט הוא. 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
מהרש"א חידושי אגדות מסכת שבת דף פט עמוד א
בא שטן ואמר רבש"ע תורה כו' כתבו התוס' וכי לא היה יודע השטן כו' אבל ריב"ל גופיה אמר לעיל דמלאך המות מסר לו דבר כו' דמשמע דידע שמשה קבל התורה במרום ונראה דהוא השטן והוא היצר הרע הגם שהודו כל המלאכים על נתינת התורה אמר אחר שירד משה בא לקטרג ולהסית שיחזרו מלקבלה מפני עומק המושג וקוצר המשיג של בעלי חומר וא"א להם לקיימה למטה. וז"ש תורה היכן היא איזה מקום למטה שתוכל להתקבל התורה שהרי ארוכה מארץ מדה. וא"ל הקדוש ברוך הוא נתתיה לארץ שהוא כלל עולם התחתון:

 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
חפץ ה' מסכת שבת דף פט עמוד א
אכן פשיטא דהשטן ידע בבירור כאשר ניתנה התורה לישראל אלא כוונת השאלה היתה לקטרג כדי שיאמר ויקטרג כי אין מי שקבלה ויקיימה כמצטרך ולזה השיבו ב"ה יתעלה שמו כי הנמצא' אצלם הם הנימוכי רוח אשר משימים עצמם כארץ וענוים ושפלים וכו' וכזה תמצא בדברי רז"ל למה נמשלו למים מה מים מניחים מקו' גבוה והולכין למקום נמוך גם דברי תורה אינם מתקיימים אלא במי שמשים עצמו כשיריים: 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
תוספות מסכת שבת דף פט עמוד א
תורה היכן היא - וא"ת וכי שטן לא היה יודע מתן תורה וי"ל דאמרינן במדרש לפניו ילך דבר שטרדו הקדוש ברוך הוא למלאך המות בשעת מתן תורה שלא יקטרג לומר אומה שעתידה לחטוא לסוף מ' יום בעגל אתה נותן להם התורה והוא שטן והוא מלאך המות כדאמרי' בפ"ק דב"ב (דף טז.) ואמרי' נמי בסנהדרין (דף כו:) תושי' שניתנה בחשאי מפני השטן.


דברי התוס' צ"ע וכמו שכתבתי לעיל:

יושב אוהלים אמר:
עי' ב"ב טז. הוא שטן הוא יצר הרע הוא מלאך המות - ואיתא שגם מלאה"מ מסר לו דבר, הרי שהשטן השתתף גם במעמד הראשון.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
תוספות מסכת שבת דף פט עמוד א
תורה היכן היא - וא"ת וכי שטן לא היה יודע מתן תורה וי"ל דאמרינן במדרש לפניו ילך דבר שטרדו הקדוש ברוך הוא למלאך המות בשעת מתן תורה שלא יקטרג לומר אומה שעתידה לחטוא לסוף מ' יום בעגל אתה נותן להם התורה והוא שטן והוא מלאך המות כדאמרי' בפ"ק דב"ב (דף טז.) ואמרי' נמי בסנהדרין (דף כו:) תושי' שניתנה בחשאי מפני השטן.


דברי התוס' צ"ע וכמו שכתבתי לעיל:

עי' ב"ב טז. הוא שטן הוא יצר הרע הוא מלאך המות - ואיתא שגם מלאה"מ מסר לו דבר, הרי שהשטן השתתף גם במעמד הראשון.
עיין מהרש"א
 
 
חלק עליון תַחתִית