שמן קרוש להדלקת נר חנוכה

א סו

משתמש ותיק
מישהו יודע מקום להחמיר שלא להדליק נרות חנוכה עם מה שמוכרים היום שמן זית קרוש בתוך כוסיות קטנות או שזה נחשב למהדרין ?
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
א סו אמר:
מישהו יודע מקום להחמיר שלא להדליק נרות חנוכה עם מה שמוכרים היום שמן זית קרוש בתוך כוסיות קטנות או שזה נחשב למהדרין ?
יש לך סיבה לחשוב שאינו מהודר, שמעת שמועה כזו?
 
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
עלה מבבל אמר:
א סו אמר:
מישהו יודע מקום להחמיר שלא להדליק נרות חנוכה עם מה שמוכרים היום שמן זית קרוש בתוך כוסיות קטנות או שזה נחשב למהדרין ?
יש לך סיבה לחשוב שאינו מהודר, שמעת שמועה כזו?
כשר למנורה?
מבואר (סוכה יב) שיין קרוש חשיב יין, ולכאו' ה"ה שמן, ויל"ע
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
עלה מבבל אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
עלה מבבל אמר:
יש לך סיבה לחשוב שאינו מהודר, שמעת שמועה כזו?
כשר למנורה?
מבואר (סוכה יב) שיין קרוש חשיב יין, ולכאו' ה"ה שמן, ויל"ע
יין קרוש שיעורו בכזית (שבת עז ב).
שמן קרוש אינו חשוב משקה (ריטב"א שבת ה ב).
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
עלה מבבל אמר:
א סו אמר:
מישהו יודע מקום להחמיר שלא להדליק נרות חנוכה עם מה שמוכרים היום שמן זית קרוש בתוך כוסיות קטנות או שזה נחשב למהדרין ?
יש לך סיבה לחשוב שאינו מהודר, שמעת שמועה כזו?
כשר למנורה?
גם אם לא, עדיין יל"ע כמה הוא לא לכתחילה, לכאו' בודאי אינו בדיעבד יותר משמן זית למאור
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
עלה מבבל אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
עלה מבבל אמר:
יש לך סיבה לחשוב שאינו מהודר, שמעת שמועה כזו?
כשר למנורה?
גם אם לא, עדיין יל"ע כמה הוא לא לכתחילה, לכאו' בודאי אינו בדיעבד יותר משמן זית למאור
גם לדידי כך מסתבר, אך אינו מוכרח, וכתבתי רק לגבי ה'סיבה' וה'שמועה'.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
א סו אמר:
מישהו יודע מקום להחמיר שלא להדליק נרות חנוכה עם מה שמוכרים היום שמן זית קרוש בתוך כוסיות קטנות או שזה נחשב למהדרין ?

הבית יוסף באו"ח סי' שיח כותב בשם המרדכי:

"ורבינו יחיאל מפרי"ש היה מביא ראיה להתיר מדאמרינן פרק כירה (מ:) סכה אשה ידה שמן ומחממתה כנגד המדורה וסכה לבנה וסתם שמן זית הוי קרוש ואפילו הכי שרי".

ולדבריו מוכרח לכאורה שהשמן כשר להדלקת נר חנוכה.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
אור זרוע אמר:
ולדבריו מוכרח לכאורה שהשמן כשר להדלקת נר חנוכה.
מוכרח??
כן, כי אם סתם שמן זית הוא קרוש מטבעו, פשוט הדבר שכשאמרו להדליק בשמן זית הכוונה היתה לשמן זית הרגיל והמצוי.
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
אור זרוע אמר:
ולדבריו מוכרח לכאורה שהשמן כשר להדלקת נר חנוכה.
מוכרח??
כן, כי אם סתם שמן זית הוא קרוש מטבעו, פשוט הדבר שכשאמרו להדליק בשמן זית הכוונה היתה לשמן זית הרגיל והמצוי.
ומה נעשה לזה?
רמב"ם הל' טו"א פ"א הי"ט
השמן הקרוש אינו אוכל ולא משקה, חשב עליו כשהוא קרוש בין לאוכלין בין למשקין בטלה דעתו, וכן הדם שקרש אינו אוכל ולא משקה, חשב עליו לאוכלין מתטמא טומאת אוכלין, חשב עליו למשקין בטלה דעתו 
 

א סו

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זרוע אמר:
הבית יוסף באו"ח סי' שיח כותב בשם המרדכי:

"ורבינו יחיאל מפרי"ש היה מביא ראיה להתיר מדאמרינן פרק כירה (מ:) סכה אשה ידה שמן ומחממתה כנגד המדורה וסכה לבנה וסתם שמן זית הוי קרוש ואפילו הכי שרי".
בנוגע לנושא זה, עיין באשכול זה שבפורום אוצר החכמה
ובמציאות כך הוא, אם מאכסנים את השמן זית בחוץ (בקור קצת), הרי זה נקרש תוך כמה ימים. ומסתבר מאוד שהראשונים חיו עם שמן קרוש, ולא היה מופקע להם. בפרט שיש לשער שלא היה להם זיכוך כמו שיש לנו היום.
העניין כאן שמוסיפים חומר להקרשה..
 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
אור זרוע אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
כן, כי אם סתם שמן זית הוא קרוש מטבעו, פשוט הדבר שכשאמרו להדליק בשמן זית הכוונה היתה לשמן זית הרגיל והמצוי.
ומה נעשה לזה?
רמב"ם הל' טו"א פ"א הי"ט
השמן הקרוש אינו אוכל ולא משקה, חשב עליו כשהוא קרוש בין לאוכלין בין למשקין בטלה דעתו, וכן הדם שקרש אינו אוכל ולא משקה, חשב עליו לאוכלין מתטמא טומאת אוכלין, חשב עליו למשקין בטלה דעתו 

לא יודע.
חיפשתי עכשיו ומצאתי התייחסות מעניינת בספר יד דוד על מנחות עד, ב (ושאלתך תהא קשה גם על הציטוט הבא):
תוספות ד"ה קומצו ושיריו נאכלין. אבל יין צלול הוא וא"א לקומצו. עיין בתי"ט לקמן פרק י"ב [מ"ה] גבי מתנדבין שמן דכתב הרע"ב דקומצו, וכתב שם התי"ט דלקמוץ בפס ידו אי אפשר, אלא קומץ לכלי כשיעור שני זיתים ע"ש, והרי מדברי התוספות הללו מבואר דיכול לקמוץ השמן, ולא קשיא איך אפשר, דהא השמן זית הטוב קרוש הוא כמו שומן ויכול לקמוץ בטוב כמו שארי דברים. ואפשר לפי שהרב תי"ט רחוק היה ממקום שגדל שמן זית, לא ראה שמן זית הנקרש.

 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
נהוג רבני אתרא דידן בכה"ג לצרפו כקובץ. ולא להסתפק בקישור.
'שסתם שמן קרוש' - מה פשר מציאות זו.pdf

יישר כח!

לא הובא שם הציטוט שהבאתי לעיל מספר "יד דוד", שלדעת התוספות היו קומצים מן השמן בביהמ"ק, ולא משמע שהיה מדובר דווקא בחורף קר בירושלים. וכן מה שהוא כותב על סמך ידיעתו על מהות שמן הזית הטוב שקרוש הוא כמו שומן.
 
 

מירער

משתמש ותיק
א סו אמר:
מישהו יודע מקום להחמיר שלא להדליק נרות חנוכה עם מה שמוכרים היום שמן זית קרוש בתוך כוסיות קטנות או שזה נחשב למהדרין ?
תשובות והנהגות לגר"מ שטרנבוך שליט"א ח"ג סי רי"ד
והנה בזמן האחרון המציאו שמן קרוש שלאחר הדלקה נעשה צלול וצ"ע שהרי הלכה היא הדלקה עושה מצוה ובשעת ההדלקה צ"ל למצוה מן המובחר כל השמן ראוי להדלקה והיינו בשמן שלח ויש בילה וכאילו כולו דולק וכמבואר בראשונים בסוגיא דהמסתפק מהשמן חייב משום מכבה ע"ש והכא הרי קרוש ואינו ראוי ואשר ע"כ בנר שעוה או בנר שמן זית קרוש ההדלקה היא במה שקרוב בסמוך דוקא ולא בכולו ולכן לא מועיל למצוה לכתחילה בהידור ועוד שבנ"ח צריך למצוה מן המובחר דומיא דמקדש וכאן בשעת הדלקה עוד קרוש דהוה כמאכל ואין בו תורת שמן כלל וע"כ יש לצדד בזה ועוד שבמשנה רפ"ג דטהרות מבואר ששמן קרוש פנים חדשות באו לכאן ואפילו אם היה השמן טמא נטהר בכך ועל כן אפילו שלאחר ההדלקה חתר ונימוח י"ל דאינו חוזר ומתכשר בכך ועוד שאינו זך שנעשה קרוש רק בהוספת חומר שגורם לכך ואינו דומיא דמקדש ועכ"פ כשר הוא בכל אופן דלא גרע מנר שעוה אלא שיש לצדד דאינו למצוה מן המובחר כשמן זית וכמ"ש 
 

א סו

משתמש ותיק
פותח הנושא
מירער אמר:
אשר ע"כ בנר שעוה או בנר שמן זית קרוש ההדלקה היא במה שקרוב בסמוך דוקא ולא בכולו ולכן לא מועיל למצוה לכתחילה בהידור
צ"ב מהיכ"ת דזהו טעמא שבנר שעוה אין זה מהדרין לפי שכעת אינו נמס. ולכאו' אם זאת הבעיה, הרי לא נראה לי שהחומר בעירה נמס לפני שהאור נאחז בו, אלא שלאחמ"כ (או תוך כדי הבעירה באותו מקום בו הפתילה שואבת את השעוה) נהפך ללח. אלא שהטעם שבשעוה לא היה דומיא דביהמ"ק. ולזה כבר דנו שמהגמ' (שבת כג.) לא משמע שיש בזה קפידא.
מירער אמר:
ועוד שבנ"ח צריך למצוה מן המובחר דומיא דמקדש
לפ"ז גם צ"ב אמאי נקט בפשיטות כן.

מירער אמר:
ועוד שאינו זך שנעשה קרוש רק בהוספת חומר שגורם לכך ואינו דומיא דמקדש
לזה כן לכאו' יש מקום לחשוש (בלכתחילה של הלמהדרין כמובן).
 

אור זרוע

משתמש ותיק
א סו אמר:
אור זרוע אמר:
הבית יוסף באו"ח סי' שיח כותב בשם המרדכי:

"ורבינו יחיאל מפרי"ש היה מביא ראיה להתיר מדאמרינן פרק כירה (מ:) סכה אשה ידה שמן ומחממתה כנגד המדורה וסכה לבנה וסתם שמן זית הוי קרוש ואפילו הכי שרי".
בנוגע לנושא זה, עיין באשכול זה שבפורום אוצר החכמה
ובמציאות כך הוא, אם מאכסנים את השמן זית בחוץ (בקור קצת), הרי זה נקרש תוך כמה ימים. ומסתבר מאוד שהראשונים חיו עם שמן קרוש, ולא היה מופקע להם. בפרט שיש לשער שלא היה להם זיכוך כמו שיש לנו היום.
העניין כאן שמוסיפים חומר להקרשה..

הבחנתי רק עכשיו בהודעה זו, ולכן אגיב מפני הכבוד.

דחיה זו שהדבר קשור למזג האויר קשה מאוד. מלבד מה שמשמע שכן טבע השמן בכל עונות השנה, דאל"כ אין הוכחה מהמשנה לעניין הלכות שבת, הרי המשנה נכתבה במזרח התיכון ולא באירופה הקרה (מה מזג האויר בצרפת?), והיה על הבית יוסף שגר בצפת להעיר שהוכחתו של רבי יחיאל מפריס דחויה מהמציאות המקומית.

וכן הבאתי בהמשך ציטוט מספר "יד דוד" שמשמע שכך טבעו של שמן הזית להיות קרוש כמו שומן, עד שהיו קומצים ממנו במקדש.

נחתום את הדיון כאן, הואיל ואין זה מנושא האשכול העוסק במקרה שמוסיפים לשמן חומר לקרישה.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
נרות מוצקים משמן זית לחנוכה (הגר''ש הלוי וואזנר).jpg
נרות משמן מוצק לחנוכה, (הרי''א דינר).jpg

יישר כחכם על העתקת הדברים מ'בית אהרן וישראל' מבעל שבט הלוי זצוק"ל, והקונטרס בענין שמן מוצק מיבלחט"א הגרי"א דינר שליט"א.

ורציתי רק להעיר בענין מה שמובא שם בקונטרס מהגריא"ד שליט"א בסופו בשם המהרש"ם:

הרב דינר.PNG

שהשורה האחרונה שכתוב שם ש"לפי זה יש מקום לומר שיש הידור להשתמש בשמן מוצק לנר חנוכה", אינו חלק מהציטוט מהמהרש"ם, אלא הם דבריו של הגרי"א דינר שליט"א.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
נרות מוצקים משמן זית לחנוכה (הגר''ש הלוי וואזנר).jpg
נרות משמן מוצק לחנוכה, (הרי''א דינר).jpg

יישר כחכם על העתקת הדברים מ'בית אהרן וישראל' של בעל שבט הלוי, והקונטרס בענין שמן מוצק מהגר"א דינר שליט"א.
ורציתי רק להעיר בענין מה שמובא שם בקונטרס מהגיא"ד שליט"א בסופן בשם המהרש"ם:

הרב דינר.PNG

שהשורה האחרונה שכתוב שם שלפי זה יש הידור להשתמש בשמן מוצק לנר חנוכה, אינו חלק מהציטוט מהמהרש"ם, אלא הם דבריו של הגרי"א דינר שליט"א.
זה נראה לי דבר די ברור. וייש"כ!!
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
יושב אוהלים אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
נרות מוצקים משמן זית לחנוכה (הגר''ש הלוי וואזנר).jpg
נרות משמן מוצק לחנוכה, (הרי''א דינר).jpg

יישר כחכם על העתקת הדברים מ'בית אהרן וישראל' של בעל שבט הלוי, והקונטרס בענין שמן מוצק מהגר"א דינר שליט"א.
ורציתי רק להעיר בענין מה שמובא שם בקונטרס מהגיא"ד שליט"א בסופן בשם המהרש"ם:

הרב דינר.PNG

שהשורה האחרונה שכתוב שם שלפי זה יש הידור להשתמש בשמן מוצק לנר חנוכה, אינו חלק מהציטוט מהמהרש"ם, אלא הם דבריו של הגרי"א דינר שליט"א.
זה נראה לי דבר די ברור. וייש"כ!!

אכן, רק הערתי /הארתי כדי שלא יבא הטועה ויטעה.
 
חלק עליון תַחתִית