מקור למנהג המון העם שנוהגים להדליק נרות חנוכה בנרות שעווה

במבי

משתמש ותיק
מנהג העם הפשוט ברחוב וגם דתיים רבים להדליק בנירות שעווה רגילים, ואין לזלזל בזה כלל ח"ו, מכיוון שראיתי בספר אוצר מחמדים שמרן הח"ח זצ"ל הדליק נרות חנוכה בנרות שעווה ! (אוצר מחמדים ח"א עמוד רמח בשם משמרת המועד שבת כג.)


הקטע מהספר משמרת המועד לרמ"מ קארפ

Untitled.png
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
אני מדליק באותו שמן זית שאני משתמש בו לסלט (דהיינו האיכותי ביותר שקיים).

לא כדאי לזלזל בבנים ת"ח.
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
לדעתי יש הידור הרבה יותר גדול בנרות שעווה על פני שמן זית.
ושנים רבות אני אומר לעצמי מתי יבוא לידי ואקיימנה, ואזכה גם אנוכי להדר בזה.
בגמרא מוכח שעיקר ההידור שיש בשמן זית היא בגלל שהוא דולק הכי יפה בין כל השמנים, דצליל נהוריה טפי.
מאידך, בזמננו הנרות שמיוצרות משעווה וחלב דולקות הרבה יותר יפה משמן, באופן שאין השוואה ודימיון בכלל.
ובאמת כבר כתב הרמ"א בשלחן ערוך: "ונוהגין במדינות אלו להדליק בנרות של שעוה כי אורן צלול כמו שמן". ואם בזמנו היה זה דומה לשמן, היום אורן צלול פי כמה משמן, וברור שיש הידור גדול להדליק בנרות שעווה או חלב, להדר ולייפות את המצווה.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
חייל של הרבי אמר:
מי סבר לזלזל ח"ו ביהודים שמקיימים מצוה כתיקונה?

אני מתכוון שאדם יכול לראות משהו שמדליק בנרות שעווה ויכולה לעבור צל צלה של מחשבה "נו, מה הבן אדם מבין בהידור מצווה" וזה לא כה פשוט 


(שיניתי את הכותרת בזכותך !)
 

מםאלף

משתמש ותיק
מגן אברהם, סי' תרעב סק"ג:
אבל אין מצוה בנרות ארוכות דהא לאחר שדלקו כשיעור הזה מותר להשתמש בהן ואין שייך הידור מצוה אלא בשעת מצוה ואין ראיה מנרות חנוכה של ב"ה דהתם איכא מצוה להדליק נרות בכל יום כנ"ל עכ"ל ד"מ ונ"ל דודאי בנר של שמן אין הידור מצו' בין רב למעט אבל בנרות שעוה כשהם ארוכי' הם נאים יותר כמו בנרות י"ה ולולב ואתרוג וכיוצא בו וכמדומה לי שכ"כ בכל בו.
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
בילדותי שלא היה מצוי כמו היום כוסיות המתואמות למנורה אלא הדליקו בגוף המנורה, ובליל שבת לא היה מספיק שידלק גם אחר צאת הכוכבים ולכן נהגו בבית אבי דוקא אז להדליק בנרות גדולים, וכל שנה בשבת יש לי תאווה להדליק גם בנרות ומשום מה איני מצליח לקיים אותה בפועל.
 

דרומאי

משתמש ותיק
נותן טעם לשבח אמר:
איש מזרע אהרן אמר:
אתמול עקבתי אחר חנוכיה עם שמונה נרות מהסוג הארוך), שדלקה כשלושת רבעי שעה
אך בליל שבת זה לא מספיק.


נרות מספר 6 ואפילו מספר 8 מספיקות גם בליל שבת עד חצי שעה אחרי רבינו תם.
 
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
עת הזמיר אמר:
בילדותי שלא היה מצוי כמו היום כוסיות המתואמות למנורה אלא הדליקו בגוף המנורה, ובליל שבת לא היה מספיק שידלק גם אחר צאת הכוכבים ולכן נהגו בבית אבי דוקא אז להדליק בנרות גדולים, וכל שנה בשבת יש לי תאווה להדליק גם בנרות ומשום מה איני מצליח לקיים אותה בפועל.

עד היום אני מדליק במנורה של כסף להידור המצווה, ולא במנורה של זכוכית כמנהג המון העם.
 

הישר_והטוב

משתמש ותיק
רמתים צופים אמר:
עד היום אני מדליק במנורה של כסף להידור המצווה, ולא במנורה של זכוכית כמנהג המון העם.
כמדומה שמנורה בנרות נתחלפו לך. מנהג העולם להדליק במנורה של כסף בנרות (-כוסיות) של זכוכית, ומנהגך להדליק במנורה עצמה.
אגב, מעניין אם יש מי שמייצר נרות של כסף (עם ציפוי פנימי של זכוכית שלא יינזק הכסף), דנראה דבהכי הוי הידור מצוה טפי.
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
הישר_והטוב אמר:
רמתים צופים אמר:
עד היום אני מדליק במנורה של כסף להידור המצווה, ולא במנורה של זכוכית כמנהג המון העם.
כמדומה שמנורה בנרות נתחלפו לך. מנהג העולם להדליק במנורה של כסף בנרות (-כוסיות) של זכוכית, ומנהגך להדליק במנורה עצמה.
אגב, מעניין אם יש מי שמייצר נרות של כסף (עם ציפוי פנימי של זכוכית שלא יינזק הכסף), דנראה דבהכי הוי הידור מצוה טפי.

הפירוש המילולי של מנורה ונר שווים, והוא הכלי שמחזיק בתוכו את חומר הבעירה של האש. ההבדל היחיד בין מנורה לנר, היא שהנר הוא כלי שמיוחד לנר אחד, והמנורה לכמה נרות.
מי שמדליק בתוך זכוכית, אז הוא לא מדליק במנורה, המנורה משמשת רק כבסיס ומגש המחזיק את הנרות.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
איש מזרע אהרן אמר:
ולעתים היה מקדש על הפת
תיקון: זה לא היה רק "לעיתים" - אני שמעתי בעצמי מפי בתו של הח"ח הרבנית זאקס ע"ה שהיא עצמה זוכרת שבמשך כמה שנים רצופות קידש הח"ח בליל שבת על פת, כי היין היה ביוקר.
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
רמתים צופים אמר:
אגב, מעניין אם יש מי שמייצר נרות של כסף (עם ציפוי פנימי של זכוכית שלא יינזק הכסף), דנראה דבהכי הוי הידור מצוה טפי
כדאי לך לרוץ לרשום על זה פטנט לפני שיבא מאן דהו ויקרא את זה ולשנה הבאה יעשה הון.
 

בשלמא

משתמש ותיק
הישר_והטוב אמר:
אם יש מי שמייצר נרות של כסף עם ציפוי פנימי של זכוכית שלא יינזק הכסף
בכל השנים שאני מדליק ב"ה במנורת כסף מעולם לא ניזוקה המנורה
חוששני שדווקא הזכוכיות ניזוקות ומשחירות.
 

הישר_והטוב

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
הישר_והטוב אמר:
אם יש מי שמייצר נרות של כסף עם ציפוי פנימי של זכוכית שלא יינזק הכסף
בכל השנים שאני מדליק ב"ה במנורת כסף מעולם לא ניזוקה המנורה
חוששני שדווקא הזכוכיות ניזוקות ומשחירות.
הזכוכיות משחירות אך לא ניזוקות דאפשר לנקותם.
לגבי נרות כסף יתכן שהדבר שונה וטעון בדיקה.
אגב, בהדלקה בגוף המנורה עצמה נראה שאין הרבה מקום לשמן, מה שלא מאפשר לקיים את החומרא של הדלקה עד שתכלה רגל מן השוק לפי שיעור זמננו, וממילא עדיין יש צורך בהצעתי הנ"ל.
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
הישר_והטוב אמר:
אגב, בהדלקה בגוף המנורה עצמה נראה שאין הרבה מקום לשמן, מה שלא מאפשר לקיים את החומרא של הדלקה עד שתכלה רגל מן השוק לפי שיעור זמננו, וממילא עדיין יש צורך בהצעתי הנ"ל.
עד 2 בלילה דולק אצלי, זה בסדר?
צריך לבחור מנורה עם כלי קיבול מתאים, ההיצע רחב (המחיר בהתאם)
 

דבש לפי

משתמש ותיק
רמתים צופים אמר:
מי שמדליק בתוך זכוכית, אז הוא לא מדליק במנורה, המנורה משמשת רק כבסיס ומגש המחזיק את הנרות.
שבעת הנרות במנורת המקדש היו מחוברים למנורה?
 

ידידיה

משתמש ותיק
עת הזמיר אמר:
רמתים צופים אמר:
אגב, מעניין אם יש מי שמייצר נרות של כסף (עם ציפוי פנימי של זכוכית שלא יינזק הכסף), דנראה דבהכי הוי הידור מצוה טפי
כדאי לך לרוץ לרשום על זה פטנט לפני שיבא מאן דהו ויקרא את זה ולשנה הבאה יעשה הון.
כבר שיווקו כזה דבר השנה
 
חלק עליון תַחתִית