יש לך סיבה לחשוב שאינו מהודר, שמעת שמועה כזו?א סו אמר:מישהו יודע מקום להחמיר שלא להדליק נרות חנוכה עם מה שמוכרים היום שמן זית קרוש בתוך כוסיות קטנות או שזה נחשב למהדרין ?
כשר למנורה?עלה מבבל אמר:יש לך סיבה לחשוב שאינו מהודר, שמעת שמועה כזו?א סו אמר:מישהו יודע מקום להחמיר שלא להדליק נרות חנוכה עם מה שמוכרים היום שמן זית קרוש בתוך כוסיות קטנות או שזה נחשב למהדרין ?
מבואר (סוכה יב) שיין קרוש חשיב יין, ולכאו' ה"ה שמן, ויל"עהצעיר שבחבורה אמר:כשר למנורה?עלה מבבל אמר:יש לך סיבה לחשוב שאינו מהודר, שמעת שמועה כזו?א סו אמר:מישהו יודע מקום להחמיר שלא להדליק נרות חנוכה עם מה שמוכרים היום שמן זית קרוש בתוך כוסיות קטנות או שזה נחשב למהדרין ?
מה ראיה משם?עלה מבבל אמר:מבואר (סוכה יב) שיין קרוש חשיב יין, ולכאו' ה"ה שמן, ויל"עהצעיר שבחבורה אמר:כשר למנורה?עלה מבבל אמר:יש לך סיבה לחשוב שאינו מהודר, שמעת שמועה כזו?
יין קרוש שיעורו בכזית (שבת עז ב).עלה מבבל אמר:מבואר (סוכה יב) שיין קרוש חשיב יין, ולכאו' ה"ה שמן, ויל"עהצעיר שבחבורה אמר:כשר למנורה?עלה מבבל אמר:יש לך סיבה לחשוב שאינו מהודר, שמעת שמועה כזו?
גם אם לא, עדיין יל"ע כמה הוא לא לכתחילה, לכאו' בודאי אינו בדיעבד יותר משמן זית למאורהצעיר שבחבורה אמר:כשר למנורה?עלה מבבל אמר:יש לך סיבה לחשוב שאינו מהודר, שמעת שמועה כזו?א סו אמר:מישהו יודע מקום להחמיר שלא להדליק נרות חנוכה עם מה שמוכרים היום שמן זית קרוש בתוך כוסיות קטנות או שזה נחשב למהדרין ?
גם לדידי כך מסתבר, אך אינו מוכרח, וכתבתי רק לגבי ה'סיבה' וה'שמועה'.עלה מבבל אמר:גם אם לא, עדיין יל"ע כמה הוא לא לכתחילה, לכאו' בודאי אינו בדיעבד יותר משמן זית למאורהצעיר שבחבורה אמר:כשר למנורה?עלה מבבל אמר:יש לך סיבה לחשוב שאינו מהודר, שמעת שמועה כזו?
א סו אמר:מישהו יודע מקום להחמיר שלא להדליק נרות חנוכה עם מה שמוכרים היום שמן זית קרוש בתוך כוסיות קטנות או שזה נחשב למהדרין ?
מוכרח??אור זרוע אמר:ולדבריו מוכרח לכאורה שהשמן כשר להדלקת נר חנוכה.
כן, כי אם סתם שמן זית הוא קרוש מטבעו, פשוט הדבר שכשאמרו להדליק בשמן זית הכוונה היתה לשמן זית הרגיל והמצוי.הצעיר שבחבורה אמר:מוכרח??אור זרוע אמר:ולדבריו מוכרח לכאורה שהשמן כשר להדלקת נר חנוכה.
ומה נעשה לזה?אור זרוע אמר:כן, כי אם סתם שמן זית הוא קרוש מטבעו, פשוט הדבר שכשאמרו להדליק בשמן זית הכוונה היתה לשמן זית הרגיל והמצוי.הצעיר שבחבורה אמר:מוכרח??אור זרוע אמר:ולדבריו מוכרח לכאורה שהשמן כשר להדלקת נר חנוכה.
השמן הקרוש אינו אוכל ולא משקה, חשב עליו כשהוא קרוש בין לאוכלין בין למשקין בטלה דעתו, וכן הדם שקרש אינו אוכל ולא משקה, חשב עליו לאוכלין מתטמא טומאת אוכלין, חשב עליו למשקין בטלה דעתו
בנוגע לנושא זה, עיין באשכול זה שבפורום אוצר החכמהאור זרוע אמר:הבית יוסף באו"ח סי' שיח כותב בשם המרדכי:
"ורבינו יחיאל מפרי"ש היה מביא ראיה להתיר מדאמרינן פרק כירה (מ:) סכה אשה ידה שמן ומחממתה כנגד המדורה וסכה לבנה וסתם שמן זית הוי קרוש ואפילו הכי שרי".
אעיר את תשומת לבו של מר לכך שאתר זה חסום ב'נטפרי', ואי לכך אינו נגיש אצל חלק מחברי הפורום, ולכן נהוג רבני אתרא דידן בכה"ג לצרפו כקובץ. ולא להסתפק בקישור.א סו אמר:בנוגע לנושא זה, עיין באשכול זה שבפורום אוצר החכמה
הצעיר שבחבורה אמר:ומה נעשה לזה?אור זרוע אמר:כן, כי אם סתם שמן זית הוא קרוש מטבעו, פשוט הדבר שכשאמרו להדליק בשמן זית הכוונה היתה לשמן זית הרגיל והמצוי.הצעיר שבחבורה אמר:מוכרח??
רמב"ם הל' טו"א פ"א הי"ט
השמן הקרוש אינו אוכל ולא משקה, חשב עליו כשהוא קרוש בין לאוכלין בין למשקין בטלה דעתו, וכן הדם שקרש אינו אוכל ולא משקה, חשב עליו לאוכלין מתטמא טומאת אוכלין, חשב עליו למשקין בטלה דעתו
תוספות ד"ה קומצו ושיריו נאכלין. אבל יין צלול הוא וא"א לקומצו. עיין בתי"ט לקמן פרק י"ב [מ"ה] גבי מתנדבין שמן דכתב הרע"ב דקומצו, וכתב שם התי"ט דלקמוץ בפס ידו אי אפשר, אלא קומץ לכלי כשיעור שני זיתים ע"ש, והרי מדברי התוספות הללו מבואר דיכול לקמוץ השמן, ולא קשיא איך אפשר, דהא השמן זית הטוב קרוש הוא כמו שומן ויכול לקמוץ בטוב כמו שארי דברים. ואפשר לפי שהרב תי"ט רחוק היה ממקום שגדל שמן זית, לא ראה שמן זית הנקרש.
א סו אמר:למעשה, יש להחמיר בשמן קרוש דוקא ?חח..
א סו אמר:העניין כאן שמוסיפים חומר להקרשה..
הצג קובץ מצורף 'שסתם שמן קרוש' - מה פשר מציאות זו.pdfהצעיר שבחבורה אמר:נהוג רבני אתרא דידן בכה"ג לצרפו כקובץ. ולא להסתפק בקישור.
לבי במערב אמר:'שסתם שמן קרוש' - מה פשר מציאות זו.pdfהצעיר שבחבורה אמר:נהוג רבני אתרא דידן בכה"ג לצרפו כקובץ. ולא להסתפק בקישור.
תשובות והנהגות לגר"מ שטרנבוך שליט"א ח"ג סי רי"דא סו אמר:מישהו יודע מקום להחמיר שלא להדליק נרות חנוכה עם מה שמוכרים היום שמן זית קרוש בתוך כוסיות קטנות או שזה נחשב למהדרין ?
צ"ב מהיכ"ת דזהו טעמא שבנר שעוה אין זה מהדרין לפי שכעת אינו נמס. ולכאו' אם זאת הבעיה, הרי לא נראה לי שהחומר בעירה נמס לפני שהאור נאחז בו, אלא שלאחמ"כ (או תוך כדי הבעירה באותו מקום בו הפתילה שואבת את השעוה) נהפך ללח. אלא שהטעם שבשעוה לא היה דומיא דביהמ"ק. ולזה כבר דנו שמהגמ' (שבת כג.) לא משמע שיש בזה קפידא.מירער אמר:אשר ע"כ בנר שעוה או בנר שמן זית קרוש ההדלקה היא במה שקרוב בסמוך דוקא ולא בכולו ולכן לא מועיל למצוה לכתחילה בהידור
לפ"ז גם צ"ב אמאי נקט בפשיטות כן.מירער אמר:ועוד שבנ"ח צריך למצוה מן המובחר דומיא דמקדש
לזה כן לכאו' יש מקום לחשוש (בלכתחילה של הלמהדרין כמובן).מירער אמר:ועוד שאינו זך שנעשה קרוש רק בהוספת חומר שגורם לכך ואינו דומיא דמקדש
א סו אמר:בנוגע לנושא זה, עיין באשכול זה שבפורום אוצר החכמהאור זרוע אמר:הבית יוסף באו"ח סי' שיח כותב בשם המרדכי:
"ורבינו יחיאל מפרי"ש היה מביא ראיה להתיר מדאמרינן פרק כירה (מ:) סכה אשה ידה שמן ומחממתה כנגד המדורה וסכה לבנה וסתם שמן זית הוי קרוש ואפילו הכי שרי".
ובמציאות כך הוא, אם מאכסנים את השמן זית בחוץ (בקור קצת), הרי זה נקרש תוך כמה ימים. ומסתבר מאוד שהראשונים חיו עם שמן קרוש, ולא היה מופקע להם. בפרט שיש לשער שלא היה להם זיכוך כמו שיש לנו היום.
העניין כאן שמוסיפים חומר להקרשה..
הצעיר שבחבורה אמר:נרות מוצקים משמן זית לחנוכה (הגר''ש הלוי וואזנר).jpg
נרות משמן מוצק לחנוכה, (הרי''א דינר).jpg
זה נראה לי דבר די ברור. וייש"כ!!יושב אוהלים אמר:הצעיר שבחבורה אמר:נרות מוצקים משמן זית לחנוכה (הגר''ש הלוי וואזנר).jpg
נרות משמן מוצק לחנוכה, (הרי''א דינר).jpg
יישר כחכם על העתקת הדברים מ'בית אהרן וישראל' של בעל שבט הלוי, והקונטרס בענין שמן מוצק מהגר"א דינר שליט"א.
ורציתי רק להעיר בענין מה שמובא שם בקונטרס מהגיא"ד שליט"א בסופן בשם המהרש"ם:
הרב דינר.PNG
שהשורה האחרונה שכתוב שם שלפי זה יש הידור להשתמש בשמן מוצק לנר חנוכה, אינו חלק מהציטוט מהמהרש"ם, אלא הם דבריו של הגרי"א דינר שליט"א.
הצעיר שבחבורה אמר:זה נראה לי דבר די ברור. וייש"כ!!יושב אוהלים אמר:הצעיר שבחבורה אמר:נרות מוצקים משמן זית לחנוכה (הגר''ש הלוי וואזנר).jpg
נרות משמן מוצק לחנוכה, (הרי''א דינר).jpg
יישר כחכם על העתקת הדברים מ'בית אהרן וישראל' של בעל שבט הלוי, והקונטרס בענין שמן מוצק מהגר"א דינר שליט"א.
ורציתי רק להעיר בענין מה שמובא שם בקונטרס מהגיא"ד שליט"א בסופן בשם המהרש"ם:
הרב דינר.PNG
שהשורה האחרונה שכתוב שם שלפי זה יש הידור להשתמש בשמן מוצק לנר חנוכה, אינו חלק מהציטוט מהמהרש"ם, אלא הם דבריו של הגרי"א דינר שליט"א.