מכירת חמץ באינטרנט?

דוד 123

משתמש רגיל
האם ידוע למישהו אם מכירת חמץ דרך האינטרנט אינו לכתחילה.
הרי בסך הכל מדובר על כתב מינוי שליחות.
 

יאיר

משתמש ותיק
פה https://www.gov.il/he/service/chametz_sale (אתר הרבנות)

כתוב כך:
כדי למכור חמץ יש לפנות לרב ולמכור את החמץ בקניין, באופן אישי וישיר. מי שאינם יכולים ולא מצליחים למכור את החמץ באופן אישי וישיר, ימכרו את החמץ דרך מכירת חמץ מקוונת.
גם השנה (תשפ"ב-2022), בהוראת הרבנים הראשיים לישראל, ניתן למכור גם חמץ בעין (חמץ מובהק) גם למי שהקפיד שלא לעשות כן בשנים אחרות.
 

יאיר

משתמש ותיק
מי שכבר מכר מקוון יכול למכור גם בטופס אחר מקוון (כגון שהשני יותר 'מהודר')?
 

דוד 123

משתמש רגיל
פותח הנושא
יאיר אמר:
מי שכבר מכר מקוון יכול למכור גם בטופס אחר מקוון (כגון שהשני יותר 'מהודר')?

מה זה יותר מהודר בנידון זה?
 

יאיר

משתמש ותיק
שהטופס יותר מפורט (כגון אם מכר ברבנות וכעת רוצה למכור בטופס הבד"ץ שהוא יותר מהודר)
 

דוד 123

משתמש רגיל
פותח הנושא
שאלתי הייתה שאין קנין סודר כנהוג אצל הרב.
ואם לא צריך זאת אז למה אצל הרב מקפידים להגביה סודר?
 

יאיר

משתמש ותיק
מצאתי ברשת את התשובה הבאה (עם המשפט ההזוי הבא אך לבסוף נרגעתי כשקראתי את הסוף...) :

מכירת חמץ כפולה,
מתוך: שבת ומועד » פסח פורסם בי"ב בניסן התשע"ב
אם מכרתי את חמצי דרך 2 מקומות אז מה יקרה הלכתית ?
-האם זה גורם לפסילת שניהם ?
-האם השני מבטל את הראשון ?
-האם בנוסח המלא של הרבנות יש התייחסות למצב כזה ?


התשובה:
מאת: הרב יוסף אלנקווה
שלום לשואל .

עקרונית צריך למכור פעם אחת בלבד
אם מכרת פעמיים הרי בפעם השניה מכרת משהו שאינו שלך
ואולם המכירה שלך אינה לקונה הגוי
כי אתה נותן ייפוי כח לרב למכור לך את החמץ.
לא כל הרבנים מוכרים באותו הרגע והזמן
יתכן שהרב השני שהרשת אותו וייפת כוחו למכור לך הוא זה שימכור ראשון
והגוי שקנה מהרב השני קנה גם את חמצך.
אמנם חתמת לרב הראשון ויתכן שהוא ימכור ראשון אבל סביר להניח שלא תדע מי מכר ומתי.
למעשה המכירה היא מכירה והייפוי כח תקף אצל שניהם אף שישנה סתירה לכאורה.
כנראה תוזמן לתביעה אזרחית על ידי הקונה הראשון אם הוא ידע שמכרת פעמיים ואז תוכל לצאת ידי חובה אם תטען שמכרת פעמיים מחוסר ידיעה ומספק ורצון שהמכר יהיה בטוח.
אך הקונה אינו עובר על רשימותיו וכל שכן לא על רשימות קונה אחר
וגם אז זה בתנאי שבמוצאי פסח והשנה יום אחרי הוא ירצה לממש ולהמשיך בהליך הקניה.
אז מלכתחילה אין לעשות כן ומה שעשית עשית.
ואם אדם חושש מסיבה כלשהי שיש בעיה עם המכירה הראשונה שהרשה וחתם אז יעשה פעם שניה במקום מסודר.
אולם סתם כך לא מוכרים פעמיים כי יש בזה צד אונאה.
מסיבה זו במכירה שאנחנו עורכים לשיטת מרן הגר''ם אליהו זצוק''ל יש תנאי שדברים כאלו ושאר טעויות קונים לא ישפיעו ולא יקלקלו את המכר.
האמת היא שיש הרבה מה להשתעשע בשאלה זו אך לא בדוחק הזמן של ערבי פסחים ואתה היה זהיר בדברך והמכירה אינה צחוק זה מכר אמיתי.
 

יאיר

משתמש ותיק
דוד 123 אמר:
שאלתי הייתה שאין קנין סודר כנהוג אצל הרב.
ואם לא צריך זאת אז למה אצל הרב מקפידים להגביה סודר?
אכן ולכן ברבנות כתבו מה שכתבו (שזה פחות 'מהודר')
 

לביא

משתמש ותיק
דוד 123 אמר:
שאלתי הייתה שאין קנין סודר כנהוג אצל הרב.
ואם לא צריך זאת אז למה אצל הרב מקפידים להגביה סודר?
אכן אין עניין לעשות זאת, הקניין סודר לא מעלה ולא מוריד.
(לא מעט רבי התאונן על אלו שעושים זאת ומטעים את הציבור)
 

יאיר

משתמש ותיק
פראנק אמר:
יאיר אמר:
גם השנה (תשפ"ב-2022), בהוראת הרבנים הראשיים לישראל, ניתן למכור גם חמץ בעין (חמץ מובהק) גם למי שהקפיד שלא לעשות כן בשנים אחרות.
?
 

בכוונה הבאתי והדגשתי גם את זה כי זה עוד נידון...
 

יאיר

משתמש ותיק
לביא אמר:
דוד 123 אמר:
שאלתי הייתה שאין קנין סודר כנהוג אצל הרב.
ואם לא צריך זאת אז למה אצל הרב מקפידים להגביה סודר?
אכן אין עניין לעשות זאת, הקניין סודר לא מעלה ולא מוריד.
(לא מעט רבי התאונן על אלו שעושים זאת ומטעים את הציבור)

אז ברבנות טועים וכל הרבנים עושים זאת סתם? קצת קשה להאמין
 

יאיר

משתמש ותיק
עוד:

הרב שמואל אליהו
20/03/02 04:40 ז בניסן התשסב
שאלה
מה הדין אם אדם מינה שני שליחים למכור את חמצו?

(לדוגמא באמצעות האינטרנט ובאמצעות רב היישוב בו הוא גר)?



תשובה
בס"ד


אם האדם מינה שני שליחים ליתר ביטחון או מתוך שיכחה וכד' - מי מהם שמכר ראשון לגוי - מכירתו תקפה.

אמנם אם השולח מינה שני אנשים כי הוא חושש שהמכירה של הראשון אינה טובה, שאיננו יודע להקנות לגוי בקנינים נכונים וכד'. וכשהוא מינה את השני הוא חשב בדעתו שהראשון אינו טוב, הרי המינוי של הראשון בחחש של "בטל", שהרי אינו סומך עליו וההלכה היא שיש אפשרות לבטל שליחות אפילו שלא בפני השליח. ואפשר שכוונתו לבטלו.

לכן צריך לשאול היטב את הממנה מה היתה כוונתו במינוי שני שליחים.

חג שמח
 

דוד 123

משתמש רגיל
פותח הנושא
לביא אמר:
דוד 123 אמר:
שאלתי הייתה שאין קנין סודר כנהוג אצל הרב.
ואם לא צריך זאת אז למה אצל הרב מקפידים להגביה סודר?
אכן אין עניין לעשות זאת, הקניין סודר לא מעלה ולא מוריד.
(לא מעט רבי התאונן על אלו שעושים זאת ומטעים את הציבור)
מעניין לדעת מה המקור לטעות זו. 
ומדוע באמת כל הרבנים עושים זאת?
 
 

דוד 123

משתמש רגיל
פותח הנושא
TINKA אמר:
הרב עמרם פריד

https://forms.iforms.co.il/Show_form/bd73nc65

תודה על הקישורים, אבל הנושא הוא האם זה לכתחילה או רק בדיעבד?
בתודה מראש.
 

יאיר

משתמש ותיק
דוד 123 אמר:
לביא אמר:
דוד 123 אמר:
שאלתי הייתה שאין קנין סודר כנהוג אצל הרב.
ואם לא צריך זאת אז למה אצל הרב מקפידים להגביה סודר?
אכן אין עניין לעשות זאת, הקניין סודר לא מעלה ולא מוריד.
(לא מעט רבי התאונן על אלו שעושים זאת ומטעים את הציבור)
מעניין לדעת מה המקור לטעות זו. 
ומדוע באמת כל הרבנים עושים זאת?
 
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=535858#p535858
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=535829#p535829
 

לביא

משתמש ותיק
יאיר אמר:
אז ברבנות טועים וכל הרבנים עושים זאת סתם? קצת קשה להאמין
ברבנות לא עושים זאת, כותבים טופס הרשאה וזהו.
יואיל נא כבודו להסביר למה צריך לעשות זאת, רבי הסביר לנו זאת לא מעט פעמים שלא צריך.
 

יאיר

משתמש ותיק
לביא אמר:
יאיר אמר:
אז ברבנות טועים וכל הרבנים עושים זאת סתם? קצת קשה להאמין
ברבנות לא עושים זאת, כותבים טופס הרשאה וזהו.
יואיל נא כבודו להסביר למה צריך לעשות זאת, רבי הסביר לנו זאת לא מעט פעמים שלא צריך.

(בפעם השלישית):
יאיר אמר:
פה https://www.gov.il/he/service/chametz_sale (אתר הרבנות)

כתוב כך:
כדי למכור חמץ יש לפנות לרב ולמכור את החמץ בקניין, באופן אישי וישיר. מי שאינם יכולים ולא מצליחים למכור את החמץ באופן אישי וישיר, ימכרו את החמץ דרך מכירת חמץ מקוונת.
גם השנה (תשפ"ב-2022), בהוראת הרבנים הראשיים לישראל, ניתן למכור גם חמץ בעין (חמץ מובהק) גם למי שהקפיד שלא לעשות כן בשנים אחרות.
 

לביא

משתמש ותיק
יאיר אמר:
לביא אמר:
יאיר אמר:
אז ברבנות טועים וכל הרבנים עושים זאת סתם? קצת קשה להאמין
ברבנות לא עושים זאת, כותבים טופס הרשאה וזהו.
יואיל נא כבודו להסביר למה צריך לעשות זאת, רבי הסביר לנו זאת לא מעט פעמים שלא צריך.

(בפעם השלישית):
יאיר אמר:
פה https://www.gov.il/he/service/chametz_sale (אתר הרבנות)

כתוב כך:
כדי למכור חמץ יש לפנות לרב ולמכור את החמץ בקניין, באופן אישי וישיר. מי שאינם יכולים ולא מצליחים למכור את החמץ באופן אישי וישיר, ימכרו את החמץ דרך מכירת חמץ מקוונת.
גם השנה (תשפ"ב-2022), בהוראת הרבנים הראשיים לישראל, ניתן למכור גם חמץ בעין (חמץ מובהק) גם למי שהקפיד שלא לעשות כן בשנים אחרות.
הבנתי כבר מה אתה רוצה להוכיח, אבל זה לא מוכיח דבר. כל מה שהם אומרים זה שיש לפנות לרב ולמכור את החמץ בקניין, בפועל מה שעושים מול הרב זה לחתום על שטר הרשאה, ובזה מרשים לרב למכור את הגוי שלך, וזה הקניין הגדול שהם מדברים עליו. ואולי ההידור בזה הוא שאתה חותם בכתב ידך ממש ולא כותב פרטים באינטרנט.
כבודו צריך לזכור שמדובר באתר ממשלתי שלרוב הכותבים שם לא בדיוק בקיאים בהלכות לפרטים, ולכן גם אין לדייק מהם כל מיני הל׳ למיניהם. אני אומר זאת כמובן בלי לזלזל בזיכוי הרבים הגדול שהם עושים בזה, מי שכותב באתר הם לא הפוסקים שאתה רגיל לדייק מהם.
וכנראה שהרבנים אומרים להם לכתוב כך מההידור שכתבתי קודם לכן.
 

יאיר

משתמש ותיק
ראשית תודה

שנית אני לא מוכר את הגוי שלי לחמץ אלא ההיפך

שלישית, לדעתך אם חותם ע"י הזזת וציור העכבר זה יותר טוב או אין הבדל?
 

לביא

משתמש ותיק
יאיר אמר:
ראשית תודה

שנית אני לא מוכר את הגוי שלי לחמץ אלא ההיפך

שלישית, לדעתך אם חותם ע"י הזזת וציור העכבר זה יותר טוב או אין הבדל?
לביא אמר:
ובזה מרשים לרב למכור את הגוי שלך,
יפה ששמת לב לזה, בטעות כתבתי כך. (הרבה זמן לא יצא לי לצחוק מטעויות של עצמי, ייש״כ)

מה שכתבתי שלכאורה וודאי שיש הידור לכתוב שטר הרשאה בחתימתך, מאשר מילוי פרטים בעלמא.
אם באמת יש טפסי הרשאה באינטרנט שאפשר לעשות חתימה עם העכבר או עם עט אלקטרוני, לכאורה אה״נ.
(ושוב, אני כותב זאת באולי.)
 

יאיר

משתמש ותיק
אפשר הסבר קצר למה לא עדיף קנין סודר? הרי זה קנין יותר גמור לא?

(כמו שעושים לדוגמא באירוסין וכדומה)
 

לביא

משתמש ותיק
יאיר אמר:
אפשר הסבר קצר למה לא עדיף קנין סודר? הרי זה קנין יותר גמור לא?

(כמו שעושים לדוגמא באירוסין וכדומה)
כל המכירה לגוי הוא בשטר לא בקניין סודר. ולמיטב זיכרוני אין הבדל ביניהם להלכה, שניהם קניין מעליא.
(מה שעושים קניין סודר בחתונה על הכתובה, זה כי הכתובה הוא לא כקניין שטר ממש, ולכן בעינן שיעבוד נכסים בקניין סודר)

אשמח אם כבודו יצוטט אותי, כך שאקבל על כך תזכורת. פעמים שאני לא בודק נושא אם מדברים אלי ישירות.
 

חימקו

משתמש ותיק
יאיר אמר:
אפשר הסבר קצר למה לא עדיף קנין סודר? הרי זה קנין יותר גמור לא?
דוד 123 אמר:
תודה על הקישורים, אבל הנושא הוא האם זה לכתחילה או רק בדיעבד?
בתודה מראש.
יש שנהגו לעשות קנין סודר על השליחות (ראה רמב"ם מכירה ה, יג), אבל זה אינו חובה, אלא לרווחא דמילתא.
 
חלק עליון תַחתִית