תיבת דואר

אור זורח

משתמש ותיק
בענין תיבת דואר והמפתח שלה יש פוסקים שהורו שתלוי בכל אדם מה רוב המכתבים שהוא מקבל שאם רוב המכתבים הם דברים שאסור לקוראם בשבת הרי תיבת הדואר והמפתח שלו מוקצים בשבת.
ולא הבנתי הרי אדם לא מייחד את התיבת דואר שלו לדברים מסויימים אלא מה שמגיע מגיע 
ומה שאמרו שכלי שמלאכתו לאיסור נקבע לפי רוב תשמישו היינו כשמייחד אבל בתיבת דואר הוא לא מייחד אלא מה שמגיע מגיע

 
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה-הלוי אמר:
מי הם הפוסקים?
אני לא בדקתי אם יש עוד דעות בענין והנידון שלי כעת לא להלכה אלא אם יש למישהו סברא להבין דבר זה או לא
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
בענין תיבת דואר והמפתח שלה יש פוסקים שהורו שתלוי בכל אדם מה רוב המכתבים שהוא מקבל שאם רוב המכתבים הם דברים שאסור לקוראם בשבת הרי תיבת הדואר והמפתח שלו מוקצים בשבת.
ולא הבנתי הרי אדם לא מייחד את התיבת דואר שלו לדברים מסויימים אלא מה שמגיע מגיע 
ומה שאמרו שכלי שמלאכתו לאיסור נקבע לפי רוב תשמישו היינו כשמייחד אבל בתיבת דואר הוא לא מייחד אלא מה שמגיע מגיע
וכי כלי המיוחד לטלטל בו מוקצה הוא כלי שמלאכתו לאיסור?

 
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
תימה, הרי כל המכתבים סגורים וכדי לפתוח אותם צריך לעבור על מלאכת קורע.
עי' בשו"ת משנה הלכות ח"ו סי' ע' שדן בתיבת דואר בשבת, וכן במה שהקשה כת"ר, וכתב שאפשר באמירה לגוי שאינו יכול לקוראו כך, ויניח הגוי על השלחן ולא יתננו ביד הישראל עיי"ש.
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
תימה, הרי כל המכתבים סגורים וכדי לפתוח אותם צריך לעבור על מלאכת קורע.
שאלה טובה

אבל לכאורה אם הוא קורע דרך השחתה וקלקול אין בזה מלאכה 

גם יש לדון המכתב לחוד והמעטפה לחוד והמכתב עיקר והמעטפה טפלה ונידון כדבר המותר ולא ברור לי סברא זו
מצפה לשמוע דעתכם בענין
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
אור זורח אמר:
אין בזה מלאכה
מיהו זה איסור מדרבנן
אור זורח אמר:
והמכתב עיקר והמעטפה טפלה
אם לא יכול להגיע אליה אלא דרך איסור לכאורה היא מוקצה בעצמה
אנחנו מדברים על יום חול לאיזה דבר זה מיועד ביום חול לכן המעטפה נראה שטפילה
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
יש לעיין ג"כ לפי הנ"ל מה יהי' הדין בקערה של מיקסר? האם הוא כלי שמלאכתו לאיסור?
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
יש לעיין ג"כ לפי הנ"ל מה יהי' הדין בקערה של מיקסר? האם הוא כלי שמלאכתו לאיסור?
לפי מה שכתבתו כמה ספרים שדלי של שטיפת רצפות כלי שמלאכתו לאיסור הוא הדין הכא
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
יושב אוהלים אמר:
יש לעיין ג"כ לפי הנ"ל מה יהי' הדין בקערה של מיקסר? האם הוא כלי שמלאכתו לאיסור?
לפי מה שכתבתו כמה ספרים שדלי של שטיפת רצפות כלי שמלאכתו לאיסור הוא הדין הכא
אינני יודע על איזה "כמה ספרים" מע"כ מדבר, אבל עיין כאן שדנו בזה, ושמעתי ממורה הוראה שאכן אינו נקרא כלי שמלאכתו לאיסור, והעתקתי שם את דבריו.
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
אינני יודע על איזה "כמה ספרים" מע"כ מדבר, אבל עיין כאן שדנו בזה, ושמעתי ממורה הוראה שאכן אינו נקרא כלי שמלאכתו לאיסור, והעתקתי שם את דבריו.
בספר ארחות שבת פסק שדלי המיוחד לשטיפת רצפות הוא מוקצה וכמו שהבאתי באשכול שם וכמדומה שהוא בחלק ב' עמוד ס''ט
וכפי הנראה לומד זה ממה שכתב בתחילה שארנק מבואר בפוסקים שהוא מוקצה גם אם אין בו מעות כי הוא מיוחד ליתן בו כסף הרי אע''פ שאין עושים בו מלאכה הוא מוקצה
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
שארנק מבואר בפוסקים שהוא מוקצה
מוקצה או כלי שמלאכתו לאיסור?
אור זורח אמר:
ארנק מבואר בפוסקים שהוא מוקצה גם אם אין בו מעות כי הוא מיוחד ליתן בו כסף
שם י"ל שהטעם הוא משום שזה כלי העשוי לעשותו בסיס לדבר האסור, משא"כ במיקסר, (אא"כ נאמר שבצק הוא מוקצה).
 

דרומאי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
אור זורח אמר:
מה שכתבתו כמה ספרים שדלי של שטיפת רצפות כלי שמלאכתו לאיסור
אור זורח אמר:
בספר ארחות שבת פסק שדלי המיוחד לשטיפת רצפות הוא מוקצה
וכי ספר אורחות שבת כ"כמה ספרים" חשיבי?
הרבה יותר מכמה ספרים.
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
אור זורח כתב: ↑לפני 6 דקות
שארנק מבואר בפוסקים שהוא מוקצה
מוקצה או כלי שמלאכתו לאיסור?
אור זורח כתב: ↑לפני 6 דקות
ארנק מבואר בפוסקים שהוא מוקצה גם אם אין בו מעות כי הוא מיוחד ליתן בו כסף
שם י"ל שהטעם הוא משום שזה כלי העשוי לעשותו בסיס לדבר האסור, משא"כ במיקסר, (אא"כ נאמר שבצק הוא מוקצה).
ארנק כלי שמלאכתו לאיסור כך כתב בארחות שבת בתחילת דיני מוקצה


גם בדלי שמים חומרי ניקוי ודינם מוקצה והוי כמו ארנק
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
גם בדלי שמים חומרי ניקוי ודינם מוקצה והוי כמו ארנק
זאת אומרת שהאיסור אינו מחמת השטיפה אלא מחמת חומרי הניקוי, וצ"ע אם אפשר לומר שדלי שטיפה מיוחד לשים בו חומר ניקוי, כמו ארנק שמיועד לשים בו מעות.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אבקש מכל המגיבים להמשיך את הדיון על דלי לשטיפה באשכול המיועד לו.
תודה.

https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=296227#p296227
 
חלק עליון תַחתִית