עיצה לעטוף חלה בניילון נצמד בשביל לחם משנה

יעקב שלם

משתמש ותיק
מצוי שאופים חלות בבית והחלה קצת "נשברת"
לכאורה אפשר לתקן אותה ע"י שעוטפים בניילון נצמד (בערב שבת)
ויועיל
דלא גרע מתיקון ע"י קיסם שמבואר בפוסקים שמועיל
 

בשלמא

משתמש ותיק
אם העצה לעטוף רק את מקום הפרוסה כנראה לא גרע
אבל אם כל החלה עטופה בנילון נצמד הרי זה דומה לבתי ידים כמבואר במג"א שזה לא מכובד לברך כך
 

במבי

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
אם העצה לעטוף רק את מקום הפרוסה כנראה לא גרע
אבל אם כל החלה עטופה בנילון נצמד הרי זה דומה לבתי ידים כמבואר במג"א שזה לא מכובד לברך כך

בבתי ידיים אולי לא מכובד מדין יששכר איש כפר ברקאי, אך מה לא מכובד בניילון נצמד שזה דווקא לצורך החלה שלא תתיבש ? (ופוק חזי שקוישאלך בארבעת המינים אינו חציצה)

(ואם כבר יש לדון אם לא מכובד לברך בחלה קפואה, אך גם את זאת התירו הפוסקים)
 

בשלמא

משתמש ותיק
במבי אמר:
בבתי ידיים אולי לא מכובד מדין יששכר איש כפר ברקאי, אך מה לא מכובד בניילון נצמד שזה דווקא לצורך החלה שלא תתיבש ? (ופוק חזי שקוישאלך בארבעת המינים אינו חציצה)
קוישעלע אינו ראיה דעליו ושכמותו נאמר דכל לנאותו אינו חוצץ
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
בשלמא אמר:
קוישעלע אינו ראיה דעליו ושכמותו נאמר דכל לנאותו אינו חוצץ
כמובן שאינו ראיה, אבל עצם סברתו נראית נכונה.
לי נראה לא מכובד
אבל נשמע מה עוד אחרים חושבים וזה יותר יכריע
 
 

beri

משתמש ותיק
מעלה רק כאפשרות שאולי יש בעיה של חציצה מה דעת הרבנים
 

בואו חשבון

משתמש חדש
צריך להיזהר לפעמים זה שהחלה נפסלה ללחם משנה, שובר את האשה יותר מן החלה
ושלום בית דוחה לחם משנה
וז''פ.
וזה הדרך קבלנו מאותו זקן הגרי''ס שליט''א אבי חינוך הישיבות.
 

חזק

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
מצוי שאופים חלות בבית והחלה קצת "נשברת"
לכאורה אפשר לתקן אותה ע"י שעוטפים בניילון נצמד (בערב שבת)
ויועיל
דלא גרע מתיקון ע"י קיסם שמבואר בפוסקים שמועיל

תיקון ע"י קיסם מועיל בגלל שהחיבור נעשה בגוף החלה
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
beri אמר:
מעלה רק כאפשרות שאולי יש בעיה של חציצה מה דעת הרבנים
הכלל בזה, שקודם כל צריך שיהא דין נגיעה (או "דרך לקיחה") ואז יכול להיות דין חציצה.
 

דרומאי

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
מצוי שאופים חלות בבית והחלה קצת "נשברת"
לכאורה אפשר לתקן אותה ע"י שעוטפים בניילון נצמד (בערב שבת)
ויועיל
דלא גרע מתיקון ע"י קיסם שמבואר בפוסקים שמועיל
גרע מאד, דאין זה אלא כמונח בקופסא זה על יד זה, והלא בעינן דוקא שלמות. וקיסם שאני דע"י הקיסם מחברם להיות אחד.
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
גרע מאד, דאין זה אלא כמונח בקופסא זה על יד זה, והלא בעינן דוקא שלמות. וקיסם שאני דע"י הקיסם מחברם להיות אחד.
אם נאמר דצריך רק מחזי כשלם לא גרע
ועיין בערוה"ש דאע"פ דבעלמא אמרינן חיבורי אדם אינן חיבור כאן מועיל
 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
פותח הנושא
זה התשובה שקיבלתי באתר דין

https://din.org.il/2021/02/02/%d7%9c%d7%97%d7%9d-%d7%9e%d7%a9%d7%a0%d7%94-%d7%9c%d7%97%d7%9d-%d7%a4%d7%a8%d7%95%d7%a1-%d7%91%d7%a0%d7%99%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%9f/

שאלה:
בהלכה מבואר שחלה שנשברה אפשר לתקן ע"י קיסם
האם יועיל גם לעטוף ע"י ניילון נצמד ובכך נראה שלם

תשובה:
שלום וברכה

בשו"ת משיב דבר סי' כא כתב שגם עטיפת לחם פרוס בניילון תועיל לענין לחם משנה, כמובן זה רק בדיעבד שאין לו לחם שלם, זה אינו פתרון של לכתחילה…

יום נעים.
 

דרומאי

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
זה התשובה שקיבלתי באתר דין

https://din.org.il/2021/02/02/%d7%9c%d7%97%d7%9d-%d7%9e%d7%a9%d7%a0%d7%94-%d7%9c%d7%97%d7%9d-%d7%a4%d7%a8%d7%95%d7%a1-%d7%91%d7%a0%d7%99%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%9f/

שאלה:
בהלכה מבואר שחלה שנשברה אפשר לתקן ע"י קיסם
האם יועיל גם לעטוף ע"י ניילון נצמד ובכך נראה שלם

תשובה:
שלום וברכה

בשו"ת משיב דבר סי' כא כתב שגם עטיפת לחם פרוס בניילון תועיל לענין לחם משנה, כמובן זה רק בדיעבד שאין לו לחם שלם, זה אינו פתרון של לכתחילה…

יום נעים.
במחילה, לא מתחיל ולא נגמר.
המשיב דבר סובר שלחם שבא לפנינו כשאינו שלם מיקרי שלם לענין לחם משנה, ויישב בזה מנהג ר' חיים מוולאז'ין, ולא דיבר מענין עטיפת הלחם כלל. וגם לדבריו, אם נפרס לפנינו דלא מיקרי שלם לא יועיל עטיפה בנילון.
 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
יעקב שלם אמר:
זה התשובה שקיבלתי באתר דין

https://din.org.il/2021/02/02/%d7%9c%d7%97%d7%9d-%d7%9e%d7%a9%d7%a0%d7%94-%d7%9c%d7%97%d7%9d-%d7%a4%d7%a8%d7%95%d7%a1-%d7%91%d7%a0%d7%99%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%9f/

שאלה:
בהלכה מבואר שחלה שנשברה אפשר לתקן ע"י קיסם
האם יועיל גם לעטוף ע"י ניילון נצמד ובכך נראה שלם

תשובה:
שלום וברכה

בשו"ת משיב דבר סי' כא כתב שגם עטיפת לחם פרוס בניילון תועיל לענין לחם משנה, כמובן זה רק בדיעבד שאין לו לחם שלם, זה אינו פתרון של לכתחילה…

יום נעים.
במחילה, לא מתחיל ולא נגמר.
המשיב דבר סובר שלחם שבא לפנינו כשאינו שלם מיקרי שלם לענין לחם משנה, ויישב בזה מנהג ר' חיים מוולאז'ין, ולא דיבר מענין עטיפת הלחם כלל. וגם לדבריו, אם נפרס לפנינו דלא מיקרי שלם לא יועיל עטיפה בנילון.
אכן אעיר להם
https://tablet.otzar.org/pages/?&restore=1&t=1612262737916&pagenum=26&book=9967
 
 

במבי

משתמש ותיק
חזק אמר:
יעקב שלם אמר:
מצוי שאופים חלות בבית והחלה קצת "נשברת"
לכאורה אפשר לתקן אותה ע"י שעוטפים בניילון נצמד (בערב שבת)
ויועיל
דלא גרע מתיקון ע"י קיסם שמבואר בפוסקים שמועיל

תיקון ע"י קיסם מועיל בגלל שהחיבור נעשה בגוף החלה

מאיפה כבודו מוציא זאת ?!

ואומר יותר מזה, אם תקון בקיסם מהני כגוף הדבר ממש, לדבריכם א"כ יעזור אף לתקן אתרוג לארבעת המינים ! (וכסברת הגאון בעל בית יעקב סימן קמב)

ועיינו נא מהר"ץ חיות עירובין פא. שדן בנושא.

וא"כ ברור כשמש שתיקון בקיסם מועיל רק משום דמחזי כמתוקן וההד"נ יעזור עטיפה בניילון נצמד.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
במבי אמר:
וא"כ ברור כשמש שתיקון בקיסם מועיל רק משום דמחזי כמתוקן וההד"נ יעזור עטיפה בניילון נצמד.
אף אם משום 'מחזי כמתוקן', בפשטות - בנילון נצמד עדיין ניכר השבר והחתך.
 

במבי

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
במבי אמר:
וא"כ ברור כשמש שתיקון בקיסם מועיל רק משום דמחזי כמתוקן וההד"נ יעזור עטיפה בניילון נצמד.
אף אם משום 'מחזי כמתוקן', בפשטות - בנילון נצמד עדיין ניכר השבר והחתך.

ממש לא משנה אם נכר קצת השבר וכמו שכותב הטור בסימן קסז

    ויבצע ממקום היפה שבפת במקום שנאפה היטב   ויחתוך פרוסת הבציעה ויניחנה מחוברת לפת ויתחיל לברך ואחר שיסיים הברכה יפרידנה כדי שתכלה הברכה בעוד הפת שלם ויש שאין רוצין לחתוך הלחם כלל קודם הברכה כדי שיהא שלם ממש בשעת הברכה   וכתב א"א הרא"ש ז"ל ולא נהירא לי  דחשיב הפסק מה שמתאחר לחתוך הלחם ושוהה בין ברכה לאכילה אלא חותך ואינו מפריד הפרוסה עד לאחר הברכה   וצריך לחתוך מעט שאם יאחוז בפרוסה שיעלה שאר הככר עמו דאל"כ חשיב כפרוסה     ושיעור הפרוסה כתב הרמב"ם ז"ל לא יבצע פרוסה קטנה מפני שנראה כצר עין   ולא פרוסה יותר מכביצה מפני שנראה כרעבתן     וכו'

וא"כ אם פרס מהככר עדיין נחשב שלם אף שברור שניכר שהוא פרוס ! והעיקר שתעלה הפרוסה ביחד עם שאר הככר אם מרים את החלה.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
פותח הנושא
לבי במערב אמר:
במבי אמר:
וא"כ ברור כשמש שתיקון בקיסם מועיל רק משום דמחזי כמתוקן וההד"נ יעזור עטיפה בניילון נצמד.
אף אם משום 'מחזי כמתוקן', בפשטות - בנילון נצמד עדיין ניכר השבר והחתך.

במציאות לא כך
(אנחנו אופים כמות ומקפיאים ובשביל לשמור על הטריות אנחנו עוטפים כך
ומזה התעוררתי לשאלה)
 

לבי במערב

משתמש ותיק
במבי אמר:
וא"כ אם פרס מהככר עדיין נחשב שלם אף שברור שניכר שהוא פרוס ! והעיקר שתעלה הפרוסה ביחד עם שאר הככר אם מרים את החלה.
היינו דוקא בימי חול (שאז אי"צ כלל לנילון נצמד, אלא כל שעולה הככר עם הפרוסה), וכוונתי היתה בעיקר לענין 'לחם משנה'.
 

דרומאי

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
במבי אמר:
וא"כ אם פרס מהככר עדיין נחשב שלם אף שברור שניכר שהוא פרוס ! והעיקר שתעלה הפרוסה ביחד עם שאר הככר אם מרים את החלה.
היינו דוקא בימי חול (שאז אי"צ כלל לנילון נצמד, אלא כל שעולה הככר עם הפרוסה), וכוונתי היתה בעיקר לענין 'לחם משנה'.
מנא לך החילוק ביניהם?
 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
יעקב שלם אמר:
זה התשובה שקיבלתי באתר דין

https://din.org.il/2021/02/02/%d7%9c%d7%97%d7%9d-%d7%9e%d7%a9%d7%a0%d7%94-%d7%9c%d7%97%d7%9d-%d7%a4%d7%a8%d7%95%d7%a1-%d7%91%d7%a0%d7%99%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%9f/

שאלה:
בהלכה מבואר שחלה שנשברה אפשר לתקן ע"י קיסם
האם יועיל גם לעטוף ע"י ניילון נצמד ובכך נראה שלם

תשובה:
שלום וברכה

בשו"ת משיב דבר סי' כא כתב שגם עטיפת לחם פרוס בניילון תועיל לענין לחם משנה, כמובן זה רק בדיעבד שאין לו לחם שלם, זה אינו פתרון של לכתחילה…

יום נעים.
במחילה, לא מתחיל ולא נגמר.
המשיב דבר סובר שלחם שבא לפנינו כשאינו שלם מיקרי שלם לענין לחם משנה, ויישב בזה מנהג ר' חיים מוולאז'ין, ולא דיבר מענין עטיפת הלחם כלל. וגם לדבריו, אם נפרס לפנינו דלא מיקרי שלם לא יועיל עטיפה בנילון.
כתבתי את ההערה שלך (לצערי שלא בשם אומרו...)
ולהלן התגובה של הרב המשיב
כן, הלכתי בזה שבי אחר אחד המלקטים, אבל ראה בכף החיים סי רעד ד שבכל אופן לא ניכר שהוא חצוי, לאו דוקא בקיסם – זה מועיל.
 
 

מקץ

משתמש רגיל
אם מועיל, האם מותר לעשות כן בשבת או שהוא כמתקן מנא
 

ע.א

משתמש רשום
הלכה ברורה טז עמ' תקמג כתב שגם חיבור בשקית מועיל, אם נראה כלחם שלם
 
חלק עליון תַחתִית