בשבת קיג א 'ודבר דבר' שלא יהיה דיבורך בשבת כדיבורך בחול. ופירש רש"י (קיג ב ד"ה שלא) שם כגון במקח וממכר וחשבונות.
ומבואר מדבריו שהאיסור לחשוב חשבונות הוא רק כשמדבר.בכתובות ה א "משום חשבונות" וברש"י: משום חשבונות - שאם יכנוס למוצאי שבת יעשה סעודה בלילה ויחשוב בשבת מהו צריך להוציא וכתיב ודבר דבר (ישעיהו נח):
ולכאורה דבריו דלא כדעת הרמב"ם פכ"ג הלכה יט האוסר לחשוב חשבונות שמא יכתוב. לפי דבריו אין לחלק בין מחשב בדיבור לבין מחשב במחשבה בלבד. ותימה על טור בית יוסף שולחן ערוך (שז ו) ומ"ב שלא הביאו את טעמו של הרמב"ם.
(ובכף החיים מביא בשם ליקוטי פרי חדש שס"ל שחשבון בהרהור מותר משום דהרהור מותר [שבת קנ וש"ע סי' שו], אבל לפי הרמב"ם יש לחלק בין דיבורי חול סתם לבין חשבונות. וק"ל)