המימד הנוסף של הענין
משתמש ותיק
כל אחד בוודאי שם לב ששמחת פורים היא לא ככל החגים אלא על גבול ההוללות ויש על זה אפילו פטור בשו"ע בהלכות מזיק!
(וכמה שירגזו על כך אצילי הנפש - סו"ס זה מנהג קדום ביותר)
והנה הבדיחות והדברים המשונים הם כמעט עיקר היום מה שאין כמותו באף שמחה יהודית.
אבל באמת כמו שהאריך הגר"א בפירושו לאסתר - הרי זה כל ענין הפורים לראות איך הכל לא כפי שהיה נראה ופתאום מתהפך ומתגלה שתמיד היה בעצם 'הטוב והמטיב'! גם כשברכנו עליו 'דיין האמת'
וזה מה שטמון בכל בדיחה - ההפתעה וההיפוך.
ושמעתי מרבי חזקיהו מישקובסקי שאמר לו רבי ישראל אליהו וינטרוב שהתחפושות והבדיחות וכו' הם כדי שגם הנפש הבהמית תתחבר למהפך שמתעורר בפורים המסמל את התחלת הסוף של הרע
והמשיל זאת למשפחה שלפתע זכתה באושר עצום לאחר ייאוש ארוך
ובני המשפחה רוצים שגם התינוק ירגיש את ההארה והשמחה הגדולה
לכן מצחיקים אותו.
משא"כ כל החגים זו סתם שמחה ולא ענין ההפתעה וההיפוך ולכן כדי לחבר את הנפש הבהמית מספיק ע"י בשר ויין בלבד.
( מי שלא מבין מה אני רוצה - כנראה לא השתתף באשכול 'מקורות וטעמים לטבע השחוק שברא השי"ת')
(וכמה שירגזו על כך אצילי הנפש - סו"ס זה מנהג קדום ביותר)
והנה הבדיחות והדברים המשונים הם כמעט עיקר היום מה שאין כמותו באף שמחה יהודית.
אבל באמת כמו שהאריך הגר"א בפירושו לאסתר - הרי זה כל ענין הפורים לראות איך הכל לא כפי שהיה נראה ופתאום מתהפך ומתגלה שתמיד היה בעצם 'הטוב והמטיב'! גם כשברכנו עליו 'דיין האמת'
וזה מה שטמון בכל בדיחה - ההפתעה וההיפוך.
ושמעתי מרבי חזקיהו מישקובסקי שאמר לו רבי ישראל אליהו וינטרוב שהתחפושות והבדיחות וכו' הם כדי שגם הנפש הבהמית תתחבר למהפך שמתעורר בפורים המסמל את התחלת הסוף של הרע
והמשיל זאת למשפחה שלפתע זכתה באושר עצום לאחר ייאוש ארוך
ובני המשפחה רוצים שגם התינוק ירגיש את ההארה והשמחה הגדולה
לכן מצחיקים אותו.
משא"כ כל החגים זו סתם שמחה ולא ענין ההפתעה וההיפוך ולכן כדי לחבר את הנפש הבהמית מספיק ע"י בשר ויין בלבד.
( מי שלא מבין מה אני רוצה - כנראה לא השתתף באשכול 'מקורות וטעמים לטבע השחוק שברא השי"ת')