נשים בהבטת הציפורניים בהבדלה

מחשב מסלול

משתמש רגיל
מצאתי בקצות השלחן להגר"ח נאה זצ"ל טעם על המנהג שנשים אין מסתכלות על ידיהם בשעת ברכת מאורי האש.
האם כך המנהג כיום?

קצות השלחן סי' צו.jpg
 

טוביה פריד

משתמש ותיק
לפי"ז אינם חייבות בנר בהבדלה??
כי עיקר הנר הוא שיאותו לאורו באופן שיוכל להבחין בין מטבע למטבע כמבואר בגמ' ובראשונים והיכ איפזיקא הלכתא או"ח רצג.
ולכן צריך לקרב אל הציפורניים כדי שיאות לאורו.
אולם י"ל דחייבות בנר בוודאי, רק אין להם את העניין הזה של ''לקרב א הציפורניים" אבל חייבות בנר שיאיר וכו'.
מידי דברי זכור אזכור:
היתה אלמנה שהייתה מקפידה ללכת לאנשים שכניה ומכריה ולשמוע אצליהם הבדלה בגלל שישי אמונה כזאת שאשה שתעשה בעצמה הבדלה יגדל לה זקן...
יום אחד היא פנתה לרבי מסאטמר ר' יואל. ואמרה לו שקשה לה ללכת כ''פ לאנשים וכו' וכו'.
השיב לה ר' יואל את לא צריכה ללכת לאנשים תעשי הבדלה לעצמך, אמרה לו חוששת אני פן יצמח לי זקן. ענה לה ר' יואל: וכי אינך רואה?? באמריקא אפילו לגברים לא צומח זקן כ"ש וכ"ש לנשים-שבי בשלום.
 
 

עמנואל

משתמש ותיק
טוביה פריד אמר:
אולם י"ל דחייבות בנר בוודאי, רק אין להם את העניין הזה של ''לקרב א הציפורניים" אבל חייבות בנר שיאיר וכו'.
לעצם הענין בביאור הלכה רצו ח מסתפק האם חייבות בנר (למ"ד חייבות בהבדלה), ובגמרא מקום שנהגו משמע שחייבות בהכל (וכמ"ש פר"ח שם). ועיינו כל השיטות בשות יביע אומר
 

לבי במערב

משתמש ותיק
טוביה פריד אמר:
אולם י"ל דחייבות בנר בוודאי, רק אין להם את העניין הזה של ''לקרב א[ת] הציפורניים" אבל חייבות בנר שיאיר וכו'.
כמובן שלכך הכוונה, מלתא דהוי [למנהג חב"ד] ביקנה"ז.
לפועל, גם בקהלות חב"ד רבות מקרבות ידיהן לנגד הנר, אך צ"ע אם נעשה ע"פ הוראת חכמים וגדולים.
עכ"פ - מסתבר שהגרא"ח דן במנהג ירות"ו, כבכ"מ בספרו זה (ולא עתה עת האסף).
 
חלק עליון תַחתִית