האם מותר לי לקנות עכשיו קטניות לאחרי פסח

יעקב שלם

משתמש ותיק
כיון שאני מעדיף למעט ביציאות מהבית

היום בסופר התלבטתי האם מותר לי לרכוש קטניות ובכך לחסוך לעצמי ללכת אחרי החג 
(שמתי מסיכה שלא יזהו..)

הצדדים שחשבתי
-טירחא בחול המועד עבור חול
-מוקצה

למעשה לא היה בסופר חלב סויה אז לא קניתי...

אשמח לדעתכם
 

HaimL

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
כיון שאני מעדיף למעט ביציאות מהבית

היום בסופר התלבטתי האם מותר לי לרכוש קטניות ובכך לחסוך לעצמי ללכת אחרי החג 
(שמתי מסיכה שלא יזהו..)

הצדדים שחשבתי
-טירחא בחול המועד עבור חול
-מוקצה

למעשה לא היה בסופר חלב סויה אז לא קניתי...

אשמח לדעתכם
איך שייך מוקצה וטרחא בחוה"מ
 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
יעקב שלם אמר:
כיון שאני מעדיף למעט ביציאות מהבית

היום בסופר התלבטתי האם מותר לי לרכוש קטניות ובכך לחסוך לעצמי ללכת אחרי החג 
(שמתי מסיכה שלא יזהו..)

הצדדים שחשבתי
-טירחא בחול המועד עבור חול
-מוקצה

למעשה לא היה בסופר חלב סויה אז לא קניתי...

אשמח לדעתכם
איך שייך מוקצה וטרחא בחוה"מ
אני לא יודע

אבל הנקודת הנחה שלי שבחול המועד הכל אסור חוץ ממה שמותר


 
 

HaimL

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
HaimL אמר:
יעקב שלם אמר:
כיון שאני מעדיף למעט ביציאות מהבית

היום בסופר התלבטתי האם מותר לי לרכוש קטניות ובכך לחסוך לעצמי ללכת אחרי החג 
(שמתי מסיכה שלא יזהו..)

הצדדים שחשבתי
-טירחא בחול המועד עבור חול
-מוקצה

למעשה לא היה בסופר חלב סויה אז לא קניתי...

אשמח לדעתכם
איך שייך מוקצה וטרחא בחוה"מ
אני לא יודע

אבל הנקודת הנחה שלי שבחול המועד הכל אסור חוץ ממה שמותר
אין בחול המועד שבותים ואיסורי מוקצה, למיטב ידיעתי.
 
 

תלמיד חבר

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
HaimL אמר:
יעקב שלם אמר:
כיון שאני מעדיף למעט ביציאות מהבית

היום בסופר התלבטתי האם מותר לי לרכוש קטניות ובכך לחסוך לעצמי ללכת אחרי החג 
(שמתי מסיכה שלא יזהו..)

הצדדים שחשבתי
-טירחא בחול המועד עבור חול
-מוקצה

למעשה לא היה בסופר חלב סויה אז לא קניתי...

אשמח לדעתכם
איך שייך מוקצה וטרחא בחוה"מ
אני לא יודע

אבל הנקודת הנחה שלי שבחול המועד הכל אסור חוץ ממה שמותר


עיין במשנ" ב סימן תרלח סעי"ק יד שכתב מפורש שחול המועד אין דין מוקצה כלל. 
 
 

יושבי יעבץ

משתמש ותיק
אבל אולי בעיה אחרת
כשם שצריך להצניע את הקטניות שלא יבוא לאוכלם
אולי גם אין לקנותם...
 

יהודי אחד

משתמש ותיק
יושבי יעבץ אמר:
אבל אולי בעיה אחרת
כשם שצריך להצניע את הקטניות שלא יבוא לאוכלם
אולי גם אין לקנותם...

עיין הטעם שנתפרש בתוספות ריש פסחים שלא שייך בקטניות
 

עמנואל

משתמש ותיק
נשמת אדם חלק ב-ג (הלכות שבת ומועדים) כלל קיט
לג. שאלה: אם מותר לעשות יין שרף ממיני זרעים וקטניות כגון מרעצקע שקורין גריקע:
תשובה: לא מיבעיא אם לא בדקו להסיר כל הגרעינין של תבואה דאסור והוי חמץ אם יש להסתפק שמא אין בו ס' כנגד הגרעינין, אלא אפילו אם בדקו היטב שאין בו שום גרעין, אין להקל כלל ואפילו במקום מניעת שמחת יום טוב, כדמוכח מתרומת הדשן סי' (קי"ב) [קי"ג] שכתב ז"ל, ונראה דמותר להנות באותן תבואות (ר"ל מיני קטניות) בפסח כגון ע"י הדלקה משמן זרע פשתן ושומשמין וזרע קנבוס כו' דאיסור הנאה אינו אלא בלאו ע"ש. וא"כ מוכח להדיא דדוקא לענין הנאה או להשהותן לאחר פסח דאין בזה כרת רק בלאו על זה לא נהגו איסור בקטניות, אבל באכילה דבחמץ גמור ענוש כרת נהגו איסור אף בקטניות...

מבואר שלא אסרו החזקת קטניות
 

אלימיר

משתמש ותיק
לפעמים אתה עושה מלאכות אחרות, חתימה על ספח האשראי, נסיעה ברכב או תיקוף הרב קו. וכל שלא לצורך המועד אסור, קשקוש במקום חתימה איננה מלאכה כלל [מסתמא גם לא מדרבנן].
אם תחסוך עי"ז נסיעה [דלק או תשלום לאגד] מסתמא הוי כדבר האבד.
 

יהודי

משתמש ותיק
ודאי שאסור לקנות להדיא לצורך חול, ראה שו"ע סי' תרלט.
השאלה אם מותר מחמת חשש שאינו רוצה לצאת שוב מחמת בריאות, בסברא ללא מקור הייתי אומר שמותר.
 

HaimL

משתמש ותיק
אלימיר אמר:
לפעמים אתה עושה מלאכות אחרות, חתימה על ספח האשראי, נסיעה ברכב או תיקוף הרב קו. וכל שלא לצורך המועד אסור, קשקוש במקום חתימה איננה מלאכה כלל [מסתמא גם לא מדרבנן].
אם תחסוך עי"ז נסיעה [דלק או תשלום לאגד] מסתמא הוי כדבר האבד.
גם חתימה במקום חתימה איננה מלאכה כלל בחוה"מ
 
 

HaimL

משתמש ותיק
יהודי אמר:
ודאי שאסור לקנות להדיא לצורך חול, ראה שו"ע סי' תרלט.
השאלה אם מותר מחמת חשש שאינו רוצה לצאת שוב מחמת בריאות, בסברא ללא מקור הייתי אומר שמותר.
כנראה שפספסתי את זה. מה כתוב בשו"ע סימן תרל"ט
 
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
זה יכול להיות איסור ד א ו ר י י ת א !
(שכן קיי"ל לעיקר שמלאכת חוה"מ דאורייתא ונמסר הדבר לחכמים)

הכיצד?
אם נחמיר כהמ"ב והחזו"א באיסור הוצאה שלא לצורך בחוה"מ (כהעמודי אור)
הרי מוציא מהחנות לרה"ר שלא לצורך ה מ ו ע ד!

אא"כ יש את ההיתר של ריבוי בשיעורים.
וגם אז אי"ז מועיל באיסור הקל יותר - עצם הקניה.
כי הגם שמעשה הקנין אחד הוא - הרי כל מוצר עובר בקופה לבדו תחת השבט הדיגיטלי.

אא"כ נקל מלאכה שאין בה טורח (ודלא כהמ"ב)
 

בעל אוצר

משתמש ותיק
כל רפואה הותר בחוה"מ תקל"ב ב' וודאי שיציאה מהבית היא רפואה. ומותר כל מלאכה.
 

שלום23

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
זה יכול להיות איסור ד א ו ר י י ת א !
(שכן קיי"ל לעיקר שמלאכת חוה"מ דאורייתא ונמסר הדבר לחכמים)

הכיצד?
אם נחמיר כהמ"ב והחזו"א באיסור הוצאה שלא לצורך בחוה"מ (כהעמודי אור)
איפה המשנ"ב?
 
 

HaimL

משתמש ותיק
בעל אוצר אמר:
שו"ע תקל"ט סעי' א'
עיינתי שם כעת, ולא ראיתי איסור לקנות איזה דבר בחול המועד. עיקר המתבאר שם הוא איסורי סחורה, ומוכרים בחנויות בחוה"מ. ומאחר והחנויות שלנו פתוחות לצורך המועד, אין שום איסור על היחיד לקנות מה שיחפוץ, בין אם לצורך המועד או לצורך אחר המועד.
 
 

בעל אוצר

משתמש ותיק
HaimL אמר:
עיינתי שם כעת, ולא ראיתי איסור לקנות איזה דבר בחול המועד. עיקר המתבאר שם הוא איסורי סחורה, ומוכרים בחנויות בחוה"מ. ומאחר והחנויות שלנו פתוחות לצורך המועד, אין שום איסור על היחיד לקנות מה שיחפוץ, בין אם לצורך המועד או לצורך אחר המועד.
תסתכל בסוף הסימן סעיפים י' ואילך. ומשם תלמד כוונתו בתחילה
אבל כתבתי בהודעה אחרת שלצורך רפואה מותר הכל כמבואר תקל"ב ב
 

HaimL

משתמש ותיק
בעל אוצר אמר:
HaimL אמר:
עיינתי שם כעת, ולא ראיתי איסור לקנות איזה דבר בחול המועד. עיקר המתבאר שם הוא איסורי סחורה, ומוכרים בחנויות בחוה"מ. ומאחר והחנויות שלנו פתוחות לצורך המועד, אין שום איסור על היחיד לקנות מה שיחפוץ, בין אם לצורך המועד או לצורך אחר המועד.
תסתכל בסוף הסימן סעיפים י' ואילך. ומשם תלמד כוונתו בתחילה
אבל כתבתי בהודעה אחרת שלצורך רפואה מותר הכל כמבואר תקל"ב ב
הסתכלתי מקודם, ובפשטות כל זה הוא הלכות למוכרים אבל הקונה מחנות שנפתחה בהיתר, לא ראיתי שהשו"ע נחית לחלק אם יקנה לצורך המועד, או לא לצורך המועד

וגם אם נגיד (ואני לא אומר) שיש איסור ללכת לכתחילה ולקנות מה שקוראים העולם קנייה גדולה לצורך שלאחר המועד, היכן כתוב שאסור דבר מועט (לא בדרך סחורה)

וגם אם נגיד (ואני בטח לא אומר) שאסור גם לקנות דבר מועט שלא לצורך המועד, בפני עצמו מי אמר שאם הלך לקנות לצורך המועד שאסור להוסיף עליהם אילו דברים גם שלא לצורך המועד
 
 

בעל אוצר

משתמש ותיק
HaimL אמר:
הסתכלתי מקודם, ובפשטות כל זה הוא הלכות למוכרים אבל הקונה מחנות שנפתחה בהיתר, לא ראיתי שהשו"ע נחית לחלק אם יקנה לצורך המועד, או לא לצורך המועד

וגם אם נגיד (ואני לא אומר) שיש איסור ללכת לכתחילה ולקנות מה שקוראים העולם קנייה גדולה לצורך שלאחר המועד, היכן כתוב שאסור דבר מועט (לא בדרך סחורה)

וגם אם נגיד (ואני בטח לא אומר) שאסור גם לקנות דבר מועט שלא לצורך המועד, בפני עצמו מי אמר שאם הלך לקנות לצורך המועד שאסור להוסיף עליהם אילו דברים גם שלא לצורך המועד
סעיף יב, אין לוקחין בתים וכו' וברמ"א ודווקא הני וכו' ובמשנ"ב פסק דלא כהרמ"א ואין להקל. ובשו"ע כתוב אין לוקחין. ואיירי על הקונה.
ודבר מועט, כיון שאיירי בדברים לצורכו. ולא חילקו בזה. אין לחדש כן.
ולענין להוסיף על קניה לא מצינו התר כזה בהלכות חו"ה. וצ"ע.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
בעל אוצר אמר:
HaimL אמר:
הסתכלתי מקודם, ובפשטות כל זה הוא הלכות למוכרים אבל הקונה מחנות שנפתחה בהיתר, לא ראיתי שהשו"ע נחית לחלק אם יקנה לצורך המועד, או לא לצורך המועד

וגם אם נגיד (ואני לא אומר) שיש איסור ללכת לכתחילה ולקנות מה שקוראים העולם קנייה גדולה לצורך שלאחר המועד, היכן כתוב שאסור דבר מועט (לא בדרך סחורה)

וגם אם נגיד (ואני בטח לא אומר) שאסור גם לקנות דבר מועט שלא לצורך המועד, בפני עצמו מי אמר שאם הלך לקנות לצורך המועד שאסור להוסיף עליהם אילו דברים גם שלא לצורך המועד
סעיף יב, אין לוקחין בתים וכו' וברמ"א ודווקא הני וכו' ובמשנ"ב פסק דלא כהרמ"א ואין להקל. ובשו"ע כתוב אין לוקחין. ואיירי על הקונה.
ודבר מועט, כיון שאיירי בדברים לצורכו. ולא חילקו בזה. אין לחדש כן.
ולענין להוסיף על קניה לא מצינו התר כזה בהלכות חו"ה. וצ"ע.
תאמין או לא, אבל הייתה לי תחושה שידקדקו מהלשון בשו"ע לאסור על הקונה. אני מבין את הדברים קצת אחרת, אבל לא אתעקש על הנקודה הזאת. על כל פנים, ראה שהמשנ"ב מחמיר כהמג"א וש"א דווקא בכלים שיש בכלל זה כלי מלאכה ואומנות וכן גם כלים שעושים בהם אוכל נפש. אבל מהכ"ת להחמיר בדבר מאכל מהמשנ"ב

 
 

בעל אוצר

משתמש ותיק
HaimL אמר:
אני מבין את הדברים קצת אחרת, אבל לא אתעקש על הנקודה הזאת. על כל פנים, ראה שהמשנ"ב מחמיר כהמג"א וש"א דווקא בכלים שיש בכלל זה כלי מלאכה ואומנות וכן גם כלים שעושים בהם אוכל נפש. אבל מהכ"ת להחמיר בדבר מאכל מהמשנ"ב
שורש מח' המג"א והרמ"א זה עם יסוד האיסור הוא מצד פרהסיא או שיש בעיה בעצם הקניה. וא"כ למה לחלק בסוגי קניות
 

HaimL

משתמש ותיק
בעל אוצר אמר:
HaimL אמר:
אני מבין את הדברים קצת אחרת, אבל לא אתעקש על הנקודה הזאת. על כל פנים, ראה שהמשנ"ב מחמיר כהמג"א וש"א דווקא בכלים שיש בכלל זה כלי מלאכה ואומנות וכן גם כלים שעושים בהם אוכל נפש. אבל מהכ"ת להחמיר בדבר מאכל מהמשנ"ב
שורש מח' המג"א והרמ"א זה עם יסוד האיסור הוא מצד פרהסיא או שיש בעיה בעצם הקניה. וא"כ למה לחלק בסוגי קניות
בדיוק הסברתי מדוע. כי בכלי מלאכה או אומנות הסיבה ברורה (לדעת המחמיר) אז אולי נגיד דלא פלוג והחמירו בסתם כלים. אבל בדבר מאכל, מהכ"ת להחמיר, ומוכח מהלשון שם שדיברו דווקא בכלים 
 
 

יהודי

משתמש ותיק
למרות שכבר כתבוהו
בתחילה שראיתי דברי הרב חיים היו נראים לי דבריו דברי תימה, יען כפשוטו אין שייכות בין דין פתיחת החנויות לאיסור סחורה דהקונה, וכמדומה כך סוגיא דעלמא. אך אח"כ ראיתי בדברי הגרנ"ק זצ"ל בחוט שני (פ"י) שנקט כהרב חיים.
 

בעל אוצר

משתמש ותיק
HaimL אמר:
בדיוק הסברתי מדוע. כי בכלי מלאכה או אומנות הסיבה ברורה (לדעת המחמיר) אז אולי נגיד דלא פלוג והחמירו בסתם כלים. אבל בדבר מאכל, מהכ"ת להחמיר, ומוכח מהלשון שם שדיברו דווקא בכלים
תסתכל שו"ע סעיף ט' שאסור לקנות יין לצורך שתית כל השנה.
 

יושבי יעבץ

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
זה יכול להיות איסור ד א ו ר י י ת א !
(שכן קיי"ל לעיקר שמלאכת חוה"מ דאורייתא ונמסר הדבר לחכמים)

הכיצד?
אם נחמיר כהמ"ב והחזו"א באיסור הוצאה שלא לצורך בחוה"מ (כהעמודי אור)
הרי מוציא מהחנות לרה"ר שלא לצורך ה מ ו ע ד!

אא"כ יש את ההיתר של ריבוי בשיעורים.
וגם אז אי"ז מועיל באיסור הקל יותר - עצם הקניה.
כי הגם שמעשה הקנין אחד הוא - הרי כל מוצר עובר בקופה לבדו תחת השבט הדיגיטלי.

אא"כ נקל מלאכה שאין בה טורח (ודלא כהמ"ב)
הדבר ברור - שאפשר לסמוך בכה"ג על 'הואיל'
ואי מיקלעי ליה אוכל קטניות
 
 

אלימיר

משתמש ותיק
HaimL אמר:
אלימיר אמר:
לפעמים אתה עושה מלאכות אחרות, חתימה על ספח האשראי, נסיעה ברכב או תיקוף הרב קו. וכל שלא לצורך המועד אסור, קשקוש במקום חתימה איננה מלאכה כלל [מסתמא גם לא מדרבנן].
אם תחסוך עי"ז נסיעה [דלק או תשלום לאגד] מסתמא הוי כדבר האבד.
גם חתימה במקום חתימה איננה מלאכה כלל בחוה"מ



למה זה לא כמו כל כתיבה שאפילו נחשבת מעשה אומן?
 

יהודי רציני

משתמש ותיק
מהידוע לי שבשנה שחל שביעי של פסח בערב שבת מותר לקנות קטניות לפני שביעי של פסח לצורך שבת כגון ממרח חומוס,

מה שכן יש לדון הכא כיון שיש אפשרות אחרת- לקנות לאחר פסח, אומנם כמו שנכתבה סברה לעיל שעדיף למעט ביציאות בימים אלו שלא לצורך,

וע"כ נ"ל שאם קונה בלאו הכי דברים לצורך חוה"מ או שביעי של פסח שרי, אך ללכת במיוחד לקנות דברים שיוכל לקנות לאחר המועד אסור.
 
חלק עליון תַחתִית