אפשר להדליק חנוכיה במסיבה! חידוש מרבי נסים קרליץ זצ"ל

חימקו

משתמש ותיק
כידוע נר חנוכה צריך להדליק בביתו. וכן המנהג להדליק בב"ה.
אבל להדליק במקומות אחרים אסור.
חידוש של רבי ניסים שאפשר להדליק במסיבות של אנשים שאינם מקיימים מצות נר חנוכה, מצד שמלמד אותם להדליק.
מתוך מוסף שבת קדש, פרשת וישלח.
20211121_103353.jpg
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבי חי אמר:
לפי המסופר - הכותרת צריכה להיות: אפשר לברך על הדלקת נרות חנוכה במסיבה של אנשים שאינם יודעים מיהדות, כדי ללמדם.

תמיד יש דילמה איך לנסח כותרת, העדפתי להדגיש שזה חידושו של רבי נסים, ולכן זה כבר לא היה מקום לנוסח שכתבת.
אבל הפרטים כתובים בפנים, זה לא מספיק?
 

אבי חי

משתמש ותיק
חימקו אמר:
אבי חי אמר:
לפי המסופר - הכותרת צריכה להיות: אפשר לברך על הדלקת נרות חנוכה במסיבה של אנשים שאינם יודעים מיהדות, כדי ללמדם.

תמיד יש דילמה איך לנסח כותרת, העדפתי להדגיש שזה חידושו של רבי נסים, ולכן זה כבר לא היה מקום לנוסח שכתבת.
אבל הפרטים כתובים בפנים, זה לא מספיק?

לא באתי בטענות. רק דייקתי.

זה שאפשר (ואולי מצוה) להדליק נרות במסיבה - אינו חידוש.
ולהוציא מכאן שאפשר לברך בכל מסיבה - זה שיבוש.

לכן לענ"ד הנוסח המכוון הוא כדכתיבנא.

יש"כ על הבאת הדברים
 

שייגניסט

משתמש ותיק
לכאורה תימה מי שיש לו ישיבה לבעלי תשובה הבחורים שם כבר הגיעו למצב שיודעים מיהדות ?
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
לדעתי, אין בכך כל חידוש, שהלא מבוא ר במשנ"ב שמותר לברך ברכות למלמד דרדקי, כדי ללמד את התינוקות כיצד לברך, וא"כ אם מדובר בכאלה שאינם יודעים מה מברכים על נ"ח, הרי שמותר לברך הברכות בשו"מ באזניהם, ולא מדין ברכה על ההדלקה, ופשוט שהיה מותר לו אחרי כן גם לקרוא למישהו אחר להדליק ולדבר, שכן אי"ז מוגדר ברכה, רק מברך כדי ללמד.
ופשוט.
ובלא זה אין שום הו"א דשרי לברך בכה"ג.
 

רוצה להיות טוב

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
לדעתי, אין בכך כל חידוש, שהלא מבוא ר במשנ"ב שמותר לברך ברכות למלמד דרדקי, כדי ללמד את התינוקות כיצד לברך, וא"כ אם מדובר בכאלה שאינם יודעים מה מברכים על נ"ח, הרי שמותר לברך הברכות בשו"מ באזניהם, ולא מדין ברכה על ההדלקה, ופשוט שהיה מותר לו אחרי כן גם לקרוא למישהו אחר להדליק ולדבר, שכן אי"ז מוגדר ברכה, רק מברך כדי ללמד.
ופשוט.
יש בכך חידוש שהרי אין דעתם ללמוד. ("טקס" הדלקה ותו לא)
 

בן ראם

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
לדעתי, אין בכך כל חידוש, שהלא מבוא ר במשנ"ב שמותר לברך ברכות למלמד דרדקי, כדי ללמד את התינוקות כיצד לברך,
יש בזה ודאי חידוש, שהרי הם אינם מתכוונים ללמוד, והסיכוי שמי מהם יתחיל לברך בעקבות כך הוא נמוך, ובזה שאני ממלמד דרדקי.
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
בן ראם אמר:
רואים שקוף אמר:
לדעתי, אין בכך כל חידוש, שהלא מבוא ר במשנ"ב שמותר לברך ברכות למלמד דרדקי, כדי ללמד את התינוקות כיצד לברך,
יש בזה ודאי חידוש, שהרי הם אינם מתכוונים ללמוד, והסיכוי שמי מהם יתחיל לברך בעקבות כך הוא נמוך, ובזה שאני ממלמד דרדקי.

ברגע שמטרתו אינה לברכה, אלא ללמד, גם אם הם אינם מעוניינים ללמוד ממנו, הרי שאין זו ברכה, וממילא א"א לומר שזו 'ברכה' לבטלה.
 
זה תמיה עצום, כי הוא לא מלמד אותם מצוה הדלקה כי הם מדליקים במקום שאינו ייב בהדלקת הנרות.
הגע בעצמך שיעשו הרמת כוסית לכבוד החג במסיבה חילונית יומים לפני החג, בצהרים, הגם אז יאמר רבינו שיכול לברך כדי ללמדם הברכה? אתמהה.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
יהי חסדך עלינו אמר:
אני הכי נדהם מהפקחות של ר' נסים זצ"ל
כנראה אני צריך ללמוד מחדש את פירוש המילה "פקחות"
למען הסר ספק ר' ניסים היה פיקח גדול
לא ברור לי ההקשר
["פקחות" זה "כח דהיתרא" ? זה "לא להיות קיצוני"? ]
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
זה תמיה עצום, כי הוא לא מלמד אותם מצוה הדלקה כי הם מדליקים במקום שאינו ייב בהדלקת הנרות.
הגע בעצמך שיעשו הרמת כוסית לכבוד החג במסיבה חילונית יומים לפני החג, בצהרים, הגם אז יאמר רבינו שיכול לברך כדי ללמדם הברכה? אתמהה.

מה התימה? מלמדם איך מדליקים בביתם בזמן החיוב.
 

בן ראם

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
כנראה אני צריך ללמוד מחדש את פירוש המילה "פקחות"
למען הסר ספק ר' ניסים היה פיקח גדול
לא ברור לי ההקשר
["פקחות" זה "כח דהיתרא" ? זה "לא להיות קיצוני"? ]
דרומאי אמר:
אולי ילמדנו מר מה ראה פקחות מדהימה במעשה זה?
נראה לומר דפיקחותו היתה דדייק דבריו ואמר "לפי מה ששאלת..." ובכך הניח מקום לרב כהן שתשובתו גם היתה נכונה בתנאים אחרים...
 
חימקו אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
זה תמיה עצום, כי הוא לא מלמד אותם מצוה הדלקה כי הם מדליקים במקום שאינו ייב בהדלקת הנרות.
הגע בעצמך שיעשו הרמת כוסית לכבוד החג במסיבה חילונית יומים לפני החג, בצהרים, הגם אז יאמר רבינו שיכול לברך כדי ללמדם הברכה? אתמהה.
מה התימה? מלמדם איך מדליקים בביתם בזמן החיוב.
אם הוא היה מוסר הרצאה, עם הסבר מפורט אך ועל ידי מה מדליקים והיכן, ואז היה הואמר להם:
'גבירותי ורבותי! נוסח הברכה הוא כדלהלן! עשו אוזנכם כאפרכסת ושננו את הנוסח מילה במילה, אני ממליץ להקליט!'
ואז היה מתחיל את הברכו, הרי שהצדק עמך.
אבל אם הוא עומד ומברך הברכות, הוא לא מלמד כלום לאף אחד.
ואם הם ילמדו ממנו להדליק נרות במסיבות ולברך אז הוא יכשיל את כולם בברכות לבטלה.
אלא אם כן גם הם ילמדו במסיבות אנשים לברך...
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
חימקו אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
זה תמיה עצום, כי הוא לא מלמד אותם מצוה הדלקה כי הם מדליקים במקום שאינו ייב בהדלקת הנרות.
הגע בעצמך שיעשו הרמת כוסית לכבוד החג במסיבה חילונית יומים לפני החג, בצהרים, הגם אז יאמר רבינו שיכול לברך כדי ללמדם הברכה? אתמהה.
מה התימה? מלמדם איך מדליקים בביתם בזמן החיוב.
אם הוא היה מוסר הרצאה, עם הסבר מפורט אך ועל ידי מה מדליקים והיכן, ואז היה הואמר להם:
'גבירותי ורבותי! נוסח הברכה הוא כדלהלן! עשו אוזנכם כאפרכסת ושננו את הנוסח מילה במילה, אני ממליץ להקליט!'
ואז היה מתחיל את הברכו, הרי שהצדק עמך.
אבל אם הוא עומד ומברך הברכות, הוא לא מלמד כלום לאף אחד.
ואם הם ילמדו ממנו להדליק נרות במסיבות ולברך אז הוא יכשיל את כולם בברכות לבטלה.
אלא אם כן גם הם ילמדו במסיבות אנשים לברך...

ברור שהוא אומר כמה מילים לפני ההדלקה כדלהלן: שבהדלקה זאת לא יוצאים יד"ח אלא כך תעשו בביתכם כל שמונת ימי החנוכה. מברך ומדליק.
 

דרומאי

משתמש ותיק
חימקו אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
חימקו אמר:
מה התימה? מלמדם איך מדליקים בביתם בזמן החיוב.
אם הוא היה מוסר הרצאה, עם הסבר מפורט אך ועל ידי מה מדליקים והיכן, ואז היה הואמר להם:
'גבירותי ורבותי! נוסח הברכה הוא כדלהלן! עשו אוזנכם כאפרכסת ושננו את הנוסח מילה במילה, אני ממליץ להקליט!'
ואז היה מתחיל את הברכו, הרי שהצדק עמך.
אבל אם הוא עומד ומברך הברכות, הוא לא מלמד כלום לאף אחד.
ואם הם ילמדו ממנו להדליק נרות במסיבות ולברך אז הוא יכשיל את כולם בברכות לבטלה.
אלא אם כן גם הם ילמדו במסיבות אנשים לברך...

ברור שהוא אומר כמה מילים לפני ההדלקה כדלהלן: שבהדלקה זאת לא יוצאים יד"ח אלא כך תעשו בביתכם כל שמונת ימי החנוכה. מברך ומדליק.
הוא יכול גם להדליק ואחר כך לברך.
או רק לברך בלי להדליק.
פסק זה תמוה ביותר ואין לסמוך עליו, ובפרט שהוא כעין אין למדין הלכה מפי מעשה.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
חימקו אמר:
דרומאי אמר:
הוא יכול גם להדליק ואחר כך לברך.
או רק לברך בלי להדליק.
רק לברך ואז להדליק, הרי הוא מלמדם!
שילמד אותם שמברכים, ומדליקים. לא חייבים להמחיש.
במיוחד שההמחשה עצמה היא נגד הדין, שהרי אין מברכים במסיבות.
 
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
חימקו אמר:
דרומאי אמר:
הוא יכול גם להדליק ואחר כך לברך.
או רק לברך בלי להדליק.
רק לברך ואז להדליק, הרי הוא מלמדם!
שילמד אותם שמברכים, ומדליקים. לא חייבים להמחיש.
במיוחד שההמחשה עצמה היא נגד הדין, שהרי אין מברכים במסיבות.
 

איך נגד הדין? הרי הוא להם שהוא מלמדם וזה מותר.
 

דרומאי

משתמש ותיק
חימקו אמר:
דרומאי אמר:
חימקו אמר:
רק לברך ואז להדליק, הרי הוא מלמדם!
שילמד אותם שמברכים, ומדליקים. לא חייבים להמחיש.
במיוחד שההמחשה עצמה היא נגד הדין, שהרי אין מברכים במסיבות.

איך נגד הדין? הרי הוא להם שהוא מלמדם וזה מותר.
התכוונתי על ההמחשה.
הרי אם מדליק ומברך, בעצם ממחיש להם דבר שהוא נגד הדין, אלא ע"כ הוא מבהיר להם שאין יוצאים ולא מברכים במסיבה, והוא רק עושה כדי ללמד.
באותה מידה ניתן אם כן לברך בלי להדליק ולהסביר וכו'.
וכבר כתבתי שפסק זה תמוה ואין לסמוך עליו.
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
ובלא זה אין שום הו"א דשרי לברך בכה"ג.
דהיינו, שכל אותם פוסקים שהתירו (ואף חייבו) לברך במסיבות - כעפרא דארעא הם חשובים לפניך! רח"ל מהאי דעתא.

[ולעיקר הנושא: לפענ"ד פשוט שלא הורה כן הגרנ"ק אלא מטעם 'צירוף', וכדי שלא יסברו להקל במקרים אחרים - התבטא כנזכר. וג"ז בכלל הא דב"ב קל, ב].
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
שכל אותם פוסקים שהתירו (ואף חייבו) לברך במסיבות - כעפרא דארעא הם חשובים לפניך! רח"ל מהאי דעתא.
מי הם אותם פוסקים?
אשמח לפוסק אחד(!) מוסמך...
 
פינחס רוזנצוויג אמר:
אם הוא היה מוסר הרצאה, עם הסבר מפורט אך ועל ידי מה מדליקים והיכן, ואז היה הואמר להם:
'גבירותי ורבותי! נוסח הברכה הוא כדלהלן! עשו אוזנכם כאפרכסת ושננו את הנוסח מילה במילה, אני ממליץ להקליט!'
ואז היה מתחיל את הברכו, הרי שהצדק עמך.
אבל אם הוא עומד ומברך הברכות, הוא לא מלמד כלום לאף אחד.
ואם הם ילמדו ממנו להדליק נרות במסיבות ולברך אז הוא יכשיל את כולם בברכות לבטלה.

מי שמלמד את השני ברכה שמותר לו לברך, צריך לפני זה למסור מודעה רבא "אני כעת מלמד אותך" או שמספיק זה שהוא מלמד אותו?
 
חלק עליון תַחתִית