חשמל לשבת - מי שלא נזהר בזה הוא פסול לכתוב ס"ת

ישראל גליס

משתמש ותיק
ומה עושים עם תשובות של הגר"ח קנייבסקי, כמו בנושא של חשמל לשבת
שמי שלא נזהר בזה הוא פסול לכתוב ס"ת -ולדעתי זה גוזמא רק רוצה להכניס עניין זה.

מהספר לבנימין אמר עמוד קט.png
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
נבהל להשיב אמר:
האם הנוהג כר''ת מעיקר הדין לא יעלה לס''ת שכתבו מי שנוהג כהגאונים לקולא?
אמנם יש הנוהגים כן 'מעיקר הדין' אבל הם 'מתחשבים' במי שנוהג כהגאונים
לכן השאלה שצריכה להישאל היא למה כאן 'אין מתחשבים' בפוסקים המתירים
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
עיי"ש גם בעמוד ק"ב לגבי שומע שיעור מוקלט (שאינו שידור חי) והמגיד שיעור בירך על כוס מים, שיענה השומע אמן. וג"ז תמוה. ועיי"ש בעמ' רט"ו שבאמת כתב הרב ליברמן שאין כאן מברך כלל, ולא שייך בזה עניית אמן, אלא שיכול לומר אמן מצד שכן הוא האמת ואין לו איסור (ושמא כוונתו שזה כוונת הגרח"ק שיענה).
עוד שם עמ' ק"ד שעונה לו הגר"ח ש"יתכן" שאינו ראוי לגדל נחשים בביתו לתחביב, מדכתי' "ואיבה אשית".
לא עברתי על עוד הרבה דברים מספר זה, אך די מזה כבר להבין במאי עסקינן הכא.

 
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
אבר כיונה אמר:
אמנם יש הנוהגים כן 'מעיקר הדין' אבל הם 'מתחשבים' במי שנוהג כהגאונים
לכן השאלה שצריכה להישאל היא למה כאן 'אין מתחשבים' בפוסקים המתירים
מלשונו של הגר"ח נראה שסבר שאין להתחשב במי שאומר שאין בשימוש בחשמל משום בזיון השבת,
ובאמת שדעת המתירים דחוקה מאוד,
וצריכים להדחק בדחוקים גדולים כדי לישב למה אין כאן חילל ה' ובזיון השבת,
ובפרט בדורינו שהיראים נמנעים אפי ללכת לאתרי בילוי שמחללים את השבת, וא"כ עאכו"כ להשתמש בש"ק בדבר שנוצר ע"י חילול שבת, שזהו בזיון גדול לשבת,
אלא שעכ"פ דברי הגר"ח מחודשים מאוד, לומר שמי שסומך על המתירים פסול לכתיבת סת"ם,
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
אברך אמר:
חכו חכו מה יהיה כש@אמונת אומן ייכנס...



תודה על ההפניה ותשומת הלב.

כבר כתבתי כ''פ שככל שניסיתי בעניי למצוא מליץ, וענין החשמל בשבת קשה מאד להבין דעת המתירים.

מה שמחודש הוא שהגרח''ק פוסק שעל חילול ד' כזה נפסלים לס''ת, ומדובר כאן בדבר שהוא מאד לשיעורים.
למשל אם מישהו הולך עם בגד מוכתם יש גם חשש של חילול ד', אז יפסל לכתיבת ס''ת?

בכל אופן אני חושב שהגרח''ק לא חידש זאת מעצמו.
ידוע שהחזו''א לא איפשר למנות מלמד שטלטל בשבת בב''ב על סמך העירוב.
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
אברך אמר:
חכו חכו מה יהיה כש@אמונת אומן ייכנס...



תודה על ההפניה ותשומת הלב.

כבר כתבתי כ''פ שככל שניסיתי בעניי למצוא מליץ, וענין החשמל בשבת קשה מאד להבין דעת המתירים.

מה שמחודש הוא שהגרח''ק פוסק שעל חילול ד' כזה נפסלים לס''ת, ומדובר כאן בדבר שהוא מאד לשיעורים.
למשל אם מישהו הולך עם בגד מוכתם יש גם חשש של חילול ד', אז יפסל לכתיבת ס''ת?

בכל אופן אני חושב שהגרח''ק לא חידש זאת מעצמו.
ידוע שהחזו''א לא איפשר למנות מלמד שטלטל בשבת בב''ב על סמך העירוב.
החזו"א אכן התיחס לטלטול בעירוב עירוני בזמנו, כחילול שבת ממש,
אבל המשתמש בחשמל בשבת יש בו אמנם לדעת החזו"א והגר"ח משום חילול ה', אבל היכן שמענו שמי שנכשל בחשש חילול ה' נפסל מלכתוב ס"ת, ובודאי בענין הזה שגם לדעת הגר"ח שאין לו על מי לסמוך, אבל הוא בטעותו סבור שיש לסמוך על המתירים ולכן הוא אומר שזה מותר,
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
כי הם חיינו אמר:
אברך אמר:
חכו חכו מה יהיה כש@אמונת אומן ייכנס...
לא הבנתי מה עתיד לקרות שהרב אמנות אומן יכנס וכאן ראיתי שהוא סבור שח"ו מלחלוק על הגר"ח


אני חושב שאפשר ואפשר לחלוק על הגר''ח, אבל לא אני ושכמותי אלא אנשים בדרגה של להיות בר פלוגתא, ולא מספיק לזה מישהו שלמד כמה שנים בישיבה ובכולל ואפילו הגיע להוראה.

אין חיוב לקבל את פסקי הגר''ח דווקא וכל אחד יעשה לו רב,
לחלוק זה ענין אחר לגמרי, ולענ''ד כל הרעיון הזה בטעות יסודו.
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
כי הם חיינו אמר:
וצריכים להדחק בדחוקים גדולים כדי לישב למה אין כאן חילל ה' ובזיון השבת,
לגבי טענת חילול ה' אפשר ליישב בקל מאוד, רק לא רוצה להפוך זאת לעוד דיון חשמל בשבת. אין מתחשבים במתירים, פוסקים חשובים מאוד סברו אחרת, ופשיטא שכל המתירים סוברים כך. וכאן מגיע המעשה, שהראו לחזו"א מה שכתב בספר אחד שמי שלא מניח תפילין דר"ת הוא קרקפתא דלא מנח תפילין, ואמר על זה החזו"א גם ר"ת סובר כך..
אין חולק על גדלותו העצומה של הגר"ח קנייבסקי, ואע"פ כן בדברים רבים מאוד לא נהוג עלמא כוותיה.
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
לגבי טענת חילול ה' אפשר ליישב בקל מאוד, רק לא רוצה להפוך זאת לעוד דיון חשמל בשבת.
אני ישמח לשמוע יישוב, או הפניה בפורום למקום שדנו בזה,
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
כי הם חיינו אמר:
יראתי בפצותי אמר:
לגבי טענת חילול ה' אפשר ליישב בקל מאוד, רק לא רוצה להפוך זאת לעוד דיון חשמל בשבת.
אני ישמח לשמוע יישוב, או הפניה בפורום למקום שדנו בזה,
לגבי מעשה שבת דנו, ולא מצאנו מעולם בפוסקים דיון בכל מעשה שבת כשמותר טענת חילול ה', והרי המחלל שבת במזיד מותר לאחרים במוצ"ש ולר"מ שהגר"א פסק כוותיה אף לו, כך שמה שמותר - כל זמן שלא נראה לאחרים שעובר על איסור וילמדו ממנו, אין בו משום חילול ה'. ובכלל כמדומני שכשמעיינים בראשונים מבינים שגדר חילול ה' שונה לחלוטין ממה שחושבים העולם, וזה נושא לדיון בפנ"ע.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
ולא מצאנו מעולם בפוסקים דיון בכל מעשה שבת כשמותר טענת חילול ה', והרי המחלל שבת במזיד מותר לאחרים במוצ"ש ולר"מ שהגר"א פסק כוותיה אף לו, כך שמה שמותר - כל זמן שלא נראה לאחרים שעובר על איסור וילמדו ממנו, אין בו משום חילול ה'
מע"כ עושה את מרן החזו"א שאמר שיש בזה חילול השם לע"ה גמור שאינו יודע ספר, לא מענין חילול שבת, ולא מענין חילול השם. אתמהה.
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
כי הם חיינו אמר:
יראתי בפצותי אמר:
לגבי טענת חילול ה' אפשר ליישב בקל מאוד, רק לא רוצה להפוך זאת לעוד דיון חשמל בשבת.
אני ישמח לשמוע יישוב, או הפניה בפורום למקום שדנו בזה,
לגבי מעשה שבת דנו, ולא מצאנו מעולם בפוסקים דיון בכל מעשה שבת כשמותר טענת חילול ה', והרי המחלל שבת במזיד מותר לאחרים במוצ"ש ולר"מ שהגר"א פסק כוותיה אף לו, כך שמה שמותר - כל זמן שלא נראה לאחרים שעובר על איסור וילמדו ממנו, אין בו משום חילול ה'. ובכלל כמדומני שכשמעיינים בראשונים מבינים שגדר חילול ה' שונה לחלוטין ממה שחושבים העולם, וזה נושא לדיון בפנ"ע.
אינו דומה כלל לענין שימוש במעשה שבת מב' טעמים
א. כאן מדובר במעשה קבוע שנעשה כל הזמן,
ב. במעשה שבת כרגע אם אני לא ישתמש במעשה שבת אני ימצא תחליף, וכאן תוך כדי שבת אתה נהנה מדבר שאילו יהודי לא היה מחלל שבת זה לא היה לך,
וההרגשה הפשוטה של אדם נורמלי יהודי ושאינו יהודי, שמי שמשתמש ונהנה בשבת באופן קבוע, מהמצב שיהודי אחר מחלל שבת עבורו, לא אכפת לו מהשבת, ומי שמתכחש להרגשה הזו, אני חושב שהוא מרמה את עצמו, וכבר דימה את זה החזו"א למי שיתן ליהודי להדליק לו גפרור אחר גפרור כדי שיהיה לו אור בסעודת שבת,
ויהודי שמראה שלא אכיפת מחילול שבת, אין צריך לא ראשונים ולא אחרונים ולא סוגיא כדי לדעת שזה עוול,

ואמנם כיוון שידוע שרבים משלומי אמוני ישראל מקילים בכך, וכנראה שיש כאן משהו שאני לא מבין אשמח לשמוע הסבר,
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
מע"כ עושה את מרן החזו"א שאמר שיש בזה חילול השם לע"ה גמור שאינו יודע ספר, לא מענין חילול שבת, ולא מענין חילול השם. אתמהה.
די במה שכתבתי להוכיח שאין קושיא גדולה על החולקים על החזו"א, לא קשה להסביר את החזו"א, אבל גם לא את החולקים. ולא כמותכם שעשיתם את כל מי שלא סבירא ליה כוותיה לעם הארץ.
נ.ב. כמה מוזר שאלה שלא מהססים להחזיק רבים מגדולי הפוסקים לעמי הארץ, ולטעון שאין תירוץ על הקושיא, לא יכולים לחלוק, ושאר ירקות, והכל מכח סברא אם היא מבית החזו"א ותלמידיו, הם הראשונים שיקפצו כשמביאים ראיה כנגד שיטתם, איך אפשר לומר כן, האם הוא טעה, מצחיק.
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
כי הם חיינו אמר:
אינו דומה כלל לענין שימוש במעשה שבת מב' טעמים
א. כאן מדובר במעשה קבוע שנעשה כל הזמן,
ב. במעשה שבת כרגע אם אני לא ישתמש במעשה שבת אני ימצא תחליף, וכאן תוך כדי שבת אתה נהנה מדבר שאילו יהודי לא היה מחלל שבת זה לא היה לך,
וההרגשה הפשוטה של אדם נורמלי יהודי ושאינו יהודי, שמי שמשתמש ונהנה בשבת באופן קבוע, מהמצב שיהודי אחר מחלל שבת עבורו, לא אכפת לו מהשבת, ומי שמתכחש להרגשה הזו, אני חושב שהוא מרמה את עצמו, וכבר דימה את זה החזו"א למי שיתן ליהודי להדליק לו גפרור אחר גפרור כדי שיהיה לו אור בסעודת שבת,
ויהודי שמראה שלא אכיפת מחילול שבת, אין צריך לא ראשונים ולא אחרונים ולא סוגיא כדי לדעת שזה עוול,

ואמנם כיוון שידוע שרבים משלומי אמוני ישראל מקילים בכך, וכנראה שיש כאן משהו שאני לא מבין אשמח לשמוע הסבר,
באמת??!!
בנאדם רשע מבשל מרק בשבת, נכנס יהודי, אומר גוט שבת, שלום עליכם, ואוכל את המרק לעונג שבת. אין אין אין מרק אחר!!!
ואם מצד מעשה קבוע, אתה משתמש באלפי דברים שבלי חילול שבת לא היו בעולם, רכבת לדוגמא שפסיה הונחו בשבת ותופעלו בשבת.
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
כי הם חיינו אמר:
אינו דומה כלל לענין שימוש במעשה שבת מב' טעמים
א. כאן מדובר במעשה קבוע שנעשה כל הזמן,
ב. במעשה שבת כרגע אם אני לא ישתמש במעשה שבת אני ימצא תחליף, וכאן תוך כדי שבת אתה נהנה מדבר שאילו יהודי לא היה מחלל שבת זה לא היה לך,
וההרגשה הפשוטה של אדם נורמלי יהודי ושאינו יהודי, שמי שמשתמש ונהנה בשבת באופן קבוע, מהמצב שיהודי אחר מחלל שבת עבורו, לא אכפת לו מהשבת, ומי שמתכחש להרגשה הזו, אני חושב שהוא מרמה את עצמו, וכבר דימה את זה החזו"א למי שיתן ליהודי להדליק לו גפרור אחר גפרור כדי שיהיה לו אור בסעודת שבת,
ויהודי שמראה שלא אכיפת מחילול שבת, אין צריך לא ראשונים ולא אחרונים ולא סוגיא כדי לדעת שזה עוול,

ואמנם כיוון שידוע שרבים משלומי אמוני ישראל מקילים בכך, וכנראה שיש כאן משהו שאני לא מבין אשמח לשמוע הסבר,
באמת??!!
בנאדם רשע מבשל מרק בשבת, נכנס יהודי, אומר גוט שבת, שלום עליכם, ואוכל את המרק לעונג שבת. אין אין אין מרק אחר!!!
ואם מצד מעשה קבוע, אתה משתמש באלפי דברים שבלי חילול שבת לא היו בעולם, רכבת לדוגמא שפסיה הונחו בשבת ותופעלו בשבת.
מי שלא מרגיש שלהשתמש באופן קבוע ממעשה שיהודי מחלל עבורו את השבת, זה הצהרה שלא איכפת לי מהשבת, אין לי מה לענות לו,
הרכבת יכלה להבנות גם ללא חילול שבת,
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
כי הם חיינו אמר:
מי שלא מרגיש שלהשתמש באופן קבוע ממעשה שיהודי מחלל עבורו את השבת, זה הצהרה שלא איכפת לי מהשבת, אין לי מה לענות לו
ענית תשובה מוחצת לרבי מאיר ורבי יהודה...
ומעתה ועד עולם אל תיסע ברכבת.
בכלל יכלת לכתוב רק את האין לי מה לענות,,,
 

ציון הלא תשאלי

משתמש ותיק
אינני מבין על מה כל הפולמוס ... והרי הדברים ברורים ומיושבים כמין חומר והיינו -
מרן שר התורה ר' חיים שליט"א ס"ל כדעת אביו זצ"ל וכדעת מרן החזו"א שיש איסור להשתמש בחשמל בשבת ומטעמיו הוא ... (בלי להכנס נכון או לא נכון ומבלי להכנס לדעות המתירים ומה טעמיהם נכון או לא נכון ...)
הילכך - כל מי שאכן שומע והולך בדעתם של אותם גדולי ומאורי ישראל וודאי ובוודאי שאינו יכול לשמש כסופר ושוחט ומוהל לאותם אלו שסוברים כדעת המחמירים ... ובוודאי שאותם אלו המחמירים לשיטתם אין צורך שיגידו להם ממי לקנות, כי וודאי הוא להם שלא יקנו במקומות פסולים אלו !!!

אך לאותם אלו שלא פוסקים והולכים לאורם, אלא הולכים לדעת שאר הפוסקים ושאר גדולי ומאורי הדור - וודאי ובוודאי שכל סופרי הסת"ם יוכלו להמשיך לכתוב כדת משה וישראל, וכדעת רבותם !!!
ואין מקום להאריך ולהתפלמס בדיון ישן ארוך ומיותר !!!
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
ציון הלא תשאלי אמר:
מרן שר התורה ר' חיים שליט"א ס"ל כדעת אביו זצ"ל וכדעת מרן החזו"א שיש איסור להשתמש בחשמל בשבת (בלי להכנס וכו')
הילכך - כל מי שאכן שומע והולך בדעתם ודאי ובוודאי שאינו יכול לשמש כסופר ושוחט ומוהל לאותם אלו שסוברים כדעת המחמירים
למה?
מה הקשר?

וכבר שאלו לעיל

נבהל להשיב אמר:
האם הנוהג כר''ת מעיקר הדין לא יעלה לס''ת שכתבו מי שנוהג כהגאונים לקולא?
 

אבי חי

משתמש ותיק
רבי @ציון הלא תשאלי שליט"א

לשאלתך - 

'קהילת חזו"א' אינה סוברת בשופו"א ככותרת האשכול.

רוב הסיכויים שגם הגרח"ק לא סובר כן.

(זה לענין הבורות, שאר מיני המרורין אין לי כח כעת לפרש, המבין יבין)


נ.ב. החשבון שחישב מר אינו בהיר לי, וכפי שכבר כתבו.
 
חלק עליון תַחתִית