אין בנין וסתירה בכלים

נתן הבבלי

משתמש ותיק
לרש"י דס"ל דאין בנין וסתירה בכלים כלל, ואפילו בעושה כלי גמור אין חייב משום בונה, צ"ע דהלא במשכן היו כלים כמחתה ועוד, וא"כ מדוע אין בנין בכלים.​
 
נתן הבבלי אמר:
לרש"י דס"ל דאין בנין וסתירה בכלים כלל, ואפילו בעושה כלי גמור אין חייב משום בונה, צ"ע דהלא במשכן היו כלים כמחתה ועוד, וא"כ מדוע אין בנין בכלים.​
לא כל דבר במשכן הוא מלאכה. 
כל "מלאכה" במשכן הוא מלאכה. ובכלים אי"ז מלאכה. 
במשכן גם טלטלו מוקצה.
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
לרש"י דס"ל דאין בנין וסתירה בכלים כלל, ואפילו בעושה כלי גמור אין חייב משום בונה, צ"ע דהלא במשכן היו כלים כמחתה ועוד, וא"כ מדוע אין בנין בכלים.​
גם לרש"י העושה כלי חייב משום מלאכה, 
אלא שאינו חייב משום מלאכת "בונה"
אלא משום מלאכת "מכה בפטיש". 
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אייזיק סאלאווייציק אמר:
נתן הבבלי אמר:
לרש"י דס"ל דאין בנין וסתירה בכלים כלל, ואפילו בעושה כלי גמור אין חייב משום בונה, צ"ע דהלא במשכן היו כלים כמחתה ועוד, וא"כ מדוע אין בנין בכלים.​
לא כל דבר במשכן הוא מלאכה. 
כל "מלאכה" במשכן הוא מלאכה. ובכלים אי"ז מלאכה. 
במשכן גם טלטלו מוקצה.
בגמ' אמרו כל דהיה במשכן חשוב מקרי מלאכה
איך מיין שמחתה דבר חשוב הוא.
 
 
איש ווילנא אמר:
נתן הבבלי אמר:
לרש"י דס"ל דאין בנין וסתירה בכלים כלל, ואפילו בעושה כלי גמור אין חייב משום בונה, צ"ע דהלא במשכן היו כלים כמחתה ועוד, וא"כ מדוע אין בנין בכלים.​
גם לרש"י העושה כלי חייב משום מלאכה, 
אלא שאינו חייב משום מלאכת "בונה"
אלא משום מלאכת "מכה בפטיש". 


מצד מה שהיו במשכן "מכים בפטיש", היינו מצד הגמר מלאכה שבו, ולא מצד הבניין.
וע"ז שאל השואל למה לא למדו מעשיית הכלים (כמו שלמדו על עשיית הבניין גמור).
ולענ"ד תשובתי נכונה בזה.
 
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש ווילנא אמר:
נתן הבבלי אמר:
לרש"י דס"ל דאין בנין וסתירה בכלים כלל, ואפילו בעושה כלי גמור אין חייב משום בונה, צ"ע דהלא במשכן היו כלים כמחתה ועוד, וא"כ מדוע אין בנין בכלים.​
גם לרש"י העושה כלי חייב משום מלאכה, 
אלא שאינו חייב משום מלאכת "בונה"
אלא משום מלאכת "מכה בפטיש". 


אז מדוע התחדש בונה בכלל נימא מכה בפטיש גם בבנין ותו לא, אלא מאי רצתה תורה לחייב גם בחצי בנין א"כ מה חלוק כלים מזה.
 
 

שלמה123

משתמש רשום
נתן הבבלי אמר:
לרש"י דס"ל דאין בנין וסתירה בכלים כלל, ואפילו בעושה כלי גמור אין חייב משום בונה, צ"ע דהלא במשכן היו כלים כמחתה ועוד, וא"כ מדוע אין בנין בכלים.​

רש''י ס''ל שכשם שאורג בגד וכותב ספר לא אמרי' ש''בנה'' בגד וספר ה''ה בכלים אין להם תורת בנין (למ''ד אין בנין) וכשעושה כלי יתחייב בכל כלי לפי ענינו ודרך עשייתו או ממחק או מחתך ועל גמר הכלי יתחייב משום מכה בפטיש . 
 
חלק עליון תַחתִית