א''כ היה לך לשאול על הקשר בין זה לבין שעבוד מצרים.תקפו כהן אמר:הרעיון בשאלה זו, מדוע קבלת התורה תחילתה בשעבודם שלישראל. לדוגמא, בספר "אהבת חסד". מקשר הח"ח, את כריתת ברית החסד שעשו ב"י זה עם זה העניקה להם את הגושפנקא לקבלת התורה ! על זה הדרך אנו חפצים לתשובות תודה
הח"ח חיבר ספרים שהיו נצרכים מאוד בדורו [ובדורינו], ומשום כך [וכמובן גם ס"ד] נתפרסמו בכל תפוצות ישראלכמעיין המתגבר אמר:שבזמן הח''ח, רבי חיים עוזר היה גר בוילה גדולה בעיר וילנא רבתי (אולי התחלף לי בוורשא איני זוכר כעת), והח''ח היה גר בכפר נידח בבית מט ליפול, והנה היום אין להשוות את פרסום המשנ''ב והח''ח לפרסום האחיעזר.
תקפו כהן אמר:מה הקשר בין יציאת ב"י ממצרים לחג השבועות ? (מקורות!!!! בבקשה ותודה)
ספר מורה הנבוכים חלק ג פרק מג וז"ל:תקפו כהן אמר:מה הקשר בין יציאת ב"י ממצרים לחג השבועות ? (מקורות!!!! בבקשה ותודה)
בעניין שכתבת נראה לי לומר וזאת בלי לפסול הנהגת צדיקים ות"ח.כמעיין המתגבר אמר:א''כ היה לך לשאול על הקשר בין זה לבין שעבוד מצרים.תקפו כהן אמר:הרעיון בשאלה זו, מדוע קבלת התורה תחילתה בשעבודם שלישראל. לדוגמא, בספר "אהבת חסד". מקשר הח"ח, את כריתת ברית החסד שעשו ב"י זה עם זה העניקה להם את הגושפנקא לקבלת התורה ! על זה הדרך אנו חפצים לתשובות תודה
ושמא אין התורה מתקיימת אלא מתוך היבדלות מהמותרות ועל כן צריך שעבוד, וגדולי ישראל הגדולים צמחו מתוך הדחק.
אגב אמר לי איזה ת''ח היסטוריון, שבזמן הח''ח, רבי חיים עוזר היה גר בוילה גדולה בעיר וילנא רבתי (אולי התחלף לי בוורשא איני זוכר כעת), והח''ח היה גר בכפר נידח בבית מט ליפול, והנה היום אין להשוות את פרסום המשנ''ב והח''ח לפרסום האחיעזר.
מ.ה. אמר:כידוע, הרמב"ן כתב ששבועות הוא העצרת של פסח, כמו שמיני העצרת של סוכות,
וא"כ הוא בעצם סיום של חג המצות, ובוודאי שייך ליציא"מ.
גם אני מצטרף לדבריך,אור החכמה אמר:מעניין שדווקא את שני הימים האלו - שבועות ויום שמיני דסוכות - ששניהם נקראים "עצרת" ואינם רגלים ממש [שהם יום א'] - נהפכו לימי זכר או שמחה בתורה - שמחת תורה וחג מתן תורה. ואולי מפני שאין שם שום מצוה אחרת.מ.ה. אמר:כידוע, הרמב"ן כתב ששבועות הוא העצרת של פסח, כמו שמיני העצרת של סוכות,
וא"כ הוא בעצם סיום של חג המצות, ובוודאי שייך ליציא"מ.
שביעי של פסח נקרא עצרת והמשותף לו ולשמיני עצרת הוא שאינם עיקר הרגל אלא שייכים לימי השלמתו אלא שהם (בשונה משאר ימי ההשלמה) ימים טובים גמורים. וההבדל ביניהם ששביעי של פסח אינו רגל בפני עצמו לשום עניין, ושמיני עצרת נחשב לכמה עניינים כרגל בפני עצמו.אור החכמה אמר:מעניין שדווקא את שני הימים האלו - שבועות ויום שמיני דסוכות - ששניהם נקראים "עצרת" ואינם רגלים ממש [שהם יום א'] - נהפכו לימי זכר או שמחה בתורה - שמחת תורה וחג מתן תורה. ואולי מפני שאין שם שום מצוה אחרת.מ.ה. אמר:כידוע, הרמב"ן כתב ששבועות הוא העצרת של פסח, כמו שמיני העצרת של סוכות,
וא"כ הוא בעצם סיום של חג המצות, ובוודאי שייך ליציא"מ.
דבש לפי אמר:שביעי של פסח נקרא עצרת והמשותף לו ולשמיני עצרת הוא שאינם עיקר הרגל אלא שייכים לימי השלמתו אלא שהם (בשונה משאר ימי ההשלמה) ימים טובים גמורים. וההבדל ביניהם ששביעי של פסח אינו רגל בפני עצמו לשום עניין, ושמיני עצרת נחשב לכמה עניינים כרגל בפני עצמו.אור החכמה אמר:מעניין שדווקא את שני הימים האלו - שבועות ויום שמיני דסוכות - ששניהם נקראים "עצרת" ואינם רגלים ממש [שהם יום א'] - נהפכו לימי זכר או שמחה בתורה - שמחת תורה וחג מתן תורה. ואולי מפני שאין שם שום מצוה אחרת.מ.ה. אמר:כידוע, הרמב"ן כתב ששבועות הוא העצרת של פסח, כמו שמיני העצרת של סוכות,
וא"כ הוא בעצם סיום של חג המצות, ובוודאי שייך ליציא"מ.
וחג השבועות בעיקרון אינו דומה להם כי הוא רגל גמור בפני עצמו לכל עניין, אך ייתכן שהסיבה שקראוהו עצרת היא מפני שאין בו (מחוץ למקדש) מצוה מיוחדת שאין בשאר ימים טובים.