מבטלין ת"ת למקרא מגילה צריך לזה ילפותא?


פותח הנושא
יצחק ב
הודעות: 605
הצטרף: 18 אוגוסט 2020, 21:43
נתן תודה: 135 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מבטלין ת"ת למקרא מגילה צריך לזה ילפותא?

שליחה על ידי יצחק ב » 22 פברואר 2021, 20:14

השו"ע בתרפ"ז ב' פוסק שמבטלין ת"ת למקרא מגילה ומקורו בגמ' ריש מס' מגילה.
ותמוה מאד דזה פשיטא ולמה אין הלכה כזאת בהלכות חנוכה ובשאר מצוות
וביותר דשם הגמ' לומדת את זה מילפותא ולחנוכה אין ילפותא אז למה מבטלין??? 


הערשל
הודעות: 437
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מבטלין ת"ת למקרא מגילה צריך לזה ילפותא?

שליחה על ידי הערשל » 22 פברואר 2021, 20:23

עי' בתוס' שם שלפי דבריו י"ל שהחידוש הוא שמבטלים כדי לשמוע מגילה ברוב עם.


פותח הנושא
יצחק ב
הודעות: 605
הצטרף: 18 אוגוסט 2020, 21:43
נתן תודה: 135 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מבטלין ת"ת למקרא מגילה צריך לזה ילפותא?

שליחה על ידי יצחק ב » 22 פברואר 2021, 20:26

הערשל כתב:
22 פברואר 2021, 20:23
עי' בתוס' שם שלפי דבריו י"ל שהחידוש הוא שמבטלים כדי לשמוע מגילה ברוב עם.
זה חידוש שאין לו שום רמז בגמ' 
באמת כך נקטו נושאי כליו של השו"ע 
ולדעתי זה עניין רחוק.


הערשל
הודעות: 437
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מבטלין ת"ת למקרא מגילה צריך לזה ילפותא?

שליחה על ידי הערשל » 22 פברואר 2021, 20:32

יצחק ב כתב:
22 פברואר 2021, 20:26
זה חידוש שאין לו שום רמז בגמ'
ומה שתוס' אומר כן יש לו רמז?


אבוה דשמואל
הודעות: 74
הצטרף: 03 ינואר 2021, 11:50
נתן תודה: 80 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מבטלין ת"ת למקרא מגילה צריך לזה ילפותא?

שליחה על ידי אבוה דשמואל » 22 פברואר 2021, 20:38

שאלת ב' שאלות:
א. מדוע צריכה הגמ' ילפותא, ומ"ש מחנוכה.
ב. מנין לנו"כ שהדיון הוא עם ה'ברב עם', ולא על הקריאה גופא.
למה שלא תאמר שקושיא מיתרצת בחבירתה?
מכך שצריך ילפותא, מוכח שאין הלימוד על הקריאה.
יישר כוחך.


יראתי בפצותי
הודעות: 1097
הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
נתן תודה: 315 פעמים
קיבל תודה: 433 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מבטלין ת"ת למקרא מגילה צריך לזה ילפותא?

שליחה על ידי יראתי בפצותי » 22 פברואר 2021, 20:40

@יצחק ב שים לב עד כמה לשון הגמ' בדקדוק.
תלמוד בבלי מסכת מגילה דף ג עמוד א
 דאמר רב יהודה אמר רב: כהנים בעבודתן, ולוים בדוכנן וישראל במעמדן - כולן מבטלין עבודתן ובאין לשמוע מקרא מגילה, תניא נמי הכי: כהנים בעבודתן, ולוים בדוכנן, וישראל במעמדן - כולן מבטלין עבודתן ובאין לשמוע מקרא מגילה. מכאן סמכו של בית רבי שמבטלין תלמוד תורה ובאין לשמוע מקרא מגילה . לא מדובר על עצם קיום הקריאה, אלא על לבוא לשמוע, כך שהחידוש או שבאים לשמוע ברוב עם, או שאפשר היה לומר שמקדימים קריאת מגילה ולא דוחים לאחר כך (יעוי' ברמ"א שמגילה קודמת למצוות דאורייתא אך לא דוחה שום מצוה אם תתבטל המצוה)


פותח הנושא
יצחק ב
הודעות: 605
הצטרף: 18 אוגוסט 2020, 21:43
נתן תודה: 135 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מבטלין ת"ת למקרא מגילה צריך לזה ילפותא?

שליחה על ידי יצחק ב » 22 פברואר 2021, 21:42

יראתי בפצותי כתב:
22 פברואר 2021, 20:40
@יצחק ב שים לב עד כמה לשון הגמ' בדקדוק.
תלמוד בבלי מסכת מגילה דף ג עמוד א
 דאמר רב יהודה אמר רב: כהנים בעבודתן, ולוים בדוכנן וישראל במעמדן - כולן מבטלין עבודתן ובאין לשמוע מקרא מגילה, תניא נמי הכי: כהנים בעבודתן, ולוים בדוכנן, וישראל במעמדן - כולן מבטלין עבודתן ובאין לשמוע מקרא מגילה. מכאן סמכו של בית רבי שמבטלין תלמוד תורה ובאין לשמוע מקרא מגילה . לא מדובר על עצם קיום הקריאה, אלא על לבוא לשמוע, כך שהחידוש או שבאים לשמוע ברוב עם, או שאפשר היה לומר שמקדימים קריאת מגילה ולא דוחים לאחר כך (יעוי' ברמ"א שמגילה קודמת למצוות דאורייתא אך לא דוחה שום מצוה אם תתבטל המצוה)
דיוק נחמד
לדעתי העלובה, עדיין זה דחוק ביותר, שכל הנושא בכל הסוגיא, זה העניין של ב"רוב עם", וזה לא מוזכר כי אם בדרך רמז.
אגב בסוף הסוגיא בדברי רבא אין מוזכר "באין לשמוע" אלא מקרא מגילה בסתם. 
וצ"ע
ייש"כ


כמעיין המתגבר
הודעות: 1145
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 1338 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מבטלין ת"ת למקרא מגילה צריך לזה ילפותא?

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 22 פברואר 2021, 22:20

יצחק ב כתב:
22 פברואר 2021, 20:14
השו"ע בתרפ"ז ב' פוסק שמבטלין ת"ת למקרא מגילה ומקורו בגמ' ריש מס' מגילה.
ותמוה מאד דזה פשיטא ולמה אין הלכה כזאת בהלכות חנוכה ובשאר מצוות
וביותר דשם הגמ' לומדת את זה מילפותא ולחנוכה אין ילפותא אז למה מבטלין??? 
אפשר לומר דכיון דמצות המגילה היא סוג של לימוד תורה על כן הו''א דאין צריך לבטל תורה בשביל לימוד תורה, קמ''ל.
 


מ אלישע
הודעות: 795
הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
נתן תודה: 223 פעמים
קיבל תודה: 162 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מבטלין ת"ת למקרא מגילה צריך לזה ילפותא?

שליחה על ידי מ אלישע » 23 פברואר 2021, 01:19

שמעתי שבזמן הכאת המן.
יש ביטול תורה וביטול מגילה.
אבל יש פרסומי ניסא.


פותח הנושא
יצחק ב
הודעות: 605
הצטרף: 18 אוגוסט 2020, 21:43
נתן תודה: 135 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מבטלין ת"ת למקרא מגילה צריך לזה ילפותא?

שליחה על ידי יצחק ב » 23 פברואר 2021, 11:06

כמעיין המתגבר כתב:
22 פברואר 2021, 22:20
יצחק ב כתב:
22 פברואר 2021, 20:14
השו"ע בתרפ"ז ב' פוסק שמבטלין ת"ת למקרא מגילה ומקורו בגמ' ריש מס' מגילה.
ותמוה מאד דזה פשיטא ולמה אין הלכה כזאת בהלכות חנוכה ובשאר מצוות
וביותר דשם הגמ' לומדת את זה מילפותא ולחנוכה אין ילפותא אז למה מבטלין??? 
אפשר לומר דכיון דמצות המגילה היא סוג של לימוד תורה על כן הו''א דאין צריך לבטל תורה בשביל לימוד תורה, קמ''ל.

אכן חשבתי על כיוון זה.
וכעין סברת הירושלמי על רשב"י וחבריו שלא הפסיקו לקרי"ש 
והדברים צריכים עיון.
ייש"כ 


חריף ובקי
הודעות: 25
הצטרף: 19 מאי 2020, 21:06
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מבטלין ת"ת למקרא מגילה צריך לזה ילפותא?

שליחה על ידי חריף ובקי » 25 פברואר 2021, 00:49

יצחק ב כתב:
22 פברואר 2021, 21:42
לדעתי העלובה, עדיין זה דחוק ביותר, שכל הנושא בכל הסוגיא, זה העניין של ב"רוב עם", וזה לא מוזכר כי אם בדרך רמז.
"מכאן סמכו של בית רבי" וכו' - תמהני לפי דברים שמדובר על עצם קיום קריאת המגילה וכי עד בית רבי לא היו אנשים שלמדו תורה שנסתפקו אם לבטל ת"ת בשביל קריאת המגילה.
וברור שמה שנתח' בבית רבי זה שאפי' שהיה קיבוץ של רבים ביטלוה עבור קריאת המגילה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “פורים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים