שייגניסט אמר:למה אין בסקר זמן צאת הכוכבים אחרי מעריב?
ששמואל אמר:כמו"כ אם ידוע למישהו מקור לחזו"א לזמן ההדלקה אשמח ויציין זאת.
קודם ר”ת לא בהכרח תוך חצי שעה אחר צאת הכוכביםחיים כץ אמר:שייגניסט אמר:למה אין בסקר זמן צאת הכוכבים אחרי מעריב?
זוהי האפשרות השלישית
ולגוף הדברים לא נכנסתי ע"כ לא העליתי בתוכו צאה"כ.
יישר כחחפר אמר:ששמואל אמר:כמו"כ אם ידוע למישהו מקור לחזו"א לזמן ההדלקה אשמח ויציין זאת.
ידוע שהדליק כעשרים דקות אחר השקיעה וכן נהג הגר״א קוטלר, השאלה למה הדליקו לפני מעריב.
חפר אמר:ששמואל אמר:כמו"כ אם ידוע למישהו מקור לחזו"א לזמן ההדלקה אשמח ויציין זאת.
ידוע שהדליק כעשרים דקות אחר השקיעה וכן נהג הגר״א קוטלר, השאלה למה הדליקו לפני מעריב.
מקובל שהחזו"א לא הלך לפי שעון. רק בדק במראה השמים.ששמואל אמר:יישר כחחפר אמר:ששמואל אמר:כמו"כ אם ידוע למישהו מקור לחזו"א לזמן ההדלקה אשמח ויציין זאת.
ידוע שהדליק כעשרים דקות אחר השקיעה וכן נהג הגר״א קוטלר, השאלה למה הדליקו לפני מעריב.
אני יודע שזה "ידוע"
שאלתי אם מישהו יודע מקום בחזו"א שהוא מתייחס לזה במפורש
לא שמעתי על קבלה כזו, ולי ידוע שהיה מדליק ב5רואים שקוף אמר:מקובל שהחזו"א לא הלך לפי שעון. רק בדק במראה השמים.ששמואל אמר:יישר כחחפר אמר:ידוע שהדליק כעשרים דקות אחר השקיעה וכן נהג הגר״א קוטלר, השאלה למה הדליקו לפני מעריב.
אני יודע שזה "ידוע"
שאלתי אם מישהו יודע מקום בחזו"א שהוא מתייחס לזה במפורש
בדר"כ היה יוצא לבדוק כ10-20 דק' אחרי השקיעה.
וכמו מוצש"ק חזו"א.
כמדומה שאין הל' חנוכה בחזו"אששמואל אמר:יישר כחחפר אמר:ששמואל אמר:כמו"כ אם ידוע למישהו מקור לחזו"א לזמן ההדלקה אשמח ויציין זאת.
ידוע שהדליק כעשרים דקות אחר השקיעה וכן נהג הגר״א קוטלר, השאלה למה הדליקו לפני מעריב.
אני יודע שזה "ידוע"
שאלתי אם מישהו יודע מקום בחזו"א שהוא מתייחס לזה במפורש
אז מה מקור שעת ההדלקה לחזון איש (חוץ מ "ידוע" ו "מקובל") ?יהודי אמר:כמדומה שאין הל' חנוכה בחזו"א
החזו"א הדליק במדבר?ששמואל אמר:אז מה מקור שעת ההדלקה לחזון איש (חוץ מ "ידוע" ו "מקובל") ?יהודי אמר:כמדומה שאין הל' חנוכה בחזו"א
כך גם לי ידוע. וכך נוהגים בני משפחתו.פינחס רוזנצוויג אמר:לא שמעתי על קבלה כזו, ולי ידוע שהיה מדליק ב5
מה שמקובל שהוא הקפיד ממש בשקיעה, וזה מל' הרמב''ם :חיים כץ אמר:חפר אמר:ששמואל אמר:כמו"כ אם ידוע למישהו מקור לחזו"א לזמן ההדלקה אשמח ויציין זאת.
ידוע שהדליק כעשרים דקות אחר השקיעה וכן נהג הגר״א קוטלר, השאלה למה הדליקו לפני מעריב.
כמדומני גם מרן הגרי"ז ננהג בחו"ל להדליק עשרים דקו' אחרי השקיעה
ובירושלים התחיל לנהוג כמנהגי הפרושים בירושלים בשקיעה ממש.
וכמדומה שמר שכח 'מים שלנו'.צ''ע אמר:וידוע שבבריסק פעם אחת בשנה הולכים לבדוק את השעון המדויק כדי להדליק מיד עם השקיעה,
הצעיר שבחבורה אמר:וכמדומה שמר שכח 'מים שלנו'.צ''ע אמר:וידוע שבבריסק פעם אחת בשנה הולכים לבדוק את השעון המדויק כדי להדליק מיד עם השקיעה,
בודקים לפני מעריב?צ''ע אמר:הצעיר שבחבורה אמר:וכמדומה שמר שכח 'מים שלנו'.צ''ע אמר:וידוע שבבריסק פעם אחת בשנה הולכים לבדוק את השעון המדויק כדי להדליק מיד עם השקיעה,
נכון, וכמדו' שגם בדיקת חמץ
כ' בל' הרמב''ם :
ומדברי סופרים לחפש אחר החמץ במחבואות ובחורים ולבדוק ולהוציאו מכל גבולו. וכן מדברי סופרים שבודקין ומשביתין החמץ בלילה מתחלת ליל ארבעה עשר לאור הנר. מפני שבלילה כל העם מצויין בבתים ואור הנר יפה לבדיקה. ואין קובעין מדרש בסוף יום שלשה עשר. וכן החכם לא יתחיל לקרות בעת זו שמא ימשך וימנע מבדיקת חמץ בתחלת זמנה.
אדרבה עי' היטב בל' הרמב''ם בחנוכה כ' ''עם שקיעתה'', ובחו''מ כ' ''תחילת ליל ארבעה עשר''הצעיר שבחבורה אמר:בודקים לפני מעריב?צ''ע אמר:הצעיר שבחבורה אמר:וכמדומה שמר שכח 'מים שלנו'.
נכון, וכמדו' שגם בדיקת חמץ
כ' בל' הרמב''ם :
ומדברי סופרים לחפש אחר החמץ במחבואות ובחורים ולבדוק ולהוציאו מכל גבולו. וכן מדברי סופרים שבודקין ומשביתין החמץ בלילה מתחלת ליל ארבעה עשר לאור הנר. מפני שבלילה כל העם מצויין בבתים ואור הנר יפה לבדיקה. ואין קובעין מדרש בסוף יום שלשה עשר. וכן החכם לא יתחיל לקרות בעת זו שמא ימשך וימנע מבדיקת חמץ בתחלת זמנה.
לצערי לא זכיתי להבין דברי מר.צ''ע אמר:אדרבה עי' היטב בל' הרמב''ם בחנוכה כ' ''עם שקיעתה'', ובחו''מ כ' ''תחילת ליל ארבעה עשר''הצעיר שבחבורה אמר:בודקים לפני מעריב?צ''ע אמר:נכון, וכמדו' שגם בדיקת חמץ
כ' בל' הרמב''ם :
ומדברי סופרים לחפש אחר החמץ במחבואות ובחורים ולבדוק ולהוציאו מכל גבולו. וכן מדברי סופרים שבודקין ומשביתין החמץ בלילה מתחלת ליל ארבעה עשר לאור הנר. מפני שבלילה כל העם מצויין בבתים ואור הנר יפה לבדיקה. ואין קובעין מדרש בסוף יום שלשה עשר. וכן החכם לא יתחיל לקרות בעת זו שמא ימשך וימנע מבדיקת חמץ בתחלת זמנה.
וכמדומה שכך הם למדו ברמב''ם בחו''מ שהתקנה הייתה לא רק לבדוק בליל י''ד אלא בתחילת ליל י''ד,
ובחנוכה זה לא ''תחילת הזמן'' אלא שהתקנה היא להדליק מיד עם השקיעה שאז יש פרסומי ניסא טפי,
להבנתי, הלשון "עם שקיעתה" מחייבת דיוק והצמדות לשקיעה יותר מאשר "תחלת ליל ארבעה עשר".צ''ע אמר:אדרבה עי' היטב בל' הרמב''ם בחנוכה כ' ''עם שקיעתה'', ובחו''מ כ' ''תחילת ליל ארבעה עשר''
ראיתי שהחזו"א רצה להרוויח גם את שקיעת ר"ת ועל כן העדיף להדליק תוך חצי שעה מהשקיעה שזה מעיקר הדין לאלו שלא הולכים אחר שקיעת ר"ת וגם הרוויח את השקיעה של ר"תששמואל אמר:כמו"כ אם ידוע למישהו מקור לחזו"א לזמן ההדלקה אשמח ויציין זאת.
ראיתי כן מהגר"חששמואל אמר:אז מה מקור שעת ההדלקה לחזון איש (חוץ מ "ידוע" ו "מקובל") ?
הצעיר שבחבורה אמר:להבנתי, הלשון "עם שקיעתה" מחייבת דיוק והצמדות לשקיעה יותר מאשר "תחלת ליל ארבעה עשר".צ''ע אמר:אדרבה עי' היטב בל' הרמב''ם בחנוכה כ' ''עם שקיעתה'', ובחו''מ כ' ''תחילת ליל ארבעה עשר''
ובפרט שבחנוכה כ' הרמב"ם "לא מאחרין ולא מקדימין".
זכרונות אמר:אני מקוה שחכמי הפורום יוכלו לתרץ לי קושיא הקשה לי זמן רב
בגמ' פסחים צד "מהלך אדם בינוני עשר פרסאות ביום מהם ד' מיל מעלוה"ש עד הנץ החמה, ד'מיל משקיעת החמה עד צאה"כ
בגמ' זו אנו לומדים שאנשים הולכים ד' מיל אחרי השקיעה גם בדרכים בין עירוניות
וא"כ איך יתכן לאלה המדליקים בשקיעה, שאחרי חצי שעה כלתה רגל מהשוק, שמדובר בתוך העיר שכל אחד מכיר כל אבן וכל גבעה, ואילו מחוץ לעיר עדיין הולכים עוד יותר מ40 דקות, ולמה בתוך העיר כלתה גם רגלי דתרמודאי
לא הבנתי מה לא הבנת,צ''ע אמר:זכרונות אמר:אני מקוה שחכמי הפורום יוכלו לתרץ לי קושיא הקשה לי זמן רב
בגמ' פסחים צד "מהלך אדם בינוני עשר פרסאות ביום מהם ד' מיל מעלוה"ש עד הנץ החמה, ד'מיל משקיעת החמה עד צאה"כ
בגמ' זו אנו לומדים שאנשים הולכים ד' מיל אחרי השקיעה גם בדרכים בין עירוניות
וא"כ איך יתכן לאלה המדליקים בשקיעה, שאחרי חצי שעה כלתה רגל מהשוק, שמדובר בתוך העיר שכל אחד מכיר כל אבן וכל גבעה, ואילו מחוץ לעיר עדיין הולכים עוד יותר מ40 דקות, ולמה בתוך העיר כלתה גם רגלי דתרמודאי
לא זכיתי להבין,
אכן מהלך אדם ''בינוני'' הוא כך אבל לא נאמר שזה הי' הדרך כל יום לחזור אחרי זמן זה לעיר,
יש המון אנשים שאמרו שזכרו את זה מחייו של החזו"א ועוד הרבה הרבה ששמעו כך מפי אבותיהם שזכרו את זה, וכי זה לא מספיק למע"כ??ששמואל אמר:אז מה מקור שעת ההדלקה לחזון איש (חוץ מ "ידוע" ו "מקובל") ?
עדיין לא הבנתי,זכרונות אמר:לא הבנתי מה לא הבנת,צ''ע אמר:זכרונות אמר:אני מקוה שחכמי הפורום יוכלו לתרץ לי קושיא הקשה לי זמן רב
בגמ' פסחים צד "מהלך אדם בינוני עשר פרסאות ביום מהם ד' מיל מעלוה"ש עד הנץ החמה, ד'מיל משקיעת החמה עד צאה"כ
בגמ' זו אנו לומדים שאנשים הולכים ד' מיל אחרי השקיעה גם בדרכים בין עירוניות
וא"כ איך יתכן לאלה המדליקים בשקיעה, שאחרי חצי שעה כלתה רגל מהשוק, שמדובר בתוך העיר שכל אחד מכיר כל אבן וכל גבעה, ואילו מחוץ לעיר עדיין הולכים עוד יותר מ40 דקות, ולמה בתוך העיר כלתה גם רגלי דתרמודאי
לא זכיתי להבין,
אכן מהלך אדם ''בינוני'' הוא כך אבל לא נאמר שזה הי' הדרך כל יום לחזור אחרי זמן זה לעיר,
אם אדם הולך עד 72 דקות אחרי השקיעה, ז"א שעדיין לא כ"כ חשוך, ולכן אפשר ללכת בכל ערב עד ד' מיל
ולכן שאלתי למה בחנוכה אנשים לא הולכים יותר מחצי שעה