חידוש (בשבילי) בהיתר שנהגו אנשים באמירה לעכו"ם

יעקב שלם

משתמש ותיק
קפץ לכם החשמל בליל שבת...
מה עושים...

אחד ההיתרים הידועים באמירה לעכו"ם היא לצורך קטנים
הילדים פוחדים מהחושך וכו

דא עקא שגיליתי במשנ"ב רעו ה שדווקא אם עושה כן בעיקר בשביל הקטן אבל אם עושה גם לצורך הגדולים 
אסור!!!

וממילא נפל ההיתר בבירא שהרי הדלקת החשמל היא לצורך כל בני הבית

אלא שהאירוני שלכאורה המטרה צריכה להיות של עושה המעשה ולא של היהודי האומר
וממילא לא ברור כלל  הרי הגוי מדליק החשמל בשביל ה30 ש"ח שיקבל במוצש ומדליק עבור כל בני הבית

אם כנים הדברים ונכון החשבון

יוצא חידוש הלכה למעשה שיש לומר לגוי אני צריך שתדליק את החשמל בשביל הילדים שלי!!

אשמח מאוד לתוספת מו"מ בדברים אלו
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
ראשית איני יודע על מה מתבססת קושייתך המדקדקים לא אומרים לגוי כלל.
מה שכתב שיאמר לגוי וכו' זה לא עוזר כי אמירתו לגוי היא איסור בפני עצמו ועל כן נמצא שאומר לגוי בלא היתר כי אמירתו לגוי לצורך הגדולים.
ובאמת אין שום צורך להתיר דבר זה, ומנהג העולם בזה אינו ראיה כלל כי זה אחד הדברים הפרוצים.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
המדקדקים לא אומרים לגוי כלל.

אם זה מותר למה לא?
הרי כשיש חושך וכדו' הקטנים פוחדים

אגב
גם בשכונות היותר חרדיות ידי הגוי של שבת עמוסות ומלאות עבודה....


כמעיין המתגבר אמר:
כי אמירתו לגוי היא איסור בפני עצמו

נכון אבל לפחות פתרת את החלק של הנאה ואמירה אפשר בדרך רמז וכדו


כמעיין המתגבר אמר:
ובאמת אין שום צורך להתיר דבר זה,

מה הכוונה אין צורך להתיר
יש לך יותר שעת הדחק מלשהות שבת שלימה בחושך בלי מזגן / חימום פלטה

שוב אני מדגיש אם מותר מדינא למה לא לחפש להקל על עם ישראל
וכלשון תשובת רבינו ישראל המובאת במרדכי שבת תנב
יהא חלקי עם המתחממים ולא מן הפורשים והמתחממים יתענגו על רוב שלום עכ"ל:


לעצם הטענה
שגם אמירת הישראל צריכה להיות עבור הקטנים
המשנה ברורה כותב את זה לגבי הנאה ולגבי המעשה של הגוי ולא לגבי האמירה
אמנם מסברא אתה צודק שאין הבדל ויישר כח על חלק זה
ואתבונן בדבר
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
המדקדקים לא אומרים לגוי כלל.

אם זה מותר למה לא?
הרי כשיש חושך וכדו' הקטנים פוחדים

אגב
גם בשכונות היותר חרדיות ידי הגוי של שבת עמוסות ומלאות עבודה....
 
כמעיין המתגבר אמר:
כי אמירתו לגוי היא איסור בפני עצמו

נכון אבל לפחות פתרת את החלק של הנאה ואמירה אפשר בדרך רמז וכדו
 
כמעיין המתגבר אמר:
ובאמת אין שום צורך להתיר דבר זה,

מה הכוונה אין צורך להתיר
יש לך יותר שעת הדחק מלשהות שבת שלימה בחושך בלי מזגן / חימום פלטה

שוב אני מדגיש אם מותר מדינא למה לא לחפש להקל על עם ישראל
וכלשון תשובת רבינו ישראל המובאת במרדכי שבת תנב
יהא חלקי עם המתחממים ולא מן הפורשים והמתחממים יתענגו על רוב שלום עכ"ל:


לעצם הטענה
שגם אמירת הישראל צריכה להיות עבור הקטנים
המשנה ברורה כותב את זה לגבי הנאה ולגבי המעשה של הגוי ולא לגבי האמירה
אמנם מסברא אתה צודק שאין הבדל ויישר כח על חלק זה
ואתבונן בדבר
מה שידי הגוי עמוסות הרבה מהם באיסור לדאבונינו.
מה שכתבתי אין צורך התכוונתי שאפשר שהוא אסור ואין ראיה מהמנהג הזה. יש לדון בכל מקום לגופו אם איירי במלאכה דאורייתא או בדרבנן וכו'.
מה שכתב רמז, זה מה שכתבתי בזה בספרי.
 
האם רמיזה לנכרי אסורה שלא במקום הפסד- המשנ''ב בסעיף כב ס''ק עו, כתב בשם כמה פוסקים שמותר לומר לנכרי הנר אינו מאיר יפה כדי שיתקנו כיון שהוא ברמז וגם אינו ציווי, ע''כ, ויש להעיר דמדברי הר''ן שבת קכה ד''ה בדליקה התירו, נראה דכל שמגלה דעתו דניחא ליה במעשה הנכרי הוי כאמירה לנכרי ואע''ג דאינו אומר מפורש, דכתב הר''ן על זה שהתירו לומר בדליקה כל המכבה אינו מפסיד, דהיינו אע''פ דמגלי בדעתיה דניחא ליה, ע''כ, וכן הטור בסי' שלד,כו, כתב שהתירו בדליקה לקרוא לנכרי שיבוא אע''פ שכשיבוא ודאי יכבה, ע''כ, וכן הביא הב''י שם מהרא''ש, ומשמע בשבת קכא., ומדברי הטור שם, שזה רק כשיש היזק כגון דליקה, הא לאו הכי לא, א''כ מוכח דלא כהמשנ''ב דהא הכא הוי ברמז וגם אין ציווי דהא הציווי אינו על הכיבוי אלא שיבוא. 


1366 עמודים
הצג קובץ מצורף ספר אור חדש.pdf


 
 
יעקב שלם אמר:
דא עקא שגיליתי במשנ"ב רעו ה שדווקא אם עושה כן בעיקר בשביל הקטן אבל אם עושה גם לצורך הגדולים 
אסור!!!
אני חפשתי היטב במ"ב ולא ברור לי בדיוק מה המקור שלך לדין זה.
 
יעקב שלם אמר:
יש לך יותר שעת הדחק מלשהות שבת שלימה בחושך בלי מזגן / חימום פלטה
לא התירו אמירה בשעת הדחק, אלא לחולה שאין בו סכנה או לקטן שהוא כחולה שאין בו סכנה, או בקור גדול שהוא כחולי שאין בו סכנה.
 
יעקב שלם אמר:
הרי כשיש חושך וכדו' הקטנים פוחדים
רוב קטנים אינם פוחדים, והגע בעצמך עד שהגוי מגיע הכל טוב. ואם אכן צורחים מפחד, פשיטא דשרי.

אבל מה אעשה שהרבה באים לרב וטוענים שלא יהיה לקטן מה לאכול, אף שהאוכל על הבלעך של גז, ואם המקרר לא עובד בשבת, הדבר היחיד שלא יהיה להם לאכול זה גלידה בסעודה שלישית.
 

שמואל092

משתמש רגיל
שמעתי בשם א מגדולי המורים
שעיקר הסיבה להקל בזה הוא משום שחשמל דרבנן וממילא הוי שבות דשבות
וי"לע בזה דהפלטה הוי מבעיר דאו' ואולי הוי דשאי"מ לגבי הגוי
 
שמואל092 אמר:
שחשמל דרבנן
בדיחה מסוכנת
א. אם יש תאורה חייב חטאת (ויש סוברים שבלד אינו חייב חטאת)
ב. אם יש מאכל שלא נתבשל כמאב"ד ח"ח.
ג. אם יש חימום חייב משום מבעיר ואם לא נעשה גחלת עכ"פ חצי שיעור.
ד. בונה/ מכה בפטיש. שרוב הפוסקים קבלו דעתו של מרן בזה ופחמע"ד שאין מי שמדליק מאורר ומזגן בשבת.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
יעקב שלם אמר:
דא עקא שגיליתי במשנ"ב רעו ה שדווקא אם עושה כן בעיקר בשביל הקטן אבל אם עושה גם לצורך הגדולים 
אסור!!!
אני חפשתי היטב במ"ב ולא ברור לי בדיוק מה המקור שלך לדין זה.

משנה ברורה רעו ה

וזה לשונו
לט) ומותרין הגדולים - ר"ל כיון דהעיקר נעשה בשביל הקטנים וכנ"ל בס"א אבל אם נעשה בשביל שניהן ביחד פוסק השו"ע לקמן בסימן שכ"ה ס"ו דאסור:
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
. אם יש תאורה חייב חטאת (ויש סוברים שבלד אינו חייב חטאת)

זה לא רק בנורות של פעם חוט להט?

פינחס רוזנצוויג אמר:
ב. אם יש מאכל שלא נתבשל כמאב"ד ח"ח.

בדרך כלל זו לא המציאות
פינחס רוזנצוויג אמר:
אם יש חימום חייב משום מבעיר

צריך לשים לב לזה אבל שוב בד"כ מזגן רדיאטור זה לא שייך


פינחס רוזנצוויג אמר:
שרוב הפוסקים קבלו דעתו של מרן בזה

אשמח למקור

והעיקר
שהגוי מרים את השאלטר יל"ע האם הפלטה והחימום זה לא פס"ר בלבד ומותר
דומיא דסוף סימן רנג שהשפחה מבעירה תנור בית החורף וממילא הקדירה מתבשלת
 
יעקב שלם אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
יעקב שלם אמר:
דא עקא שגיליתי במשנ"ב רעו ה שדווקא אם עושה כן בעיקר בשביל הקטן אבל אם עושה גם לצורך הגדולים 
אסור!!!
אני חפשתי היטב במ"ב ולא ברור לי בדיוק מה המקור שלך לדין זה.

משנה ברורה רעו ה

וזה לשונו
לט) ומותרין הגדולים - ר"ל כיון דהעיקר נעשה בשביל הקטנים וכנ"ל בס"א אבל אם נעשה בשביל שניהן ביחד פוסק השו"ע לקמן בסימן שכ"ה ס"ו דאסור:
חשבתי סק"ה.
לכאורה התם במדורה דלא שייך נר לאחד נר למאה
 
 
יעקב שלם אמר:
צריך לשים לב לזה אבל שוב בד"כ מזגן רדיאטור זה לא שייך
גם בהם שייך חטאת משום מבשל, ברדיאטור את המים או השמן שברדיאטור
במזגן רק מבעיר את גוף החימום.
יעקב שלם אמר:
אשמח למקור
פינחס רוזנצוויג אמר:
פחמע"ד שאין מי שמדליק מאורר ומזגן בשבת.
יעקב שלם אמר:
דומיא דסוף סימן רנג שהשפחה מבעירה תנור בית החורף וממילא הקדירה מתבשלת
התם אין כוונתה לבישול כלל ולא מהני היכא שכוונתו לבישול.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
התם אין כוונתה לבישול כלל ולא מהני היכא שכוונתו לבישול.

במחילה
כבודו לא צודק

שם השפחה עובדת בבית הישראל והא יודעת היטב מה שטשולנט שלהם..

הגוי שמרים את השאלטר לא יודע אם יש פלטה או בלעך וכו'
וודאי קיל משם
 

בשלמא

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
אלא שהאירוני שלכאורה המטרה צריכה להיות של עושה המעשה ולא של היהודי האומר
וממילא לא ברור כלל  הרי הגוי מדליק החשמל בשביל ה30 ש"ח שיקבל במוצש ומדליק עבור כל בני הבית
באיסור אמירה יש כידוע שני חלקים עצם האמירה וההנאה ממעשה שבת
ומעתה אם הגוי עושה מדיליה כמו בארצות הקרות שהגוי המשרת מאליו יבוא להדליק עבור הקטנים וגם עבור הגדולים, אזי אכן אסור, אא"כ הוא מדליקו למשל בחדר של הקטנים שאז למעשה מותר גם לגדולים ליהנות.
אבל אם הגדול הוא זה שקרא לשבת גוי (בהיתר) רק עבור הקטנים הרי הגוי עושה על דעת בעה"ב ולא אכפת לן מה הגוי חושב למי ולמה הוא מדליק.
 
יעקב שלם אמר:
במחילה
כבודו לא צודק

שם השפחה עובדת בבית הישראל והא יודעת היטב מה שטשולנט שלהם..

הגוי שמרים את השאלטר לא יודע אם יש פלטה או בלעך וכו'
וודאי קיל משם
במחילה, לא הבנתי שיחתו
לשון המ"ב שם, דהא עיקר כונתם לחמם הבית.
משא"כ כאן כוונתו לכל מה שידלק על ידי השאלטר.
 
חלק עליון תַחתִית