עצה פרקטית לבדיקת חמץ

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
עצה ראשונה: אחרי כמה שנים שהסתבכתי עם הנוצות של הגננות והערכות של בתי הכנסת חיפשתי את הפתרון המושלם לבדיקת חמץ [ואבק, כן אבק הוא לא חמץ...], קניתי מברשת קטנה של צבע, כזו שצובעים איתה משקופים וכדו', ומאז היא משמשת לי במברשת נפלאה לניקוי פירורים קטנים מפינות נידחות אל תוך קופסת הנעליים עם החמץ. מומלץ.

עצה נוספת: את פתיתי החמץ אני מכין יום יומיים לפני יחד עם הילדים בישוב הדעת להנאתם.
אני לוקח בד''כ בייגלה או אטריות בצורות שונות ועוטף אותם עם דבק נייר הדק היטיב שלא יתפורר ושלא יפול מהם שום רמז כל שהוא לחמץ באופן שאפשר להניחם בכל מקום ללא חשש. על הדבק אפשר לכתוב עם טוש את מספר הפתית כך שאפשר לכתוב בדף פתית 3 בחדר ילדים במגירת הגרביים וכו', ולעקוב אחריו בצורה מלאה.

יעלו נא חברי הפורום מעצותיהם הנוספות לבדיקת החמץ וביעורו בשנה זו ובכל שנה ושנה.
 

HaimL

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
עצה ראשונה: אחרי כמה שנים שהסתבכתי עם הנוצות של הגננות והערכות של בתי הכנסת חיפשתי את הפתרון המושלם לבדיקת חמץ [ואבק, כן אבק הוא לא חמץ...], קניתי מברשת קטנה של צבע, כזו שצובעים איתה משקופים וכדו', ומאז היא משמשת לי במברשת נפלאה לניקוי פירורים קטנים מפינות נידחות אל תוך קופסת הנעליים עם החמץ. מומלץ.

עצה נוספת: את פתיתי החמץ אני מכין יום יומיים לפני יחד עם הילדים בישוב הדעת להנאתם.
אני לוקח בד''כ בייגלה או אטריות בצורות שונות ועוטף אותם עם דבק נייר הדק היטיב שלא יתפורר ושלא יפול מהם שום רמז כל שהוא לחמץ באופן שאפשר להניחם בכל מקום ללא חשש. על הדבק אפשר לכתוב עם טוש את מספר הפתית כך שאפשר לכתוב בדף פתית 3 בחדר ילדים במגירת הגרביים וכו', ולעקוב אחריו בצורה מלאה.

יעלו נא חברי הפורום מעצותיהם הנוספות לבדיקת החמץ וביעורו בשנה זו ובכל שנה ושנה.
יש לי עצה מאוד פרקטית אבל אני לא יודע אם היא עצה נכונה, הלכה למעשה.
כמו שאנחנו לא יודעים להסב (והיו מהראשונים שהקילו בזה, לפחות בדיעבד), ככה אנחנו גם לא יודעים לחפש בנרות. הייתי אומר שאדם בימינו יברך על ביעור חמץ, יבדוק כדי שיעור הילוך ד"א, ואז ידליק את אור החשמל, אליו אנחנו רגילים ביותר ויבדוק בנחת בחורים ובסדקים
 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
אני מברך על נר ובודק קמעא
בשביל המסורת
ואח"כ עובר לפנס

עם כל הנסיונות הרבים שלי
לא מצאתי נר שלא מטפטף
וממילא לדעתי זה גם פחות מהודר
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
פותח הנושא
אשכולות נוספים שעסקו בנושאים דומים בעבר:
א. בשנה שעברה הרב המימד הנוסף של הענין פתח אשכול בעניני ערב פסח, הלחץ והחומרות והמסתעף.
ב. עוד פתח אז הרב דורדיא אשכול עם כמה הארות והערות לע''פ ובדיקת חמץ.
ג. הרב פרלמן משה עסק בחומרות ערבי פסחים.
ד. לפני ארבע שנים דן הרב יעבץ על בדיקת חמץ בנרות שלנו.
ה. אשכולות הלכתיים בנושא נפתחו 1. שנה שעברה ע''י הרב יצחק על שהחיינו בבדיקת חמץ. 2. ולפני ארבע שנים ע''י הרב כבוד שמים.
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
פותח הנושא
א. עצה נוספת חשובה שתועיל לשנה הבאה - אפשר לקנות פנס ראש [יש פשוטים וזולים ויש בחנויות לצרכי טיולים פנסים איכותיים ברמות שונות] ולהיות איתו משך כל זמן הבדיקה. עוזר מאד.
ב. חוויה קטנה: השנה בשל המצב הילדים היוו את הכח הפעיל בניקיונות ומשום כך חדר ההורים ''נזנח'' עד ליום האחרון. התחלתי את בדיקת החמץ יחסית בזמן כ98% מהבית נקי ומצוחצח, חלקו כבר בדוק מבעוד יום, מה שנותר היה רק כמה מגירות וארגזי המצעים שלא נגענו בהם. חשבתי שבארגז דסטרא דנוקבא אמצא מעט חמץ מצד הרגלים שקשורים לאכילה על המיטה, אבל ההפתעה הייתה בארגז שלי שהיה לכאורה נקי, מצאתי שני תיקי טיולים שסבכל אחד מהם הייתה פרוסה מעופשת [נדלג על התיאור] וחופן בייגלה! טיול שהילדים נשעו מהחיידר לפני כחודשיים ומשום מה התיק חזר כמות שהוא למקום עם החמץ הכי מהודר שיכולתי למצוא בבדיקה.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
אני מברך על נר ובודק קמעא
בשביל המסורת
ואח"כ עובר לפנס

עם כל הנסיונות הרבים שלי
לא מצאתי נר שלא מטפטף
וממילא לדעתי זה גם פחות מהודר

אם מניחים את הנר במקפיא לכמה שעות הוא לא מטפטף.

מי שבודר עם פנס לד נ''ל שצריך לשוב ולבדוק כי אין זו בדיקה לאור הנר 
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
פותח הנושא
אמונת אומן אמר:
יעקב שלם אמר:
אני מברך על נר ובודק קמעא
בשביל המסורת
ואח"כ עובר לפנס

עם כל הנסיונות הרבים שלי
לא מצאתי נר שלא מטפטף
וממילא לדעתי זה גם פחות מהודר

אם מניחים את הנר במקפיא לכמה שעות הוא לא מטפטף.

מי שבודר עם פנס לד נ''ל שצריך לשוב ולבדוק כי אין זו בדיקה לאור הנר 
הבדיקה בפנס היא במקומות בהם לא ניתן לבדוק עם נר, כמו לדוג' בארונות וכדו' או ברכב.

לי אישית לא כל כך מובן איך הנר עוזר לבדיקה, האור שלו מסנוור אותי וגורם לי לראות את האיזור שממנו והלאה פחות טוב, עם כל מה שהוא מאיר את האיזור.

לפני כמה שנים שמעתי מת''ח אחד שגם במקומות שבודקים עם פנס יש לבדוק עם פנס עם נורת להט שהוא דומיא דנר ולא עם פנס לד.
האם מישהו שמע על חידוש כזה???
 
 

אשרי יושבי

משתמש רגיל
כבר שנים שאני מתחיל עם נר וממשיך את הרוב עם פנס. כך ראיתי בשם הגרש"ז אויערבך שניתן לבדוק עם פנס.
בל נשכח שאבותינו היו בודקים עם הנר בחורים וסדקים, שאין הם כפי לשוננו ביום יום: חריצים וסדקים במרחק 1 מ"מ מכל צד נסדק, אלא זה סוג של מזווים, שקיעות וחורים בתוך הקירות העשויות אבן, ממש כמו בתי ירושלים העתיקה וחיפה העתיקה, בהם אבותינו היו מאכסנים מזון, אולי אפילו לשם קירור מהקירות החיצוניים, מעין מקרר ימינו, ואז היו בודקים את ה"חורים" הללו עם נר, וזה היה מצוין, ובכל אופן זה מה שהיה, לא היה חשמל ופנסים. וכשרצו לבדוק את הרצפה, מה ראו? חול, לא פירורי חול על הריצוף, כי לא היה ריצוף, אלא כל הרצפה היתה למעשה אדמה, וכידוע, ובערב פסח היו מכבדים את הרצפה הזו, וכמובן לא היו מכבדים את הפירורי פירורים מבין רגבי האדמה והחול אלא היו מכבדים חתיכות חמץ הראויות להתכבד בהם, גם את אותם שהכניסה התרנגולת הביתה לפני שגירשו אותו חזרה לחצר הבית, כך שממש לא היה נורא עם הנר היה מטפטף אפילו הרבה על החול ב"רצפת" הבית או איזה נקודת שעווה או שתיים על האבן של חומת/קיר הבית העבה והמגושמת, ואשר על כן, הבדיקה נר שעווה תאמה את המצב וכולם היו מרוצים והכל בא על מקומו בשלום, ואילו בימינו, די בטיפת שעווה אחת על הריצוף המבריק/מט/חצי מט/פטיו/מריו.. וכו', כדי להעביר בראש את התשובות שעלינו להשיב לרעבצע'ן לאחר שטרחה ושטפה וכו'. ובכלל הארונות שלנו עמוסים והכל עשוי מחומרים דליקים, פלסטיק וחבריו, שהאש נאחזת בהם תדיר עם בגדי הניילון.
אז עם עיקר התקנה לאור הנר היתה כדי שהשקעים והמזווים והמדפים יהיו מוארים כדבעי בבדיקה, פנס לדידן בימינו עדיף על כולנה. מה לי פנס לד, מה לי פנס להט, מה לי פנס פלורסנט, העיקר האור, ואור יש. ואותם שדימו לאסור בלד, חישבו לדמות זאת לשבת וכשם שהאחיעזר הבדיל הבדלה על מנורת להט כדי ללמד שהוא בשבת חילול שבת כאש ממש, אבל שם הרי זה מטעם מלאכת מבעיר בשבת או בונה להחזון איש אבל מה ענין איסורי שבת לבדיקת חמץ? הרי בבדיקת חמץ העיקר הוא התכל'ס, שהמקום יהיה מואר כדי לבדוק, נקרא לזה 'דין בבדיקה', ואילו בשבת העיקר הוא האיסור מבעיר, שהוא ענין של האש הטבעית, וכל שאין כאן מהאש הטבעית כמו מנורת לד למשל, אזי אין זה איסור שבת של מלאכת מבעיר אלא רק בונה להחזון איש, נקרא לזה 'דין בחפצא של מבעיר'. ואשר על כן התירו לבדוק בפנס ולא חילקו בשל להט או לד.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
אמונת אומן אמר:
יעקב שלם אמר:
אני מברך על נר ובודק קמעא
בשביל המסורת
ואח"כ עובר לפנס

עם כל הנסיונות הרבים שלי
לא מצאתי נר שלא מטפטף
וממילא לדעתי זה גם פחות מהודר

אם מניחים את הנר במקפיא לכמה שעות הוא לא מטפטף.

מי שבודר עם פנס לד נ''ל שצריך לשוב ולבדוק כי אין זו בדיקה לאור הנר 
הבדיקה בפנס היא במקומות בהם לא ניתן לבדוק עם נר, כמו לדוג' בארונות וכדו' או ברכב.

לי אישית לא כל כך מובן איך הנר עוזר לבדיקה, האור שלו מסנוור אותי וגורם לי לראות את האיזור שממנו והלאה פחות טוב, עם כל מה שהוא מאיר את האיזור.

לפני כמה שנים שמעתי מת''ח אחד שגם במקומות שבודקים עם פנס יש לבדוק עם פנס עם נורת להט שהוא דומיא דנר ולא עם פנס לד.
האם מישהו שמע על חידוש כזה???
המחדש הוא מי שאומר אחרת.
חז''ל הרי אסרו לבדוק ביום. אם זה היה תלוי בנוי בוודאי לא היינו אומרים שהדרך הנכונה למצוא משהו היא לחכות לאחרי השקיעה ולהדליק אור שעוה...
יש 2 אופנים שאפשר לקיים המצוה, במקום שאור החמה מאיר ישירות, או בלילה לאור נר. ולומדים א''ז מפסוקים. 
לא לבנה לא כוכבים. גם לא אבן טובה - נר.

ולד הוא לא נר - נקודה
כדי לומר שאור אחר גם טוב צריך להיות בר סמכא  של ממש.
הגמ' גם מסבירה שצריך דוקא בלילה כי שרגא בטיהרא מאי מהני, וביום אור הנר אינו מבהיק. אז אולי אם האור בבית דולק א''א לקיים המצוה? דומני שאין מי שיפסוק כן. 
גם לא מצאנו י שיתיר לברך 'להדליק נר של שבת' על תאורת לד, וגם שם התכל'ס זה האור שלא יכשל בעץ ואבן.

אינני מתווכח על הסברא, אבל צריך מקור נאמן לזה.
  
 

אור זורח

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
עצה נוספת: את פתיתי החמץ אני מכין יום יומיים לפני יחד עם הילדים בישוב הדעת להנאתם.
אני לוקח בד''כ בייגלה או אטריות בצורות שונות ועוטף אותם עם דבק נייר הדק היטיב שלא יתפורר ושלא יפול מהם שום רמז כל שהוא לחמץ באופן שאפשר להניחם בכל מקום ללא חשש. על הדבק אפשר לכתוב עם טוש את מספר הפתית כך שאפשר לכתוב בדף פתית 3 בחדר ילדים במגירת הגרביים וכו', ולעקוב אחריו בצורה מלאה.

יעלו נא חברי הפורום מעצותיהם הנוספות לבדיקת החמץ וביעורו בשנה זו ובכל שנה ושנה.

נהנתי מאוד מן הרעיון
 

מצר

משתמש רשום
פיילוט 0.4 אמר:
עצה ראשונה: אחרי כמה שנים שהסתבכתי עם הנוצות של הגננות והערכות של בתי הכנסת חיפשתי את הפתרון המושלם לבדיקת חמץ [ואבק, כן אבק הוא לא חמץ...], קניתי מברשת קטנה של צבע, כזו שצובעים איתה משקופים וכדו', ומאז היא משמשת לי במברשת נפלאה לניקוי פירורים קטנים מפינות נידחות אל תוך קופסת הנעליים עם החמץ. מומלץ.

עצה נוספת: את פתיתי החמץ אני מכין יום יומיים לפני יחד עם הילדים בישוב הדעת להנאתם.
אני לוקח בד''כ בייגלה או אטריות בצורות שונות ועוטף אותם עם דבק נייר הדק היטיב שלא יתפורר ושלא יפול מהם שום רמז כל שהוא לחמץ באופן שאפשר להניחם בכל מקום ללא חשש. על הדבק אפשר לכתוב עם טוש את מספר הפתית כך שאפשר לכתוב בדף פתית 3 בחדר ילדים במגירת הגרביים וכו', ולעקוב אחריו בצורה מלאה.

יעלו נא חברי הפורום מעצותיהם הנוספות לבדיקת החמץ וביעורו בשנה זו ובכל שנה ושנה.
סליחה על השאלה, אבל למה לא לקחת סמרטוט ולנגב היטב?
מאיפה המנהג לקחת נוצה? (אולי פעם זה היה פרקטי ושימושי, אבל היום...)לענ"ד מי שמנקה עם נוצה, עושה בדיקה סמלית (את הבית עצמו, לפני הבדיקה מישהו היה מעלה על דעתו לנקות עם נוצה? אם אשתו הייתה מנקה במשך השנה עם נוצה, האם זה היה נקרא נקי?)
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
יעקב שלם אמר:
אני מברך על נר ובודק קמעא
בשביל המסורת
ואח"כ עובר לפנס

עם כל הנסיונות הרבים שלי
לא מצאתי נר שלא מטפטף
וממילא לדעתי זה גם פחות מהודר

א. אם מניחים את הנר במקפיא לכמה שעות הוא לא מטפטף.

ב. מי שבודר עם פנס לד נ''ל שצריך לשוב ולבדוק כי אין זו בדיקה לאור הנר 
א. יישר כח, כדבריך אעשה בעז"ה.
ב. על אף שלכתחילה ודאי חייב לבדוק בנר, אך בדיעבד לחזור ולבדוק נראה שאין שייך לחייבו, דסו"ס הרי הבית בדוק ולא גרע ממקום שאין מכניסין בו חמץ.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
אמונת אומן אמר:
ב. על אף שלכתחילה ודאי חייב לבדוק בנר, אך בדיעבד לחזור ולבדוק נראה שאין שייך לחייבו, דסו"ס הרי הבית בדוק ולא גרע ממקום שאין מכניסין בו חמץ.
ב. אם פנס לד הוא לא נר, אז לכאורה כן גרע, שהרי כבר חלה עליו חובת הבדיקה, ולא סגי בלא נר. אבל אני לא מבין מדוע בימינו לא לבדוק לאור החשמל, ככה אנחנו רגילים לראות בלילה (כמו שאנחנו רגילים לשבת לאכול ולא להסב).
 
 

HaimL

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
אחד הדברים החשובים בבדיקת - חמץ הוא לבדוק בפינות אחר שקדי - מרק. נסו והיו מופתעים מהתוצאות.​
אחד הדברים החשובים בבדיקת חמץ, זה למצוא את כל המיליונים שהלכו לאיבוד מתחת לכריות של הספה.
 
 

עוגן

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
...

עם כל הנסיונות הרבים שלי
לא מצאתי נר שלא מטפטף
וממילא לדעתי זה גם פחות מהודר

לא מחזיקים את הנר ביד - שמים אותו בפמוט ומשתדלים להחזיק ישר, וכמעט ואין טפטופים.
 

בשלמא

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
הנוצות של הגננות והערכות של בתי הכנסת
מצר אמר:
מאיפה המנהג לקחת נוצה? (אולי פעם זה היה פרקטי ושימושי, אבל היום...)

היום משום מה יש בערכה "נוצה" אחת קשה.

המג"א (תל"ג כ"א ועיין ח"י שם) כותב בלשון רבים "נוצות".

הסבר: בעבר עשו שימוש רב במברשת נוצות טבעית של כנף העוף (מוזכר בהל' יו"ט פעדערוי"ש) דהיינו נוצות רכים שעדיין מחוברים לעצם הכנף, ששימש כעין מברשת שהיה תענוג להבריש עמו פירורים מחורים וסדקים שהיו למכביר בכל קיר בבית, את ההברשה עשו לתוך היעה (כף של עץ) רחב.
(אולי מאן דהוא יטיב עם הרבים ויצרף תמונה של הפלדערויש)

היום לוקחים נוצה קשה של "הודו" מנסים לגרור עמו פירורים בגודל כזית או כביצה (מרוב עטיפות נייר) לתוך כף עץ צר שנועד להקפצת ירקות, ולא פלא.
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
מעשה בחנות לתשמישי קדושה שקודם פרוס הימים הנוראים עלה בדעתם להכין ערכה מיוחדת ל"כורעים", הערכה כללה מפית מיוחדת לבנה ועליו כיתוב מיוחד, וגם ברכון קטן עם הנוסח של התפילה שאומרים בשעת הכריעה, ובנוסף לזה הוסיפו כף מעץ (להקפצת ירקות כנ"ל) והכל ארוז בצורה יפה כיאה למתנה לחג. (כמובן שהיה מבצע לגבאי בתי הכנסת בהזמנה מרוכזת).

בא יהודי תמים אחד אל המוכר ושאלתו בפיו, בשלמא המפית והברכון אני מבין את הצורך בהם, אבל מדוע הכנסתם לערכה גם כף מעץ כמו בבדיקת חמץ, ולאיזה צורך יש להשתמש בו בשעת תפילת יום כיפור??

ענה לו המוכר מיניה וביה וכי בערכה של בדיקת חמץ אתה כן מבין למה נועדה הכף??!!
 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
עוגן אמר:
יעקב שלם אמר:
...

עם כל הנסיונות הרבים שלי
לא מצאתי נר שלא מטפטף
וממילא לדעתי זה גם פחות מהודר

לא מחזיקים את הנר ביד - שמים אותו בפמוט ומשתדלים להחזיק ישר, וכמעט ואין טפטופים.

לא מדליקים בנר של חלב שחושש שלא יטפטף על הכלים
זאת אומרת שזה בעיה להדליק עם נר המטפטף העיצה של כבודו שיש אופן שהנר לא מטפטף 
לא כ"כ מועילה כי הבעיה היא החשש שהוא ימנע מלבדוק בגלל הטפטוף 
ולהחזיק ישר וכמעט לא מטפטף לא פותר את החשש הזה
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
עת הזמיר אמר:
ענה לו המוכר מיניה וביה וכי בערכה של בדיקת חמץ אתה כן מבין למה נועדה הכף??!!
הכף נועד למטבח- בעבר הגעילו כלים, כל הכלים ניתן להגעיל, אבל כף החליפו, ואיך שהוא זה השתרבב לערכת בדיקת חמץ, שמעתי מסבתי ז"ל לפני שנים, והיא עוד זכרה שהכף היה נלקח פשוט לכלי הפסח (למי היה יכולת להחליף שאר כלים - אין לנו מושג בעוני, וביוקר כלים כשזה לא היה תעשייתי והמוני כהיום).
 

בשלמא

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
עת הזמיר אמר:
ענה לו המוכר מיניה וביה וכי בערכה של בדיקת חמץ אתה כן מבין למה נועדה הכף??!!
הכף נועד למטבח- בעבר הגעילו כלים, כל הכלים ניתן להגעיל, אבל כף החליפו, ואיך שהוא זה השתרבב לערכת בדיקת חמץ, שמעתי מסבתי ז"ל לפני שנים, והיא עוד זכרה שהכף היה נלקח פשוט לכלי הפסח.
זה לא. יש כמה דרשות ותורות על זה שזה מנהג די ישן (לפחות בדור סבתך מנוחתה עדן תרפ"א)
לדוגמא
https://tablet.otzar.org/pages/?&restore=1&t=1616423729684&pagenum=58&book=171440
יש עוד 
 

שמעתתא

משתמש ותיק
עוגן אמר:
לא מחזיקים את הנר ביד - שמים אותו בפמוט
חזרה למעלה
בוודאי שאינו ע"פ הלכה, והראיה דהרי אסרו לבדוק בנר של חלב, אף דשייך לשומו בפמוט.
והטעם לזה כפה"נ דל"ש לדחוק הפמוט שפיר בחו"ס.

אמנם העצה האחרת אשר יעצת, להחזיק הנר כשהשלהבת כלפי מעלה, עצה הוגנת היא.
ובימינו מצינו נירות אשר שייך לכופן שפיר, כך שרק ראש הנר הדלוק מוטה כלפי מעלה, בעוד שאר הנר שוחה כחויא.
 

פראנק

משתמש ותיק
ב. זעירא אמר:
מקור נטילת כף עץ:
''ומהרי"ל (הל' בדיקת חמץ עמ' מ ותשובות החדשות סי' מח) כתב דאם לא נמצא כלום שורפים הכלי שלקח לבער בו כדי שיזכור מצות ביעור" (דרכי משה תלב).

אולי כוונת המהריל לשרוף הפנס??? 
 

ב. זעירא

משתמש ותיק
פראנק אמר:
ב. זעירא אמר:
מקור נטילת כף עץ:
''ומהרי"ל (הל' בדיקת חמץ עמ' מ ותשובות החדשות סי' מח) כתב דאם לא נמצא כלום שורפים הכלי שלקח לבער בו כדי שיזכור מצות ביעור" (דרכי משה תלב).
אולי כוונת המהריל לשרוף הפנס??? 
תשרוף...
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
פתאום אנחנו גרים?
הפנס הוא לא המצאה חדשה...
מי בדק רק עם פנס? החזו"א? הגרי"ז? הרב שך?
 
חלק עליון תַחתִית