הדלקת נרות חנוכה רחוק מהפתח

תורת

משתמש רגיל
מצוי מאוד בפתחי בתים וחצרות שמדליקים כמה חנוכיות ואמנם חנוכיה אחת צמודה לפתח אך שאר החנוכיות הגם שהם צמודות לחנוכיה הראשונה והרי לכאו' הם כהמשך לחנוכיה אך סו"ס רחוקות הם מהפתח יותר מטפח ונשאלת השאלה האם מה שהם צמודות לחנוכיה הראשונה נחשבים כצמודות לפתח.
ואמנם מצאנו לדעת הרמב"ם שדין המהדרין מן המהדרין בנוי על המהדרין ובעל הבית שיש לו עשרה אנשים בביתו מדליק ביום השמיני שמונים נרות והנה אף אי נימא שמתחיל בנר השמאלי כדעה השניה במשנ"ב ונר זה רחוק טפי מהפתח מ"מ שאני הכא שהוא חלק מחנוכיה אחת ולכן חשיב שכל החנוכיה צמודה לפתח משא"כ הכא.

עוד יש לדון, אי חשיב חיבור מה שיעור המרחק בין החנוכיות שיהני לחיבור האם טפח או אף ג' טפחים שהוא שיעור של לבוד או"ד דצריך שיהא צמוד ממש.   

והנה גם אית"ל שחשיב כהמשך עדיין יש מקום לדון היכא שהחנוכיות בתוך בתי חנוכיה ואמנם הבית חנוכיה סמוכה לחבירתה מ"מ החנוכיה עצמה אינה סמוכה ואם נימא שבית חנוכיה אינו משמש כהמשך הסומך לפתח נמצא דהחנוכיה אינה סמוכה לחבירתה וממילא אינה סמוכה לפתח.

ובאותו ענין, כמו"כ מצוי שמניחים חנוכיה על גבי כסא בתוך בית חנוכיה ואמנם הכסא והבית חנוכיה קרובים לפתח אך החנוכיה עצמה וכ"ש הנרות שבתוך החנוכיה רחוקים מהפתח טפי מטפח, וגם כאן יש לשאול האם אביזרי החנוכיה נחשבים שמקריבים את החנוכיה לפתח שיחשב טפח סמוך לפתח.

לסיכום: יש ד' ספיקות.
א] האם שורה של חנוכיות מחברות כדי שהרחוקות יחשבו כסמוכות לפתח.
ב] ואם תימצי לומר שנרות מחברות יש לדון מהו המרחק המחבר.
ג] ואם תימצי לומר שנרות מחברות יש לדון כשהבתי חנוכיה סמוכות אהדדי אבל החנוכיות עצמן רחוקות אחת מהשניה האם סגי בחיבור של בתי החנוכיה.
ד] ואף אם תימצי לומר שבית חנוכיה הקרוב טפח לפתח חשיב כסמוך למרות שהחנוכיה עצמה רחוקה מ"מ עדין יש מקום להסתפק בחיבור של בתי חנוכיה האם גם זה הוי חיבור.  
 
חלק עליון תַחתִית