גנרטור במוצ"ש

יצור החשמל לוקח כמה שעות.
א"כ בליל שבת בהתחלה החשמל הוא חשמל כשר.
ובמוצ"ש עדיין החשמל פסול [לדעות האוסרים כמובן].

מעניין מדוע לא שמענו כאלה שמקפידים על כך?

האשכול נפתח לבקשת @הצעיר שבחבורה 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
כעת מצאתי בחוט שני חלק א פרק ד
מרן החזו"א זצוק"ל אמר שאפשר להשתמש בשעת הדחק במים שנמצאים בצנורות בבין השמשות של כניסת השבת כיון שהמים הם עדיין מערב שבת 
 

משתדל לעשות רצון ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
כעת מצאתי בחוט שני חלק א פרק ד
מרן החזו"א זצוק"ל אמר שאפשר להשתמש בשעת הדחק במים שנמצאים בצנורות בבין השמשות של כניסת השבת כיון שהמים הם עדיין מערב שבת 
היא הנותנת
למה במוצ"ש לא מקפידים לכתחילה?
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
כעת מצאתי בחוט שני חלק א פרק ד
מרן החזו"א זצוק"ל אמר שאפשר להשתמש בשעת הדחק במים שנמצאים בצנורות בבין השמשות של כניסת השבת כיון שהמים הם עדיין מערב שבת 
לא מובן, למה רק בשעת הדחק, הרי מים אלו הם היתר גמור שהרי לא נשאבו בחמשאבה חשמלית בשבת, וצ"ע.
 
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
מעניין מדוע לא שמענו כאלה שמקפידים על כך?
נראה שזה ראייה שאין האיסור בחשמל שיוצר בעצמותו, אלא רק מצד חילול השם גרידא, וזה רק מצד הפרהסיא איך שאנשים מסתכלים ע"ז, ולכן אם זה כבר במוצ"ש אין בזה חילול השם. וכנראה גם סגי עצם העובדה שיש לו מצבר או גנרטור כדי שלא יהיה חילול השם
ובאמת צריך מישהו לברר אצל חברת החשמל, האם במוצ"ש רואים אצלם עלייה משמעותית מאוד בצריכת החשמל?
(גם הסתפקתי שאם כל העניין הוא מצד חילול השם, הרי לכאורה ניתן להשתמש במצבר מדומה שרק הוא יודע שהחשמל אינו מהמצבר אלא מחברת החשמל, האם יהיה בזה חילול השם? ראיתי שכתב כאן מישהו שהחילול השם הוא מצד האדם עצמו שמשתמש בחשמל ולא מצד עובדי חברת החשמל. שייך דבר כזה? אם אדם עושה עבירה, עובר ביחד עם זה גם על חילול השם כי הוא רואה את עצמו???)
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
נתנאל_ב אמר:
ראיתי שכתב כאן מישהו שהחילול השם הוא מצד האדם עצמו שמשתמש בחשמל ולא מצד עובדי חברת החשמל. שייך דבר כזה?
דימו את החילול השם שבדבר למי שמדליק סיגריא מהאש של שריפת בית המקדש.
האם לדעתך גם בזה יהיה חילול השם רק בגלל "הרואים"? וכי אין זה חילול השם לעצמו?
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
דימו את החילול השם שבדבר למי שמדליק סיגריא מהאש של שריפת בית המקדש.
האם לדעתך גם בזה יהיה חילול השם רק בגלל "הרואים"? וכי אין זה חילול השם לעצמו?
שם זה באמת חילול השם לעצמו. נכון. אבל גם מי שאומר שזה דומה לשם, לא אומר שזה ממש כמו שם. אלא אומר שאפילו דבר כזה.
אבל לכאורה ברור שאין בזה את האיסור של חילול ה' ממש (כמו ת"ח שגוזל וחומס והבריות אומרות אוי למי שלומד תורה), גם מי שמדליק סיגריה משריפת ביהמ"ק. זה נבל ברשות התורה, קרירות שאין כדוגמתה, ועוד לשונות גינוי שונים, שאצטרף אליהם בשמחה. אבל חילול השם ממש? יש מקור בש"ס לחילול השם שאדם עושה בינו לבין עצמו? כל הדוגמאות שאני מכיר זה כשרואים אחרים. אם תמצא מקור אנא החכימני.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
נתנאל_ב אמר:
יש מקור בש"ס לחילול השם שאדם עושה בינו לבין עצמו? כל הדוגמאות שאני מכיר זה כשרואים אחרים. אם תמצא מקור אנא החכימני.
משנה באבות פ"ד משנה ד:
רבי יוחנן בן ברוקא אומר, כל המחלל שם שמים בסתר, נפרעין ממנו בגלוי.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
נתנאל_ב אמר:
יש מקור בש"ס לחילול השם שאדם עושה בינו לבין עצמו? כל הדוגמאות שאני מכיר זה כשרואים אחרים. אם תמצא מקור אנא החכימני.
משנה באבות פ"ד משנה ד:
רבי יוחנן בן ברוקא אומר, כל המחלל שם שמים בסתר, נפרעין ממנו בגלוי.
עי' תוי"ט שם שהעמיד בעבירה שחייבים עמה עוד אחד כמו עריות. וברבנו יונה שמעמיד את זה בע"ז דווקא או בנשבע לשקר ורק הוא יודע שהוא שקר. וכן רש"י כתב דאיירי בעובר עבירה בסתר, ואינו "חילול השם", אלא שפשוט עושה עבירה והוא מחלל על ידה ש"ש, ולא איירי באיסור של "חילול השם". 
אך כולהו ס"ל שברוב ככל העברות אין את המושג של חילול השם בסתר.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
יצור החשמל לוקח כמה שעות.
א"כ בליל שבת בהתחלה החשמל הוא חשמל כשר.
ובמוצ"ש עדיין החשמל פסול [לדעות האוסרים כמובן].

מעניין מדוע לא שמענו כאלה שמקפידים על כך?

האשכול נפתח לבקשת @הצעיר שבחבורה 
האיסור הוא משום מלאכת שבת, והרי ידוע שיהודי שעשה באיסור בשבת אין עליו בכדי שיעשו כי לא חיישינן שיאמר לו ולא גזרו חז''ל. 
 
 

לענין

משתמש ותיק
כפי זכרוני הדל, הגרי"מ מורגנשטרן שליט"א עמד בזה בקונטרסו על ייצור החשמל בשבת, ומסקנתו היא שכארבעים דקות אחרי השקיעה מותר כבר להשתמש בחשמל.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
נתנאל_ב אמר:
ואינו "חילול השם", אלא שפשוט עושה עבירה והוא מחלל על ידה ש"ש,
מה כוונת מעכ"ת "שאינו חילול השם אלא שהוא מחלל שם שמים"?
הכוונה שאינה עברה של "חילול השם", אלא שלמעשה מחלל את השם (כמו מחלל שבת למשל), דהיינו עושה את שמו של הקב"ה חולין ע"י העבירה, כמו שהיא גרידא.
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
ראשית צריך להביא דעת מומחה באיזו מהירות זורמים האלקטרונים ? ואיך ב"זרם חילופין" ?
 

נותן טעם לשבח

משתמש ותיק
הזרם הוא כמובן מיידי, כהרף עין.
דומני שכבר ביררו שמצד המלאכות הנעשות קודם לכן מדובר בזמן קצר ממש.
 

דברי יושר

משתמש ותיק
הרבה יותר מהר מהרף עין, החשמל זורם במהירות האור (אם כי כשיש שנאים והמרות יש מעט עיכוב).
 

משתדל לעשות רצון ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
לענין אמר:
כפי זכרוני הדל, הגרי"מ מורגנשטרן שליט"א עמד בזה בקונטרסו על ייצור החשמל בשבת, ומסקנתו היא שכארבעים דקות אחרי השקיעה מותר כבר להשתמש בחשמל.
אשמח לראות את הדברים בפנים.
ואם נכונים הדברים אז אני חוזר בי במה שכתבתי באשכול https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=301274#p301274
 
 

לענין

משתמש ותיק
הדברים כתובים באר היטב בספרו היקר על ענין השימוש בחשמל בשבת.
(כקובץ יש לי רק את מהדורת תשע"ה ושם עדיין לא נכתב בזה).
 

משתדל לעשות רצון ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
לענין אמר:
הדברים כתובים באר היטב בספרו היקר על ענין השימוש בחשמל בשבת.
(כקובץ יש לי רק את מהדורת תשע"ה ושם עדיין לא נכתב בזה).

תוכל לסרוק את העמוד(ים) שמדברים ע"כ במהדורה החדשה?
 

לענין

משתמש ותיק
פלאי פלאות!
תודה רבה על הארת עינים בדבר ברור ונפלא זה.
ולו באנו בשביל דבר זה דיינו.
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
מ.ה. אמר:
מאי נפק"מ זרם חילופין או ישר?
הזרם הוא אותו זרם בדיוק.
כי זרם חילופין זורם באופן אחר, כמדומני שהכיוון מתחלף 50 פעם בשנייה.
אמנם אם הזרם זורם במהירות האור כמו שכתבו לעיל, א"כ הנפ"מ רק במרחק של למעלה מ 6 אלף קילומטר.

צריך לשמוע ממומחה לדבר.


 
 

דברי יושר

משתמש ותיק
הזרם שהוא זורם בחוט לא יכול להתחלף בשום אופן,
זרם חילופין, הכוונה שמקור האנרגיה מזרים בחוט זה זרם חיובי ובשני שלילי, ואח"כ להיפך, וחוזר חלילה,
כך שהחילופין אינם משפיעים בשום אופן על זרימת הזרם שכבר זורם בחוט.
 
חלק עליון תַחתִית