א. יש הנוהגים שגם בנות הבית מדליקות.תורת אמר:יש לשאול, לדעת הרמ"א שבני הבית נפרדים מהדלקת בעל הבית ומדליקים בפני עצמם - מדוע אין נוהגים שגם בנות הבית מדליקות.
אכן לגבי אשתו, נקטי' שאשתו כגופו ולכן אינה נפרדת מהדלקת בעלה, אבל לגבי שאר בנות הבית, תיבעי הדלקה.
אבנים וירטואליות לא כל כך כואבות :)יראתי בפצותי אמר:הקושיא הנ"ל טובה מכל התירוצים שתירצו בה, יש לי השערה, אך חוששני שירגמוני באבנים.
במחילה, אי אפשר להכליל.יראתי בפצותי אמר:קיום המצוות בפועל היה חלש אצלם מאוד. כך בתפילה שכמעט לא נהגו להתפלל, ראיתי בעבר מאחד הפוסקים לפני כמה מאות, שמזהיר שנשים יאכלו שיעור מצה ולא טעימה בעלמא,
תורת אמר:יש לשאול, לדעת הרמ"א שבני הבית נפרדים מהדלקת בעל הבית ומדליקים בפני עצמם - מדוע אין נוהגים שגם בנות הבית מדליקות.
אכן לגבי אשתו, נקטי' שאשתו כגופו ולכן אינה נפרדת מהדלקת בעלה, אבל לגבי שאר בנות הבית, תיבעי הדלקה.
תלמיד נאמן אמר:במחילה, אי אפשר להכליל.יראתי בפצותי אמר:קיום המצוות בפועל היה חלש אצלם מאוד. כך בתפילה שכמעט לא נהגו להתפלל, ראיתי בעבר מאחד הפוסקים לפני כמה מאות, שמזהיר שנשים יאכלו שיעור מצה ולא טעימה בעלמא,
אם אין ענין גדול לא מחנכים כלל???תלמיד נאמן אמר:הטעם הפשוט, מפני שבעבר נישאו בגיל צעיר, ולא היה ענין גדול לחנך (בענין של הידור) עבור 4 או 5 שנים.
תמיד אמרו לי שנשים פעם ישבו בבית בחוסר מעש, ומה היה להם לעשות חוץ מלהתפלל.יראתי בפצותי אמר:כך בתפילה שכמעט לא נהגו להתפלל,
ומסתמא מה שלא ביטלו שנים בתפילה משום שראו את אמהותיהם מתפללותיראתי בפצותי אמר:ובפרט שהבנות עשו בדר"כ מה שראו את האמא עושה, והאמא באמת אינה צריכה להדליק שאשתו כגופו.
אני לא מבין מה נתכוונת, אולי הם לא עושים את המצוות אם פרצוף חמוץ כמו הגברים, אך וודאי הם מקיימות את המצוות קלה כבחמורה במה שהם חייבות כמובןיראתי בפצותי אמר:הרוצה דוגמא לדברי יברר מה קורה בבריסק בחילוק בין גברים לנשים במצוות שמחוייבים בהם בשווה.
אם חייבות במצוה, הוא הדין ששייך אצלם מהדרין מן המהדרין, וכל טענתך מחודשת ולדעתי החידוש רחוק מן האמת ואין בו טעם.יאיר אור אמר:אם כי נזכר בכמה פוסקים תי' לענ"ד התי' הוא פשוט וברור למנהג הקבוע ללא עוררין
נשים פטורות במצות עשה שהזמן גרמא, ומ"מ חייבום בנרות חנוכה משום שאף הם היו באותו הנס
אך כל שנפטרו ע"י הדלקת בעה"ב, מה שיש מצוה של מהדרין זה כבר נחשב ככל מצות עשה שהזמן גרמא שנשים פטורות
ומה שלא החמירו על עצמן להדליק לבד לבני אשכנז כמו שופר וכו' משום שחומרא זו הונהגה רק במצוה עצמה שלולי עשייתן
לא קימוה אבל במצות חנוכה שמקיימים מצוותה ע"י הדלקת בעל הבית אין כל ענין שידליקו.
ערוך השלחן סימן תרפט סעיף ה אמר:ולכאורה אשה, כיון שחייבת – מוציאה גם אנשים בקריאתה. ומכל מקום יש אומרים שהנשים אין מוציאות את האנשים. והטעם משום כבוד ציבור, וכמו שכתבתי בסעיף א. ולכן אפילו ליחיד אינה מוציאה, דלא פלוג (מגן אברהם סעיף קטן ה). ועוד טעם אחר יש בזה: דהנה רבינו הרמ''א כתב בסעיף ב דיש אומרים דאם האשה קוראה לעצמה – מברכת ''לשמוע מגילה'', שאינה חייבת בקריאתה. עד כאן לשונו. וביאור הדברים: דהמרדכי ריש מגילה הביא דבה''ג גורס: נשים חייבות במשמע מגילה, ולא בקריאתה. ולפי זה אתי שפיר התוספתא שהבאנו בסעיף א דנשים פטורות ממקרא מגילה, משום דחיובה הוי רק בשמיעה. ולפי זה אתי שפיר מה שאין מוציאות אנשים, מפני שאינן חייבות בקריאה. אבל עיקר העניין אינו מובן: דלמה בשמיעה חייבות, ולא בקריאה? ונראה לי דבה''ג סבירא ליה דאי אפשר לומר דמטעם שאף הן היו באותו הנס – יהיה חיוב גמור כאיש. דאם כן, למה לן על חיוב מצה לנשים הקישא ד''בל תאכל חמץ'' בפסחים (מג ב)? לימא מטעם דאף הן היו באותו הנס (תוספות מגילה ד א). אלא וודאי דמטעם זה אינו חיוב גמור כאיש לקריאה, אלא די בשמיעה. וגם בחנוכה יש לומר כן, דאין חיובן בהדלקה אלא בראיית נר חנוכה, אלא אם כן יש לה בעל, דמדלקת בשביל הבעל. ולכן אין מוציאות בקריאתן את האנשים. ומיהו נשים – מוציאות, כיון דחיובן שוה. (עיין מגן אברהם סעיף קטן ו, בשם מדרש הנעלם: דגם לעצמה לא תקרא אשה, אלא תשמע מאיש. וצריך לומר דסבירא ליה דקריאה לא נתקנה להן, וצריך עיון. ודעת רש''י ותוספות ריש ערכין דמוציאות גם אנשים, וכן דעת הרבה פוסקים והרמב''ם.)
כבר כתב הביה"ל שהכלל של ב"ש וב"ה הלכה כב"ה לא נאמר על מהדריןיראתי בפצותי אמר:אם חייבות במצוה, הוא הדין ששייך אצלם מהדרין מן המהדרין, וכל טענתך מחודשת ולדעתי החידוש רחוק מן האמת ואין בו טעם.יאיר אור אמר:אם כי נזכר בכמה פוסקים תי' לענ"ד התי' הוא פשוט וברור למנהג הקבוע ללא עוררין
נשים פטורות במצות עשה שהזמן גרמא, ומ"מ חייבום בנרות חנוכה משום שאף הם היו באותו הנס
אך כל שנפטרו ע"י הדלקת בעה"ב, מה שיש מצוה של מהדרין זה כבר נחשב ככל מצות עשה שהזמן גרמא שנשים פטורות
ומה שלא החמירו על עצמן להדליק לבד לבני אשכנז כמו שופר וכו' משום שחומרא זו הונהגה רק במצוה עצמה שלולי עשייתן
לא קימוה אבל במצות חנוכה שמקיימים מצוותה ע"י הדלקת בעל הבית אין כל ענין שידליקו.
הכוונה שאת עיקר האנרגיה משקיעים בחינוך בדברים שמקיימים כל החיים ולא 5 פעמים.הישר_והטוב אמר:אם אין ענין גדול לא מחנכים כלל???תלמיד נאמן אמר:הטעם הפשוט, מפני שבעבר נישאו בגיל צעיר, ולא היה ענין גדול לחנך (בענין של הידור) עבור 4 או 5 שנים.
כמה אנרגיה צריך להשקיע בחינוך להדליק נר? דומני שמעט מאוד.תלמיד נאמן אמר:הכוונה שאת עיקר האנרגיה משקיעים בחינוך בדברים שמקיימים כל החיים ולא 5 פעמים.
כדבריכם מחמת העוני היה נחשב להשקעת אנרגיה.הישר_והטוב אמר:כמה אנרגיה צריך להשקיע בחינוך להדליק נר? דומני שמעט מאוד.תלמיד נאמן אמר:הכוונה שאת עיקר האנרגיה משקיעים בחינוך בדברים שמקיימים כל החיים ולא 5 פעמים.
אא"כ תאמר שלא חינכו לזה מפני העוני, ולא מצינו כן.
לא אעיד על כלל הציבור החרדי אבל בקהילתי עכ"פ זה די מצוי שנשים הן קצת פחות "מחויבות" בדקדוקים והידורים (כמובן לא ברמות קיצוניות של ביטול מצווה כמו הדוג' מן העבר שהבאת).יראתי בפצותי אמר:תלמיד נאמן אמר:יראתי בפצותי אמר:
זאת טענתי, שבהחלט אפשר. כמובן שבימינו שונה לגמרי.
תורת אמר:יש לשאול, לדעת הרמ"א שבני הבית נפרדים מהדלקת בעל הבית ומדליקים בפני עצמם - מדוע אין נוהגים שגם בנות הבית מדליקות.
אכן לגבי אשתו, נקטי' שאשתו כגופו ולכן אינה נפרדת מהדלקת בעלה, אבל לגבי שאר בנות הבית, תיבעי הדלקה.
וכמובן לפ"ז וכן לפי אב רבו מרן החת"ס לא מן הראוי שתעמדנה הנשים בדבקות ליד בעליהן בחוץ כשהם מדליקים כי אם כבר יכולות להדליק לבדאלי פלדמן אמר:שו"ת שלמת חיים לגרי"ח זוננפלד סימן ש"ס
image.png
אני מסכים מאה אחוז בנקודת הנחה זו, וכבר תמהת על נשותינו שלא נהגו בגזירת תכשיטין, ואפ' שר"ת כתב "מוטב שיהיו שוגגים..." נשותינו [בפרט יוצאי בית יעקב!] לא מסוגלות לשמוע על עצמם "מוטב שיהיו שוגגים"יראתי בפצותי אמר:לדעתי, רוב ככל השנים, נשים היו עמארציות מוחלטות, ולמרות שהיה להם רגשות חמים מאוד למצוות, קיום המצוות בפועל היה חלש אצלם מאוד. כך בתפילה שכמעט לא נהגו להתפלל, ראיתי בעבר מאחד הפוסקים לפני כמה מאות, שמזהיר שנשים יאכלו שיעור מצה ולא טעימה בעלמא, ואף סעודה ג' ועוד מצוות רבות שנשים ואנשים שווים בהם לא קיימום נשים כדין. אז מה לנו להתפלא אם בנר חנוכה שיוצאת בהדלקת הבעל והאב, לא קיימו ההידור, ולוואי שמה שוודאי חייבות היו מקיימות. ובפרט שהבנות עשו בדר"כ מה שראו את האמא עושה, והאמא באמת אינה צריכה להדליק שאשתו כגופו.
מלבד זאת האם אין אחד ששאל עצמו איך עד דורנו אין כמעט ספרי הלכות שחוברו לנשים, ונידונים רבים בפרטי חיוב אישה במצוות הם דיונים מהדור האחרון, ואיך לא דנו בפרטי קיום המצוות של חצי עם ישראל עד ימינו אנו. לדעתי מי שמתבונן בזה יהיה לו בזה ישוב ברור למה נהגו שלא כדין שנשים לא הדליקו נר חנוכה.
ואמנם בתופעה זו עצמה שנשים מקיימות מצוות באופן מינימאלי, גם נשות החכמים, היה הרבה מקום לדון. הרוצה דוגמא לדברי יברר מה קורה בבריסק בחילוק בין גברים לנשים במצוות שמחוייבים בהם בשווה.