במבי אמר:במקום חול יעשה קודש ? והרי בדיוק סותר את אמירתו המבדיל בין קודש לחול ואינו מבדיל כלל בין קודש לחול וא"ל שהבדלה היינו הפרשה ואולי כשם שניתן לתת מעשרות במחשבה (ביצה יג:) כך יעשה הבדלה במחשבה
חימקו אמר:כתב רש"י (שבת קנ, ב) המבדיל בין קודש לחול: להיכרא בעלמא ללוות את המלך.
לא נראה לי מתאים ללוות את המלך בבית הכסא.
רוצה להיות ירא שמים אמר:חימקו אמר:כתב רש"י (שבת קנ, ב) המבדיל בין קודש לחול: להיכרא בעלמא ללוות את המלך.
לא נראה לי מתאים ללוות את המלך בבית הכסא.
לא מתאים זה לא אי אפשר.
ומ"מ נראה להתיר את החיתוך אם אין לו במה לקנח דהא אינו אסור בעשיית מלאכה קודם הבדלה כי אם מדרבנן.אשרי העם אמר:יעוי' בספר 'אגן הסהר' (ח"ג אות קטו, עמ' 286) שהביא בשם מרן הגר"ח קניבסקי זללה"ה במי שנמצא במוצ"ש קודם הבדלה בביהכ"ס ואין לו נייר חתוך, האם רשאי לומר ברוך המבדיל כדי להתיר את איסור החתיכה, והשיב דאסור. ודן שם דאולי אי"ז מצד דברים שבקדושה אלא מצד איסור דיבור בביהכ"ס, יעו"ש בכ"ז.
יהודיפשוט1 אמר:סליחה על הטרמפ:
מה דין הצצה בפורום בבית הכסא?
יהודיפשוט1 אמר:סליחה על הטרמפ:
מה דין הצצה בפורום בבית הכסא?
מאחר וכבר הגיע זמן צאת השבת, נראה שאפשר לצרף את דעות חלק מהפוסקים הספרדים (הגר"ש משאש והגר"מ לוי) שהתירו לחתוך אפילו כדרכו, וטענו שאין כאן איסור מחתך לפי מידה, כי סו"ס לא משנה לך באמת אם יחתך לך 2 או 3 חתיכות, והאם הכל יהיה סימטרי, ואמנם מצד הסברה עצמה, אולי יש מקום להתכווח בזה, אבל אם כבר יצאה השבת, והכל תלוי רק בספק דרבנן, אז נראה שאין מקום להחמיר בזה כלל!!!מםאלף אמר:ומ"מ נראה להתיר את החיתוך אם אין לו במה לקנח דהא אינו אסור בעשיית מלאכה קודם הבדלה כי אם מדרבנן.אשרי העם אמר:יעוי' בספר 'אגן הסהר' (ח"ג אות קטו, עמ' 286) שהביא בשם מרן הגר"ח קניבסקי זללה"ה במי שנמצא במוצ"ש קודם הבדלה בביהכ"ס ואין לו נייר חתוך, האם רשאי לומר ברוך המבדיל כדי להתיר את איסור החתיכה, והשיב דאסור. ודן שם דאולי אי"ז מצד דברים שבקדושה אלא מצד איסור דיבור בביהכ"ס, יעו"ש בכ"ז.
ובמקום כזה לא גזרו חכמים משום כבוד הבריות כדאיתא בשו"ע סימן שיב. ויש לעיין בדבר.
חידוש עצום לאסור הרהור בכה"ג במושכל ראשון נראה בפשטות להתיר.דוד ה. אמר:מסברא נטיתי להתיר כיון שאין זה ברכה וכמו אונן שמותר ומצאתי לאסור.
שו"ת עשה לך רב חלק ז - שאלות ותשובות בקיצור סימן כז
נכנס לשירותים בצאת השבת לפני הבדלה ומצא שאין ניר מוכן כיצד ינהג
ולשאלתך באדם שנכנס לשירותים לאחר זמן יציאת השבת לפני שהבדיל בתפלה, ואחר שעשה צרכיו נתברר שאין לו נייר מוכן, האם רשאי לברך בשירותים "ברוך המבדיל בין קודש לחול" וכו'. נראה לי כפשוט ביותר שאפילו הרהור מעין זה אסור בשירותים וכל - שכן אמירה בפה, שהיא ברכה ללא שם ומלכות. זאת ועוד, היתר עשיית מלאכה באמירת "המבדיל", ללא שם ומלכות שנויה במחלוקת עצומה של גדולי הראשונים (עיין מ"ש במקור חיים לבנות ישראל פרק י"ב בהערה מס' 15). ואף כי אין להחמיר בזה, עכ"פ בנדון דידן כיון שאינו יכול בלא - הכי לומר כן בשירותים, הרי שיעשה כפי שעושה ביום שבת אם קורה לו כן, היינו בשינוי וכדומה.
וביותר יכול להרהר בלי ברוך רק מהמבדיל.חדא פלפלתא אמר:חידוש עצום לאסור הרהור בכה"ג במושכל ראשון נראה בפשטות להתיר.דוד ה. אמר:מסברא נטיתי להתיר כיון שאין זה ברכה וכמו אונן שמותר ומצאתי לאסור.
שו"ת עשה לך רב חלק ז - שאלות ותשובות בקיצור סימן כז
נכנס לשירותים בצאת השבת לפני הבדלה ומצא שאין ניר מוכן כיצד ינהג
ולשאלתך באדם שנכנס לשירותים לאחר זמן יציאת השבת לפני שהבדיל בתפלה, ואחר שעשה צרכיו נתברר שאין לו נייר מוכן, האם רשאי לברך בשירותים "ברוך המבדיל בין קודש לחול" וכו'. נראה לי כפשוט ביותר שאפילו הרהור מעין זה אסור בשירותים וכל - שכן אמירה בפה, שהיא ברכה ללא שם ומלכות. זאת ועוד, היתר עשיית מלאכה באמירת "המבדיל", ללא שם ומלכות שנויה במחלוקת עצומה של גדולי הראשונים (עיין מ"ש במקור חיים לבנות ישראל פרק י"ב בהערה מס' 15). ואף כי אין להחמיר בזה, עכ"פ בנדון דידן כיון שאינו יכול בלא - הכי לומר כן בשירותים, הרי שיעשה כפי שעושה ביום שבת אם קורה לו כן, היינו בשינוי וכדומה.
פשוט שלא, שבת שמא דקוב''ה, ומקפידים אפילו לא להכניס חבילת טישיו שרשום עליה נייר לשבת.אריה ישאג אמר:וגם אני מהרוכבים על הטרמפ:
האם מתאים/ מותר לומר "לכבוד שבת קודש" כאשר מנקים את ביה"כ?
מותר ומתאים. ודברי הזוהר "שבת שמא דקוב"ה" אינם כפשוטם. למרות שהיו בדורות האחרונים מי שכתבו לא כך.אריה ישאג אמר:וגם אני מהרוכבים על הטרמפ:
האם מתאים/ מותר לומר "לכבוד שבת קודש" כאשר מנקים את ביה"כ?
הצדיקים מבקשים אמר:ראיתי את השאלה כעת ורציתי להציע להסתיע בהבדלה של הרב אויערבאך, עליו מסופר שהיה אומר לנהג האוטובוס שבוע טוב בכדי שבעניתו יהיה מעין הבדלה.
אשאל בכגון זה, מצב יותר חמור. אדם שבחוליו או במאסרו לא יהיה במקום נקי כל השבוע רח"ל. האם יאסר במלאכה כל השבוע[אני מוסיף ומסייג שמדובר בשאלה של מצבי קיצון בהם אפשר וייתכן להגיד סברות שאינם לדרוש בקהל רב ובכל אופן]
אמונת אומן אמר:ומקפידים אפילו לא להכניס חבילת טישיו שרשום עליה נייר לשבת
דוד ה. אמר:כיון שאין זה ברכה
צ''ע אמר:אם אומרים 'ברוך המבדיל' לכא' אסור כי זוהי ברכה אף שלא אומר שם או מלכות
אבל או אומר רק ''המבדיל בין קודש לחול'' ברור שמותר
אריה ישאג אמר:האם מתאים/ מותר לומר "לכבוד שבת קודש" כאשר מנקים את ביה"כ?