כזית במצה

כנסת - ישראל

משתמש רגיל
במסגרת הלימוד העולמי של דרשו במשנ"ב הנמצאים כעת בהלכות פסח
נתקשיתי במה שכתב המשנ"ב סימן תע"ה ס"ק ט' וז"ל "כזית מכל אחד מן הפרוסה בודאי צריך כזית דהא מברכין על אכילת מצה ואין אכילה פחותה מכזית"
משמע מדבריו דכל מה דבעי כזית הוא אך ורק משום נוסח הברכה "על אכילת מצה" דאין אכילה בפחות מכזית ויש לעיין בזה דמשמע דבלא הנוסח הנ"ל לא היה צריך כזית
 
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
כנסת - ישראל אמר:
במסגרת הלימוד העולמי של דרשו במשנ"ב הנמצאים כעת בהלכות פסח
נתקשיתי במה שכתב המשנ"ב סימן תע"ה ס"ק ט' וז"ל "כזית מכל אחד מן הפרוסה בודאי צריך כזית דהא מברכין על אכילת מצה ואין אכילה פחותה מכזית"
משמע מדבריו דכל מה דבעי כזית הוא אך ורק משום נוסח הברכה "על אכילת מצה" דאין אכילה בפחות מכזית ויש לעיין בזה דמשמע דבלא הנוסח הנ"ל לא היה צריך כזית
לכאו' אי משום מצוות אכילת מצה סגי בכזית המצורף מהפרוסה והשלימה ביחד, 
ורק משום נוסח הברכה צריך כזית מהפרוסה וביחד 2 כזיתים
 

HaimL

משתמש ותיק
כנסת - ישראל אמר:
במסגרת הלימוד העולמי של דרשו במשנ"ב הנמצאים כעת בהלכות פסח
נתקשיתי במה שכתב המשנ"ב סימן תע"ה ס"ק ט' וז"ל "כזית מכל אחד מן הפרוסה בודאי צריך כזית דהא מברכין על אכילת מצה ואין אכילה פחותה מכזית"
משמע מדבריו דכל מה דבעי כזית הוא אך ורק משום נוסח הברכה "על אכילת מצה" דאין אכילה בפחות מכזית ויש לעיין בזה דמשמע דבלא הנוסח הנ"ל לא היה צריך כזית
צדקו דברי המגיב הקודם, אבל עדיין חסר מעט בהבנה. ונראה לי, כתוב בתורה בערב תאכלו מצות. וכתוב גם שבעת ימים תאכל עליו מצות לחם עוני, ופירשו חכמים, מה עני דרכו בפרוסה. ומן התורה משמע שיוצא בכזית מכל מקום, דהא כתיב תאכלו מצות, בלשון רבים, היינו שאפשר לצרף כזית מכמה מצות. רק חכמים תיקנו ע"ז ברכת על אכילת מצה, בלשון יחיד, ומשמע שמדרבנן על כל פנים צריך שיהיה הלחם עוני של מצה אחת בלבד 
 
 
חלק עליון תַחתִית