כמדומני, כתוב בסה"ק שאשת חיל אמור כנגד השכינה.אנונימי אמר:האם נכון הדבר שהמנהג לשורר אשת חיל לפני קידוש בליל שבת איננו קשור כלל לאשה שטרחה לכבוד שבת?
אנונימי אמר:האם נכון הדבר שהמנהג לשורר אשת חיל לפני קידוש בליל שבת איננו קשור כלל לאשה שטרחה לכבוד שבת?
ממה שידוע לי, מקור הדברים שנזכר לומר אשת חיל קודם הקידוש, הוא מתיקוני שבת - כוונות האריז"ל, ושם כתוב הטעם בגלל שאשת חיל זה הולך על השכינה, ובלשונו "ליל שבת נקראת שבת מלכתא, ומלכתא עילאה הוי אשת חיל". וכן העתיקו בסידור היעב"ץ והבאים אחריו. ויש מפרשים שאשת חיל כל פרק זה נאמר על התורה, [חי"ל בגימטריא מ"ח, רמז למ"ח קניני התורה] [אלא שאולי אין מקרא יוצא ג"כ מידי פשוטו].אנונימי אמר:האם נכון הדבר שהמנהג לשורר אשת חיל לפני קידוש בליל שבת איננו קשור כלל לאשה שטרחה לכבוד שבת?
והגר"א מפרש כנגד התורה אבל ברור שאין מקרא יוצא מידי פשוטו וכל הפרק סובב על האישה ואין סיבה לשורר לפני הקידוש את פרק אשת חיל אם לא לכבוד האישה שטרחה ולא לכבוד התורה או השכינה שאין זה המקום והזמן המיוחד להםHaimL אמר:כמדומני, כתוב בסה"ק שאשת חיל אמור כנגד השכינה.אנונימי אמר:האם נכון הדבר שהמנהג לשורר אשת חיל לפני קידוש בליל שבת איננו קשור כלל לאשה שטרחה לכבוד שבת?
אוריאל אמר:ממה שידוע לי, מקור הדברים שנזכר לומר אשת חיל קודם הקידוש, הוא מתיקוני שבת - כוונות האריז"ל, ושם כתוב הטעם בגלל שאשת חיל זה הולך על השכינה, ובלשונו "ליל שבת נקראת שבת מלכתא, ומלכתא עילאה הוי אשת חיל". וכן העתיקו בסידור היעב"ץ והבאים אחריו. ויש מפרשים שאשת חיל כל פרק זה נאמר על התורה, [חי"ל בגימטריא מ"ח, רמז למ"ח קניני התורה] [אלא שאולי אין מקרא יוצא ג"כ מידי פשוטו].אנונימי אמר:האם נכון הדבר שהמנהג לשורר אשת חיל לפני קידוש בליל שבת איננו קשור כלל לאשה שטרחה לכבוד שבת?
כאן נדמה לי שזה שונה, כי כל המקור להנהגה זו התחיל כמדומני מהאריז"ל, ולא היתה נהוגה לפניו, כך שיש יותר מקום לומר שהסוד פה הוא הוא גם הפשטנדיב לב אמר:האר"י הקדוש כמו בכל הנהגה שיש לה סיבה בפשט הוא מפרש גם על דרך הסוד.
והפשט באמירת אשת חיל לפני הקידוש הוא לכבוד האישה. והאר"י הוסיף פן נוסף של תורת הסוד כמו בכל הענינים
ברור שזה כן הזמן והמקום, שהרי שבת הוא מעין עולם הבא ע"פ חז"ל, וכמו גילוי שכינה, ובקבלה הוא זמן של עליית העולמותנדיב לב אמר:והגר"א מפרש כנגד התורה אבל ברור שאין מקרא יוצא מידי פשוטו וכל הפרק סובב על האישה ואין סיבה לשורר לפני הקידוש את פרק אשת חיל אם לא לכבוד האישה שטרחה ולא לכבוד התורה או השכינה שאין זה המקום והזמן המיוחד להםHaimL אמר:כמדומני, כתוב בסה"ק שאשת חיל אמור כנגד השכינה.אנונימי אמר:האם נכון הדבר שהמנהג לשורר אשת חיל לפני קידוש בליל שבת איננו קשור כלל לאשה שטרחה לכבוד שבת?
ואם זה היה על האישה שטרחה והכינה אם כן לא יאמרו כשהבעל טרח והכין, ולא יאמרו כשאוכלים במקום אחרנדיב לב אמר:והגר"א מפרש כנגד התורה אבל ברור שאין מקרא יוצא מידי פשוטו וכל הפרק סובב על האישה ואין סיבה לשורר לפני הקידוש את פרק אשת חיל אם לא לכבוד האישה שטרחה ולא לכבוד התורה או השכינה שאין זה המקום והזמן המיוחד להםHaimL אמר:כמדומני, כתוב בסה"ק שאשת חיל אמור כנגד השכינה.אנונימי אמר:האם נכון הדבר שהמנהג לשורר אשת חיל לפני קידוש בליל שבת איננו קשור כלל לאשה שטרחה לכבוד שבת?
HaimL אמר:ברור שזה כן הזמן והמקום, שהרי שבת הוא מעין עולם הבא ע"פ חז"ל, וכמו גילוי שכינה, ובקבלה הוא זמן של עליית העולמותנדיב לב אמר:והגר"א מפרש כנגד התורה אבל ברור שאין מקרא יוצא מידי פשוטו וכל הפרק סובב על האישה ואין סיבה לשורר לפני הקידוש את פרק אשת חיל אם לא לכבוד האישה שטרחה ולא לכבוד התורה או השכינה שאין זה המקום והזמן המיוחד להםHaimL אמר:כמדומני, כתוב בסה"ק שאשת חיל אמור כנגד השכינה.
דברים נתקנו על טבעו של עולם לא על ואם ואם..HaimL אמר:ואם זה היה על האישה שטרחה והכינה אם כן לא יאמרו כשהבעל טרח והכין, ולא יאמרו כשאוכלים במקום אחרנדיב לב אמר:והגר"א מפרש כנגד התורה אבל ברור שאין מקרא יוצא מידי פשוטו וכל הפרק סובב על האישה ואין סיבה לשורר לפני הקידוש את פרק אשת חיל אם לא לכבוד האישה שטרחה ולא לכבוד התורה או השכינה שאין זה המקום והזמן המיוחד להםHaimL אמר:כמדומני, כתוב בסה"ק שאשת חיל אמור כנגד השכינה.
מקבל. וסבור אני שאינו סותר למה שכתבתי שהאר"י הקדוש בכל הנהגה שיש לה סיבה בפשט הוא מפרש גם על דרך הסוד וכך גם באשת חיל יש סיבה טובה לומר לכבוד האישה ולכך תיקן האר"י לומר עם סיבה שמתפרשת גם על דרך הסוד ולשני הצדדיםאוריאל אמר:כאן נדמה לי שזה שונה, כי כל המקור להנהגה זו התחיל כמדומני מהאריז"ל, ולא היתה נהוגה לפניו, כך שיש יותר מקום לומר שהסוד פה הוא הוא גם הפשטנדיב לב אמר:האר"י הקדוש כמו בכל הנהגה שיש לה סיבה בפשט הוא מפרש גם על דרך הסוד.
והפשט באמירת אשת חיל לפני הקידוש הוא לכבוד האישה. והאר"י הוסיף פן נוסף של תורת הסוד כמו בכל הענינים
אבל אז נמצאנו דוברי שקרים, שהרי אומרים כמה מיני שבח שאינם מצויים בנשים שלנו. וכאן לא שייך טעמייהו דב"ה כלה נאה וחסודה, שאין זה תקנת חכמים לחבבה על בעלהנדיב לב אמר:דברים נתקנו על טבעו של עולם לא על ואם ואם..HaimL אמר:ואם זה היה על האישה שטרחה והכינה אם כן לא יאמרו כשהבעל טרח והכין, ולא יאמרו כשאוכלים במקום אחרנדיב לב אמר:והגר"א מפרש כנגד התורה אבל ברור שאין מקרא יוצא מידי פשוטו וכל הפרק סובב על האישה ואין סיבה לשורר לפני הקידוש את פרק אשת חיל אם לא לכבוד האישה שטרחה ולא לכבוד התורה או השכינה שאין זה המקום והזמן המיוחד להם
בלי קשר. וזו שאלה שאתה צריך לפנות למייסד הפרק הלא הוא שלמה המלךHaimL אמר:אבל אז נמצאנו דוברי שקרים, שהרי אומרים כמה מיני שבח שאינם מצויים בנשים שלנו. וכאן לא שייך טעמייהו דב"ה כלה נאה וחסודה, שאין זה תקנת חכמים לחבבה על בעלהנדיב לב אמר:דברים נתקנו על טבעו של עולם לא על ואם ואם..HaimL אמר:ואם זה היה על האישה שטרחה והכינה אם כן לא יאמרו כשהבעל טרח והכין, ולא יאמרו כשאוכלים במקום אחר
בלי קשר למה?נדיב לב אמר:בלי קשר. וזו שאלה שאתה צריך לפנות למייסד הפרק הלא הוא שלמה המלךHaimL אמר:אבל אז נמצאנו דוברי שקרים, שהרי אומרים כמה מיני שבח שאינם מצויים בנשים שלנו. וכאן לא שייך טעמייהו דב"ה כלה נאה וחסודה, שאין זה תקנת חכמים לחבבה על בעלהנדיב לב אמר:דברים נתקנו על טבעו של עולם לא על ואם ואם..
והסיבה שלא ממתינים עד לאחר הקידוש והסעודה הוא פשוט, כי זה נסמך לשלום עליכם שנתקן כנגד המלאכים שמלווים אותו מבית הכנסת.נדיב לב אמר:HaimL אמר:ברור שזה כן הזמן והמקום, שהרי שבת הוא מעין עולם הבא ע"פ חז"ל, וכמו גילוי שכינה, ובקבלה הוא זמן של עליית העולמותנדיב לב אמר:והגר"א מפרש כנגד התורה אבל ברור שאין מקרא יוצא מידי פשוטו וכל הפרק סובב על האישה ואין סיבה לשורר לפני הקידוש את פרק אשת חיל אם לא לכבוד האישה שטרחה ולא לכבוד התורה או השכינה שאין זה המקום והזמן המיוחד להם
יש לך דבק חזק. אבל בעיקר דבריך אינם מוכרחים שאם כן טבעי היה להמתין לאחר הקידוש והסעודה, ומשנאמר קודם לקידוש והסעודה הרי מורה על כך שאינו נאמר אלא לכבוד האישה שטרחה על הסעודה
שלמה המלך ייסד אותו בלי להחריג אישה כזו או אחרת אלא תיקן על סמך רוב נשות העולםHaimL אמר:בלי קשר למה?נדיב לב אמר:בלי קשר. וזו שאלה שאתה צריך לפנות למייסד הפרק הלא הוא שלמה המלךHaimL אמר:אבל אז נמצאנו דוברי שקרים, שהרי אומרים כמה מיני שבח שאינם מצויים בנשים שלנו. וכאן לא שייך טעמייהו דב"ה כלה נאה וחסודה, שאין זה תקנת חכמים לחבבה על בעלה
ואין לי כל שאלה על מייסד (למה מייסד?) הפרק במשלי השאלה שלי על דברי מי שאומרים אותו לשבח הנשים שלנו, שאומרים בו גם דברי שקר (כגון וכפיה תמכו פלך, שאינו מצוי כבר וכדומה).
אם כדבריך אף בסעודת שחרית ומנחה היה ענין לאמר אשת חיל שהלא אמור כנגד השכינה ובמה שונה סעודת שבת אחת מרעותה. ואילו לטעם הפשוט מודים לאישה בסעודה הראשונה על כל הטירחה בהכנת צורכי שבתHaimL אמר:והסיבה שלא ממתינים עד לאחר הקידוש והסעודה הוא פשוט, כי זה נסמך לשלום עליכם שנתקן כנגד המלאכים שמלווים אותו מבית הכנסת.נדיב לב אמר:HaimL אמר:ברור שזה כן הזמן והמקום, שהרי שבת הוא מעין עולם הבא ע"פ חז"ל, וכמו גילוי שכינה, ובקבלה הוא זמן של עליית העולמות
יש לך דבק חזק. אבל בעיקר דבריך אינם מוכרחים שאם כן טבעי היה להמתין לאחר הקידוש והסעודה, ומשנאמר קודם לקידוש והסעודה הרי מורה על כך שאינו נאמר אלא לכבוד האישה שטרחה על הסעודה
כן, אבל בימינו זה לא שייך, וזה דובר שקרים. נתתי את הפלך כדוגמה. אפשר לעבור פסוק פסוק ולראות שאין זה שייך לנשים שלנו.נדיב לב אמר:שלמה המלך ייסד אותו בלי להחריג אישה כזו או אחרת אלא תיקן על סמך רוב נשות העולםHaimL אמר:בלי קשר למה?נדיב לב אמר:בלי קשר. וזו שאלה שאתה צריך לפנות למייסד הפרק הלא הוא שלמה המלך
ואין לי כל שאלה על מייסד (למה מייסד?) הפרק במשלי השאלה שלי על דברי מי שאומרים אותו לשבח הנשים שלנו, שאומרים בו גם דברי שקר (כגון וכפיה תמכו פלך, שאינו מצוי כבר וכדומה).
כלפי ליא אמר:כאמור. אמירת אשת חיל זה לא תקנת חז"ל, לא מיסודם של ראשונים, ולא פשטנים.
כולו התחיל מהמקובלים, וכמו שאמרו הקבלה כאן זה הפשט.
מי שחושב שאומרים את זה לאישה, זה יותר דרש מדרש, וזה דוגמה קלאסית של הוצאת המקרא מידי פשוטו
HaimL אמר:כן, אבל בימינו זה לא שייך, וזה דובר שקרים. נתתי את הפלך כדוגמה. אפשר לעבור פסוק פסוק ולראות שאין זה שייך לנשים שלנו.נדיב לב אמר:שלמה המלך ייסד אותו בלי להחריג אישה כזו או אחרת אלא תיקן על סמך רוב נשות העולםHaimL אמר:בלי קשר למה?
ואין לי כל שאלה על מייסד (למה מייסד?) הפרק במשלי השאלה שלי על דברי מי שאומרים אותו לשבח הנשים שלנו, שאומרים בו גם דברי שקר (כגון וכפיה תמכו פלך, שאינו מצוי כבר וכדומה).
נדיב לב אמר:אם כדבריך אף בסעודת שחרית ומנחה היה ענין לאמר אשת חיל שהלא אמור כנגד השכינה ובמה שונה סעודת שבת אחת מרעותה. ואילו לטעם הפשוט מודים לאישה בסעודה הראשונה על כל הטירחה בהכנת צורכי שבתHaimL אמר:והסיבה שלא ממתינים עד לאחר הקידוש והסעודה הוא פשוט, כי זה נסמך לשלום עליכם שנתקן כנגד המלאכים שמלווים אותו מבית הכנסת.נדיב לב אמר:יש לך דבק חזק. אבל בעיקר דבריך אינם מוכרחים שאם כן טבעי היה להמתין לאחר הקידוש והסעודה, ומשנאמר קודם לקידוש והסעודה הרי מורה על כך שאינו נאמר אלא לכבוד האישה שטרחה על הסעודה
למה למחוק אותו, הלא הוא נאמר כנגד השכינהנדיב לב אמר:HaimL אמר:כן, אבל בימינו זה לא שייך, וזה דובר שקרים. נתתי את הפלך כדוגמה. אפשר לעבור פסוק פסוק ולראות שאין זה שייך לנשים שלנו.נדיב לב אמר:שלמה המלך ייסד אותו בלי להחריג אישה כזו או אחרת אלא תיקן על סמך רוב נשות העולם
אז בוא נמחק את פרק אשת חיל!
אם יש לך צד ששלמה המלך תיקן רק כנגד השכינה כדאי שנסיים כאןHaimL אמר:למה למחוק אותו, הלא הוא נאמר כנגד השכינהנדיב לב אמר:HaimL אמר:כן, אבל בימינו זה לא שייך, וזה דובר שקרים. נתתי את הפלך כדוגמה. אפשר לעבור פסוק פסוק ולראות שאין זה שייך לנשים שלנו.
אז בוא נמחק את פרק אשת חיל!
ואדרבה, אם להודות לאשה, אז יותר היה שייך להודות לה בסוף הסעודהנדיב לב אמר:אם כדבריך אף בסעודת שחרית ומנחה היה ענין לאמר אשת חיל שהלא אמור כנגד השכינה ובמה שונה סעודת שבת אחת מרעותה. ואילו לטעם הפשוט מודים לאישה בסעודה הראשונה על כל הטירחה בהכנת צורכי שבתHaimL אמר:והסיבה שלא ממתינים עד לאחר הקידוש והסעודה הוא פשוט, כי זה נסמך לשלום עליכם שנתקן כנגד המלאכים שמלווים אותו מבית הכנסת.נדיב לב אמר:יש לך דבק חזק. אבל בעיקר דבריך אינם מוכרחים שאם כן טבעי היה להמתין לאחר הקידוש והסעודה, ומשנאמר קודם לקידוש והסעודה הרי מורה על כך שאינו נאמר אלא לכבוד האישה שטרחה על הסעודה
נדיב לב אמר:כלפי ליא אמר:כאמור. אמירת אשת חיל זה לא תקנת חז"ל, לא מיסודם של ראשונים, ולא פשטנים.
כולו התחיל מהמקובלים, וכמו שאמרו הקבלה כאן זה הפשט.
מי שחושב שאומרים את זה לאישה, זה יותר דרש מדרש, וזה דוגמה קלאסית של הוצאת המקרא מידי פשוטו
כשהאר"י קרא את פרק אשת חיל בספר משלי הוא הוציא אותו מידי פשוטו?
הלא גם הגר"א שמפרש בארוכה את כל מזמור אשת חיל כנגד התורה במקום אחר מפרש כנגד האישה!
בבקשה להתיחס ענינית בלי פטרונות או הוספת דמגוגיות קלאסיות ושאינן
נדיב לב אמר:אם יש לך צד ששלמה המלך תיקן רק כנגד השכינה כדאי שנסיים כאןHaimL אמר:למה למחוק אותו, הלא הוא נאמר כנגד השכינהנדיב לב אמר:אז בוא נמחק את פרק אשת חיל!
אָמְנָם לְצֹרֶךְ אִשְׁתּוֹ יְעוֹרֵר יִצְרוֹ בְּנַחַת לְצַד הַגְּבוּרוֹת הַמְּתוּקוֹת כְּגוֹן לְהַלְבִּישׁה, לְתַקֵּן לָהּ בַּיִת, וְיֹאמַר הֲרֵי בָּזֶה שֶׁאֲנִי מַלְבִּישׁה אֲנִי מְתַקֵּן הַשְּׁכִינָה, שֶׁהִיא מִתְקַשֶּׁטֶת בַּבִּינָה שֶׁהוּא גְּבוּרָה דְכָלִיל כּוּלְּהוּ גְּבוּרוֹת וְהֵן מִתְמַתְקוֹת בַּהֲמוֹן רַחֲמֶיהָ. לְפִיכָךְ כָּל תִּקּוּנֵי הַבַּיִת הֵם תִּקּוּנֵי הַשְּׁכִינָה שֶׁהִיא מִתְמַתֶּקֶת מִצַּד יֵצֶר הָרַע הַנִּבְרָא לַעֲשׂוֹת רְצוֹן קוֹנוֹ לֹא זוּלַת, לְפִיכָךְ לֹא יְכַוֵּן הָאָדָם בּוֹ שׁוּם הֲנָאָה שֶׁל כְּלוּם אֶלָּא כְּשֶׁאִשְׁתּוֹ מִתְנָאָה לְפָנָיו בְּדִירָה נָאָה יְכַוֵּן לְתִקּוּנֵי שְׁכִינָה