"אנחנו לא נהגנו ליסוע למירון" - שיחת מרן ראש הישיבה שליט"א

ישראל הכהן

משתמש ותיק
הנסיעה למירון כבר מזמן כבר לא רק לחסידים ובשנים האחרונות יותר ויותר ליטאים נוסעים בהילולא למרות האיסור בחלק מעולם הישיבות הליטאי.
 מי שהתייחס לנושא הערב היה מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שליט"א בשיחתו השבועית בביתו.
 "עוד מעט ל"ג בעומר עוד מעט, יום ששי, ויש נוסעים למירון, יש כאלה שנוסעים למירון, אנחנו לא נוהגים ככה, אנחנו קיבלנו את ההשפעה מהבריסקער רב, מהחזון איש, מהפוניבז'ער רב, והם לא נסעו, הם לא נסעו, אף אחד מגדולי ישראל לא נסע, ולכן אנחנו לא נוסעים, יושבים ולומדים, תלמוד תורה כנגד כולם, לא נוסעים, תלמוד תורה כנגד כולם" חזר ראש הישיבה על דבריו.

"תלמוד תורה כנגד כולם כתוב על פירותיהן בעולם הזה, כתוב אלו דברים שאדם אוכל פירותיהן בעולם הזה, כיבוד אב ואם וגמילות חסדים וגם הרבה דברים, ותלמוד תורה כנגד כולם, פירותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לעולם הבא, נו, אז כדאי להפסיד את הרווח הזה? את הרווח של פירותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא כדאי להפסיד?".  
 

יהודי רציני

משתמש ותיק
ישראל הכהן אמר:
הנסיעה למירון כבר מזמן כבר לא רק לחסידים ובשנים האחרונות יותר ויותר ליטאים נוסעים בהילולא למרות האיסור בחלק מעולם הישיבות הליטאי.
 מי שהתייחס לנושא הערב היה מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שליט"א בשיחתו השבועית בביתו.
 "עוד מעט ל"ג בעומר עוד מעט, יום ששי, ויש נוסעים למירון, יש כאלה שנוסעים למירון, אנחנו לא נוהגים ככה, אנחנו קיבלנו את ההשפעה מהבריסקער רב, מהחזון איש, מהפוניבז'ער רב, והם לא נסעו, הם לא נסעו, אף אחד מגדולי ישראל לא נסע, ולכן אנחנו לא נוסעים, יושבים ולומדים, תלמוד תורה כנגד כולם, לא נוסעים, תלמוד תורה כנגד כולם" חזר ראש הישיבה על דבריו.

"תלמוד תורה כנגד כולם כתוב על פירותיהן בעולם הזה, כתוב אלו דברים שאדם אוכל פירותיהן בעולם הזה, כיבוד אב ואם וגמילות חסדים וגם הרבה דברים, ותלמוד תורה כנגד כולם, פירותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לעולם הבא, נו, אז כדאי להפסיד את הרווח הזה? את הרווח של פירותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא כדאי להפסיד?".  
שכוייח על הבאת הדברים,
אני אומנם ליטאי שלא נוסע למירון בל"ג בעומר,
אבל ראוי גם להוסיף שנהרא נהרא ופשטיה.
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
האם באמת שייך  בזה הוראה כללית?
גם עפ"י 'מנהג ראשי הישיבות',
הרי ברור שלא כל העתים שווים, ולא הרי דורנו דור הסיפוקים והאקשן כדור אבותינו וזקנינו. 

הסברא נותנת שאברך ליטאי ששקוד על התורה ולא דרוש לו חיזוק נוסף יתקיים בו ותלמוד תורה כנגד כולם,
והרבה אחרים זקוקים לחיזוקים נוספים לנפשם,
ולכאורה ודאי טוב להם להיות שותפים בהתעלות הרוחנית של מירון מאשר לחפש את עצמם במקומות אחרים.

לא באתי חלילה כבעל דין לחלוק, רק מעלה את הצדדים,לשמוע דעת החברים.

הערה חשובה:
מי שלא דרכה כף רגלו במירון בל"ג בעומר, ולא טעם טעם ההתעוררות המדוברת, וכל הידע שלו נלקח מהתיאורים של מחפשי טשולנט וקוגל בדרך, כאלו יש בכל החוגים, יקשה עליו להביע דעה כנה בענין.
 

HaimL

משתמש ותיק
כתוב בגמרא

דתניא ר' אליעזר אומר אין לו לאדם בי"ט אלא או אוכל ושותה או יושב ושונה ר' יהושע אומר חלקהו חציו לאכילה ושתיה וחציו לבית המדרש

ומשמע שביו"ט אכו"ש שקולה כנגד ת"ת, למר כדאית ליה ולמר כדאית ליה. ושמא האי יומא טבא לרבנן, שנהגו לעשות בל"ג בעומר, גם שקול לת"ת?
 
ישראל הכהן אמר:
יש כאלה שנוסעים למירון, אנחנו לא נוהגים ככה, אנחנו קיבלנו את ההשפעה מהבריסקער רב, מהחזון איש, מהפוניבז'ער רב, והם לא נסעו, הם לא נסעו, אף אחד מגדולי ישראל לא נסע, ולכן אנחנו לא נוסעים, יושבים ולומדים, תלמוד תורה כנגד כולם, לא נוסעים, תלמוד תורה כנגד כולם
יש כאן לכאורה שתי סוגיות.
א', עצם הנסיעה, אם יש בה ענין, וכו'.
ב', גם אם יש בה ענין, איפה המדרג של הענין הזה ביחס לדברים אחרים.

האם @ישראל הכהן שזכה לשימוש חכמים ידע להוסיף פרטים? כי בדברים הנ"ל עצמם - אם אני מבין אותם נכון - בלולות לכאורה שתי הנקודות, ולא ברור לי מה העיקר וכו'.
 
הוא אמר בדיוק את הנימוק - אנו קיבלנו את ההשפעה מהבריסקר רוב וכו' וכו'
וגם סייג את דבריו ב"אנחנו", שלא ישתמע כאילו הוא שולל את זה שאחרים נוסעים.
וכן נימק בטעם של לימוד תורה, כך שרלוונטי רק למי שבאמת אינו מבטל תורה... וכדברי הרב @יוספזון

אנו ב"ה מקבלים את ההשפעה מהרבה צדיקים וקדושים אחרים שאחזו אחרת. ואף מצד תלמוד תורה - אין לך קיום התורה גדול מזה.
הבאתי מעט בדבריהם הקדושים באשכול נפרד
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=35&t=19257
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
גם איכות התפילות בראש השנה זה ביטול תורה.
זה עבודת השם. לדבריך הרי גם ברכת המזון זה ביטול תורה..
אך ר' גרשון התכוון שבשבילנו זו אינה עבודת ה'.
חשבתי שזה פשוט, והצטערתי לשמוע שהגיעו זמנים שהוא צריך לומר את זה בפירוש...  לפני 35 שנה הוא גם היה צריך לומר את זה, או שזה היה פשוט לכל תינוק?

 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
דברי מרן הגאון הגדול ראש הישיבה שליט"א צ"ב (לא לחלוק באתי ח"ו, אלא לשאול כתלמיד הרוצה להבין), שהרי ידועין דברי הט"ז (יו"ד סי' רנא סק"ו) על מה שנאמר בגמרא בסוף פ"ק דמגילה (טו:) אמר רב יוסף, גדול תלמוד תורה יותר מהצלת נפשות, והקשה הט"ז הרי אין דבר העומד בפני פיקוח נפש, ודוחה אף תלמוד תורה. ותירץ הט"ז דבודאי אין דבר העומד בפני פיקוח נפש, ומה שאמרו בגמרא שגדול תלמוד תורה יותר מפיקוח נפש, היינו שיש יותר זכות למי שעוסק בתורה ולא באה לידו הצלת נפשות, ממי שבאה לידו הצלת נפשות ועל ידי זה צריך לבטל מתלמוד תורה ולעסוק בהצלת נפשות:
ופשוט שגם ה'בריסקר רב'  והחזון איש, והפוניבז'ער רב,  שלא נסעו למירון ג"כ צריכים להסכים לזה, שהרי דברי ההוא משנה גופיה בריש מס' פאה, שהגריג"א ציטט ש"תלמוד תורה כנגד כולם" אי אפשר לפרשו שאם בא מצוה לידו עדיף ללמוד תורה ולא לקיים את המצוה, שהרי מבטלים תורה לכיבוד אב ואם ולגמילות חסדים ולשאר המצוות שנזכרים שם במשנה, (וכמו שאמר הגרי"ז זצוק"ל בעצמו (כשאמרו לו על א'  מגדולי הדור הקודם שחבל שהי' עוסק בכל כך הרבה גמילות חסדים עד שלא היה לו זמן לכתוב את חידושי תורתו על הספר, אמר להם הגרי"ז "ליהוי ידוע לכם שכל ת"ח שאינו יודע איך לסגור את הגמרא ולעשות חסד, אז גם כשלומד אין לימודו לימוד תורה!"), וע"כ שמה שנאמר "ותלמוד תורה כנגד כולם" נאמר כשלא בא לידו מצוה אחרת, וכדברי הט"ז הנ"ל. וזה לא רק במצוות עשה שנאמר בתורה אלא גם דבר שנצרך לאדם לעבוד את ה' כראוי לו, פשוט שגם לדעת הגרי"ז והחזו"א והפונוביזר רב לא רק שאין אנו אומרים שזה 'ביטול תורה', אף איננו אומרים שלא יעשנו כי "תלמוד תורה כנגד כולם". 
וא"כ מה שהגרי"ז והחזו"א וגדולים אחרים לא עלו למירון ע"כ זה היה בגלל זה שהם חלקו על עצם התועלת שבענין, ולכן לשיטתם אין מבטלין תורה בשבילו, ואין זה משום הכלל שתלמוד תורה כנגד כולם, ואלו הגדולים שלא סברו כך אלא שסברו שיש בזה ענין גדול, ויש בזה תועלת גדולה לאדם, לא שייך לבא עם המשנה של ת"ת כנגד כולם, כי זה לא נאמר לגבי זה, וכמו שנתבאר.  וצ"ע
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
צודק.
כנראה שבתקופות מאוחרות יותר כבר לא היה צורך לו לדבר על זה (אף שדבר על הרבה דברים אחרים הטעונים שיפור בין תלמידי הישיבה).
 

משמרת למשמרתי

משתמש רגיל
מחכים אמר:
ישראל הכהן אמר:
אף אחד מגדולי ישראל לא נסע,
לא יודע איך אתם, אבל המשפט הזה צורם ועל אף שאף שזה מובן מאיליו היו צריכים להוסיף גדולי ישראל שאנחנו תלמידיהם ודו'
הרב מחכים, המשפט לא צורם, אלא טפשי.
ואספר מה ששמעתי מידידי תלמידו של הגר"י ארנבג מישיבת חדרה שפעם נסעו במונית ואמר שם אחד הנוסעים על א' שהוא הרעק"א של הדור הגיב לעומתו הגר"י ואתה הרעק"א של המונית... 
כי לא להתבונן סביבך אינו מחזק את דעתך ורק אם תהיה מודע לכל סביבתך ותאחז בדעתך אזי יש תוקף לדעתך   
 
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
מחכים אמר:
ישראל הכהן אמר:
אף אחד מגדולי ישראל לא נסע,
לא יודע איך אתם, אבל המשפט הזה צורם ועל אף שאף שזה מובן מאיליו היו צריכים להוסיף גדולי ישראל שאנחנו תלמידיהם ודו'

יש גם תחי"ם וצדיקים שנוסעים לאומן בראש השנה! 

וכונתו היא לגדולי ישראל מוסרי התורה. [ואגב, גם גדולי המקובלים מכל החוגים בדורות הקודמים לא נסעו].

לדעתי, מרן דיבר מהפן של עבודת ה' של הנסיעה, שאם לא תיסע  תרגיש שכביכול הפסדת את כל מהות היום. וזה בא להרגיע שתורה גם חשוב מאד ביום זה.
אמנם יש את הפן של הנסיעה בתור הזדמנות...   וברור שזה עדיף ממקומות אחרים. 
 
ישראל הכהן אמר:
מחכים אמר:
ישראל הכהן אמר:
אף אחד מגדולי ישראל לא נסע,
לא יודע איך אתם, אבל המשפט הזה צורם ועל אף שאף שזה מובן מאיליו היו צריכים להוסיף גדולי ישראל שאנחנו תלמידיהם ודו'

יש גם תחי"ם וצדיקים שנוסעים לאומן בראש השנה! 

וכונתו היא לגדולי ישראל מוסרי התורה. [ואגב, גם גדולי המקובלים מכל החוגים בדורות הקודמים לא נסעו].
בעניין זה השייך לפנימיות התורה - גדולי ישראל מוסרי התורה הם המקובלים והחסידים.
 

משמרת למשמרתי

משתמש רגיל
ישראל הכהן אמר:
מחכים אמר:
ישראל הכהן אמר:
אף אחד מגדולי ישראל לא נסע,
לא יודע איך אתם, אבל המשפט הזה צורם ועל אף שאף שזה מובן מאיליו היו צריכים להוסיף גדולי ישראל שאנחנו תלמידיהם ודו'

יש גם תחי"ם וצדיקים שנוסעים לאומן בראש השנה! 

וכונתו היא לגדולי ישראל מוסרי התורה. [ואגב, גם גדולי המקובלים מכל החוגים בדורות הקודמים לא נסעו].


אם אתה מתעקש אם בכבוד
מרן הגר"ש זיע"א היה עולה אמנם לא בל"ג עצמו (עכ"פ בשנים האחרונות) אלא בתוך ג' ימים כמו שמובא הענין 
הגר"מ גרוס 
 
 

משמרת למשמרתי

משתמש רגיל
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
ישראל הכהן אמר:
מחכים אמר:
לא יודע איך אתם, אבל המשפט הזה צורם ועל אף שאף שזה מובן מאיליו היו צריכים להוסיף גדולי ישראל שאנחנו תלמידיהם ודו'

יש גם תחי"ם וצדיקים שנוסעים לאומן בראש השנה! 

וכונתו היא לגדולי ישראל מוסרי התורה. [ואגב, גם גדולי המקובלים מכל החוגים בדורות הקודמים לא נסעו].
בעניין זה השייך לפנימיות התורה - גדולי ישראל מוסרי התורה הם המקובלים והחסידים.
מסכים מאוד אבל לא רק לחסידים
 
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
משמרת למשמרתי אמר:
ישראל הכהן אמר:
מחכים אמר:
לא יודע איך אתם, אבל המשפט הזה צורם ועל אף שאף שזה מובן מאיליו היו צריכים להוסיף גדולי ישראל שאנחנו תלמידיהם ודו'

יש גם תחי"ם וצדיקים שנוסעים לאומן בראש השנה! 

וכונתו היא לגדולי ישראל מוסרי התורה. [ואגב, גם גדולי המקובלים מכל החוגים בדורות הקודמים לא נסעו].


אם אתה מתעקש אם בכבוד
מרן הגר"ש זיע"א היה עולה אמנם לא בל"ג עצמו (עכ"פ בשנים האחרונות) אלא בתוך ג' ימים כמו שמובא הענין 
הגר"מ גרוס 

זה היה דעת האבי עזרי והגרי"ש? [או אחד מרבני הפלג היום, כולל משפחת אויערבך בני מרן הגרש"ז שלא נסע מעולם]


לסגור את הישיבות והכוללים ביום זה [או בא' מהג' ימים]?
 

דרומאי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
דברי מרן הגאון הגדול ראש הישיבה שליט"א צ"ב (לא לחלוק באתי ח"ו, אלא לשאול כתלמיד הרוצה להבין), שהרי ידועין דברי הט"ז (יו"ד סי' רנא סק"ו) על מה שנאמר בגמרא בסוף פ"ק דמגילה (טו:) אמר רב יוסף, גדול תלמוד תורה יותר מהצלת נפשות, והקשה הט"ז הרי אין דבר העומד בפני פיקוח נפש, ודוחה אף תלמוד תורה. ותירץ הט"ז דבודאי אין דבר העומד בפני פיקוח נפש, ומה שאמרו בגמרא שגדול תלמוד תורה יותר מפיקוח נפש, היינו שיש יותר זכות למי שעוסק בתורה ולא באה לידו הצלת נפשות, ממי שבאה לידו הצלת נפשות ועל ידי זה צריך לבטל מתלמוד תורה ולעסוק בהצלת נפשות:
ופשוט שגם ה'בריסקר רב'  והחזון איש, והפוניבז'ער רב,  שלא נסעו למירון ג"כ צריכים להסכים לזה, שהרי דברי ההוא משנה גופיה בריש מס' פאה, שהגריג"א ציטט ש"תלמוד תורה כנגד כולם" אי אפשר לפרשו שאם בא מצוה לידו עדיף ללמוד תורה ולא לקיים את המצוה, שהרי מבטלים תורה לכיבוד אב ואם ולגמילות חסדים ולשאר המצוות שנזכרים שם במשנה, (וכמו שאמר הגרי"ז זצוק"ל בעצמו (כשאמרו לו על א'  מגדולי הדור הקודם שחבל שהי' עוסק בכל כך הרבה גמילות חסדים עד שלא היה לו זמן לכתוב את חידושי תורתו על הספר, אמר להם הגרי"ז "ליהוי ידוע לכם שכל ת"ח שאינו יודע איך לסגור את הגמרא ולעשות חסד, אז גם כשלומד אין לימודו לימוד תורה!"), וע"כ שמה שנאמר "ותלמוד תורה כנגד כולם" נאמר כשלא בא לידו מצוה אחרת, וכדברי הט"ז הנ"ל. וזה לא רק במצוות עשה שנאמר בתורה אלא גם דבר שנצרך לאדם לעבוד את ה' כראוי לו, פשוט שגם לדעת הגרי"ז והחזו"א והפונוביזר רב לא רק שאין אנו אומרים שזה 'ביטול תורה', אף איננו אומרים שלא יעשנו כי "תלמוד תורה כנגד כולם". 
וא"כ מה שהגרי"ז והחזו"א וגדולים אחרים לא עלו למירון ע"כ זה היה בגלל זה שהם חלקו על עצם התועלת שבענין, ולכן לשיטתם אין מבטלין תורה בשבילו, ואין זה משום הכלל שתלמוד תורה כנגד כולם, ואלו הגדולים שלא סברו כך אלא שסברו שיש בזה ענין גדול, ויש בזה תועלת גדולה לאדם, לא שייך לבא עם המשנה של ת"ת כנגד כולם, כי זה לא נאמר לגבי זה, וכמו שנתבאר.  וצ"ע
יש חילוק גדול בין מצוה שא"א לעשותה על ידי אחרים לעניינים, במצוה יש דין להפסיק מלימודו, אך בעניינים ודאי שייך לומר שאצלנו הענין הגדול הוא בתלמוד תורה. ובודאי אין מחלוקת שיש ענין בעליה לציון הרשב"י בלג בעומר, והלא מנהג ותיקין הוא, אלא שיש כאן מחלוקת במשקל החסידות.
 
 

יהודה יעקבזון

משתמש ותיק
מחכים אמר:
ישראל הכהן אמר:
אף אחד מגדולי ישראל לא נסע,
לא יודע איך אתם, אבל המשפט הזה צורם ועל אף שאף שזה מובן מאיליו היו צריכים להוסיף גדולי ישראל שאנחנו תלמידיהם ודו'

אני יכול להבין למה זה צורם לך, אך לדעתי אם היית 'שומע' את המשפט ולא 'קורא' אותו, היית מקבל את זה אחרת.
אפשר לשער שזה נאמר בטון ונימה שלא מבטלת את האחר.

כמו שאף ראש ישיבה ומשפיע חסידי כשמדבר על חשיבות היום, לא יראה סיבה להזכיר שהיו תלמידי חכמים גדולים שלא נסעו למירון, כך אל תצפה מראש ישיבה ליטאי כשהוא מתייחס למסורת שלהם, שיזכיר שיש מי שכן נסע/נוסע.
 
ישראל הכהן אמר:
משמרת למשמרתי אמר:
ישראל הכהן אמר:
יש גם תחי"ם וצדיקים שנוסעים לאומן בראש השנה! 

וכונתו היא לגדולי ישראל מוסרי התורה. [ואגב, גם גדולי המקובלים מכל החוגים בדורות הקודמים לא נסעו].


אם אתה מתעקש אם בכבוד
מרן הגר"ש זיע"א היה עולה אמנם לא בל"ג עצמו (עכ"פ בשנים האחרונות) אלא בתוך ג' ימים כמו שמובא הענין 
הגר"מ גרוס 

זה היה דעת האבי עזרי והגרי"ש?

לא. זו דעת גדולי ישראל מוסרי התורה בפנימיותה, אלה שהאירו את העולם באורו של הרשב"י.
הנה דברים שכתבתי כאן בעבר - על שייכות השמחה הגדולה של ל"ג בעומר עם מוסרי התורה.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=35&t=5468
 
יהודה יעקבזון אמר:
מחכים אמר:
ישראל הכהן אמר:
אף אחד מגדולי ישראל לא נסע,
לא יודע איך אתם, אבל המשפט הזה צורם ועל אף שאף שזה מובן מאיליו היו צריכים להוסיף גדולי ישראל שאנחנו תלמידיהם ודו'

אני יכול להבין למה זה צורם לך, אך לדעתי אם היית 'שומע' את המשפט ולא 'קורא' אותו, היית מקבל את זה אחרת.
אפשר לשער שזה נאמר בטון ונימה שלא מבטלת את האחר.

כמו שאף ראש ישיבה ומשפיע חסידי כשמדבר על חשיבות היום, לא יראה סיבה להזכיר שהיו תלמידי חכמים גדולים שלא נסעו למירון, כך אל תצפה מראש ישיבה ליטאי כשהוא מתייחס למסורת שלהם, שיזכיר שיש מי שכן נסע/נוסע.

טוב שהרב יעקבזון הצדיק פה, אוהב שלום ורודף שלום.
 

מאור עינים

משתמש ותיק
משמרת למשמרתי אמר:
ישראל הכהן אמר:
מחכים אמר:
לא יודע איך אתם, אבל המשפט הזה צורם ועל אף שאף שזה מובן מאיליו היו צריכים להוסיף גדולי ישראל שאנחנו תלמידיהם ודו'

יש גם תחי"ם וצדיקים שנוסעים לאומן בראש השנה! 

וכונתו היא לגדולי ישראל מוסרי התורה. [ואגב, גם גדולי המקובלים מכל החוגים בדורות הקודמים לא נסעו].


אם אתה מתעקש אם בכבוד
מרן הגר"ש זיע"א היה עולה אמנם לא בל"ג עצמו (עכ"פ בשנים האחרונות) אלא בתוך ג' ימים כמו שמובא הענין 
הגר"מ גרוס 


עכשיו כבר הבנו מה עומד מאחורי בן אדם שכותב בפורום על דברי הגרי"ג שליט"א שזה טפשי,
מה גם שברור לכל שהגרי"ג מתכוון לרבנים הליטאים,
וגם מבחינה טכנית אני לא יודע [ומסתבר שהגרי"ג ודאי לא יודע] על אדמו"ר חסידי שנחשב מחוץ לחסידותו כאחד מגדולי ישראל שנסע בל"ג בעומר [יכול להיות שיש, וגם אם לא, מסתבר שגם הגדולים שבהם אחזו מעניין הנסיעה] אבל בכל אופן אין כאן שלילה על אחד מגדולי ישראל החסידים ח"ו,
וכנראה שאתה מבין שהרבנים שהבאת לא כ"כ משמעותים ונחשבים אצל הגרי"ג כמוסרי התורה, ודי בזה.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
יהודה יעקבזון אמר:
כמו שאף ראש ישיבה ומשפיע חסידי כשמדבר על חשיבות היום, לא יראה סיבה להזכיר שהיו תלמידי חכמים גדולים שלא נסעו למירון, כך אל תצפה מראש ישיבה ליטאי כשהוא מתייחס למסורת שלהם, שיזכיר שיש מי שכן נסע/נוסע.
במחיכ"ת יש הבדל גדול בין "לא להזכיר שיש מי שכן נסע/נוסע"" לבין לומר ש"אף אחד מגדולי ישראל לא נסע".
אם ראש ישיבה ומשפיע חסידי כשמדבר על חשיבות היום, היה אומר "אין אף אחד מגדולי ישראל שלא נסע למירון בל"ג בעומר", ומישהו הי' מעיר על הדברים, היית גם מגיב כך?
 

מאור עינים

משתמש ותיק
משמרת למשמרתי אמר:
מחכים אמר:
ישראל הכהן אמר:
אף אחד מגדולי ישראל לא נסע,
לא יודע איך אתם, אבל המשפט הזה צורם ועל אף שאף שזה מובן מאיליו היו צריכים להוסיף גדולי ישראל שאנחנו תלמידיהם ודו'
הרב מחכים, המשפט לא צורם, אלא טפשי.
ואספר מה ששמעתי מידידי תלמידו של הגר"י ארנבג מישיבת חדרה שפעם נסעו במונית ואמר שם אחד הנוסעים על א' שהוא הרעק"א של הדור הגיב לעומתו הגר"י ואתה הרעק"א של המונית... 
כי לא להתבונן סביבך אינו מחזק את דעתך ורק אם תהיה מודע לכל סביבתך ותאחז בדעתך אזי יש תוקף לדעתך   


ודרך אגב הסיפור על רעק"א של המונית הוא מהגרש"מ דיסקין. 
 
 

משמרת למשמרתי

משתמש רגיל
מאור עינים אמר:
משמרת למשמרתי אמר:
ישראל הכהן אמר:
יש גם תחי"ם וצדיקים שנוסעים לאומן בראש השנה! 

וכונתו היא לגדולי ישראל מוסרי התורה. [ואגב, גם גדולי המקובלים מכל החוגים בדורות הקודמים לא נסעו].


אם אתה מתעקש אם בכבוד
מרן הגר"ש זיע"א היה עולה אמנם לא בל"ג עצמו (עכ"פ בשנים האחרונות) אלא בתוך ג' ימים כמו שמובא הענין 
הגר"מ גרוס 


עכשיו כבר הבנו מה עומד מאחורי בן אדם שכותב בפורום על דברי הגרי"ג שליט"א שזה טפשי,
מה גם שברור לכל שהגרי"ג מתכוון לרבנים הליטאים,
וגם מבחינה טכנית אני לא יודע [ומסתבר שהגרי"ג ודאי לא יודע] על אדמו"ר חסידי שנחשב מחוץ לחסידותו כאחד מגדולי ישראל שנסע בל"ג בעומר [יכול להיות שיש, וגם אם לא, מסתבר שגם הגדולים שבהם אחזו מעניין הנסיעה] אבל בכל אופן אין כאן שלילה על אחד מגדולי ישראל החסידים ח"ו,
וכנראה שאתה מבין שהרבנים שהבאת לא כ"כ משמעותים ונחשבים אצל הגרי"ג כמוסרי התורה, ודי בזה.
הרב מאור עניים האיר את עיני וראו כמה צריך לדון אדם לכף זכות אני לא שמתי לב שזה ציטוט של הגרי"ג וסברתי שזה ציטוט הודעה של מאן דהו
ואכן לא כתבתי על דברי הגרי"ג שזה טיפשי גם אם חשבתי כך ולו בגלל שזה אסור ע"פ כללי הפרום

 
 

אורח

משתמש ותיק
יהודה יעקבזון אמר:
אפשר לשער שזה נאמר בטון ונימה שלא מבטלת את האחר.
באמת מי שיקשיב להסרטה כפי שפורסמה, הוא לא אמר כלל את המשפט ש'אף אחד מגדולי ישראל לא נסע'
ורק אמר שאנו קיבלנו את ההשפעה מהחזו"א והגרי"ז וכו' והם לא נסעו
כנראה משפט זה הוא הוספה של הכתב המהולל...
​​​​​​​https://hm-news.co.il/149837/
 
 

משמרת למשמרתי

משתמש רגיל
מאור עינים אמר:
משמרת למשמרתי אמר:
מחכים אמר:
לא יודע איך אתם, אבל המשפט הזה צורם ועל אף שאף שזה מובן מאיליו היו צריכים להוסיף גדולי ישראל שאנחנו תלמידיהם ודו'
הרב מחכים, המשפט לא צורם, אלא טפשי.
ואספר מה ששמעתי מידידי תלמידו של הגר"י ארנבג מישיבת חדרה שפעם נסעו במונית ואמר שם אחד הנוסעים על א' שהוא הרעק"א של הדור הגיב לעומתו הגר"י ואתה הרעק"א של המונית... 
כי לא להתבונן סביבך אינו מחזק את דעתך ורק אם תהיה מודע לכל סביבתך ותאחז בדעתך אזי יש תוקף לדעתך   


ודרך אגב הסיפור על רעק"א של המונית הוא מהגרש"מ דיסקין. 


ברור ידידי כי לפני שראית את ההתנצלות שלי כבר תייגת אותי וכל ההודעות מעודי עד היום הזה אמורות להיות שייכות לטעות שקרתה לי 
אבל מה אעשה שידידי היה שם במונית?  
שאלת סקר: האם למחרחרי ריב יש מקום בפרום?!
 
 
חלק עליון תַחתִית