מותר להחליף מנגינה....

במבי

משתמש ותיק
אני מתפלל כל שבת בבית כנסת חסידי ואני רגיל לגיוון במנגינות של התפילה כגון ב"לכה דודי" ולעיתים יוצא לי להתפלל במקומות אחרים שמעולם הם לא משנים את המנגינה לא יודע אם יש לזה סיבה כלשהיא, אשמח אם יעלו סוגי ניגונים שונים


לכה דודי של ר' דוד רפאל בן עמי ז"ל

הצג קובץ מצורף לכה דודי ר' דוד רפאל בן עמי.mp3

 
 

HaimL

משתמש ותיק
כמדומני במנהגי מהרי"ל מובא מעשה נורא על הרב ששינה מן הנוסח בימים נוראים, וקרהו אסון ותלה בזה. אומנם לא אזכור, אם שינה מן הניגון, או בנוסח עצמו.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
כצו חירום העליתי מה שמצאתי בלי לברור יותר מדי. ב"ה אבדוק בהמשך אם יש ניגון בגו 'וכן דודי בין הבנים האהובים' יפה נעים ורענן, או ניגון אלטרנטיבי חלול..

https://www.youtube.com/watch?v=Oi6tk3FsiHY
https://www.youtube.com/watch?v=Yr7NS2ySbXc
http://new.machon-modzitz.co.il/lecha-dodi/
http://new.machon-modzitz.co.il/songs/לכה-דודי-רבצ-שנקר-זל/
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
במבי אמר:
אני מתפלל כל שבת בבית כנסת חסידי ואני רגיל לגיוון במנגינות של התפילה כגון ב"לכה דודי" ולעיתים יוצא לי להתפלל במקומות אחרים שמעולם הם לא משנים את המנגינה לא יודע אם יש לזה סיבה כלשהיא, אשמח אם יעלו סוגי ניגונים שונים


לכה דודי של ר' דוד רפאל בן עמי ז"ל

לכה דודי ר' דוד רפאל בן עמי.mp3



של חסידי ברסלב משנים קדמוניות

מושר בפי היקר ר' דוד רפאל ז"ל
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
ספר חסידים (מרגליות) סימן שב
לא תסיג גבול רעך אשר גבלו ראשונים (דברים י"ט י"ד)
שתקנו הנגונים שלא יאמר נגון של תורה לנביאים וכתובים
ושל נביאים לתורה ולכתובים
ושל כתובים לתורה ונביאים
אלא כל ניגון כמו שהוא מתוקן
שהכל הלכה למשה מסיני
שנאמר (שמות י"ט י"ט) יעננו בקול.
 

תלמידמובהק

משתמש ותיק
פה יש הרבה https://web.nli.org.il/sites/nlis/he/song/pages/results.aspx#query=any,contains,%D7%9C%D7%9B%D7%94%20%D7%93%D7%95%D7%93%D7%99&indx=101
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
huo yuc יום טוב אמר:
ספר חסידים (מרגליות) סימן שב
לא תסיג גבול רעך אשר גבלו ראשונים (דברים י"ט י"ד)
שתקנו הנגונים שלא יאמר נגון של תורה לנביאים וכתובים
ושל נביאים לתורה ולכתובים
ושל כתובים לתורה ונביאים
אלא כל ניגון כמו שהוא מתוקן
שהכל הלכה למשה מסיני
שנאמר (שמות י"ט י"ט) יעננו בקול.

אי משום הא לא כ"כ אריא.
אבל הייתי בטוח שתביא רמ"א תרי"ט א'
 

נדיב לב

משתמש ותיק
תלמידמובהק אמר:
פה יש הרבה https://web.nli.org.il/sites/nlis/he/song/pages/results.aspx#query=any,contains,%D7%9C%D7%9B%D7%94%20%D7%93%D7%95%D7%93%D7%99&indx=101

מדהים, 109 ניגונים! החל מהמרוקאי עובר דרך הקווקאזי וכלה [קצת] בבלקן במזרח אירופה.
הרבה מהם ניגונים נסתרים..?:)
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
huo yuc יום טוב אמר:
ספר חסידים (מרגליות) סימן שב
לא תסיג גבול רעך אשר גבלו ראשונים (דברים י"ט י"ד)
שתקנו הנגונים שלא יאמר נגון של תורה לנביאים וכתובים
ושל נביאים לתורה ולכתובים
ושל כתובים לתורה ונביאים
אלא כל ניגון כמו שהוא מתוקן
שהכל הלכה למשה מסיני
שנאמר (שמות י"ט י"ט) יעננו בקול.

אי משום הא לא כ"כ אריא.
אבל הייתי בטוח שתביא רמ"א תרי"ט א'

מגן אברהם סימן תריט ס"ק ז
בניגוני'. שמבלבלי' דעת הקהל: 
 

דרומאי

משתמש ותיק
הזדמן לי להתפלל בליל שבת בישיבה קטנה אור ישראל בפ"ת, וניגנו שם ניגון יפה ונפלא עד מאד. הבנתי שמנגנים כך כל שבת.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
huo yuc יום טוב אמר:
עפר ואפר אמר:
huo yuc יום טוב אמר:
ספר חסידים (מרגליות) סימן שב
לא תסיג גבול רעך אשר גבלו ראשונים (דברים י"ט י"ד)
שתקנו הנגונים שלא יאמר נגון של תורה לנביאים וכתובים
ושל נביאים לתורה ולכתובים
ושל כתובים לתורה ונביאים
אלא כל ניגון כמו שהוא מתוקן
שהכל הלכה למשה מסיני
שנאמר (שמות י"ט י"ט) יעננו בקול.

אי משום הא לא כ"כ אריא.
אבל הייתי בטוח שתביא רמ"א תרי"ט א'

מגן אברהם סימן תריט ס"ק ז
בניגוני'. שמבלבלי' דעת הקהל: 

שאני ניגוני יום כיפור שלא הורגלו בהם מידי שבוע, ואמנם מלשון הרמ"א בשם המהרי"ל משמע לאו דוקא אבל צריך לבדוק אם הדברים אמורים גם בניגון שהורגלו לגוון בו, מלבד אותם מקובעים שמצד שמרנות בעלמא ולא מצד זקנה או בלבול.
 

כרם

משתמש ותיק
במקומות שרגילים לגוון במנגינות, הרי כך הוא המנהג לנגן בכל פעם ניגון אחר, וודאי הולכים אחר המנהג.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
כרם אמר:
במקומות שרגילים לגוון במנגינות, הרי כך הוא המנהג לנגן בכל פעם ניגון אחר, וודאי הולכים אחר המנהג.

לא ענין של מנהג. שבשל כך לא היה צריך להגיע למהרי"ל, אלא ענין שלא לבלבל.
 

דבש לפי

משתמש ותיק
HaimL אמר:
כמדומני במנהגי מהרי"ל מובא מעשה נורא על הרב ששינה מן הנוסח בימים נוראים, וקרהו אסון ותלה בזה. אומנם לא אזכור, אם שינה מן הניגון, או בנוסח עצמו.
למיטב זכרוני הוא תלה את האסון בכך שהוא אמר סליחה שהיה המנהג שם שלא לאמרהּ, אבל את הניגונים הוא אכן לא שינה (ומה שהוא כן שינה מהניגונים [כנראה לא היה בקיא בניגון שהיה נהוג שם באותו דבר] היה קשה בעיניו, אך לא תלה בזה את האסון).
 

דבש לפי

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
אבל צריך לבדוק אם הדברים אמורים גם בניגון שהורגלו לגוון בו
המנהג שיש מקומות בתפילה שנהגו לגוון בניגונם היה קיים גם בקהילות עתיקות, כך שאכן מסתבר שאין זה בכלל אזהרת המהרי"ל.
מקור: בספר "דברי קהִלֹּת" (המודיע מנהגי פפד"מ) מציין במקומות רבים שהם "בניגון נבחר" בשונה ממקומות אחרים שהם "בניגון ידוע".
(לדוגמא, בפיוט "האוחז ביד" [המכונה כיום "וכל מאמינים"] - חלק מהשורות הם בניגון ידוע וחלק בניגון נבחר.)
 

אריק

משתמש ותיק
במבי אמר:
אני מתפלל כל שבת בבית כנסת חסידי ואני רגיל לגיוון במנגינות של התפילה כגון ב"לכה דודי" ולעיתים יוצא לי להתפלל במקומות אחרים שמעולם הם לא משנים את המנגינה לא יודע אם יש לזה סיבה כלשהיא, אשמח אם יעלו סוגי ניגונים שונים


בישיבה שלמדתי במשך 30 שנה אמרו לכה דודי בלא מנגינה, [וכפי הנהוג בישיבת פוניבז'] הראש ישיבה לא הסכים לשנות את המנהג.
פעם אחת כאשר הוא אמר שמאד מצער אותו שבחורים לא באים לקבלת שבת, אמרו לו שאולי אם יאמרו לכה דודי בניגון, יגיעו הבחורים.
הוא הסכים לשנות, והתחילו לומר בניגון. [בניגון ברסלב]
וכך נמשך הדבר עד היום.
פעם אחת ניסו להחליף למנגינה אחרת, וראו שהציבור לא משתתף עם החזן, אז נשאר אותו ניגון קבוע כבר 10 שנים


 
 

mmh

משתמש ותיק
הסיבה שלא להחליף מנגינה קשורה לכך שפעם המנגינה 'החזיקה' את המילים,
הרי בכל קהילה היה לכל היותר 'ספר תפילות' (סידור בלשונינו) אחד.

תנסו לומר פיוט בלי המנגינה. זה מסתבך לכם.

זו גם הסיבה שרבים מן הפיוטים בנויים על א'ב' או אקרוסטיכון מסודר אחר.

יותר מזה,
רוב ככל הפיוטים היו בנוייים על כך שהציבור אינו אומר את כל הפיוט אלא רק מילים בודדות.
כשתסתכלו בתוך מחזורים תוכלו לשים לב שיש מילים מודגשות שחוזרות על עצמם.

במצב כזה שמילות הפיוט אינם לפני כל הקהל,
המנגינה 'מחזיקה' את המילים ומאפשרת לכל הקהל לומר אותם.

זה פשט הכוונה בדברי המג"א 'מבלבל את דעת הקהל'.

דרך אגב,
היום יש מגמה הפוכה, 'כולם חזנים'...
דוגמאות:
'מגן אבות' במעריב של ליל שבת אינו אומר להיות נאמר ע"י הקהל.
בכל קדושה שנאמרת בחזרת הש"ץ, חלק גדול מהמילים שייך לשליח ציבור.
אבל היום כולם חזנים...
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
mmh אמר:
הסיבה שלא להחליף מנגינה קשורה לכך שפעם המנגינה 'החזיקה' את המילים,
הרי בכל קהילה היה לכל היותר 'ספר תפילות' (סידור בלשונינו) אחד.

תנסו לומר פיוט בלי המנגינה. זה מסתבך לכם.

זו גם הסיבה שרבים מן הפיוטים בנויים על א'ב' או אקרוסטיכון מסודר אחר.

יותר מזה,
רוב ככל הפיוטים היו בנוייים על כך שהציבור אינו אומר את כל הפיוט אלא רק מילים בודדות.
כשתסתכלו בתוך מחזורים תוכלו לשים לב שיש מילים מודגשות שחוזרות על עצמם.

במצב כזה שמילות הפיוט אינם לפני כל הקהל,
המנגינה 'מחזיקה' את המילים ומאפשרת לכל הקהל לומר אותם.

זה פשט הכוונה בדברי המג"א 'מבלבל את דעת הקהל'.

דרך אגב,
היום יש מגמה הפוכה, 'כולם חזנים'...
דוגמאות:
'מגן אבות' במעריב של ליל שבת אינו אומר להיות נאמר ע"י הקהל.
בכל קדושה שנאמרת בחזרת הש"ץ, חלק גדול מהמילים שייך לשליח ציבור.
אבל היום כולם חזנים...

במקום שאני מתפלל בו הקהל  מפזם (רק) את המנגינה ובסוף כל קטע הקהל אומר את מילות הפיוט ללא המנגינה.

(ושהקהל ישיר את הפיוט בעצמו כגון לכה דודי או קל אדון  באותו בית כנסת זה נוהג מודרני)
 

mmh

משתמש ותיק
יפה. המנהג שאתה מציין קיים בהרבה חסידויות.

ולדעתי, זה אותו ענין.
הציבור הצטרף למנגינה, כי אותה הוא הכיר,
אמירת המילים נכנסה בדורות המאוחרים יותר, כאשר כל מתפלל החזיק סידור לפניו.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
mmh אמר:
יפה. המנהג שאתה מציין קיים בהרבה חסידויות.

ולדעתי, זה אותו ענין.
הציבור הצטרף למנגינה, כי אותה הוא הכיר,
אמירת המילים נכנסה בדורות המאוחרים יותר, כאשר כל מתפלל החזיק סידור לפניו.

ומצד שני יש מקור נכבד לומר אפי' את תפילת שמונה עשרה עצמה בניגונים
 
במבי אמר:
ר' יהודה החסיד כותב בספר חסידים בסעיף קנח' :

ואם לא תוכל להוסיף חקור לך אחר ניגונים, וכשתתפלל אמור אותן באותו ניגון שנעים ומתוק בעיניך, באותו ניגון אמור תפילתך, ושתתפלל תפילתך בכוונה וימשוך ליבך אחר מוצא פיך, לדבר בקשה ושאלה ניגון שמכין את הלב, לדבר שבח ניגון המשמח את הלב, למען ימלא פיך אהבה ושמחה למי שרואה לבבך וכו' עכ"ל


http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14561&st=&pgnum=53
 
  • תודה
Reactions: mmh

בשלמא

משתמש ותיק
mmh אמר:
הסיבה שלא להחליף מנגינה קשורה לכך שפעם המנגינה 'החזיקה' את המילים,
הרי בכל קהילה היה לכל היותר 'ספר תפילות' (סידור בלשונינו) אחד.
יפה כתבת
אבל נקודה נוספת בימים נוראים במיוחד מי שרגיל לנוסח כלשהו מידי שנה מימי ילדותו ועד עמידתו ויבוא חזן ויבצע קטעים במנגינה שונה שאינה דווקא שירה אפילו את הנעימות של ברכת אבות וכיו"ב זה הורס את הגישמאק של כל התפילה.
 
  • תודה
Reactions: mmh

mmh

משתמש ותיק
למשל,
לומר את ברכת סלח לנו במנגינה של אבינו מלכינו חננו ועננו הרגילה.
ר' אלתר עשה את זה עם מילים שלו, סלח לי ה' אם עשיתי עבירה...

יש כאלו שזה מוסיף להם באפשרות לכוון.

ומענין לענין אחר, ותיכף נחזור לענין עצמו.

האם ניסיתם פעם להתפלל בעברית,
אתה רגיל להתפלל במבטא אשכנזי (קמץ)?
תנסה להתפלל במבטא עברי (פתח). (חוץ משם ה', לא רוצה להכנס לעניינים הלכתיים)

כשהצעתי את זה לחבר, הוא נכנס לחרדות, 
שאלתי אותו בעדינות באיזה מבטא הוא אומר את בקשותיו הפרטיות.

ז"א, הפה והלב צריכים לדבר אותה שפה (לזה קוראים לכוון, לא?)
והלב והפה שלנו מרגישים בנח עם השפה שהם רגילים.

בדומה לזה, מוסיקה.
כשמנגינה הולכת עם ה'תדר' של המילים (לא מצאתי הגדרה אחרת) - הפה והלב הולכים יחד.
 
 

זקן ורגיל

משתמש רגיל
mmh אמר:
האם ניסיתם פעם להתפלל בעברית,
אתה רגיל להתפלל במבטא אשכנזי (קמץ)?
תנסה להתפלל במבטא עברי (פתח). (חוץ משם ה', לא רוצה להכנס לעניינים הלכתיים)


כבוד הרב
רימו אותי כשאמרו לי שזה לא נכון לעשות כך?!
הייתי שמח להתפלל בעברית הן מבחינת ההטיה הנוחה והן מבחינת החיבור למילים (למרות שזה לא בדיוק כך, כי אני רגיל ואוטומטית במחשבתי עולה המילה בעברית, אבל מרגיש לי לא בנח שלעיתים איני מטעים את המילה כראוי מחוסר הזדהות )
 
 

אור עולם

משתמש ותיק
א. בעניין המבטא והחיבור - את הבקשות שלך לפקיד הבנק או הארנונה אתה אומר מתוך דפים ועם טקסט קבוע?
ב. לגבי לכה דודי - כמדומה שכבר יש ע"ז אשכול כאן עם הרבה ניגונים.
 

זקן ורגיל

משתמש רגיל
הרב @אור עולם מה הרב מתכוון לומר?
שכחלק מזה שהתפילה היא בנוסח קבוע אז היא גם במבטא מרוחק?!

ודאי שאת הבקשות הפרטיות המתחדשות לבקרים אני אומר בעברית
 

אור עולם

משתמש ותיק
שכשם שאנו מתפללים בנוסח מרוחק וקבוע כי יש בתפילה משהו שהוא הרבה מעל להשגתנו בביטוי שפתינו,
כך גם ההגייה צריכה להיות מדויקת כדי לכוון לאנשי כנה"ג וכוונותיהם.
 

יעקב יעקב

משתמש ותיק
דבש לפי אמר:
HaimL כתב: ↑היום, 09:48
כמדומני במנהגי מהרי"ל מובא מעשה נורא על הרב ששינה מן הנוסח בימים נוראים, וקרהו אסון ותלה בזה. אומנם לא אזכור, אם שינה מן הניגון, או בנוסח עצמו.
למיטב זכרוני הוא תלה את האסון בכך שהוא אמר סליחה שהיה המנהג שם שלא לאמרהּ, אבל את הניגונים הוא אכן לא שינה (ומה שהוא כן שינה מהניגונים [כנראה לא היה בקיא בניגון שהיה נהוג שם באותו דבר] היה קשה בעיניו, אך לא תלה בזה את האסון).

מהרי"ל הלכות יוה"כ אות י"א:

אמר מהר"י סג"ל אין לשנות מנהג המקום בשום ענין אפילו בניגונים שאין מורגלים שם.
וסיפר לנו מעשה בעצמו שהיה שליח ציבור פעם אחת בקהלת רעגנשפורג בימים הנוראים, והיה מנגן כל התפלה כמנהג מדינת אושטרייך כי כן המנהג שם. והוקשה בעיניו שהיו אומרים הפטרה בניגון בני ריינוס. ואמר שבאותו פעם היה הוא אומר סליחה אני אני המדבר אשר יסד רבינו אפרים לומר לתפלת מוסף, וסבר שמצוה לומר שם לכבוד רבינו אפרים המחבר אשר מנוחת כבודו שם. ואמרו המנהיגים אליו שאין מנהגם לומר אותה הסליחה ולא שמע אליהם מסברתו דלעיל.
לימים מתה בת הרב ביום כפור והצדיק הרב הנזכר עליו הדין שלקתה בתו על מה ששינה מנהג המקום.
 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
במבי אמר:
אני מתפלל כל שבת בבית כנסת חסידי ואני רגיל לגיוון במנגינות של התפילה כגון ב"לכה דודי" ולעיתים יוצא לי להתפלל במקומות אחרים שמעולם הם לא משנים את המנגינה לא יודע אם יש לזה סיבה כלשהיא, אשמח אם יעלו סוגי ניגונים שונים


לכה דודי של ר' דוד רפאל בן עמי ז"ל

לכה דודי ר' דוד רפאל בן עמי.mp3
את הנגונים צריך להביא לביה"כ, ולא יועיל להעלותם לכאן...
הבעיה היא כל המתפללים ולא יעזור שהרב @במבי ינסה לשיר סולו מנגינה כזאת או אחרת שמצא בפורום כל שהוא.... (:
 
 

דבש לפי

משתמש ותיק
יעקב יעקב אמר:
דבש לפי אמר:
HaimL אמר:
כמדומני במנהגי מהרי"ל מובא מעשה נורא על הרב ששינה מן הנוסח בימים נוראים, וקרהו אסון ותלה בזה. אומנם לא אזכור, אם שינה מן הניגון, או בנוסח עצמו.
למיטב זכרוני הוא תלה את האסון בכך שהוא אמר סליחה שהיה המנהג שם שלא לאמרהּ, אבל את הניגונים הוא אכן לא שינה (ומה שהוא כן שינה מהניגונים [כנראה לא היה בקיא בניגון שהיה נהוג שם באותו דבר] היה קשה בעיניו, אך לא תלה בזה את האסון).
מהרי"ל הלכות יוה"כ אות י"א:

אמר מהר"י סג"ל אין לשנות מנהג המקום בשום ענין אפילו בניגונים שאין מורגלים שם.
וסיפר לנו מעשה בעצמו שהיה שליח ציבור פעם אחת בקהלת רעגנשפורג בימים הנוראים, והיה מנגן כל התפלה כמנהג מדינת אושטרייך כי כן המנהג שם. והוקשה בעיניו שהיו אומרים הפטרה בניגון בני ריינוס. ואמר שבאותו פעם היה הוא אומר סליחה אני אני המדבר אשר יסד רבינו אפרים לומר לתפלת מוסף, וסבר שמצוה לומר שם לכבוד רבינו אפרים המחבר אשר מנוחת כבודו שם. ואמרו המנהיגים אליו שאין מנהגם לומר אותה הסליחה ולא שמע אליהם מסברתו דלעיל.
לימים מתה בת הרב ביום כפור והצדיק הרב הנזכר עליו הדין שלקתה בתו על מה ששינה מנהג המקום.
אמנם הוא אומר לא לשנות אפילו בניגונים, אך הסיפור עם האסון לא קשור לשינוי ניגון.
נ.ב. היה זכור לי שהלשון "והוקשה בעיניו שהיה אומר ההפטרה" (ועפ"ז כתבתי "ומה שהוא כן שינה" וכו'). האם זכרוני הטעני או שיש בזה הבדל בין המהדורות?
 
חלק עליון תַחתִית