עמק יזרעאל
משתמש ותיק
ידוע שהרב זריצקי נתן הכשר לחברת דובק בפסח והשאלה שלי היא כמה זה מוסמך שרק החברה הזאת היא הכשרה לפסח וכן באופן כללי באמת אני לא יודע מה הסיבה לאסור אם אפשר לעדכן פה קצת מידע על הענין תודה!
הסיבה לאסור שמא יש שם חמץ שלא נפסל מאכילת כלב קודם הפסח, ואפי' תימא דנפסל שמא שייך בזה אחשביה דהוי כעין אכילה.עמק יזרעאל אמר:ידוע שהרב זריצקי נתן הכשר לחברת דובק בפסח והשאלה שלי היא כמה זה מוסמך שרק החברה הזאת היא הכשרה לפסח וכן באופן כללי באמת אני לא יודע מה הסיבה לאסור אם אפשר לעדכן פה קצת מידע על הענין תודה!
האם זה יגביל לנידון של עישון בצומות ואם לא, למה?כמעיין המתגבר אמר:הסיבה לאסור שמא יש שם חמץ שלא נפסל מאכילת כלב קודם הפסח, ואפי' תימא דנפסל שמא שייך בזה אחשביה דהוי כעין אכילה.עמק יזרעאל אמר:ידוע שהרב זריצקי נתן הכשר לחברת דובק בפסח והשאלה שלי היא כמה זה מוסמך שרק החברה הזאת היא הכשרה לפסח וכן באופן כללי באמת אני לא יודע מה הסיבה לאסור אם אפשר לעדכן פה קצת מידע על הענין תודה!
כשכותבים כל גדולי הדור הקודם ושלפניו זה נשמע קצת מחשיד מה עם גדולי הדור שלנו?צבי500 אמר:אין בעיה בסגריות לפסח. כל גדולי הדור הקודם ושלפניו שדנו בכך התירו.
לבי במערב אמר:על המנהג בעבר ראה ב'אוצר מנהגי חב"ד - ניסן' ס"ע סה.
לבי במערב אמר:אמונת אומן אמר:אשמח לציטוטלהלן (אות קלח ואות קמז) ראינו, שאדמו"ר מוהרש"ב, אדמו"ר מוהריי"צ והרה"ח ר' לוי יצחק (אביו של אדמו"ר זי"ע) לא נמנעו מלעשן בחג-הפסח. ואדמו"ר מוהרש"ב כותב לבנו אודות הדברים שהוא מבקש שיביא עמו לחגה"פ, ובין השאר: פאפיראסן עבורי מסתמא עשית (אגרות-קודש, ב, עמ' תשפט). וזאת אע"פ שסבירא ליה שבעישון הטבק שואפים איזו ממשות (ראה שם, א, עמ' שיז). ולעיל (עמ' כז) הבאנו, שקודם הפסח היו בחורי הישיבה בוררים את טבק העישון שנועד לשימושו של הרבי בימי הפסח.
וראה בשדי-חמד מע' חמץ ומצה (סי' א אות ג), שיש אומרים שבהדבקת נייר הסיגריות יש חשש חמץ. אך כאן שבעצמם הדביקו את הנייר, לא ראו לחשוש.
וראה גם בארחות-חיים החדש (תסז, כא), מקור-חיים (לבעל החות-יאיר, סי' תסא).
ובהגדת מהר"ז (עמ' מב): והאחרונים התירו בלי שום חשש כלל.
אדמו"רי גור היו מעשנים בפסח (ראה להלן אות קמז). וראה באוצר-החיים (אות שס), שבימי הפסח לא היה הרה"ק ר"ח מצאנז מעשן סיגריות, אלא רק מקטרת.
וכך נהגו גם אדמו"רי לעלוב (הגש"פ עמ' כב). בס' קדוש-ישראל (עמ' קס), שהרה"ק ר"י מוויז'ניץ לא עישן סיגריות במשך כל חגה"פ (אך עישן באחרון-של-פסח. וכך נהג גם הרה"ק מצאנז). גם בנו מוהרח"מ לא עישן בפסח, והתבטא על כך שזה "ענין לאדמו"רים" (מאיר-החיים, עמ' קצח). זהירות מעישון במשך כל ימי חגה"פ רשומה גם ברזא-דעובדא (עמ' קכג). וראה עוד בס' מנהג-ישראל-תורה (עמ' רט).
אם הוא לא נפסל א''כ הוא אסור אף בהנאה, ואם נפסל אפשר דלא גרע מסיכה שיש לדון בה, אבל זה אינו נראה כי אינו דומה לסיכה כלל.כמעיין המתגבר אמר:הסיבה לאסור שמא יש שם חמץ שלא נפסל מאכילת כלב קודם הפסח, ואפי' תימא דנפסל שמא שייך בזה אחשביה דהוי כעין אכילה.עמק יזרעאל אמר:ידוע שהרב זריצקי נתן הכשר לחברת דובק בפסח והשאלה שלי היא כמה זה מוסמך שרק החברה הזאת היא הכשרה לפסח וכן באופן כללי באמת אני לא יודע מה הסיבה לאסור אם אפשר לעדכן פה קצת מידע על הענין תודה!
אני שמעתי מאחד שהתקשר להרב סירוטה מהעדה החרדית לשאלו על הענין ואמר לו הרב שהוא בעצמו מעשן סיגריות גם של פיליפ מוריס שזו אחת מהחברות הגדולות שמייבאות סיגריות לארץ ואין בכך כל בעיה.יד אבשלום אמר:כשכותבים כל גדולי הדור הקודם ושלפניו זה נשמע קצת מחשיד מה עם גדולי הדור שלנו?צבי500 אמר:אין בעיה בסגריות לפסח. כל גדולי הדור הקודם ושלפניו שדנו בכך התירו.
בכל אופן לכאו' אין שום ענין לדון בסוגיא לפרטיה שכבר נטחנה עד דק באין ספור במות אלא לכתוב מי שיודע דעות הלכה למעשה בענין
אפשר לומר אמר:שמעתי (מכלי שני) ששאל את הגאון ר' יהושוע נויבירט זצ"ל ואמר לו שאין שום חשש
'ע"א נאמן באיסורים' היינו דוקא אם ראה הייצור מתחלתו ועד סופו, שאז נאמן להעיד... לכל היותר ניתן לומר שיש לסמוך על־כך מגדרי 'חזקה', וכאמור - כבר הוּרעה מעצם חלוף הזמן בינתיים.למען לא ניגע לריק אמר:כפי שידוע אין חסרון כלל בעד מפי עד בדין עד אחד נאמן באיסורים. ולכך אפשר לסמוך עליו.
לבי במערב אמר:'ע"א נאמן באיסורים' היינו דוקא אם ראה הייצור מתחלתו ועד סופו, שאז נאמן להעיד... לכל היותר ניתן לומר שיש לסמוך על־כך מגדרי 'חזקה', וכאמור - כבר הוּרעה מעצם חלוף הזמן בינתיים.למען לא ניגע לריק אמר:כפי שידוע אין חסרון כלל בעד מפי עד בדין עד אחד נאמן באיסורים. ולכך אפשר לסמוך עליו.
לבי במערב אמר:בימיהם, האוכל שאצל חברו הי' מה שייצר בעצמו... ואם רכש מאחר, עכ"פ גם הוא ייצר זאת בעצמו.
כיום עובר האוכל כ"כ הרבה תחנות, שקשה במאד להניח עליו חותמת ע"א נאמן באיסורים, ובודאי לא בשם הרב האחראי על מערכת הכשרות - שמעולם לא שזפה עינו את העולה על שולחננו.
לבי במערב אמר:וכמש"כ במק"א בלשון קצרה:יהודי אמר:רק שכבר הסבירו כאן כמה וכמה פעמים שע"א הוא בדבר שתלוי בו, ולדוג' אם פלוני מעיד לי שראה את אלמוני שוחט כדין. ואי"ז שייך להכשרים בימינו.
לבי במערב אמר:ההסתמכות על חותמת־ההכשר גדרה הוא בפשטות מדין 'חזקה', ובכל צד ריעותא שיִמָּצֵא בה עלולה ליבטל לכאורה.
תרשה לי לחלוק עליך.לבי במערב אמר:לבי במערב אמר:וכמש"כ במק"א בלשון קצרה:יהודי אמר:רק שכבר הסבירו כאן כמה וכמה פעמים שע"א הוא בדבר שתלוי בו, ולדוג' אם פלוני מעיד לי שראה את אלמוני שוחט כדין. ואי"ז שייך להכשרים בימינו.
לבי במערב אמר:ההסתמכות על חותמת־ההכשר גדרה הוא בפשטות מדין 'חזקה', ובכל צד ריעותא שיִמָּצֵא בה עלולה ליבטל לכאורה.
לענ''ד אמר:אם מישהו ילמדני כיצד להעלות תמונות אעלה את ג' העמודים הרלוונטיים.
לבי במערב אמר:לבי במערב אמר:הוראות צירוף קבצים
--
לבי במערב אמר:בלשונית 'קבצים מצורפים' (שבתחתית תיבת־ההודעה - אחרי פתיחתה דרך 'עורך מלא ותצוגה מקדימה') > 'הוסף קבצים' > בחירת הקובץ המבוקש > אישור (ראוי להעניק מתשומת־הלב למיקום הקובץ בהודעה). בהצלחה!
האמנם שהנחת לדעתי בעניין החמץ שעוסק בדבר הגאון הנ"ללענ''ד אמר:@כויסף אודאי שגם בנושאי החמץ שבסגריות הוא דן (ועוד מעט אעלה את ג' העמודים המדברים בזה) אלא שממיעוט השגתי
העדפתי להביא את העמודים היותר "קלילים"...
נ.ב. עברתי על כמה עמודים בספר ונראה שהוא היה מדקדק ביותר במעשיו, ומזכיר שם כמה פעמים את הגרי"ז מבריסק והנהגותיו, דווקא מה שאתה ראית לחיסרון אני ראיתי לשבח (החשיש והאופיום) שנראה בברור שהוא בקי בעניני העולם (וכדוגמת מה שהביא החומרים הנמצאים בסגריות וכדו') ואם יעזור למשהו להפסיק לעשן והיה זה שכרנו.