רואים שקוף
משתמש ותיק
ברצוני להציע בפניכם הלכה אחת ברמב"ם הלכות חנוכה, שעיינתי בה היום, והעסיקה אותי במהלך כל היום.
אשמח לשמוע מה יש לחברים המקשיבים דפה מה לחדש בזה.
אשמח לשמוע מה יש לחברים המקשיבים דפה מה לחדש בזה.
לשון הרמב"ם, "ומפני זה התקינו חכמים שבאותו הדור שיהיו שמונת ימים האלו שתחלתן כ"ה בכסליו ימי שמחה והלל ומדליקין בהן הנרות בערב על פתחי הבתים בכל לילה ולילה משמונת הלילות להראות ולגלות הנס. וימים אלו הן הנקראין חנוכה והן אסורין בהספד ותענית כימי הפורים. והדלקת הנרות בהן מצוה מדברי סופרים כקריאת המגילה".
ראשית, יש לידע מה היא כוונת הרמב"ם במה שאמר 'ומפני זה', בהלכה א' הר"מ הזכיר את נס הנצחון, ובהלכה ב' הר"מ הזכיר בעיקר את נס פך השמן, האם מפני זה קאי על נס הנצחון, על נס פך השמן, או שמא על שניהם יחד.
'חכמים שבאותו הדור', יש לידע מה מלמדינו. ובגמרא הלשון 'לשנה אחרת קבעום' וכו'.
'שמונת ימים שתחילתן בליל כ"ה בכסליו', מה הוא הלשון תחילתן, ומה בא ללמדנו שמתחיל מהלילה, היה איזו הו"א שבחנוכה יתחיל מהיום, למרות שהיום הולך אחר הלילה.
'ימי שמחה והלל', מנא ליה להר"מ דין השמחה בחנוכה.
'ומדליקין בהן הנרות בערב על פתחי הבתים בכל לילה ולילה', ראשית מהו ערב ולילה, שנית מדוע חילק את ההדלקה לערב ואת פתחי הבתים ללילה.
מה הוא שכתב להראות ולגלות הנס, מה בין להראות ללגלות.
מה הפסק בכך שימים אלו הן הנקראים חנוכה.
מה עניין הפורים שמוזכר בזה כל עת.
ראשית, יש לידע מה היא כוונת הרמב"ם במה שאמר 'ומפני זה', בהלכה א' הר"מ הזכיר את נס הנצחון, ובהלכה ב' הר"מ הזכיר בעיקר את נס פך השמן, האם מפני זה קאי על נס הנצחון, על נס פך השמן, או שמא על שניהם יחד.
'חכמים שבאותו הדור', יש לידע מה מלמדינו. ובגמרא הלשון 'לשנה אחרת קבעום' וכו'.
'שמונת ימים שתחילתן בליל כ"ה בכסליו', מה הוא הלשון תחילתן, ומה בא ללמדנו שמתחיל מהלילה, היה איזו הו"א שבחנוכה יתחיל מהיום, למרות שהיום הולך אחר הלילה.
'ימי שמחה והלל', מנא ליה להר"מ דין השמחה בחנוכה.
'ומדליקין בהן הנרות בערב על פתחי הבתים בכל לילה ולילה', ראשית מהו ערב ולילה, שנית מדוע חילק את ההדלקה לערב ואת פתחי הבתים ללילה.
מה הוא שכתב להראות ולגלות הנס, מה בין להראות ללגלות.
מה הפסק בכך שימים אלו הן הנקראים חנוכה.
מה עניין הפורים שמוזכר בזה כל עת.