נראה שהטעות היתה ששמע זכר עם שני קמ"ץ תחת הז' והכ', ואין ענין זה הכאכבוד שמים אמר:א' ממפרשי הגמ' ב"ב מפרש שזו היתה הטעות של יואב שהרג רק את הזכרים.
כבוד שמים אמר:א' ממפרשי הגמ' ב"ב מפרש שזו היתה הטעות של יואב שהרג רק את הזכרים.
יעבץ אמר:אם כן היה אמור להכתב זכר בפתחות הכף. כמו דבר - שבסמיכות נכתב דבר בשוו"א ופתח, ולא בשני סגולי"ם. קשה להסביר בלי לנקד. עיין ברשב"ם על עשן הכבשן ותמצא פשר דבר.
אריך אמר:כך גם יוצא מדברי השלמי תודה משמיה דמרן הגראי"ל שעורר שלא לחזור על "זכר" לאחר שסיים הפסוק, דאז כבר יצא יד"ח, ושוב לא יועיל הוספת ההידור (וכמעשה הגר"ח והאתרוגים).
צ"ל בתיקוני זוהר.יהודי אמר:מעניין אם באותו זמן כבר קראו לניקוד בשמו [בזוהר כבר מופיע].
לכן צריך להפסיק יותר מכדי דיבור ואז זה לא נחשב ש'מוחק' את המילה.יעבץ אמר:אריך אמר:כך גם יוצא מדברי השלמי תודה משמיה דמרן הגראי"ל שעורר שלא לחזור על "זכר" לאחר שסיים הפסוק, דאז כבר יצא יד"ח, ושוב לא יועיל הוספת ההידור (וכמעשה הגר"ח והאתרוגים).
לקרוא פעמיים זה 'הידור'? זה לצאת ידי כל השיטות.
ולא כמו באתרוג ששייך לקיים המצווה יותר/פחות בהידור.
ובכלל, אף פעם לא הבנתי מה מועיל לחזור שוב על מילה. הרי אם הוא חוזר בתוכ"ד הוא כאילו 'מוחק' ומתקן את הטעות, ומה שייך שיעלה לו מה שקרא קודם לכן?
וזה נוגע לא רק לקריאת זכור, אלא גם , ואפילו יותר לברכת הברית 'צווה' או 'ציווה', שם המשמעות שונה לגמרי. מהו הביאור בזה?
כבוד שמים אמר:לכן צריך להפסיק יותר מכדי דיבור ואז זה לא נחשב ש'מוחק' את המילה.יעבץ אמר:אריך אמר:כך גם יוצא מדברי השלמי תודה משמיה דמרן הגראי"ל שעורר שלא לחזור על "זכר" לאחר שסיים הפסוק, דאז כבר יצא יד"ח, ושוב לא יועיל הוספת ההידור (וכמעשה הגר"ח והאתרוגים).
לקרוא פעמיים זה 'הידור'? זה לצאת ידי כל השיטות.
ולא כמו באתרוג ששייך לקיים המצווה יותר/פחות בהידור.
ובכלל, אף פעם לא הבנתי מה מועיל לחזור שוב על מילה. הרי אם הוא חוזר בתוכ"ד הוא כאילו 'מוחק' ומתקן את הטעות, ומה שייך שיעלה לו מה שקרא קודם לכן?
וזה נוגע לא רק לקריאת זכור, אלא גם , ואפילו יותר לברכת הברית 'צווה' או 'ציווה', שם המשמעות שונה לגמרי. מהו הביאור בזה?
וגוף השאלה האם תוכ"ד נחשב 'מוחק' את המילה, תלוי במח' הרא"ש והרשב"א, האם תוכ"ד זה תיקון או תוספת שבח.
במ"ב כ' שהנכון הוא שיקרא שניהם כדי לצאת ידי ב' השיטות, ומשמע דאין זה מעכב למעשה,צבי אמר:מעניין האם זה נחשב לשינוי המשמעות שמצריך על פי דין לחזור עוד פעם ובדיעבד גם יעכב או שזהו רק בגלל שאנחנו רוצים לצאת לכתחילה ידי חובת זכור
ראיתי אצל כמה מגדולי ישראל שלא חזרו על כל המשפט כי אם על המילה "זכר"כבוד שמים אמר:גם בברכת הברית כמו שמקובל ב'זכור' יש ענין לחזור על כל המשפט "תמחה את זכר עמלק", דאל"כ באמת יתכן שאין כאן משמעות לאמירה הראשונה.
יעבץ אמר:
ראיתי אצל כמה מגדולי ישראל שלא חזרו על כל המשפט כי אם על המילה "זכר"