חידה לפורים

תקפו כהן

משתמש רשום
בתורה עם כנפיים בגמרא עם קרניים ובמגילה פעמיים. מי אני ומה שמי? 
 

מענה לשון

משתמש ותיק
לאחרונה התגלו עצמות הסוס שרכב עליו מרדכי באתר ארכאולוגי שנמצא בעיר שׁוּשָׁן (בפרסית: شوش כיום נקראית העיר שוש) כ-250 ק"מ מזרחית לחידקל
לפי הארכואולוגיים האירניים הסוס היה מגזע ערבי משובח...
 

יאיר

משתמש ותיק
מצד ההגינות והדייקנות יש להבהיר שיש לו קשר לכנף בתורה, לקרן בש"ס ומופיע במגילה פעמיים
 

אברהם לוי

משתמש ותיק
תקפו כהן אמר:
בתורה עם כנפיים בגמרא עם קרניים ובמגילה פעמיים. מי אני ומה שמי? 
יש להוסיף: בכתובים תכשיט ללחיים, במשנה בעל זוית או שתים.
ויש עמי עוד אחד ושנים גנוזים, אך לא הצלחתי לסדרם רק כמחרוזת דגים טחובים ורזים, ולא רציתי להיות שוטה בחרוזים. ויבואו נא בעלי התבונה ויגלו הרזים.
 
 

אבי חי

משתמש ותיק
אברהם לוי אמר:
תקפו כהן אמר:
בתורה עם כנפיים בגמרא עם קרניים ובמגילה פעמיים. מי אני ומה שמי? 
יש להוסיף: בכתובים תכשיט ללחיים, במשנה בעל זוית או שתים.
ויש עמי עוד אחד ושנים גנוזים, אך לא הצלחתי לסדרם רק כמחרוזת דגים טחובים ורזים, ולא רציתי להיות שוטה בחרוזים. ויבואו נא בעלי התבונה ויגלו הרזים.
נאוו לחייך בתורים
ראש תור ירק

ואשר בגנזיך - הוציאם אלינו ונדעה אותם
 
 

בבלי

משתמש ותיק
פיתרון נוסף. מקור: אשכול אביעה חידות (פורום אוצה"ח).

איש רגיל אמר:
בתורה יש לו כנפיים, בש"ס יש לו קרנים ונזכר במגילה פעמיים.
שני תירוצים.
הכהן אמר:
איש רגיל אמר:
יפה מאד!
יש עוד אפשרות.
איש רגיל אמר:
קיבלתי באישי מאחד מהידידים דפה שיודע גם את הפתרון השני:
מצד ההגינות והדייקנות יש להבהיר שיש לו קשר לכנף בתורה, לקרן בש"ס ומופיע במגילה פעמיים.
מה שנכון נכון אמר:
 
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
אברהם לוי אמר:
תקפו כהן אמר:
בתורה עם כנפיים בגמרא עם קרניים ובמגילה פעמיים. מי אני ומה שמי? 
יש להוסיף: בכתובים תכשיט ללחיים, במשנה בעל זוית או שתים.
 
בדברי הימים - לשון תכונה

[עי' דה"י א' יז,יז בפי' הרד"ק ומצו"ד]
 

אברהם לוי

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
נאוו לחייך בתורים
ראש תור ירק
ראש תור לפירוש הרמב"ם ורע"ב הוא משולש או מרובע [עי' תוי"ט] בעל זויות.
אמנם מאן דלא חשיב לה, משום דס"ל כרא"ש שפירש כראש של שור.
אבי חי אמר:
ואשר בגנזיך - הוציאם אלינו ונדעה אותם
כבר בא חכם
יואל נהרי אמר:
בדברי הימים - לשון תכונה
[עי' דה"י א' יז,יז תור המעלה בפי' הרד"ק ומצו"ד]
ויש להוסיף עוד ענין ריגול, מתור את הארץ, במקור יהיה תור.
 

זאת ועוד

משתמש ותיק
תקפו כהן אמר:
בתורה עם כנפיים בגמרא עם קרניים ובמגילה פעמיים. מי אני ומה שמי? 
 
מענה לשון אמר:
בתורה יש לי כנפיים, (תור סוג של יונה)

בגמרא יש לי קרניים, (תור - שור)

במגילה אני מופיע פעמיים. (תור - ובהגיע תור אסתר)

דניאל פ"ד, כב
(כב) וְלָ֣ךְ טָֽרְדִ֣ין מִן־אֲנָשָׁ֡א וְעִם־חֵיוַ֣ת בָּרָא֩ לֶהֱוֵ֨ה מְדֹרָ֜ךְ וְעִשְׂבָּ֥א כְתוֹרִ֣ין׀ לָ֣ךְ יְטַֽעֲמ֗וּן וּמִטַּ֤ל שְׁמַיָּא֙ לָ֣ךְ מְצַבְּעִ֔ין וְשִׁבְעָ֥ה עִדָּנִ֖ין יַחְלְפ֣וּן עליך עֲלָ֑ךְ עַ֣ד דִּֽי־תִנְדַּ֗ע דִּֽי־שַׁלִּ֤יט עליא עִלָּאָה֙ בְּמַלְכ֣וּת אֲנָשָׁ֔א וּלְמַן־דִּ֥י יִצְבֵּ֖א יִתְּנִנַּֽהּ:
דניאל פ"ד, כט-ל
(כט) וּמִן־אֲנָשָׁא֩ לָ֨ךְ טָֽרְדִ֜ין וְֽעִם־חֵיוַ֧ת בָּרָ֣א מְדֹרָ֗ךְ עִשְׂבָּ֤א כְתוֹרִין֙ לָ֣ךְ יְטַעֲמ֔וּן וְשִׁבְעָ֥ה עִדָּנִ֖ין יַחְלְפ֣וּן עליך עֲלָ֑ךְ עַ֣ד דִּֽי־תִנְדַּ֗ע דִּֽי־שַׁלִּ֤יט עליא עִלָּאָה֙ בְּמַלְכ֣וּת אֲנָשָׁ֔א וּלְמַן־דִּ֥י יִצְבֵּ֖א יִתְּנִנַּֽהּ: (ל) בַּהּ־שַׁעֲתָ֗א מִלְּתָא֘ סָ֣פַת עַל־נְבוּכַדְנֶצַּר֒ וּמִן־אֲנָשָׁ֣א טְרִ֔יד וְעִשְׂבָּ֤א כְתוֹרִין֙ יֵאכֻ֔ל וּמִטַּ֥ל שְׁמַיָּ֖א גִּשְׁמֵ֣הּ יִצְטַבַּ֑ע עַ֣ד דִּ֥י שַׂעְרֵ֛הּ כְּנִשְׁרִ֥ין רְבָ֖ה וְטִפְר֥וֹהִי כְצִפְּרִֽין: 
דניאל פ"ה, כא-כב
(כא) וּמִן־בְּנֵי֩ אֲנָשָׁ֨א טְרִ֜יד וְלִבְבֵ֣הּ׀ עִם־חֵיוְתָ֣א שוי שַׁוִּ֗יו וְעִם־עֲרָֽדַיָּא֙ מְדוֹרֵ֔הּ עִשְׂבָּ֤א כְתוֹרִין֙ יְטַ֣עֲמוּנֵּ֔הּ וּמִטַּ֥ל שְׁמַיָּ֖א גִּשְׁמֵ֣הּ יִצְטַבַּ֑ע עַ֣ד דִּֽי־יְדַ֗ע דִּֽי־שַׁלִּ֞יט אֱלָהָ֤א עליא עִלָּאָה֙ בְּמַלְכ֣וּת אֲנָשָׁ֔א וּלְמַן־דִּ֥י יִצְבֵּ֖ה יְהָקֵ֥ים עליה עֲלַֽהּ: 
עזרא פ"ו, ט
(ט) וּמָ֣ה חַשְׁחָ֡ן וּבְנֵ֣י תוֹרִ֣ין וְדִכְרִ֣ין וְאִמְּרִ֣ין׀ לַעֲלָוָ֣ן׀ לֶאֱלָ֪הּ שְׁמַיָּ֟א חִנְטִ֞ין מְלַ֣ח׀ חֲמַ֣ר וּמְשַׁ֗ח כְּמֵאמַ֨ר כָּהֲנַיָּ֤א דִי־בִירֽוּשְׁלֶם֙ לֶהֱוֵ֨א מִתְיְהֵ֥ב לְהֹ֛ם י֥וֹם׀ בְּי֖וֹם דִּי־לָ֥א שָׁלֽוּ: 
עזרא פ"ו, יז
(יז) וְהַקְרִ֗בוּ לַחֲנֻכַּת֘ בֵּית־אֱלָהָ֣א דְנָה֒ תּוֹרִ֣ין מְאָ֔ה דִּכְרִ֣ין מָאתַ֔יִן אִמְּרִ֖ין אַרְבַּ֣ע מְאָ֑ה וּצְפִירֵ֨י עִזִּ֜ין לחטיא לְחַטָּאָ֤ה עַל־כָּל־יִשְׂרָאֵל֙ תְּרֵֽי־עֲשַׂ֔ר לְמִנְיָ֖ן שִׁבְטֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל: 
עזרא פ"ז, יז
(יז) כָּל־קֳבֵ֣ל דְּנָה֩ אָסְפַּ֨רְנָא תִקְנֵ֜א בְּכַסְפָּ֣א דְנָ֗ה תּוֹרִ֤ין׀ דִּכְרִין֙ אִמְּרִ֔ין וּמִנְחָתְה֖וֹן וְנִסְכֵּיה֑וֹן וּתְקָרֵ֣ב הִמּ֔וֹ עַֽל־מַדְבְּחָ֔ה דִּ֛י בֵּ֥ית אֱלָהֲכֹ֖ם דִּ֥י בִירוּשְׁלֶֽם: 
 
 
חלק עליון תַחתִית