מקובל בעולם שדעת הגר"א לא לסמוך על מכירת חמץ לעניין חמץ שעבר עליו הפסח.
המקור לדברים הוא בספר מעשה רב.
כמדומה שלאחר העיון במקור לא ברור שאכן כך הם פני הדברים.
זה לשונו: (מועתק מפרוייקט השו"ת].
מעשה רב הלכות פסח סימן קפ-קפב
קפ שלא למכור שום דבר חמץ כי אם מכירה עולמית:
קפא אחר הפסח אין ליקח מן השוק מה שאופין מקמח של ישראל ומשמרים ויי"ש ושכר של ישראל כי המכירה גרוע ע"כ לא יקנה רק שיהא משל א"י או הקמח של ישראל אם אינו לתותה ויי"ש ושכר של ישראל לא ישתה עד שיעשה מחדש:
קפב הדייזע צריך ג"כ למוכרה לא"י ולא מהני הדחה רק כשיפריד כל דף בפ"ע וידיח היטב:
עד כאן לשונו.
כלומר:
בסימן ק"פ הוא כותב שהמכירה צריכה להיות עולמית. דהיינו שהוא חלילה לא מערער על עצם המכירה שהיא מנהג ישראל מדורות, אלא שאסור שיהיה על מנת להחזיר.
בסימן קפ"א הוא כותב לא לקנות מהשוק כי המכירה גרועה. והיינו כהמשך לסעיף קודם, שרוב העם לא דקדקו בענין זה שהמכירה תהיה עולמית. ועוד שכידוע המנהג באותו זמן היה שכל אחד היה מוכר חמצו בעצמו ורבו המכשולות של עמי הארצות שלא ידעו לעשות המכירה כדין. כיום אכשר דרא והמכירה נעשית על ידי הרבנים שעושים הכל כדת וכדין, ולא על זה דובר במעשה רב.
בסימן קפ"ב מבואר שהגר"א עצמו גם היה עושה מכירת חמץ!! עיין שם.
המקור לדברים הוא בספר מעשה רב.
כמדומה שלאחר העיון במקור לא ברור שאכן כך הם פני הדברים.
זה לשונו: (מועתק מפרוייקט השו"ת].
מעשה רב הלכות פסח סימן קפ-קפב
קפ שלא למכור שום דבר חמץ כי אם מכירה עולמית:
קפא אחר הפסח אין ליקח מן השוק מה שאופין מקמח של ישראל ומשמרים ויי"ש ושכר של ישראל כי המכירה גרוע ע"כ לא יקנה רק שיהא משל א"י או הקמח של ישראל אם אינו לתותה ויי"ש ושכר של ישראל לא ישתה עד שיעשה מחדש:
קפב הדייזע צריך ג"כ למוכרה לא"י ולא מהני הדחה רק כשיפריד כל דף בפ"ע וידיח היטב:
עד כאן לשונו.
כלומר:
בסימן ק"פ הוא כותב שהמכירה צריכה להיות עולמית. דהיינו שהוא חלילה לא מערער על עצם המכירה שהיא מנהג ישראל מדורות, אלא שאסור שיהיה על מנת להחזיר.
בסימן קפ"א הוא כותב לא לקנות מהשוק כי המכירה גרועה. והיינו כהמשך לסעיף קודם, שרוב העם לא דקדקו בענין זה שהמכירה תהיה עולמית. ועוד שכידוע המנהג באותו זמן היה שכל אחד היה מוכר חמצו בעצמו ורבו המכשולות של עמי הארצות שלא ידעו לעשות המכירה כדין. כיום אכשר דרא והמכירה נעשית על ידי הרבנים שעושים הכל כדת וכדין, ולא על זה דובר במעשה רב.
בסימן קפ"ב מבואר שהגר"א עצמו גם היה עושה מכירת חמץ!! עיין שם.