מדוע אחשורוש ציווה על השר הכי חשוב שלו להסתובב עם מרדכי ברחובות העיר

פלוני

משתמש ותיק
יש להק' מדוע ציווה אחשורוש על המן לקחת את הלבוש ואת הסוס ולהסתובב ברחובות העיר, מה זה קשור שנכתב בדברי הימים שמגיע כבוד 
למרדכי לכך שהמן צריך לאבד מגדלותו, ועל מה ולמה כעס עליו אחשורוש, והיה מקום לומר שהיות ורצה לתלות את מרדכי, אבל זה אינו כי מבואר שבדיוק המן היה בחצר כדי להודיעו על כך ועדין לא ידע על התוכנית?

וראיתי במלבי"ם שתי זאת בצורה נפלאה שהיות וסמיכות הצלת מרדכי את המלך משומרי הסף לענין שהמלך גידל את המן מאד מבואר שהמלך שכח שאסתר אמרה זאת בשם מרדכי וחשב שצריך להיטיב לזה שקישר השידוך בינם, והיות והיה זה המן שאמר ראשון שיחפשו למלך נערה וכו' לכך בעצם המן הוא הגורם שהכיר את אסתר שבסוף הצילתו ולכך גידל את המן, ובעצם התעטף בטלית שאינה שלו כלשון המלבי"ם, אבל בסוף שנדדה שנתו ופתח הספר וראה שהיה זה מרדכי הבין למפרע שהכבוד הראוי להמן זה מגיע למרדכי, וכשראה שהמן אומר שהכבוד יעשה בצורה של הלבוש והסוס וכו' הבין שבעל גאווה הוא, ורוצה לשלוט על המלוכה,ולכך דווקא המן שהשתמש בכבוד של מרדכי היה צריך להחזיר אותו לבעליו.
 

שפת הים

משתמש ותיק
אי"ז המשמעות הפשוטה
ויותר נראה כהתפרצות זעם על המן שבדיוק היה בחצר והביא את התוכנית מה לעשות לאיש שהמלך חפץ ביקרו,
ובאמת כל ההתנהלות שם מאוד תמוהה לפשוטו של מקרא,
מתחיל בזעם לא מוצדק על ושתי שמובן הדבר שלא תרצה לבוא בלא מלבושיה,
וממשיך בסיבת חיובה למוות מפני שכל הנשים יבוזו לבעליהן, ואמרו ע"ז בגמ' שאלמלי איגרות הראשונות לא נשאר מישראל שריד ופליט,
אם מישהו יבאר כל הענין לפי הפשט אודה לו מאוד.
 

פלוני

משתמש ותיק
פותח הנושא
שפת הים אמר:
אי"ז המשמעות הפשוטה
ויותר נראה כהתפרצות זעם על המן שבדיוק היה בחצר והביא את התוכנית מה לעשות לאיש שהמלך חפץ ביקרו,
ובאמת כל ההתנהלות שם מאוד תמוהה לפשוטו של מקרא,
מתחיל בזעם לא מוצדק על ושתי שמובן הדבר שלא תרצה לבוא בלא מלבושיה,
וממשיך בסיבת חיובה למוות מפני שכל הנשים יבוזו לבעליהן, ואמרו ע"ז בגמ' שאלמלי איגרות הראשונות לא נשאר מישראל שריד ופליט,
אם מישהו יבאר כל הענין לפי הפשט אודה לו מאוד.
לענ"ד זהו הכי קרוב לפשט, זה לא כזה חי' הוא רק מחבר בין גדולת המן שבאה על חשבון גדולת מרדכי, היות ואחשורוש היה
צריך לתת שכר למישהו אחד.
 
 

אלי מאירי

משתמש ותיק
לכאורה ההריגה של ושתי היתה מוצדקת לחלוטין, שהרי איה מוראה של מלכות.
אם המלך אומר משהו, חייבים לעשות אפילו שזה בזי בזיונות.
משום שכחלק מהבסיס של כבוד המלכות, שאין בזיון שמשתווה לבזיונה של מלכות.

אמנם האיגרות היו מגוכחות, משום שהן הודיעו שכבוד הבעלים כולם משתווה לכבוד המלך, וממילא כבוד המלך משתוה לכבוד הבעלים כולם.

לגבי המן, באופן פשוט המלך קלט את המחשבה החתרנית של המן.
אלא שחז"ל שלמדו מכאן שנכתבה ברה"ק לכאורה לא למדו כן.
 

שפת הים

משתמש ותיק
"אמנם האיגרות היו מגוכחות, משום שהן הודיעו שכבוד הבעלים כולם משתווה לכבוד המלך, וממילא כבוד המלך משתוה לכבוד הבעלים כולם".
מה באמת אחשוורוש חשב, ולחד מ"ד מלך פיקח היה,
עוד דבר תמוה מש"כ שושתי העבידה את בנות ישראל ערומות בשבת, מה עומק הפשט בזה, סתם שתי דברים שחמורים מאוד ורצתה שיעשו נגד רצונם, וצ"ע.
 

אלי מאירי

משתמש ותיק
שפת הים אמר:
"אמנם האיגרות היו מגוכחות, משום שהן הודיעו שכבוד הבעלים כולם משתווה לכבוד המלך, וממילא כבוד המלך משתוה לכבוד הבעלים כולם".
מה באמת אחשוורוש חשב, ולחד מ"ד מלך פיקח היה,
עוד דבר תמוה מש"כ שושתי העבידה את בנות ישראל ערומות בשבת, מה עומק הפשט בזה, סתם שתי דברים שחמורים מאוד ורצתה שיעשו נגד רצונם, וצ"ע.
לכאורה מהומן היה או ליצן או טיפש, שהחליט להתעלל במלך.
המלך היה רגיל לכאורה שרצונו צריך להיעשות, ובשעת שכרותו הוא לא שם לב שכבודו לא בא מחמת היותו בעל, אלא מחמת היותו מלך.

לגבי ושתי, לא נראה לי שצריך להתכחש לעובדה שהיא היתה סאדיסטית לגבי יהודים. ממש כמו אירועי עמנו לפני 70 שנה.
 
 

בבלי

משתמש ותיק
שפת הים אמר:
"אמנם האיגרות היו מגוכחות, משום שהן הודיעו שכבוד הבעלים כולם משתווה לכבוד המלך, וממילא כבוד המלך משתוה לכבוד הבעלים כולם".
מה באמת אחשוורוש חשב, ולחד מ"ד מלך פיקח היה,
ואולי י"ל שזה חלק מה'כרצון איש ואיש'
ולגבי ושתי נראה לי כהרב @אלי מאירי שזה נבע משנאת ישראל.
 

בבלי

משתמש ותיק
פראנק אמר:
כתובות פרק ג משנה ז
מה הקשר של המשנה שם?
"אֵיזוֹהִי בֹשֶׁת, הַכֹּל לְפִי הַמְבַיֵּשׁ וְהַמִּתְבַּיֵּשׁ. פְּגָם, רוֹאִין אוֹתָהּ כְּאִלּוּ הִיא שִׁפְחָה נִמְכֶּרֶת, כַּמָּה הָיְתָה יָפָה וְכַמָּה הִיא יָפָה. קְנָס, שָׁוֶה בְכָל אָדָם. וְכֹל שֶׁיֶּשׁ לוֹ קִצְבָּה מִן הַתּוֹרָה, שָׁוֶה בְכָל אָדָם"
 

משה-הלוי

משתמש ותיק
הגמ' אומרת ''כרצון איש ואיש'' כרצון המן ומרדכי 'ע''כ.
א''כ המן שומע את השאלה מה לעשות באיש אשר הבין שהאיש זה הוא. אז על הדרך כבר אמר שהאיש השני (מרדכי) יעשה את זה שנא' ''ולקח א י ש משרי המלך וגו'''
אז המלך אמר לו לא, האיש הראשון זה מרדכי
ואם אתה רוצה שהאיש השני יעשה את זה, אז סעעעעעע!!!!
אולי.
 

סופר-סתם

משתמש רגיל
בגמרא מבואר שושתי היתה באה לולי שפרחה בה צרעת וכו'
עוד מבואר בגמרא שאחשורוש חשד שאולי אסתר והמן עושים קנוניא וכאשר ביקש את כתר המלך העלה את חמתו.
אמת שזה עדיין זה מוזר, אבל אחשוורוש היא איש ששינה את דעותיו ללא הרף מקצה לקצה. למשל, המהפך בין והעיר שושן נבוכה לתליית המן על העץ ארע תוך 5 ימים..
 
למה אחשורוש ציוה על השר שלו להסתובב וכו'?
זו שאלה ששייכת רק לשלוש המאות האחרונות.
מי שיודע מה זה מלך, ועוד מלך פרסי, פשוט לא שואל את השאלה הזו.
 

פראנק

משתמש ותיק
בבלי אמר:
פראנק אמר:
כתובות פרק ג משנה ז
מה הקשר של המשנה שם?
"אֵיזוֹהִי בֹשֶׁת, הַכֹּל לְפִי הַמְבַיֵּשׁ וְהַמִּתְבַּיֵּשׁ.



המן אמר שלאיש אשר המלך חפץ ביקרו צריך לכבד. הכבוד רק גודל שהמכבד זה שר גדול. 
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
אני לא מבין את השאלה, זה הדבר המוזר היחיד??
אבל אם מחפשים היגיון, יש בזה היגיון רב, המלך עצבני, אחרי לילה שלם ללא שינה, וחז"ל מוסיפים שרודפים אותו סיוטים מקנוניה בין אסתר להמן, ובבוקר, כשהוא רוצה לנמנם קלות, מגיע הנודניק לחצר (ועוד לבקש לתלות את מציל המלך, אך את זה כנראה הוא לא יודע), וכשהמלך שואל איך לכבד איש שהוא חפץ ביקרו, המן משתגע ומבקש לא פחות, מסיבוב בכל העיר על סוס ההכתרה של המלך, מה שמצדיק את כל חששות המלך, שהאיש חושב על שלטון. ולכן עשה לו סיבוב בעיר, להזכיר לו מי המלך כאן.
 
חלק עליון תַחתִית