תפילין בהדלקת נרות חנוכה?

נחלי מים

משתמש ותיק
ראיתי תמונה של הרב שלמה בוסו מדליק נרות חנוכה עם תפילין. למישהו יש הסבר?
https://www.kore.co.il/viewArticle/93629
ba72bd36faa056595991.jpg
 

דבש לפי

משתמש ותיק
יש מחלוקת באיזו שעה להלכה מורים לחלוץ, אך גם לדעות שמורים לחלוץ בשקיעה נראה שמי שצריך לעשות משהו מסויים בדיוק בשקיעה אינו חייב להקדים בשביל זה את חליצת התפילין אלא יכול לחלוץ לאחר עשיית אותו דבר, כך שלנוהגים להדליק מייד בשקיעה אין טעם לא להדליק עם תפילין.
וראו את גירסת המדרש המובאת במאירי: "ופרשו בהגדה ויבא בעל הבית בתפליו ובטלית מצוייצת ביניהם חונה מלאך יי סביב ליראיו ויחלצם".
 

לומד ומלמד

משתמש ותיק
יש תמונות מפורסמות של הרב שיינברג זצ"ל ופשוט הוא שאם מדליק ממש בשקיעה עדיין אין עליו להסירם. אמנם הרב הנ"ל ששם משפחתו מורה עליו שמעדות המזרח הוא הסרים למשמעתו של מרן השו"ע הפוסק להדליק בצאה"כ עליו לבאר מעשיו.
 

לומד ומלמד

משתמש ותיק
וכעת עולה בדעתי דאם אלו תפילין דר"ת הכל א"ש כמין חומר שמדליק בצאה"כ דהגאונים ומניח אז דר"ת שלא שקעה החמה לדעתו
 

ששמואל

משתמש ותיק
לומד ומלמד אמר:
וכעת עולה בדעתי דאם אלו תפילין דר"ת הכל א"ש כמין חומר שמדליק בצאה"כ דהגאונים ומניח אז דר"ת שלא שקעה החמה לדעתו
מה שעשו לי כאן לפני חצי שנה כשהעליתי את הסברא הזאת.....
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?t=20716#p312968

(חבל שלא היית כאן להגן עליי....)
 

אליעזר כהן

משתמש חדש
כך נהג גם הגאון הגדול רח"פ שיינברג זצ"ל 
ויש תמונות מכך 
וכן מבורא במאירי בשבת שזה מדין מוקף במצוות 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
לומד ומלמד אמר:
וכעת עולה בדעתי דאם אלו תפילין דר"ת הכל א"ש כמין חומר שמדליק בצאה"כ דהגאונים ומניח אז דר"ת שלא שקעה החמה לדעתו
מה שעשו לי כאן לפני חצי שנה כשהעליתי את הסברא הזאת.....
במחכ"ת, ה'סברא' אינה כלום; טעם החשש לדעת 'ר"ת' הוא מפני שיטת הגאונים שכתבו כן (כמ"ש בשו"ת 'נודע ביהודה' מהדו"ת סי' ד), ואדרבא - לשקיעה דידהו יש לחוש.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
אליעזר כהן אמר:
כך נהג גם הגאון הגדול רח"פ שיינברג זצ"ל ויש תמונות מכך 
וכמדומה שכך נפוץ גם אצל - יבלחט"א - הגה"צ אדמו"ר דאמשינוב שליט"א.
 
 

רימון

משתמש ותיק
[סתם רח"פ שיינברג ככל שידוע לי לא היה לו בעיה להישאר בבית המדרש עם התפילין עד 10 בערב].
ולאלו ששואלים מסתמא צריכים לענות שזה לשמירה.
 

עשירית האיפה

משתמש ותיק
לומד ומלמד אמר:
אמנם הרב הנ"ל ששם משפחתו מורה עליו שמעדות המזרח הוא הסרים למשמעתו של מרן השו"ע הפוסק להדליק בצאה"כ עליו לבאר מעשיו.
יש מבני מרוקו שנהגו להדליק בשקיעה.
 

דבש לפי

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
אם הניחם קודם שתשקע החמה וחשכה עליו, אפילו הם עליו כל הלילה, מותר ואין מורין כן. ותל"מ.
אכן הגרמ"מ קארפ והרב בוסו מדליקים כשתפיליהם מכוסות כדי שזו לא תהיה הוראה (וכדעת הפוסקים ש"יניח ידו עליהם" זה להלכה גם ביום חול, ודלא כרוב הראשונים), אבל נראה מהתמונות שהגרח"פ שיינברג הדליק נרות חנוכה כשתפיליו מגולות (ואולי הוא לא ידע שמצלמים, ולא נכחו שם אנשים שאינם יודעים שמעיקר הדין מותר).
הצג קובץ מצורף הגרמ''מ קארפ מדליק נרות חנוכה כשתפיליו מכוסים בוכבעו.mp4
 

דבש לפי

משתמש ותיק
איש מזרע אהרן אמר:
למה הוא מדליק מיד אחר הברכה הראשונה?
כנראה הוא חושש לדעות שכך צריך לעשות (וכפי שמשמע במסכת סופרים, ואף שפשטות הגמרא לא כך אין זה מוכרח).
 

יחיה

משתמש ותיק
לשון המאירי כולו, בשבת כב, א:
נר חנוכה, מצוה להניחה בטפח הסמוך לפתח, ולהדליקה שם, הן מבחוץ לזמן הקדום, הן מבפנים לזמן של עכשיו, ומצד שמאל, כדי שתהא מזוזה בימין הנכנס, שנ' בה ביתך, דרך ביאתך, ודרכו של אדם להרים רגל ימין תחלה, ותהא נר חנוכה משמאל הנכנס, ופרשו בהגדה, ויבא בעל הבית בתפליו ובטלית מצוייצת ביניהם, חונה מלאך י"י סביב ליראיו ויחלצם:
 

לומד ומלמד

משתמש ותיק
דבש לפי אמר:
איש מזרע אהרן אמר:
למה הוא מדליק מיד אחר הברכה הראשונה?
כנראה הוא חושש לדעות שכך צריך לעשות (וכפי שמשמע במסכת סופרים, ואף שפשטות הגמרא לא כך אין זה מוכרח).
ישנה שיטה כזאת להלכה והובאה בטור - לברך את ברכת על הניסים על הנר החדש [היינו שמתחיל בנר של עיקר הדין ומברך שעשה ניסים על התוספת] אמנם לא ראיתי את ההסרטה אם היא מהיום הראשון או לא 

 
 

דבש לפי

משתמש ותיק
לומד ומלמד אמר:
דבש לפי אמר:
איש מזרע אהרן אמר:
למה הוא מדליק מיד אחר הברכה הראשונה?
כנראה הוא חושש לדעות שכך צריך לעשות (וכפי שמשמע במסכת סופרים, ואף שפשטות הגמרא לא כך אין זה מוכרח).
ישנה שיטה כזאת להלכה והובאה בטור - לברך את ברכת על הניסים על הנר החדש [היינו שמתחיל בנר של עיקר הדין ומברך שעשה ניסים על התוספת] אמנם לא ראיתי את ההסרטה אם היא מהיום הראשון או לא
ההסרטה היא מליל רביעי של חנוכה שנה שעברה (אז היא פורסמה, ולדברי המפרסם היא מאותו ערב).
 

שייגניסט

משתמש ותיק
לומד ומלמד אמר:
יש תמונות מפורסמות של הרב שיינברג זצ"ל ופשוט הוא שאם מדליק ממש בשקיעה עדיין אין עליו להסירם. אמנם הרב הנ"ל ששם משפחתו מורה עליו שמעדות המזרח הוא הסרים למשמעתו של מרן השו"ע הפוסק להדליק בצאה"כ עליו לבאר מעשיו.

כנראה בבית הכנסת בין מנחה לערבית ההדלקה ושם לפני צאת הכוכבים
 

לומד מכל אדם

משתמש ותיק
לומד ומלמד אמר:
וכעת עולה בדעתי דאם אלו תפילין דר"ת הכל א"ש כמין חומר שמדליק בצאה"כ דהגאונים ומניח אז דר"ת שלא שקעה החמה לדעתו

לא הבנתי, אם כן גם לא ידליק נ"ח כיון דעדיין יום לשיטתו, ואם אוחז שכבר לילה כהגאונים - היאך מניח תפילין??
 
חלק עליון תַחתִית