סיגריות בפסח

עמק יזרעאל

משתמש ותיק
ידוע שהרב זריצקי נתן הכשר לחברת דובק בפסח והשאלה שלי היא כמה זה מוסמך שרק החברה הזאת היא הכשרה לפסח וכן באופן כללי באמת אני לא יודע מה הסיבה לאסור אם אפשר לעדכן פה קצת מידע על הענין תודה! 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
עמק יזרעאל אמר:
ידוע שהרב זריצקי נתן הכשר לחברת דובק בפסח והשאלה שלי היא כמה זה מוסמך שרק החברה הזאת היא הכשרה לפסח וכן באופן כללי באמת אני לא יודע מה הסיבה לאסור אם אפשר לעדכן פה קצת מידע על הענין תודה! 
הסיבה לאסור שמא יש שם חמץ שלא נפסל מאכילת כלב קודם הפסח, ואפי' תימא דנפסל שמא שייך בזה אחשביה דהוי כעין אכילה.
 
 

עמק יזרעאל

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
עמק יזרעאל אמר:
ידוע שהרב זריצקי נתן הכשר לחברת דובק בפסח והשאלה שלי היא כמה זה מוסמך שרק החברה הזאת היא הכשרה לפסח וכן באופן כללי באמת אני לא יודע מה הסיבה לאסור אם אפשר לעדכן פה קצת מידע על הענין תודה! 
הסיבה לאסור שמא יש שם חמץ שלא נפסל מאכילת כלב קודם הפסח, ואפי' תימא דנפסל שמא שייך בזה אחשביה דהוי כעין אכילה.
האם זה יגביל לנידון של עישון בצומות ואם לא, למה?
 
 

צבי500

משתמש ותיק
אין בעיה בסגריות לפסח. כל גדולי הדור הקודם ושלפניו שדנו בכך התירו.
 

יד אבשלום

משתמש ותיק
צבי500 אמר:
אין בעיה בסגריות לפסח. כל גדולי הדור הקודם ושלפניו שדנו בכך התירו.
כשכותבים כל גדולי הדור הקודם ושלפניו זה נשמע קצת מחשיד מה עם גדולי הדור שלנו?
בכל אופן לכאו' אין שום ענין לדון בסוגיא לפרטיה שכבר נטחנה עד דק באין ספור במות אלא לכתוב מי שיודע דעות הלכה למעשה בענין
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
על המנהג בעבר ראה ב'אוצר מנהגי חב"ד - ניסן' ס"ע סה.
לבי במערב אמר:
אמונת אומן אמר:
אשמח לציטוט
להלן (אות קלח ואות קמז) ראינו, שאדמו"ר מוהרש"ב, אדמו"ר מוהריי"צ והרה"ח ר' לוי יצחק (אביו של אדמו"ר זי"ע) לא נמנעו מלעשן בחג-הפסח. ואדמו"ר מוהרש"ב כותב לבנו אודות הדברים שהוא מבקש שיביא עמו לחגה"פ, ובין השאר: פאפיראסן עבורי מסתמא עשית (אגרות-קודש, ב, עמ' תשפט). וזאת אע"פ שסבירא ליה שבעישון הטבק שואפים איזו ממשות (ראה שם, א, עמ' שיז). ולעיל (עמ' כז) הבאנו, שקודם הפסח היו בחורי הישיבה בוררים את טבק העישון שנועד לשימושו של הרבי בימי הפסח.

וראה בשדי-חמד מע' חמץ ומצה (סי' א אות ג), שיש אומרים שבהדבקת נייר הסיגריות יש חשש חמץ. אך כאן שבעצמם הדביקו את הנייר, לא ראו לחשוש. 
וראה גם בארחות-חיים החדש (תסז, כא), מקור-חיים (לבעל החות-יאיר, סי' תסא).
ובהגדת מהר"ז (עמ' מב): והאחרונים התירו בלי שום חשש כלל.
אדמו"רי גור היו מעשנים בפסח (ראה להלן אות קמז). וראה באוצר-החיים (אות שס), שבימי הפסח לא היה הרה"ק ר"ח מצאנז מעשן סיגריות, אלא רק מקטרת.
וכך נהגו גם אדמו"רי לעלוב (הגש"פ עמ' כב). בס' קדוש-ישראל (עמ' קס), שהרה"ק ר"י מוויז'ניץ לא עישן סיגריות במשך כל חגה"פ (אך עישן באחרון-של-פסח. וכך נהג גם הרה"ק מצאנז). גם בנו מוהרח"מ לא עישן בפסח, והתבטא על כך שזה "ענין לאדמו"רים" (מאיר-החיים, עמ' קצח). זהירות מעישון במשך כל ימי חגה"פ רשומה גם ברזא-דעובדא (עמ' קכג). וראה עוד בס' מנהג-ישראל-תורה (עמ' רט).
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
עמק יזרעאל אמר:
ידוע שהרב זריצקי נתן הכשר לחברת דובק בפסח והשאלה שלי היא כמה זה מוסמך שרק החברה הזאת היא הכשרה לפסח וכן באופן כללי באמת אני לא יודע מה הסיבה לאסור אם אפשר לעדכן פה קצת מידע על הענין תודה! 
הסיבה לאסור שמא יש שם חמץ שלא נפסל מאכילת כלב קודם הפסח, ואפי' תימא דנפסל שמא שייך בזה אחשביה דהוי כעין אכילה.
אם הוא לא נפסל א''כ הוא אסור אף בהנאה, ואם נפסל אפשר דלא גרע מסיכה שיש לדון בה, אבל זה אינו נראה כי אינו דומה לסיכה כלל.
 
 

בארי התורה

משתמש רגיל
תשובת מורינו הגרי אביטבול שליט''א
האם צריך סיגריות כשרות לפסח
לדינא סיגריות רגילות, העלו הפוסקים שא''צ, אולם הדעת נוטה להחמיר, ובסיגריה חשמלית, כל השנה צריך הכשר. וכן ראיתי שהעלה לדינא הגאון העצום רבי עמרם פריד שליט''א סיגריות : בין מוכנות בין גלגול ובין נרגילה, אין הבדל אם יש כשרות או אין - המקלים להשתמש אין למחות בידם, אך לכתחילה אין להקל בזה (חוץ מבעיית כל השנה). אמנם מילוי לסיגריה אלקטרונית חייב כשרות מוסמכת. עכ''ד.
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
יד אבשלום אמר:
צבי500 אמר:
אין בעיה בסגריות לפסח. כל גדולי הדור הקודם ושלפניו שדנו בכך התירו.
כשכותבים כל גדולי הדור הקודם ושלפניו זה נשמע קצת מחשיד מה עם גדולי הדור שלנו?
בכל אופן לכאו' אין שום ענין לדון בסוגיא לפרטיה שכבר נטחנה עד דק באין ספור במות אלא לכתוב מי שיודע דעות הלכה למעשה בענין
אני שמעתי מאחד שהתקשר להרב סירוטה מהעדה החרדית לשאלו על הענין ואמר לו הרב שהוא בעצמו מעשן סיגריות גם של פיליפ מוריס שזו אחת מהחברות הגדולות שמייבאות סיגריות לארץ ואין בכך כל בעיה.
 
 

כויסף

משתמש רגיל
אם תשימו לב מתחת כל מכתב שאוסר לעשן סיגריות בלי הכשר יש פירסומת......
ועוד שמי שישים לב שאין פס יצור מסוים לדובק של סיגריות כשרות לפסח אלא פשוט הכל כשר וזה יכול ללמד משהו על תעשיית ההכשרים
 
אפשר לומר אמר:
שמעתי (מכלי שני) ששאל את הגאון ר' יהושוע נויבירט זצ"ל ואמר לו שאין שום חשש

כפי שידוע אין חסרון כלל בעד מפי עד בדין עד אחד נאמן באיסורים.

ולכך אפשר לסמוך עליו.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
כבר הבאתי לעיל כי בהחלט היו מגדולי־הדורות שחששו מלעשן בפסח (ולסתום פה המלעיזים: הם לא העניקו הכשר לחברה כלשהי. לכל היותר - בררו ובדקו את הטבק כולו, על־אף הקושי הרב שבדבר).
בכה"ג המציאות בשטח עלולה להשתנות בקלות ובמהירות מבלי שהציבור הרחב יֵדַע, ולכן העדות בשם הגרי"י נויבירט - עם כל חשיבותה בשעתה - אין לה כל משמעות מעשית של ממש כיום.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
למען לא ניגע לריק אמר:
כפי שידוע אין חסרון כלל בעד מפי עד בדין עד אחד נאמן באיסורים. ולכך אפשר לסמוך עליו.
'ע"א נאמן באיסורים' היינו דוקא אם ראה הייצור מתחלתו ועד סופו, שאז נאמן להעיד... לכל היותר ניתן לומר שיש לסמוך על־כך מגדרי 'חזקה', וכאמור - כבר הוּרעה מעצם חלוף הזמן בינתיים.
 
לבי במערב אמר:
למען לא ניגע לריק אמר:
כפי שידוע אין חסרון כלל בעד מפי עד בדין עד אחד נאמן באיסורים. ולכך אפשר לסמוך עליו.
'ע"א נאמן באיסורים' היינו דוקא אם ראה הייצור מתחלתו ועד סופו, שאז נאמן להעיד... לכל היותר ניתן לומר שיש לסמוך על־כך מגדרי 'חזקה', וכאמור - כבר הוּרעה מעצם חלוף הזמן בינתיים.

מה עם דברי רש"י ביבמות כמדומני פז. או בחולין י. שכתב שאין לך אדם אוכל אצל חברו וה"נ אין לך כי מהיכ"ת יסמוך על מי שחברו סומך שאף הוא סומך על חברו.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
בימיהם, האוכל שאצל חברו הי' מה שייצר בעצמו... ואם רכש מאחר, עכ"פ גם הוא ייצר זאת בעצמו.
כיום עובר האוכל כ"כ הרבה תחנות, שקשה במאד להניח עליו חותמת ע"א נאמן באיסורים, ובודאי לא בשם הרב האחראי על מערכת הכשרות - שמעולם לא שזפה עינו את העולה על שולחננו.
 
לבי במערב אמר:
בימיהם, האוכל שאצל חברו הי' מה שייצר בעצמו... ואם רכש מאחר, עכ"פ גם הוא ייצר זאת בעצמו.
כיום עובר האוכל כ"כ הרבה תחנות, שקשה במאד להניח עליו חותמת ע"א נאמן באיסורים, ובודאי לא בשם הרב האחראי על מערכת הכשרות - שמעולם לא שזפה עינו את העולה על שולחננו.

אז איך אתה אוכל, הלא אין כלל על מי לסמוך.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
יהודי אמר:
רק שכבר הסבירו כאן כמה וכמה פעמים שע"א הוא בדבר שתלוי בו, ולדוג' אם פלוני מעיד לי שראה את אלמוני שוחט כדין. ואי"ז שייך להכשרים בימינו.
וכמש"כ במק"א בלשון קצרה:
לבי במערב אמר:
ההסתמכות על חותמת־ההכשר גדרה הוא בפשטות מדין 'חזקה', ובכל צד ריעותא שיִמָּצֵא בה עלולה ליבטל לכאורה.
 
לבי במערב אמר:
לבי במערב אמר:
יהודי אמר:
רק שכבר הסבירו כאן כמה וכמה פעמים שע"א הוא בדבר שתלוי בו, ולדוג' אם פלוני מעיד לי שראה את אלמוני שוחט כדין. ואי"ז שייך להכשרים בימינו.
וכמש"כ במק"א בלשון קצרה:
לבי במערב אמר:
ההסתמכות על חותמת־ההכשר גדרה הוא בפשטות מדין 'חזקה', ובכל צד ריעותא שיִמָּצֵא בה עלולה ליבטל לכאורה.
תרשה לי לחלוק עליך.
 
 

לענ''ד

משתמש ותיק
בתשובות והנהגות פסח להגאון ר' משה שטרנבוך כתב טעמי האיסור,
אם מישהו ילמדני כיצד להעלות תמונות אעלה את ג' העמודים הרלוונטיים.
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
לענ''ד אמר:
אם מישהו ילמדני כיצד להעלות תמונות אעלה את ג' העמודים הרלוונטיים.
לבי במערב אמר:
לבי במערב אמר:
הוראות צירוף קבצים

--

לבי במערב אמר:
בלשונית 'קבצים מצורפים' (שבתחתית תיבת־ההודעה - אחרי פתיחתה דרך 'עורך מלא ותצוגה מקדימה') > 'הוסף קבצים' > בחירת הקובץ המבוקש > אישור (ראוי להעניק מתשומת־הלב למיקום הקובץ בהודעה). בהצלחה!
 

לענ''ד

משתמש ותיק
בסוף העמוד הראשון מתחיל הנושא, מעניינת מאוד נקודת מבטו על איסור עישון בכל השנה והוא נושא בפני עצמו
נתקלתי הספר זה היום וקשה יה לי לעוזבו, הלשון מעניינת והדינים מבוארים היטב.
01.jpg 02.jpg
 

כויסף

משתמש רגיל
בבורותי לא ידעתי מי המחבר ונחלץ לעזרתי ויקיפדיה שהוא ר' משה שטרנבוך
ולגופם של דברים פעם אמר איש חכם שאם תראה דמגוגיה תדע שאין טיעון מוכרח והגיוני
כמובן שאני לא מתכוון להגאון הנ"ל אבל צריך לשים לב שהוא לא נכנס כלל לנושא של הנאה מתערובות חמץ וכן לנושא של הנאתו וביעורו שווה
וכן הצירוף של הסיכון שבעישון סתם כך והדימוי לחשיש ואופיום {???????}
ומישהו הפנה את תשומת ליבי לכך שאין כמעט פוסק שמתיר לעשן
ומאידך גיסא הרבה מראשי הישיבות מתירים ואולי הדבר קשור ללגיטימציה לעישון
 

לענ''ד

משתמש ותיק
@כויסף אודאי שגם בנושאי החמץ שבסגריות הוא דן (ועוד מעט אעלה את ג' העמודים המדברים בזה) אלא שממיעוט השגתי
העדפתי להביא את העמודים היותר "קלילים"...
נ.ב. עברתי על כמה עמודים בספר ונראה שהוא היה מדקדק ביותר במעשיו, ומזכיר שם כמה פעמים את הגרי"ז מבריסק והנהגותיו, דווקא מה שאתה ראית לחיסרון אני ראיתי לשבח (החשיש והאופיום) שנראה בברור שהוא בקי בעניני העולם (וכדוגמת מה שהביא החומרים הנמצאים בסגריות וכדו') ואם יעזור למשהו להפסיק לעשן והיה זה שכרנו.
 

כויסף

משתמש רגיל
לענ''ד אמר:
@כויסף אודאי שגם בנושאי החמץ שבסגריות הוא דן (ועוד מעט אעלה את ג' העמודים המדברים בזה) אלא שממיעוט השגתי
העדפתי להביא את העמודים היותר "קלילים"...
נ.ב. עברתי על כמה עמודים בספר ונראה שהוא היה מדקדק ביותר במעשיו, ומזכיר שם כמה פעמים את הגרי"ז מבריסק והנהגותיו, דווקא מה שאתה ראית לחיסרון אני ראיתי לשבח (החשיש והאופיום) שנראה בברור שהוא בקי בעניני העולם (וכדוגמת מה שהביא החומרים הנמצאים בסגריות וכדו') ואם יעזור למשהו להפסיק לעשן והיה זה שכרנו.
האמנם שהנחת לדעתי בעניין החמץ שעוסק בדבר הגאון הנ"ל
אם כי דברים אלו תלויים במחלוקות רבות
אך שוב בהעמיקי בזה הכתוב צדה עיני הקטע האחרון בעניין האינטרס בעצם שאם יתרגלו לא לעשן בפסח אולי יפסיקו בכלל
ועוד כתב מפורשות הגאון הנ"ל שמעיקר הדין יש להקל אך הוא פירסם להחמיר ואולי הוא מהטעמים הנ"ל
 
חלק עליון תַחתִית