האם מותר לכתחילה לומר היום עשתי עשר יום במקום אחד עשר, ועד"ז בכל לשון האם מותר לספור כן מלכתחילה, והאם יש שינוי בין ספירה בלשון הק' לשאר לשון (היינו שעשתי עשר עדיף משאר לשון)?
על דרך 'איידי דאייתי מדרשא חביבא ליה'..שאר לעמו אמר:גם עשתי עשר יום לא נאמר תמיד בלשון מקרא; "אחד עשר יום מחורב דרך הר שעיר".
ולשון חכמים ודאי אינה כשל לשון תורה.
אז מה הענין, ומהיכי תיתי שזו עדיפות.
67890 אמר:דרך אגב כבר אם יוכל מישהו לבאר את פירוש המילה עשתי עשר, איך באמת זה מתפרש אחד עשרה, עשתי משמע הרכבה של שתי מילים.שאר לעמו אמר:
אבן עזרא במדבר פרק ז -עב:67890 אמר:על דרך 'איידי דאייתי מדרשא חביבא ליה'..שאר לעמו אמר:גם עשתי עשר יום לא נאמר תמיד בלשון מקרא; "אחד עשר יום מחורב דרך הר שעיר".
ולשון חכמים ודאי אינה כשל לשון תורה.
אז מה הענין, ומהיכי תיתי שזו עדיפות.
דרך אגב כבר אם יוכל מישהו לבאר את פירוש המילה עשתי עשר, איך באמת זה מתפרש אחד עשרה, עשתי משמע הרכבה של שתי מילים.
שאר לעמו אמר:ראיתי מי שהפנה לויקימילון
עשתי באכדית: אחד
ועל דרך שפירש"י לטוטפות (דברים ו ח)
שאר לעמו אמר:זה ש'אחד עשר' הוא עשר ועוד אחד, זה גם בהשתמשות במילה 'אחד', ולא צריך להגיע לאי-שתיים על דרך השלילה.
הפירוש באכדית אומר, שפעמים שהתורה השתמשה במילים לועזיות וכמו יגר סהדותא, על המשקל החיובי 'אחד עשר'.
שייע אמר:שמעתי פעם ביאור חמוד
הרי ידוע שכל המוסיף - גורע.
אם כך, בגלל שהוסיפו למספר "שתי עשר" את האות ע אם כך, עלינו לגרוע מהמספר 12 ספרה אחת, הרי לנו 11
בשונה משאר המספרים שהפועל המתאים להם נגזר מהמספר, במילה אחד זה להיפך שהמילה אחד כשם מספר יסודה במילה אחד, ושם המספר היסודי הוא מילה אחרת שלא מצאנוה במקרא אלא שצירוף עשתי עשר (והצורה בנפרד לא ברורה לגמרי), ובאכדית לא השתמשו במילה אחד במקום שם המספר אלא השתמשו בשם המספר היסודי.שאר לעמו אמר:ראיתי מי שהפנה לויקימילון
עשתי באכדית: אחד
ועל דרך שפירש"י לטוטפות (דברים ו ח)