בקונטרס 'סוד הדלקת נר חנוכה' לרבינו יצחק סגי נהור בן הראב"ד מפורטים חמש עשרה הכלים הראויים להדלקת נר חנוכה
"דע כי ט"ו כלים ראויים לנר חנוכה וכל הקודם, קודם מהם משובח, משום זה קלי ואנוהו וכאן הוא הולך ומונה את הסוגים א. זהב ב. כסף ג. נחושת דומה לזהב ד. נחושת ה. מתכת המכונה נחושת ו. בדיל ז. עופרת ח .אבן ט. זכוכית י. עצם יא. חרס מצופה באבר יב. חרס ועי"ש שדן בסוגי החרס יג. קליפת רימון י"ד. קליפת אגוז הינדי טו. קליפת אלון".
ובקונטרס מרחיב יותר בפירוט, כל הדרגות באריכות והפירוט הדקדקני מוכיחים עד כמה חשוב להקפיד בהדלקת נר חנוכה, אמר על כך מרן רבינו זצוק"ל שיש ללמוד מדבריו קל וחומר ומה על כלי השמן מאריך רבינו יצחק סגי נהור כל כך, על השמן עצמו על אחת כמה וכמה שצריך שיהי' בתכלית ההידור.
___________________________________________________________________________
הועתק מעלון דירשו: מאת הרה"ג רבי ישראל חסיד שליט"א על ימי החנוכה בהיכלו של מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל.
מדוע לא הקפיד מרן רבינו (הגריש"א) זצוק"ל להשתמש בשל כסף?
לקראת חנוכה תשע"א ניגשתי אל מרן רבינו זצוק"ל והצעתי בפניו להדליק בחנוכיה של כסף, הוא דחה את הדבר והגיב שהחנוכיה שלו מהודרת ומצוינת. הזכרתי את לשונו הנ"ל של רבי יצחק סגי נהור ומרן רבינו זצוק"ל הגיב: "ווייסט מען דאך" (הלוא הדברים ידועים) העזתי פני בבחינת תורה היא וללמוד אני צריך ושאלתי שוב אז למה הרעבע מסרב להדליק בשל כסף? בתגובה הוא הסתובב לכיוונו של הנכד רבי אריה שליט"א ואמר: "ער ווייסט נישט (הוא לא יודע) מען האט מיר שיין געגאנבעט דא מיין חנוכייה ווילסטו מזאל מיר גאנבענען די זילבערנע" (כבר גנבו לי כאן את החנוכיה אז אתה רוצה שיגנבו לי את החנוכיה של כסף)
מסתבר, שהחנוכיה של מרן רבינו זצוק"ל הייתה יקרה גם אם לא הייתה עשויה מכסף ומעשה שהיה לפני כעשר שנים, יצא מרן רבינו זצוק"ל באחד מלילות חנוכה למסור את השיעור, כעבור חמש דקות בלבד גילו שחנוכיית מרן רבינו זצוק"ל נגנבה. החנוכיה נעקרה מהמקום יחד עם בית החנוכיה, כאשר הבנתי שהמעכב הוא החשש מגניבה הצעתי? שנמגן את החנוכיה כראוי או שנעמיד שם שמירה. גם אז עדיין לא נתן את הסכמתו. לעניות דעתי היה מונח בסירוב הרבה מאותו תבלין ייחודי שהיה נסוך בנפשו העדינה של מרן רבינו זצוק"ל לפיו התקשה ליהנות ממתנת בשר ודם או מעזרתם. בסופו של דבר הוא פטר אותי בדרך צחות, הוא שאל במה אתה מדליק? עניתי בשל כסף אז הוא הציע למנות אותי שליח עבורו על אותו חלק של הידור ההדלקה שנעשה בשל כסף..
אז כיצד התרחש נס חנוכה בשנתו האחרונה בה כן הדליק בשל כסף ?
למשמע השאלה ניכרת ההתרגשות על פניו של הרב חסיד הוא מעולם לא דיבר על הנושא בציבור וחושף כעת לראשונה את המעורבות שלו בנושא. לקראת חנוכה של שנת תשע"ב הכנתי את עצמי מראש כדת וכדין והצעתי בפניו שוב להדליק בחנוכיה של כסף אבל הפעם היו הדיבורים שלי מגובים במעשים, הנחתי מולו על השולחן חנוכיית כסף.. מרן רבינו זצוק"ל התבונן בי חליפות ובחנוכיה ואז התנדב נכדו רבי אריה אלישיב שליט"א לסייע, באמרו הרי הוא הביא את השמן לחנוכייה אז הוא החליט להביא גם את הכלי לשמן.
מרן רבינו זצוק"ל הזכיר שוב את עניין הגניבה וכן הוסיף שבית החנוכיה הקיים אינו מתאים למידות החנוכיה החדשה, וזה גם יקשה על המעבר במקום. ואז ביקש לשמוע את חוות דעתו של רבי אריה שליט"א שבינתיים כבר עזב את החדר שהביע את דעתו לחיוב אך הציע שאני אהיה זה שידאג לכל הסידורים הטכניים החדשים שקשורים לחנוכיה החדשה. קיבלתי על עצמי את המשימה בשמחה ומרן רבינו זצוק"ל נענה בסופו של דבר והסכים להשתמש בחנוכיה, אם כי הדגיש שלאחר השימוש אין רצונו להישאר בעלים על החנוכיה פרט זה שמעתי לאחר מכן מנכדו הרה"ג רבי ישראל אלישיב שליט"א.
התאמנו חנוכיה מכסף, שתתאים לבית החנוכיה הקיים.