יושב אוהלים
משתמש ותיק
בגמ' שבת פח: -פט.
אריב"ל בשעה שעלה משה למרום אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה רבש"ע מה לילוד אשה בינינו אמר להן לקבל תורה בא אמרו לפניו חמודה גנוזה שגנוזה לך תשע מאות ושבעים וארבעה דורות קודם שנברא העולם אתה מבקש ליתנה לבשר ודם (תהלים ח, ה) מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו ה' אדונינו מה אדיר שמך בכל הארץ אשר תנה הודך על השמים אמר לו הקב"ה למשה החזיר להן תשובה אמר לפניו רבש"ע מתיירא אני שמא ישרפוני בהבל שבפיהם אמר לו אחוז בכסא כבודי וחזור להן תשובה ...אמר לפניו רבונו של עולם תורה שאתה נותן לי מה כתיב בה... מיד הודו לו להקב"ה שנאמר (תהלים ח, ב) ה' אדונינו מה אדיר שמך וגו' ואילו תנה הודך על השמים לא כתיב, מיד כל אחד ואחד נעשה לו אוהב ומסר לו דבר שנאמר (תהלים סח, יט) עלית למרום שבית שבי לקחת מתנות באדם בשכר שקראוך אדם לקחת מתנות אף מלאך המות מסר לו דבר שנאמר (במדבר יז, יב) ויתן את הקטורת ויכפר על העם ואומר ויעמוד בין המתים ובין החיים וגו' אי לאו דאמר ליה מי הוה ידע:
וא"ר יהושע בן לוי בשעה שירד משה מלפני הקב"ה בא שטן ואמר לפניו רבונו של עולם תורה היכן היא אמר לו נתתיה לארץ הלך אצל ארץ אמר לה תורה היכן היא ...אמר לו לך אצל בן עמרם הלך אצל משה אמר לו תורה שנתן לך הקב"ה היכן היא, אמר לו וכי מה אני שנתן לי הקב"ה תורה...
צריך ביאור:
אחרי שכבר הודו המלאכים למשה למה בא השטן אח"כ לטעון רבונו של עולם תורה היכן היא וכו'. [עי' ב"ב טז. הוא שטן הוא יצר הרע הוא מלאך המות - ואיתא שגם מלאה"מ מסר לו דבר, הרי שהשטן השתתף גם במעמד הראשון].
ואת"ל שלא היה שם, אכן צ"ב למה איחר לבא רק אחרי שהוריד משה את התורה לארץ, ולא עם שאר המלאכים.
גם צ"ב שלא מוזכר בגמ' שאחר שמצא את התורה אצל משה רבנו, הסביר לו משה למה לקחו, ואם היה לו איזה טענה על זה שהתורה הורד לארץ למה לא מוזכר התשובה לטענתו.
אריב"ל בשעה שעלה משה למרום אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה רבש"ע מה לילוד אשה בינינו אמר להן לקבל תורה בא אמרו לפניו חמודה גנוזה שגנוזה לך תשע מאות ושבעים וארבעה דורות קודם שנברא העולם אתה מבקש ליתנה לבשר ודם (תהלים ח, ה) מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו ה' אדונינו מה אדיר שמך בכל הארץ אשר תנה הודך על השמים אמר לו הקב"ה למשה החזיר להן תשובה אמר לפניו רבש"ע מתיירא אני שמא ישרפוני בהבל שבפיהם אמר לו אחוז בכסא כבודי וחזור להן תשובה ...אמר לפניו רבונו של עולם תורה שאתה נותן לי מה כתיב בה... מיד הודו לו להקב"ה שנאמר (תהלים ח, ב) ה' אדונינו מה אדיר שמך וגו' ואילו תנה הודך על השמים לא כתיב, מיד כל אחד ואחד נעשה לו אוהב ומסר לו דבר שנאמר (תהלים סח, יט) עלית למרום שבית שבי לקחת מתנות באדם בשכר שקראוך אדם לקחת מתנות אף מלאך המות מסר לו דבר שנאמר (במדבר יז, יב) ויתן את הקטורת ויכפר על העם ואומר ויעמוד בין המתים ובין החיים וגו' אי לאו דאמר ליה מי הוה ידע:
וא"ר יהושע בן לוי בשעה שירד משה מלפני הקב"ה בא שטן ואמר לפניו רבונו של עולם תורה היכן היא אמר לו נתתיה לארץ הלך אצל ארץ אמר לה תורה היכן היא ...אמר לו לך אצל בן עמרם הלך אצל משה אמר לו תורה שנתן לך הקב"ה היכן היא, אמר לו וכי מה אני שנתן לי הקב"ה תורה...
צריך ביאור:
אחרי שכבר הודו המלאכים למשה למה בא השטן אח"כ לטעון רבונו של עולם תורה היכן היא וכו'. [עי' ב"ב טז. הוא שטן הוא יצר הרע הוא מלאך המות - ואיתא שגם מלאה"מ מסר לו דבר, הרי שהשטן השתתף גם במעמד הראשון].
ואת"ל שלא היה שם, אכן צ"ב למה איחר לבא רק אחרי שהוריד משה את התורה לארץ, ולא עם שאר המלאכים.
גם צ"ב שלא מוזכר בגמ' שאחר שמצא את התורה אצל משה רבנו, הסביר לו משה למה לקחו, ואם היה לו איזה טענה על זה שהתורה הורד לארץ למה לא מוזכר התשובה לטענתו.