אמנם יש הנוהגים כן 'מעיקר הדין' אבל הם 'מתחשבים' במי שנוהג כהגאוניםנבהל להשיב אמר:האם הנוהג כר''ת מעיקר הדין לא יעלה לס''ת שכתבו מי שנוהג כהגאונים לקולא?
מלשונו של הגר"ח נראה שסבר שאין להתחשב במי שאומר שאין בשימוש בחשמל משום בזיון השבת,אבר כיונה אמר:אמנם יש הנוהגים כן 'מעיקר הדין' אבל הם 'מתחשבים' במי שנוהג כהגאונים
לכן השאלה שצריכה להישאל היא למה כאן 'אין מתחשבים' בפוסקים המתירים
מאשכולות אחרים משמע שכל ימיו מצטער מתי יבוא לידו ויקימנואברך אמר:חכו חכו מה יהיה כש@אמונת אומן ייכנס...
לא הבנתי מה עתיד לקרות שהרב אמנות אומן יכנס וכאן ראיתי שהוא סבור שח"ו מלחלוק על הגר"חאברך אמר:חכו חכו מה יהיה כש@אמונת אומן ייכנס...
אברך אמר:חכו חכו מה יהיה כש@אמונת אומן ייכנס...
החזו"א אכן התיחס לטלטול בעירוב עירוני בזמנו, כחילול שבת ממש,אמונת אומן אמר:אברך אמר:חכו חכו מה יהיה כש@אמונת אומן ייכנס...
תודה על ההפניה ותשומת הלב.
כבר כתבתי כ''פ שככל שניסיתי בעניי למצוא מליץ, וענין החשמל בשבת קשה מאד להבין דעת המתירים.
מה שמחודש הוא שהגרח''ק פוסק שעל חילול ד' כזה נפסלים לס''ת, ומדובר כאן בדבר שהוא מאד לשיעורים.
למשל אם מישהו הולך עם בגד מוכתם יש גם חשש של חילול ד', אז יפסל לכתיבת ס''ת?
בכל אופן אני חושב שהגרח''ק לא חידש זאת מעצמו.
ידוע שהחזו''א לא איפשר למנות מלמד שטלטל בשבת בב''ב על סמך העירוב.
כי הם חיינו אמר:לא הבנתי מה עתיד לקרות שהרב אמנות אומן יכנס וכאן ראיתי שהוא סבור שח"ו מלחלוק על הגר"חאברך אמר:חכו חכו מה יהיה כש@אמונת אומן ייכנס...
לגבי טענת חילול ה' אפשר ליישב בקל מאוד, רק לא רוצה להפוך זאת לעוד דיון חשמל בשבת. אין מתחשבים במתירים, פוסקים חשובים מאוד סברו אחרת, ופשיטא שכל המתירים סוברים כך. וכאן מגיע המעשה, שהראו לחזו"א מה שכתב בספר אחד שמי שלא מניח תפילין דר"ת הוא קרקפתא דלא מנח תפילין, ואמר על זה החזו"א גם ר"ת סובר כך..כי הם חיינו אמר:וצריכים להדחק בדחוקים גדולים כדי לישב למה אין כאן חילל ה' ובזיון השבת,
אני ישמח לשמוע יישוב, או הפניה בפורום למקום שדנו בזה,יראתי בפצותי אמר:לגבי טענת חילול ה' אפשר ליישב בקל מאוד, רק לא רוצה להפוך זאת לעוד דיון חשמל בשבת.
לגבי מעשה שבת דנו, ולא מצאנו מעולם בפוסקים דיון בכל מעשה שבת כשמותר טענת חילול ה', והרי המחלל שבת במזיד מותר לאחרים במוצ"ש ולר"מ שהגר"א פסק כוותיה אף לו, כך שמה שמותר - כל זמן שלא נראה לאחרים שעובר על איסור וילמדו ממנו, אין בו משום חילול ה'. ובכלל כמדומני שכשמעיינים בראשונים מבינים שגדר חילול ה' שונה לחלוטין ממה שחושבים העולם, וזה נושא לדיון בפנ"ע.כי הם חיינו אמר:אני ישמח לשמוע יישוב, או הפניה בפורום למקום שדנו בזה,יראתי בפצותי אמר:לגבי טענת חילול ה' אפשר ליישב בקל מאוד, רק לא רוצה להפוך זאת לעוד דיון חשמל בשבת.
מע"כ עושה את מרן החזו"א שאמר שיש בזה חילול השם לע"ה גמור שאינו יודע ספר, לא מענין חילול שבת, ולא מענין חילול השם. אתמהה.יראתי בפצותי אמר:ולא מצאנו מעולם בפוסקים דיון בכל מעשה שבת כשמותר טענת חילול ה', והרי המחלל שבת במזיד מותר לאחרים במוצ"ש ולר"מ שהגר"א פסק כוותיה אף לו, כך שמה שמותר - כל זמן שלא נראה לאחרים שעובר על איסור וילמדו ממנו, אין בו משום חילול ה'
אינו דומה כלל לענין שימוש במעשה שבת מב' טעמיםיראתי בפצותי אמר:לגבי מעשה שבת דנו, ולא מצאנו מעולם בפוסקים דיון בכל מעשה שבת כשמותר טענת חילול ה', והרי המחלל שבת במזיד מותר לאחרים במוצ"ש ולר"מ שהגר"א פסק כוותיה אף לו, כך שמה שמותר - כל זמן שלא נראה לאחרים שעובר על איסור וילמדו ממנו, אין בו משום חילול ה'. ובכלל כמדומני שכשמעיינים בראשונים מבינים שגדר חילול ה' שונה לחלוטין ממה שחושבים העולם, וזה נושא לדיון בפנ"ע.כי הם חיינו אמר:אני ישמח לשמוע יישוב, או הפניה בפורום למקום שדנו בזה,יראתי בפצותי אמר:לגבי טענת חילול ה' אפשר ליישב בקל מאוד, רק לא רוצה להפוך זאת לעוד דיון חשמל בשבת.
הגדרה מצויינת ככלל בכל הפורוםאמונת אומן אמר:אין חיוב לקבל את פסקי הגר''ח דווקא וכל אחד יעשה לו רב,
לחלוק זה ענין אחר לגמרי,
די במה שכתבתי להוכיח שאין קושיא גדולה על החולקים על החזו"א, לא קשה להסביר את החזו"א, אבל גם לא את החולקים. ולא כמותכם שעשיתם את כל מי שלא סבירא ליה כוותיה לעם הארץ.יושב אוהלים אמר:מע"כ עושה את מרן החזו"א שאמר שיש בזה חילול השם לע"ה גמור שאינו יודע ספר, לא מענין חילול שבת, ולא מענין חילול השם. אתמהה.
באמת??!!כי הם חיינו אמר:אינו דומה כלל לענין שימוש במעשה שבת מב' טעמים
א. כאן מדובר במעשה קבוע שנעשה כל הזמן,
ב. במעשה שבת כרגע אם אני לא ישתמש במעשה שבת אני ימצא תחליף, וכאן תוך כדי שבת אתה נהנה מדבר שאילו יהודי לא היה מחלל שבת זה לא היה לך,
וההרגשה הפשוטה של אדם נורמלי יהודי ושאינו יהודי, שמי שמשתמש ונהנה בשבת באופן קבוע, מהמצב שיהודי אחר מחלל שבת עבורו, לא אכפת לו מהשבת, ומי שמתכחש להרגשה הזו, אני חושב שהוא מרמה את עצמו, וכבר דימה את זה החזו"א למי שיתן ליהודי להדליק לו גפרור אחר גפרור כדי שיהיה לו אור בסעודת שבת,
ויהודי שמראה שלא אכיפת מחילול שבת, אין צריך לא ראשונים ולא אחרונים ולא סוגיא כדי לדעת שזה עוול,
ואמנם כיוון שידוע שרבים משלומי אמוני ישראל מקילים בכך, וכנראה שיש כאן משהו שאני לא מבין אשמח לשמוע הסבר,
ככה להתעלם מרוב הציבור החרדי ורבניהםיושב אוהלים אמר:יש פוסקים המתירים.JPGכי הם חיינו אמר:כיוון שידוע שרבים משלומי אמוני ישראל מקילים בכך, וכנראה שיש כאן משהו שאני לא מבין אשמח לשמוע הסבר,
מי שלא מרגיש שלהשתמש באופן קבוע ממעשה שיהודי מחלל עבורו את השבת, זה הצהרה שלא איכפת לי מהשבת, אין לי מה לענות לו,יראתי בפצותי אמר:באמת??!!כי הם חיינו אמר:אינו דומה כלל לענין שימוש במעשה שבת מב' טעמים
א. כאן מדובר במעשה קבוע שנעשה כל הזמן,
ב. במעשה שבת כרגע אם אני לא ישתמש במעשה שבת אני ימצא תחליף, וכאן תוך כדי שבת אתה נהנה מדבר שאילו יהודי לא היה מחלל שבת זה לא היה לך,
וההרגשה הפשוטה של אדם נורמלי יהודי ושאינו יהודי, שמי שמשתמש ונהנה בשבת באופן קבוע, מהמצב שיהודי אחר מחלל שבת עבורו, לא אכפת לו מהשבת, ומי שמתכחש להרגשה הזו, אני חושב שהוא מרמה את עצמו, וכבר דימה את זה החזו"א למי שיתן ליהודי להדליק לו גפרור אחר גפרור כדי שיהיה לו אור בסעודת שבת,
ויהודי שמראה שלא אכיפת מחילול שבת, אין צריך לא ראשונים ולא אחרונים ולא סוגיא כדי לדעת שזה עוול,
ואמנם כיוון שידוע שרבים משלומי אמוני ישראל מקילים בכך, וכנראה שיש כאן משהו שאני לא מבין אשמח לשמוע הסבר,
בנאדם רשע מבשל מרק בשבת, נכנס יהודי, אומר גוט שבת, שלום עליכם, ואוכל את המרק לעונג שבת. אין אין אין מרק אחר!!!
ואם מצד מעשה קבוע, אתה משתמש באלפי דברים שבלי חילול שבת לא היו בעולם, רכבת לדוגמא שפסיה הונחו בשבת ותופעלו בשבת.
ענית תשובה מוחצת לרבי מאיר ורבי יהודה...כי הם חיינו אמר:מי שלא מרגיש שלהשתמש באופן קבוע ממעשה שיהודי מחלל עבורו את השבת, זה הצהרה שלא איכפת לי מהשבת, אין לי מה לענות לו
מה שכתוב כתוב.כי הם חיינו אמר:ככה להתעלם מרוב הציבור החרדי ורבניהם
ודאות זו גופהּ - מנין היא באה?ציון הלא תשאלי אמר:וודאי ובוודאי שאינו יכול לשמש כסופר ושוחט ומוהל
למה?ציון הלא תשאלי אמר:מרן שר התורה ר' חיים שליט"א ס"ל כדעת אביו זצ"ל וכדעת מרן החזו"א שיש איסור להשתמש בחשמל בשבת (בלי להכנס וכו')
הילכך - כל מי שאכן שומע והולך בדעתם ודאי ובוודאי שאינו יכול לשמש כסופר ושוחט ומוהל לאותם אלו שסוברים כדעת המחמירים
נבהל להשיב אמר:האם הנוהג כר''ת מעיקר הדין לא יעלה לס''ת שכתבו מי שנוהג כהגאונים לקולא?